Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ا توقف ورود نقدینگی از نیمه دوم هفته گذشته ، عملا اکثر معامله گران و سرمایه گذاران عقب نشسته و در انتظار تعیین مقام نخست اجرایی کشور برای ۴ سال آتی می باشند ! خصوصا که حالا با انصراف «قالیباف» به نفع «حجت الاسلام رئیسی» و زمزمه هایی درخصوص کناره گیری «جهانگیری» به نفع «دکتر روحانی» فضا بیش از گذشته ...

«گام آخر بازار در دولت یازدهم !!»

1) بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته نیز وضعیتی وضعیت بهتری داشت و به نظر صحبت های شب گذشته «جهانگیری» نیز در بازار موثر بود. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بهترین نقاط برای جذب نقدینگی بازار سرمایه ‌است گفت: دولت دوازدهم یکی از سیاست ‌هایش حمایت از بازار سرمایه است تا افرادی که سهام خریده‌ اند آسیب نبینند ! البته امیدواریم واقعا این گونه باشد ...

البته در مجموع روند بازار خیلی هم جذاب نبود اما همین که بازار از زیر فشار عرضه رهایی یافت ، خبر خوبی است. با توقف ورود نقدینگی از نیمه دوم هفته گذشته ، عملا اکثر معامله گران و سرمایه گذاران عقب نشسته و در انتظار تعیین مقام نخست اجرایی کشور برای 4 سال آتی می باشند ! خصوصا که حالا با انصراف «قالیباف» به نفع «حجت الاسلام رئیسی» و زمزمه هایی درخصوص کناره گیری «جهانگیری» به نفع «دکتر روحانی» فضا بیش از گذشته سیاسی شده و احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد. ( بر طبق قانون انتخابات فردی که 50 درصد بعلاوه یک رای داشته باشد ، در دور اول پیروز خواهد شد و اگر اینطور نباشد انتخابات به دور دوم بین دو نماینده ای خواهد بود که بیشترین رای را آورده اند. ) این یعنی احتمالا صبح روز شنبه بازار تکلیف خود را می داند ... !

اما با کناره گیری قالیباف به نفع آقای رئیسی ، سوال اینجاست که آیا آرای او هم به سبد رئیسی واریز می شود یا خیر ؟ بسیاری معتقدند آرا ضرورتا به سبد رئیسی نمی رود و ممکن است که سمت روحانی هم ریزش داشته باشد. به طور قطع اگر روحانی رئیس دولت دوازدهم باشد ، واکنش بازار منفی نخواهد بود و حتی ممکن است برای چند روز شاهد استقبال فعالان بازار باشیم اما اگر تغییری رخ بدهد ، بواسطه تغییر در ارکان اجرایی و سیاست های کشور ، استقبال خوبی از این رویداد نخواهیم داشت و طبیعی است که اولین واکنش بازار « تند و قرمز» باشد. حتی برخی معتقدند که با پیروزی روحانی بالای خاصی در بازار نخواهیم داشت اما شکست او ممکن است فضای بازار را ملتهب کند. البته بازار از این دولت هم دل خوشی ندارد ! چراکه فعالان بازار وعده های حمایتی وزیر اقتصاد و یا دعوت روحانی از مردم برای حضور در بازار آن هم دست در پیک قیمت ها را فراموش نخواهند کرد ولی به هر جهت باید پذیرفت جمع و جور کردن آن وضعیت پیچیده اقتصادی – سیاسی و بین المللی آن هم با تورمی که سر به فلک گذاشته بود ، کار هر کسی نبود و انصافا عملکرد دولت در برخی از زمینه ها خوب و قابل دفاع بود !

لذا طبیعی است که بسیاری از فعالان بازار ریسک مشخص نبودن روند آتی را نپذیرند و در نتیجه شاهد چنین وضعیتی در کلیت بازار باشیم. واقعا وقتی به این طرف و آن طرف دیوار پاستور نگاه می کنیم ، می بینیم که تفاوت زیاد است ! از همین روی به وضعیت فعلی بازار نمی توان خرده گرفت ؛ کمااینکه در هفته های اخیر هم پیش بینی شده بود که بازار همزمان با نزدیک شدن به انتخابات گارد اصلاحی بگیرد چراکه مشابه این رویداد را در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری تجربه کرده ایم و قدیمی های بازار به این مساله واقف هستند. عموما بازار در این مقاطع زمانی صبر می کند و بعد از روشن شدن نتیجه حرکت می کند. اما با این مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که مثبت بود اما حجم بالایی نداشت ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 23 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه قند و شکر و محصولات فلزی ( تجهیزاتی ) و منفی گروه کاشی و سرامیک قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا وضعیتی مشابه با معاملات امروز داشته باشیم با این تفاوت که قطعا سمت تقاضا ضعیف تر خواهد بود و میل به خرید در قیمت های مثبت کاهش خواهد یافت. به نظر بازار فردا را هم می ایستد و با روشن شدن نتیجه انتخابات در اولین روز هفته آتی تصمیم به خرید و یا فروش خواهد گرفت.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که آمریکا همچنان آماده همکاری با ایران و روسیه برای کاستن از مناقشات در سوریه است. اسپایسر گفت: «آمریکا با هدف دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای [مناقشات در] سوریه، هم با روسیه و هم با ایران همکاری خواهد کرد.» وی با تکرار ادعاهای واهی مقامات واشنگتن گفت: «ایران و روسیه باید جنایات [دولت بشار] اسد را تصدیق نمایند و از نفوذ خود برای رفع آنها استفاده کنند.» گفتنی است که در چهارمین دور از مذاکرات پیرامون برقراری آتش بس در سوریه که اوایل ماه مه در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، شرکت کنندگان در این نشست بر سر ایجاد مناطق امن یا «کاهش تنش» در استان ادلب سوریه و هفت منطقه دیگر توافق کردند. طرفین حاضر در این نشست همچنین موافقت کردند که پرسنل نظامی کشورهای تضمین کننده آتش بس- شامل ایران، روسیه و ترکیه- عهده دار نظارت و مدیریت بر مناطق کاهش تنش در سوریه باشند و در صورت تنظیم ترتیبات متقابل میان 3 کشور مزبور، کشورهای ثالث نیز از امکان ورود به این حوزه برخوردار شوند. لازم به ذکر است که هفته گذشته، در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی وی، طرفین پیرامون تلاشهای مشترک مسکو- واشنگتن در خصوص دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای مناقشات سوریه بحث و گفتگو کردند.

ب) در خبرهای اقتصادی ، رئیس بانک مرکزی گفت: کشور ما سال‌ های 91 و 92 و در 8 فصل پیاپی، شاهد رشد منفی اقتصادی بود. این رشد منفی نتیجه‌ ای جز رکود نداشت. وی افزود: اگر کشوری با رکود مواجه باشد با سیاست‌ های پولی انبساطی می ‌توان آن را حل کرد. سیف با بیان اینکه پیش ‌نیاز برای حرکت خروج از رکود، علاج مسئله تورم است گفت: بر این اساس در مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی، بر کنترل تورم متمرکز شد و در نتیجه همین سیاست‌ ها ، شاهد کاهش تورم بودیم. وی افزود: این نگاه که قیمت ارز باید تثبیت شود نگاه و دیدگاه غلطی است چرا که قیمت خود دلار با سایر ارزها در نوسان است. باید یادآور شد که ریال ایران در برابر یورو از سال 92 تاکنون حدود 4 الی 5 درصد تقویت شده است. ضمن آنکه اساساً فعالیت‌ های اقتصادی ایران در بخش واردات و صادرات با دلار انجام نمی ‌گیرد. سیف با اشاره به خدمات نظام بانکی در حمایت از بخش خصوصی و تولید، تصریح کرد: هدف ما این است که نظام بانکی به صورت 100 درصد در خدمت تولید قرار بگیرد. در این زمینه ما با دولت نیز به توافق رسیدیم که به نظام بانکی برای تامین کسری ‌های بودجه نگاه نکند. باید تلاش شود که خدمات نظام بانکی در راستای گسترش تولید و رشد اقتصادی کشور ارایه شود و توجه کنیم که 4 دهه تحمیل تسهیلات تکلیفی گوناگون و استفاده نادرست از شبکه بانکی کشور، آن را با مشکلات جدی و عدیده مواجه ساخته است. سیف نسبت مطالبات معوق نظام بانکی ابتدای دولت ‌یازدهم را 14.7 درصد اعلام کرد و افزود: خوشبختانه با همکاری ‌ها و مساعدت‌ های دولت این نسبت به 10 درصد در پایان سال 95 کاهش یافته اما باید تلاش‌های ما در این زمینه استمرار یافته و این نسبت تا کمتر از 5 درصد نیز کاهش یابد.

ج) در خبرهای بورسی ، معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بهترین نقاط برای جذب نقدینگی بازار سرمایه ‌است گفت: دولت دوازدهم یکی از سیاست ‌هایش حمایت از بازار سرمایه است تا افرادی که سهام خریده‌ اند آسیب نبینند ! ما تاثیر منفی بی‌ اعتمادی مردم به دولت را در سال 91 و 90 دیدیم و مشاهده کردیم که قیمت ارز بیش از 3 برابر شد چراکه مردم آن را مطمئن ‌تر می‌ دیدند. در طول دولت یازدهم همه کشورهای نفت خیز به دلیل کاهش پول نفت با تلاطمی در بازارشان مواجه شدند و ارزش پول آنها با نوسان مواجه شد اما ایران تنها کشوری بود که در بازارش تلاطم بوجود نیامد چراکه این امید و اعتماد به دولت وجود داشت. عده ‌ای اگر به امید مردم آسیب زنند حتما نقدینگی می ‌تواند به مشکل تبدیل شود.

د) در بازارهای جهانی ، شب گذشته قیمت نفت افزایشی یافت و اما صبح امروز فلزات اساسی روند کاهشی را در پیش گرفتندو البته نفت نیز توانست روند افزایشی خود را با سرعتی آهسته تر حفظ نماید. در بازارهای نفتی ، عربستان و روسیه امروز توافق کردند تا محدودیت عرضه تا مارس 2018 ادامه یابد. این خبر کافی بود تا بازار نفت شاهد هجوم مجدد سرمایه گذاران شده و قیمت به سمت 50 دلار حرکت کند. نشست سران اوپک 10 روز دیگر به منظور نهایی کردن این تفاهم نامه تشکیل خواهد شد. طبق گزارش ماهانه اوپک، تمدید محدودیت نفت می تواند منجر به بالانس عرضه – تقاضا تا اوایل سال 2018 گردد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم گفت، همه طرف‌های توافق کاهش تولید همچنان به توافق متعهد هستند و اینکه حس پررنگی برای ادامه این همکاری وجود دارد. نواک افزود، هیچ دلیلی برای خروج اعضای توافق کاهش تولید از این توافق وجود ندارد و دولت‌های جدیدی نیز ممکن است به این توافق اضافه شوند. نواک در ادامه گفت: «مشورت‌های اولیه نشان می‌ دهد که همه طرف‌ها همچنان متعهد (به توافق) هستند. من هیچ دلیلی نمی ‌بینم که کشورهای عضو از توافق خارج شوند. در حال حاضر همه طرف ‌ها به توافق وفادارند و من فکر می ‌کنم تا زمانی که به اهداف تعیین ‌شده نرسیم، یک حس پررنگ برای ادامه این همکاری وجود دارد.» بر اساس این گزارش ، نفت برنت دریای شمال تا سطوح 52 دلاری و نفت وست تگزاس اینترمدییت تا قیمت های 49 دلاری افزایش یافتند. هر چند که از سرعت رشد قیمت ها کاهش یافته و ممکن شاهد عقب نشینی بازار باشیم.

در فلزات اساسی فشار عرضه بیشتر بود. چین با هدف گسترش نفوذ منطقه ای خود به دنبال رویای تجدید جاده ابریشم بوده و قول سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در پروژه های زیرساختی مرتبط را داده تا بتواند قدرت منطقه ای خود را با محوریت این پروژه گسترش دهد ! این پروژه در مجموع 60 کشور را به هم متصل کرده و در بخش زیرساخت ها نیاز به 900 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 10 سال آینده دارد. رییس جمهور چین در سخنرانی دیروز خود در اجلاس جاده ابریشم قول داد که چین از پروژه های زیرساختی حمایت همه جانبه کرده و در صورت لزوم سرمایه بیشتری به آن تزریق کند. بانک مرکزی چین PBOC نیز به دنبال مدلی برای استفاده از پول ملی کشورها در سرمایه گذاری های زیرساختی با هدف افزایش مشارکت در بزرگترین پروژه قرن است. انتشار خبر خوب فوق کافی بود تا آمار نامطلوب رشد اقتصادی چین در ماه گذشته به حاشیه رفته و فلزات اساسی به امید رشد بازار، مجددا مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گیرند. علاوه بر انرژی مثبت ناشی از جاده ابریشم 2 گزارش زیر تقویت کننده بازار مس بود. تولید مس شیلی در 3 ماهه اول امسال 2017 با کاهش 14.6 درصدی به 1.19 میلیون تن رسیده که ناشی از افت عیار ماده معدنی و اعتصاب معدن اسکوندیدا می باشد. همچنین موجودی انبارهای LME با کاهش 4.225 تنی به 325 هزار تن رسید. البته پس از رشد شب گذشته ، باری دیگر فشار عرضه ها بر میزان تقاضا غلبه کرد. بر اساس این گزارش ، فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در سطوح 5.580 – 2.090 – 2.520 و 1.900 دلاری معامله می شوند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) از لیزینگی ها آغاز می کنیم که در معاملات امروز چهره نسبتا مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند و با وجود نبود نقدینگی در بازار اما نمادهای سرشناس لیزینگی موفق شدند یک رشد هر چند محدود را به سهامداران خود هدیه کنند. بحث لیزینگ مسکن از یکسو و از سوی دیگر افزایش فروش خودرو از کانال لیزینگ می تواند اثرات مثبت خوبی بر سود شرکت ها در سال 96 و سال های آتی ایجاد نماید. از سوی دیگر فصل مجامع نزدیک بوده و به نظر خبرهایی خوبی را در مجامع شرکت های بزرگ و مورد توجه داشته باشیم.

در این گروه لیزینگ ایرانیان ضمن حفظ روند صعودی ، معاملات خوبی را تجربه می کند. لیزینگ ایرانیانی که از نظر بنیادی وضعیت بسیار مطلوبی داشته و بحث قرارداد جدید شرکت با ایران خودرو برای لیزینگ بیش از 30 هزار دستگاه در سال جاری و 50 هزار دستگاه خودرو در سال 97 در کنار افزایش سرمایه 200 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سبب شده تا حقوقی ها در هر قیمتی خریدار سهم باشند. در این سهم شایعاتی مبنی بر واگذاری بلوک مدیریتی به شرکت ایران خودرو قوت گرفته است جدا از اینکه این شایعه رنگ واقعیت به خود بگیرد باید به عوامل تاثیر گذار بر این شرکت پرداخت.

الف) چنانچه بلوک 24 درصدی تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو واگذار گردد ، میزان مالکیت شرکت ایران خودرو در این شرکت از 34 به بیش از 58 درصد خواهد رسید که این امر موجب حمایت بیشتر از سهم از سوی سهامدار عمده خواهد شد.

ب) با خرید بلوک توسط ایران خودرو اتفاقی که در رایان سایپا در سال های گذشته صورت گرفت می تواند با سرعتی بالا در وایران نیز تکرار شود و گروه صنعتی ایران خودرو می تواند به جای توزیع ثروت در شرکت های لیزینگ دیگر ، به توسعه فعالیت لیزینگ ایرانیان بپردازد و با اختصاص حجم بیشتر خودرو ، افزایش سودآوری در این شرکت را بیش از گذشته عملیاتی کند.

ج) میزان تولید ایران خودرو در سال 95 بیش از 600 هزار دستگاه بوده و پیش بینی تولید همین مقدار خودرو در سال 96 نشان دهنده آن است که با توجه به اختصاص 19.800 دستگاه ماشین به لیزینگ ایرانیان که نقطه عطفی در این شرکت بوده است در سال جاری و آتی بیشتر خواهد بود.

د) آثار مالی ناشی از واگذاری خودرو بدلیل آنکه در بهمن و اسفند ماه صورت گرفته به دلیل طرح پلکانی ( 4 چکی ) و طرح اقساطی در سال 96 و 97 بیشتر از سال 95 خواهد بود و آینده بهتری برای این شرکت 100 میلیارد تومانی می توان متصور شد

ه) سرمایه پایین این شرکت در مقایسه با لیزینگ صنعت و معدن و رایان سایپا اهرم سوداوری این شرکت را بالاتر خواهد برد. همچنین برنامه افزایش سرمایه لیزینگ ایرانیان در مقایسه با هم گروهی ها دیگر پتانسیل این شرکت می باشد.

و) نکته آخر تجمیع شرکت های لیزینگ در ایران خودرو و بحث هاب شدن لیزینگ ایرانیان برای فروش خودروهای سبک با این واگذاری کلید خواهد خورد.

در لیزینگ صنعت و معدن هم وضعیت بد نیست. این سهم پس از رشد اخیر خود ، گارد نزولی گرفته و به نظر اگر تا قیمت های 150 تومانی اصلاحی کند ، باری دیگر برای خرید جذاب شود. خصوصا که شیران و وآتی هم اخیرا تحرکات خوبی را تجربه نموده و ادامه این تحرکات اثرات مثبت خوبی بر ولصنم خواهد گذاشت. در کنار وایران و ولصنم ، ولبهمن نیز پتانسیل رشد و برگشت به مدار صعود پس از کمی اصلاح را دارد. همانطور که قبلا هم اشاره شد ، انتظار رشد قیمت ولبهمن تا قیمت های 300 تومانی را داریم.

5) اما در گروه قندی پس از فشار فروش 2 – 3 روز اخیر ، شاهد معاملات بهتری بودیم. پیشتر به محدوده مقاومتی شاخص این گروه در سطوح 8.100 واحدی اشاره کرده بودیم و جالب اینجاست که شاخص گروه مزبور دقیقا به همین سطح واکنش نشان داد. البته با توجه به بهبود وضعیت سودآوری شرکت ها و همچنین نزدیک بودن به ماه مبارک رمضان ، انتظار زیادی مبنی بر اصلاح قیمت ها نمی رود اما در کوتاه مدت هم بالای خاصی در قندی ها نخواهیم داشت و به نظر در قیمت های مثبت فشار فروش بیش از میل به خرید پر حجم باشد. انصافا طی 2 سال اخیر بواسطه برخی تغییر و تحولات نظیر افزایش نرخ فروش ، پرداخت یارانه به شرکت ها و دریافت کارمزد شکر تصفیه شده ، وضعیت سودآوری شرکت ها بهبود یافته و همین عامل سبب می شود تا بازار به اصلاح قیمت ها نه به چشم ریزش بلکه به چشم استراحت نگاه کند.

در این گروه قند اصفهان در مرز قیمت های 800 تومانی و یک قدمی حمایت 780 تومانی برگشت زده و با رشد قیمت و جبران بخشی از افت روزهای اخیر به کار خود خاتمه داد. قند اصفهانی که با پتانسیل تعدیل مثبت همراه بوده و شایعه اعلام سود 100 تومانی را یدک می کشد. به نظر می رسد در مقطع فعلی ، فشار عرضه در قیمت های بیش از 900 تومنی در قصفها بالا باشد. در قشیر نیز وضعیت به همین شکل بود و این سهم هم با رشد قیمت اما معاملاتی کم حجم به کار خود خاتمه داد. قشیری که P/e بالایی داشته و رشد بیشتر سهم نیازمند تعدیل مثبت و تعدیل شدن نسبت قیمت به درآمدش می باشد. به نظر قشیر در روزهای آتی باری دیگر با مشکل فشار عرضه مواجه شده و شاهد ادامه اصلاح سهم باشیم.

در قند نیشابور قیمت های 230 – 235 تومانی که اخیرا نقش یک سطح مقاومتی را داشت ، اکنون نقش حمایت را ایفا نموده و شاهد معاملات مثبت این سهم قندی بودیم. قند نیشابور از سهام هایی بود که اخیرا تعدیل مثبت خوبی زد اما او هم مشکل قشیر را دارد و به دلیل P/e بالا رشد چندانی در انتظارش نخواهد بود. در قند قزوین که سود خوبی را اعلام نموده ، فشار عرضه بالا بود. این سهم موفق به عبور از مقاومت 350 تومانی نشده و به نظر به مدت زمان بیشتری برای اصلاح قیمتی – زمانی داشته باشد. شرکت برای سال جاری پیش بینی واردات حجم خوبی شکر خام را دارد. وارداتی که اگر انجام شود با توجه به افت قیمت های جهانی شکر خام و کاهش تعرفه قزوین را در موقعیت خوبی قرار خواهد داد. در این گروه به زودی شاهد گشایش نماد قپیرا خواهیم بود. سهمی که اخیرا سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 30 درصدی از سطوح 619 ریالی به 833 ریال افزایش داده اما در دوره 9 ماهه 914 ریال ( معادل 110 درصد ) محقق کرده است. با توجه به موجودی بیش از 1.000 تنی شکر ، به نظر یک مرحله تعدیل دیگر و اعلام سود بیش از 100 تومانی را در قپیرا داشته باشیم.

6) در گروه سیمانی معاملات سرد و بی رمقی را شاهد هستیم. پس از آنکه شاخص این گروه موفق به گذر از سد 770 واحدی نگردید ، شاهد فشار عرضه و عقب نشینی نمادهای سیمانی بودیم. نگرانی بازار از بابت ارائه تخفیف در فروش سیمان توسط شرکت ها و عدم تمایل به حضور در فصل مجامع می تواند از دلایل ضعف در روند معاملات این گروه باشد. البته بازار هم حال و روز چندان خوشی ندارد و طبیعی است که سیمانی ها هم نتوانند مسیر دیگری را در پیش بگیرند اما انتظار این است که شرکت ها سودهای قوی تری نسبت به سال 95 محقق کنند و از همین بابت خرید منفی های این گروه برای فعالانی که نگرانی از بابت وضعیت بازار پس از نتیجه انتخابات ندارند ، توصیه می شود.

در این گروه سیمان هگمتان در قیمت های 295 – 300 تومانی برابر با سقف مینور قبلی خود با فشار عرضه و افت قیمت روبرو شد. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال مالی منتهی به 30 دی ماه 96 را در سطوح 1.431 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه 295 میلیارد ریال معادل 20.5 درصد از فروش خود را پوشش داده است. با توجه به اینکه ضعیف ترین فروش شرکت ها معمولا در 3 ماهه پایانی سال محقق می شود ، به نظر سهگمت عملکرد قابل قبولی داشته و می تواند در کواتر دوم ضعف فروش کوارتر ابتدایی خود را جبران نماید. به نظر اگر سهگمت یک اصلاح تا قیمت های 250 تومانی بزند ، گزینه مناسبی برای خرید باشد. خصوصا که نرخ فروش سیمان تیپ 2 در فروردین ماه 14 درصد نسبت به اسفند ماه بالاتر بوده است.

اما در سیمان سپاهان با از دست رفتن محدوده حمایتی 120 تومانی ، روند معاملات بصورت نوسانی و فرسایشی دنبال می شود سپاهانی که با فروش سیمان به وزارت راه و ترابری می تواند ضعف عملکرد 3 ماهه ابتدایی خود را جبران نماید. این سهم احتمالا یک اصلاح نزدیک به 10 درصدی دیگر داشته باشد اما بطور قطع هر چه به قیمت های کمتر از 110 تومانی نزدیک شود ، با معاملات کم حجم تری روبرو خواهد شد. در این گروه سفارس هم با سرعتی کمتر اصلاح می کند. در شرایطی انتظار افت قیمت این سهم را نداشتیم که متاسفانه افت قیمت زیر مجوعه ها کار دست او داده و شاهد اصلاح قیمتی و زمانی در غول هلدینگی صنعت سیمان هستیم. با توجه به شرایط موجود ، به نظر اصلاح قیمت در سفارس تا سطوح 137 تومانی نیز ادامه داشته باشد.

از مهمترین اتفاقات گروه سیمان می توان به تعدیل قابل توجه سیمان خوزستان اشاره داشت. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 207 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 12 ماهه موفق شد 274 ریال محقق کند. یعنی سخوز علاوه بر سود پیش بینی شده ، 32 درصد تعدیل مثبت داشته است. افزایش 7.5 درصدی مبلغ فروش و شناسایی 64 میلیارد ریال سایر درآمدهای غیرعملیاتی – اقلام متفرقه از دلایل اصلی تعدیل مثبت در سخوز بوده است. بررسی عملکرد شرکت نسبت به دوره مشابه سال 94 حکایت از کاهش به ترتیب 2 درصدی مبلغ فروش ، 48 درصدی سود عملیاتی و 56 درصدی سود خالص دارد اما این شرکت پیش بینی کرده برای سال 96 بواسطه رشد 29 درصدی مبلغ فروش ، وضعیت بهتری داشته باشد و باری دیگر سطح سودآوری خود را ترمیم نماید. سود پیش بینی شده شرکت برای سال 96 مبلغ 651 ریال می باشد که در صورت تحقق سبب رشد جدی سهم خواهد شد.

7) امروز در اکثر نمادهای غذایی و لبنی شاهد غلبه تقاضا بر عرضه و سبزپوش شدن نمادهای این گروه بودیم. غمارگ با جابجایی چند میلیون سهم از دارایی حقوقی ها به حقیقی ها صف خرید محکمی تشکیل داد. حق تقدم این نماد به زودی بازگشایی می شود. به نظر می رسد سهم جای رشد تا قیمت های 360 – 370 تومانی در کوتاه مدت و در صورت شکست سطح مذکور جای رشد قیمت های 440 – 450 تومانی را داشته باشد. وضعیت بنیادی مطلوب و اهرم بالا در سودآوری از مهمترین دلایل توجه بازار به غمارگ می باشد. با شرایط موجود به نظر می رسد که غبشهر هم می تواند به مرور به روند صعودی خود بازگشته و به سمت کانال 300 تومانی حرکت نماید.

در این گروه غدیس هم بعد از یک اصلاح کوتاه مدت صف خرید تشکیل داد. در این سهم شایعاتی از افتتاح خط تولید روغن کنجد در روزهای آتی به گوش می رسد. احتمال صعود تا قیمت های 700 تومانی دور از ذهن نمی باشد. غمینو نیز با انتشار گزارش حسابرسی شده 12 ماهه و گزارش فعالیت هیئت مدیره آماده رفتن به مجمع می شود. این شرکت در دوره ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 ، مبلغ 47 میلیارد و 71 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ 471 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 2 درصد افزایش را نشان می دهد. غمینو سود انباشته پایان دوره را مبلغ 87 میلیارد و 940 میلیون ریال اعلام کرد. در صورت مثبت ماندن جو گروه غذایی و لبنی این سهم نیز مستعد صعود تا قیمت های 580 تومانی می باشد.

در لبنیاتی ها غپاک با نسبت خوب خریدار به فروشنده و جابه جایی سهامداران از حقوقی به حقیقی، گوی سبقت را از سایرین ربود و صف خرید شد. سهم به سمت قیمت های 200 تومانی در حرکت است. زمزمه هایی درخصوص دریافت مجوز افزایش نرخ در برخی از محصولات نظیر خامه و کره در کنار وضعیت تکنیکی مناسب از مهمترین دلایل توجه بازار به غپاک می باشد. غگلپا نیز امروز بعد از برگزاری مجمع عمومی به تابلوی معاملات بازگشت و در محدوده 2 درصد مثبت معامله شد. غشصفا نیز در خصوص مشوق های صادراتی، آخرین وضعیت بودجه و افزایش سرمایه توضیحاتی ارائه نمود تا آماده بازگشایی شود. مرحله دوم مشوق های صادراتی در سال 95 در روزهای آتی به حساب شرکت واریز خواهد شد و مقرر شده مابقی مبلغ به طور کامل در مرحله سوم تسویه گردد.

در خبرهای مرتبط با این گروه، گنجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌ های لبنی از احتمال افزایش قیمت حدود 7 درصدی 3 کالای لبنی پنیر، شیر پاستوریزه و شیر استریل خبر داد و گفت: فردا یک خط تولید کره برای اولین بار در کشور راه اندازی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه درهای بازار کشور روسیه برای محصولات لبنی ایران گشوده شده است، افزود: 9 کارخانه لبنی ایران مجوز صادرات محصول به روسیه را دریافت کرده اند و در حال حاضر ما شاهد هستیم که محصولات مان در این کشور حضوری چشمگیر یافته است. گنجی همچنین با بیان اینکه بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، صادرکنندگان محصولات لبنی مشوق های صادراتی دریافت می کنند اضافه کرد: هفته گذشته فاز اول این یارانه که 20 میلیارد تومان بود به صادرکنندگان پرداخت شد و طی یکی، 2 روز آینده فاز دوم آن که مبلغ 24 میلیارد تومان است به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه بانکی روند معاملات چندان جذاب نیست هر چند که وپست مطابق با انتظارات با افزایش تقاضا ضمن ورود به کانال 200 تومانی و گذر از قیمت های 220 تومانی به رشد خود ادامه می دهد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس بانک مرکزی ، یکی از مشکلات نظام‌ بانکی را عدم تسویه مطالبات بانک‌ ها از دولت عنوان کرد و افزود: محدودیت های بودجه باعث شده دولت نتواند بدهی خود را به شبکه ‌بانکی تسویه کند و این مسئله، ترازنامه بانک ها را با مشکلاتی روبرو کرده است. اینجا باید به تسویه بدهی دولت از طریق واگذار کردن بنگاه‌ های اقتصادی به بانک‌ ها اشاره کرد چراکه بانک ‌ها از تخصص کافی برای اداره این واحدها برخوردار نیستند و مشکلاتی شکل گرفته و بانک‌ مرکزی نیز درصدد بر آمد بانک‌ ها را ملزم به واگذاری این واحدها کند. وی عدم تعادل «درآمد – هزینه» و عدم تعادل «دارایی – بدهی» را 2 مشکل اصلی ترازنامه‌ های نظام بانکی برشمرد و گفت: خوشبختانه با توجهی که دولت یازدهم به مشکلات نظام بانکی معطوف داشته است، اقدامات مثبتی برای رفع مشکلات آن صورت گرفته که از جمله این اقدامات 2.5 برابر شدن سرمایه بانک‌ های دولتی است که دستاورد بزرگی به شمار می ‌آید. رئیس شورای پول و اعتبار گفت : مهمترین مشکل نظام بانکی در زمان تحریم‌ ها، قطع روابط بانکی دیرینه و با سابقه‌ بانک‌ های ما با جهان بود. همچنین در زمان تحریم ‌ها نظام بانکی ما از آخرین تحولات استانداردهای بانکداری بین‌المللی به ویژه در زمینه ‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم عقب ماند. وی افزود: بنابراین برای پیوستن مجدد نظام بانکی به شبکه بانکداری بین‌المللی لازم بود مسایلی را برطرف کرد. از جمله این عدم انطباق ‌ها، نسبت کفایت سرمایه بانک ‌ها بود که بر اساس استانداردهای کمیته بال باید 12 درصد باشد و در این زمینه نیز اقداماتی انجام گرفته تا میانگین نسبت کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی از 4.5 درصد به 8 درصد افزایش یابد.

ب) در گروه خودرویی معاملات متعادلی را به لطف حمایت حقوقی ها از نماد سایپا شاهد بودیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، ژان کریستف کمارد قائم مقام منطقه خاورمیانه و آفریقا و عضو هیات مدیرهPSA و جمعی از مدیران ارشد سیتروئن، ضمن حضور در شرکت سایپا، با مهدی جمالی، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا نشستی برگزار و درخصوص ادامه همکاری ها مذاکره کردند. در این نشست، دو طرف بر ادامه همکاری با سرعت بیشتر در جهت راه اندازی خطوط تولید خودرو مشترک و عرضه سریع محصول به بازار در سایپا کاشان اتفاق نظر داشتند. بر اساس این گزارش با حضور مدیران ارشد دو شرکت سیتروئن و سایپا، شرکت سایپا سیتروئن در ایران به صورت رسمی ثبت و به صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه بر این تمامی قراردادهای مورد نیاز جوینت ونچر به امضای دو طرف رسید و اعضای هیات مدیره شرکت سایپا سیتروئن مشخص و معرفی شدند. گفتنی است قرارداد جوینت ونچر بین دو شرکت سایپا و سیتروئن در پسابرجام منعقد شد و روند همکاری از آن زمان آغاز شده و خوشبختانه با انجام مذاکرات متعدد همکاری مجدد بین این دو شرکت آغاز شده و بر همین اساس خودروهای جدید گروه سایپاسیتروئن در سال آینده در خطوط تولید شرکت سایپا کاشان تولید و وارد بازارهای داخلی و بین المللی خواهد شد. شایان ذکر است شرکت سیتروئن پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گونه همکاری به صورت سرمایه گذاری مشترک در تمامی زنجیره ارزش افزوده از جمله تولید در ایران نداشته و برای اولین بار پس از 39 سال مجددا از طریق جوینت ونچر با سایپا شروع به همکاری کرده است.

ج) در گروه ساختمانی و انبوه سازی وضعیت به مانند سایر گروه ها بود و عملا نه صف خریدی داشتیم و نه عرضه ای که منجر به روند نزولی سهام این گروه شود. معاون اول رییس جمهور شب گذشته درخصوص راهکارهای دولت برای خروج بخش مسکن از رکود، گفت: بخش مسکن یکی از پیش‌ران‌های اقتصادی است که با فعال‌ شدن آن ده‌ها بخش صنعتی همچون سیمان و کاشی و غیره فعال می‌ شوند. بخشی از صنعت ساختمان مربوط به طرح ‌های عمرانی است و این درحالیست که یکی از نیازهای اصلی جامعه تولید مسکن است. او با بیان اینکه باید در بافت فرسوده برای ایجاد مسکن سرمایه ‌گذاری شود گفت: زیربنای این سرمایه‌گذاری وجود دارد و به شرکت‌های توسعه‌گر که خصوصی هستند امتیازاتی داده می‌شود. همچنین شورای پول و اعتبار تسهیلاتی را در این زمینه قائل شده تا با مشارکت بخش خصوصی و صاحبان آنها، بافت فرسوده را ترمیم و مسکن ایجاد کنند. جهانگیری گفت: در بازسازی و ساخت بافت فرسوده سالانه 200 هزار واحد مسکونی پیش‌ بینی شده که از دولت یازدهم شروع شده و قرار است استمرار پیدا کند.

د) در گروه رایانه و آی – تی با رسیدن خبر افزایش سرمایه در نماد «آپ» شاهد افزایش نسبی تقاضا و معاملات بهتری بودیم. هر چند که بعید به نظر می رسد با قیمت های فعلی ، کسی تمایل به حضور در افزایش سرمایه باشد. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 100 میلیارد تومانی به 200 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی افزایش دهد. به نظر آپ در قیمت های 2.600 و بیش از 2.600 تومانی فشار فروش بالایی داشته باشد. در اپرداز تقاضا بهتر بود هر چند که این سهم هم در این قیمت ها فروشنده زیادی دارد اما به هر جهت بازیگران این سهم در تلاشند تا اپرداز را به سمت قیمت های 3.000 تومانی هدایت کنند.

ه) در گروه دارویی برخی به روی ددام کار می کنند. سهمی که تا پایان سال 93 به سودهای بیش از 1.000 ریالی دست یافته و باری دیگر می تواند سود 5 ریالی خود به اعداد و ارقام گذشته بازگرداند. گویا هلدینگ شستا برای مبلغی نقدینگی بدون بهره به شرکت قرض داده تا با کاهش هزینه مالی و تسویه تسهیلات وضعیت شرکت بهبود یابد. ددام در قیمت های 700 – 710 تومانی با سقف قبلی خود درگیر خواهد شد و چنانچه موفق به گذر از این سد گردد ، راهی قیمت های 850 تومانی خواهد شد.

ه) در گروه پتروشیمی ، در زمانی که بازار نقدینگی بهتری داشت ، غول های این گروه نظیر فارس ، تاپیکو و پارسان در خواب زمستانی بودند. وای به حال روزی که نقدینگی هم در بازار نباشد ! در این گروه پترول پس از جابجایی بلوک در معاملات روز گذشته ، امروز نیز صف خرید میلیونی و مستحکمی تشکیل داد. به نظر اگر بتواند از قیمت های 120 تومانی عبور کند ، به مرور پترول 140 تومانی را شاهد باشیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مرتضی رحیمیان رئیس امور سرمایه گذاری مجامع و سهام هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: با شرکت فرا بورس درحال مذاکره های نهایی برای عرضه 5 درصد از سهام شرکت های پتروشیمی بندر امام ، بوعلی و نوری تا پایان نیمه نخست سال 96 هستیم. وی با بیان اینکه این عرضه ها با موافقت هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس و نیز شرکت های مورد اشاره انجام خواهد شد، گفت: با سازمان خصوصی سازی نیز هماهنگی‌ های لازم انجام شده است. رحیمیان ادامه داد: مذاکراتی را با همکاری شرکت نفت و گاز پارسیان با سازمان بورس برای عرضه بخشی از سهام پتروشیمی پارس در تابلوی اصلی بورس آغاز کرده ایم‌. رئیس امور سرمایه گذاری مجامع و سهام هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه واگذاری سهام چند شرکت تابعه دیگر نیز در حال بررسی است، خاطر نشان کرد: بزودی نحوه عرضه و میزان سهام قابل عرضه اعلام خواهد شد. خدا به داد بازار برسد ... !

و) در گروه لاستیک و تایرسازی اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه پکرمان نیز گزارش 12 ماهه خوبی منتشر نمود و پاسخ به انتظار سهامداران دارد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 554 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره موفق شد این رقم را با تعدیل مثبت 18 درصدی تا سطوح 656 ریالی تعدیل کند. افزایش 2.5 درصدی مبلغ فروش در ازای کاهش 1 درصدی بهای تمام شده و افزایش نزدیک به 3 میلیارد تومان درآمد حاصل از سرمایه گذاری از مهمترین دلایل تعدیل مثبت در پکرمان می باشد. مقایسه عملکرد شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 23 درصدی مبلغ فروش ، 34 درصدی سود عملیاتی و 40 درصدی سود خالص دارد. گفتنی است ، پکرمان در شرایطی سود سال 96 را در سطوح 525 ریالی پیش بینی نموده که قطعا در میانه های راه شاهد تعدیل مثبت شرکت خواهیم بود. گفتنی است ، روند ریزش قیمت کائوچو طبیعی و مصنوعی که 50 درصد مواد اولیه شرکت های تایر ساز را ایجاد می کند، همچنان ادامه دارد و پتروشیمی بندر امام هم SBR را 53 درصد پایین آورده است. لذا توصیه می شود 2 نماد پکرمان و پکویر را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

ز) در گروه فلزی و معدنی باما بواسطه رسیدن گزارش 12 ماهه با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شد ؛ هر چند که افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی مانعی برای خریدهای پر حجم و رو به بالا بود. این شرکت در شرایطی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 1.030 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 12 ماهه موفق شد 1.105 ریال در گزارش اصلی و 1.375 ریالی در گزارش تلیفیقی محقق کند. البته قبلا تعدیل مثبت شرکت را بواسطه عملکرد فروش ماه های پایانی سال پیش بینی کرده بودیم و حتی معتقدیم که اگر زیر مجموعه ها تقسیم سود بهتری داشته باشند ، باما نیز می تواند یک مرحله تعدیل دیگر در گزارش حسابرسی شده داشته باشد.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.750 – 3.760 تومان

ب) یورو : 4.190 – 4.210 تومان

ج) درهم امارات : 1.030 – 1.038 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.209.000 – 1.219.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24