Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر سرمایه گذاران در باره بروز تنش های مختلف که می تواند بر بازار تاثیر گذارد نگران بوده اند اما تحولاتی که پیش بینی می شود در روزها و هفته های ..

مسیر کلی بازار صعودی است اما سود نصیب همه نمی شود

روز گذشته گزارش های منفی از اقتصاد چین عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه بود اما مشاهده شد که قیمت این مواد خام کاهش پیدا نکرد. از سوی دیگر شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کردند و این سبب تعجب برخی سرمایه گذاران شد. رونق بازارها چند عامل داشت: اعلام سرمایه گذاری عظیم چین برای احداث "جاده ابریشم جدید" که سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را به هم متصل خواهد کرد، رشد قیمت نفت و پیش بینی رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا. تحلیلگران می گویند اقدام چین برای احداث جاده ابریشم جدید نه تنها بر مصرف مواد خام می افزاید بلکه رونق بازارهای مالی را در پی خواهد داشت و مهمتر از همه اینکه، نشان می دهد دولت چین توانایی اقدام برای حفظ رونق در اقتصاد این کشور را دارد و هر زمان لازم باشد در این مسیر حرکت خواهد کرد. دولت چین امسال سرعت اجرای برنامه های اصلاحی را بیشتر کرده و این امر سبب نگرانی سرمایه گذاران شده بود. اما اجرای این اصلاحات هم به ثبات در اقتصاد کمک می کند و هم از نرخ رشد اقتصاد نخواهد کاست. در واقع کاهش کنترل شده حمایت های دولت با هدف رفع نقاط ضعف، اقدامی لازم است که دولت چین در حال انجام آن است. اما معنای این روند برای بازارهای مالی و مواد خام چیست؟ کارشناسان معتقدند سیاست های اقتصادی چین و رفع تنش های تجاری با آمریکا به معنای بازگشت آرامش به بازارهاست و اکنون سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری می توانند در بازار فعالیت کنند.

افزایش محدود قیمت ها

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.5 درصد افزایش به ترتیب در سطح 52 دلار و 49.1 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. روز گذشته قیمت طلا تا 3 درصد در هر بشکه رشد کرد اما این افزایش پایدار نبود. اعلام توافق عربستان و روسیه بر سر تمدید مدت اجرای برنامه کاهش عرضه نفت تا اوایل سال آینده میلادی، به رشد قیمت ها کمک کرد. البته کاهش ارزش دلار نیز در این زمینه موثر بود. اما تحلیلگران با اشاره به شاخص های بنیادی بازار معتقد هستند رشد قیمت ها نمی تواند ادامه پیدا کند. روز گذشته قیمت نفت در نهایت تنها 1.8 درصد افزایش یافت. این بدان معناست که فشار بر قیمت ها اجازه رونق در بازار را نمی دهد. اکنون این پرسش مطرح است که اگر میزان کاهش عرضه نفت بیشتر شود یعنی عربستان و روسیه میزان کمتری نفت تولید کنند آیا می توان انتظار داشت قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه بالا رود؟ با توجه به شاخص های بنیادی بازار پاسخ این سوال منفی است. روند افزایش تولید نفت در آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی حداکثر 1.5 میلیون بشکه است. غیر از آمریکا، در برخی دیگر از کشورها نیز تولید نفت رو به افزایش است و اگر اختلال های زودگذر در تولید و عرضه نفت را در نظر نگیریم، عاملی که بتواند به افزایش پایدار و چشمگیر قیمت ها منجر شود وجود ندارد. باید دید در روزهای آینده و تا نشست اوپک و تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان که هفته آینده برگزار می شود چه دیدگاه هایی از سوی مقامات نفتی کشورهای صادرکننده نفت ارائه می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

فعالان بازار طلا نگران هستند

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندکی افزایش یافته و قیمت طلا در سطح 1234 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته کاهش ارزش دلار سبب شد قیمت طلا در میانه بازار تا 8 دلار در هر اونس رشد کند اما رشد شاخص های مالی از جذابیت طلا کاست و در نهایت قیمت هر اونس فلز زرد در محدوده 1230 دلار قرار گرفت. روز گذشته قیمت نقره و پلاتین نیز رشد کرد اما قیمت پالادیوم کاهش یافت. این روزها نوسان قیمت طلا زیاد نیست و اگر ریسک های مختلف کاهش یابد فشار بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد شد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 80 دلار رشد کرده و نهادهای تحلیلگر معتقدند عملکرد بازار در سال جاری مثبت خواهد بود. با توجه به این واقعیت که این هفته داده های زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود بعید است نوسان قیمت طلا بزرگ باشد. به تدریج که به زمان برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نزدیک می شویم قیمت طلا تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت زیرا پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده می شود. نکته دیگری که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند احتمال تداوم رونق بازارهای مالی است. برنامه چین برای احداث "راه ابریشم جدید" از یک سو و توافق هایی که بین چین و آمریکا بر سر مبادلات تجاری حاصل شده از ریسک ها کاسته است و رشد شاخص های مالی را در پی داشته و این به معنای کاهش جذابیت طلاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

ریسک پذیری بیشتر شده است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان های محدود داشته اند. روز گذشته بازارهای آسیایی تحت تاثیر دو عامل منفی و مثبت یعنی داده های منفی از اقتصاد چین و برنامه این کشور برای احداث "جاده ابریشم جدید" قرار داشتند و به همین دلیل تغییرات بزرگی در شاخص ها مشاهده نشد. البته رشد قیمت نفت تااندازه ای بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود. کارشناسان پیش بینی کرده اند سرمایه گذاری عظیم چین در جاده ابریشم جدید به رونق بازارهای مالی منجر می شود اما در مقابل، امسال اقتصاد چین رشدی پایین تر از سال قبل دارد. نکته مثبت این است که دولت چین توانایی تحریک اقتصاد را دارد در نتیجه نباید نگران برخی گزارش های منفی از شاخص های اقتصادی این کشور بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. افزایش قیمت نفت و امید به تداوم روند بهبود اوضاع اقتصادی در منطقه یورو بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده است. بانک مرکزی اروپا معتقد است اقتصاد منطقه یورو در مسیر صحیح در حرکت است و کاهش ریسک های سیاسی بر سرعت حرکت به سمت ثبات اقتصادی خواهد افزود. اوایل ماه آینده میلادی انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار می شود و سرمایه گذاران بر نتیجه این انتخابات تمرکز کرده اند رییس جمهور جدید فرانسه برنامه هایی برای رونق اقتصاد این کشور دارد که ترکیب پارلمان آینده بر اجرای این برنامه ها تاثیر خواهد گذاشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند و شاخص های نزدک و استاندارد اند پورز به رکوردهای جدید رسیدند. افزایش قیمت نفت و امید به کاهش کسری تجاری، دو عامل ریسک پذیری سرمایه گذاران بود. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما جو کلی بازار مثبت پیش بینی شده است. البته برخی کارشناسان نسبت به اصلاح بازار مالی آمریکا هشدار داده اند. انتشار برخی گزارش های منفی از اقتصاد یا به تعویق افتادن برنامه های ترامپ برای رونق اقتصاد، ریسک هایی هستند که بورس آمریکا را تهدید می کنند. بانک مرکزی آمریکا نسبت به وضعیت اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی دیدگاه مثبت دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها به رغم اخبار منفی

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه اندکی کاهش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5580 دلار و 2580 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته بازار فلزات پایه تحت تاثیر سه عامل قرار داشت: تغییرات ارزش دلار، برنامه چین برای سرمایه گذاری در حوزه "جاده ابریشم جدید" و داده هایی که از اقتصاد این کشور منتشر شد. روز گذشته ارزش دلار کاهش یافت و این عاملی برای رشد قیمت فلزات پایه بود و نیز اعلام سرمایه گذاری 124 میلیارد دلاری چین در پروژه راه ابریشم جدید سبب شد سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه نسبت به افق این بازار امیدوار شوند اما داده هایی که از اقتصاد چین منتشر شد منفی بود. در واقع ارقام اعلام شده با آنچه پیش بینی شده بود فاصله داشت. قیمت فلزات پایه تحت تاثیر این سه عامل که ظاهرا قدرتی برابر داشتند تغییرات بزرگی نداشت البته قیمت مس به سطح 5600 دلار در هر تن افزایش پیدا کرد. نکته مثبت درباره بازار فلزات پایه این است که چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات توانایی دارد هر زمان احساس کند رونق اقتصاد کاهش یافته سرمایه گذاری های خود در بخش های مصرف کننده فلزات پایه را بالا ببرد. این بدان معناست که قیمت فلزات پایه در معرض ریسک سقوط قرار ندارد. البته نباید انتظار داشت قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند. کارشناسان معتقدند سیاست های اقتصادی چین سبب ثبات در بازار فلزات پایه در ماه ها و سال های آینده خواهد شد. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را 6.5 درصد تعیین کرده که پایین تر از رقم مربوط به سال قبل است. بر همین مبناست که بعید است بازار فلزات پایه رونق چشمگیر داشته باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فعلا فشار بر دلار زیاد است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر این دو ارز معتبر کاهش یافت البته این روزها کاهش ارزش دلار چندان غیرطبیعی نیست. واقعیت این است که هفته قبل چند گزارش منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد و به همین دلیل برخی تردیدها درباره افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا پدید آمده که سبب افول ارزش دلار شده است. پیشتر کارشناسان پیش بینی کرده بودند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه آینده خود نرخ های بهره را بار دیگر بالا خواهد برد. فشار موجود بر ارزش دلار حاصل داده های منفی است اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست یاد شده دلار تقویت خواهد شد. اکنون در میانه سه ماهه دوم سال جاری میلادی هستیم و بانک مرکزی آمریکا اعتقاد دارد در این سه ماه و تا پایان سال وضعیت اقتصادی در این کشور بهتر خواهد شد. اگر داده های مثبت منتشر شود ارزش دلار با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. تحلیلگران بازار ارز معتقدند عملکرد دلار در سال جاری میلادی در مجموع مثبت است. البته درباره تعداد موارد افزایش نرخ های بهره قطعیتی وجود ندارد و وضعیت کلی اقتصاد مشخص خواهد کرد سیاست های حمایتی پولی با چه سرعتی محدود خواهد شد. امروز نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود. پیش بینی شده محتوای این گزارش مثبت است. از این پس به دلیل از میان رفتن ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و منطقه یورو، انتظار می رود بر رونق اقتصاد اروپا افزوده شود. این عاملی برای افزایش ارزش یورو است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24