Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

.. زیان های بزرگ به برخی سرمایه گذاران می زند. در تمام ماه های اخیر رد پای دستکاری ها در بازار مشاهده شده و یکی از موارد این دستکاری، تاکید بیش از حد بر بهتر شدن ..

مراقب بازارسازی ها و دستکاری بازار از سوی برخی عوامل باشید

حدود شش ماه پیش یعنی قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قیمت طلا به شدت رشد کرده بود و قیمت فلزات پایه و برخی شاخص های مالی به دلیل هراس از پیروزی او تحت فشار قرار داشت. پس از اعلام نتیجه انتخابات، برخلاف انتظارها، قیمت طلا کاهش یافت و شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه رشد کرد زیرا سرمایه گذاران امیدوار بودند اجرای وعده های ترامپ به رونق اقتصاد و افزایش مصرف مواد خام منجر شود. تا دو ماه پیش وضعیت بازار فلزات پایه خوب بود اما در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت این فلزات هستیم. همچنین قیمت طلا که به دلیل ریسک های متعدد رشد کرده بود اکنون کاهش یافته است. این نوسان ها نشان می دهد هیجان زدگی به جای تمرکز بر واقعیت های بازار، زیان های بزرگ به برخی سرمایه گذاران می زند. در تمام ماه های اخیر رد پای دستکاری ها در بازار مشاهده شده و یکی از موارد این دستکاری، تاکید بیش از حد بر بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان در سال جاری میلادی است. درست است که امسال وضعیت بهتر از سال گذشته خواهد بود اما رشد شاخص ها و قیمت ها هر گاه بر واقعیت ها مبتنی نبوده معکوس شده است. خوشبختانه در هفته های اخیر تمرکز بیشتری بر داده های اقتصادی شده و فعالان بازار قبل از تصمیم گیری منتظر تغییرات واقعی بوده اند. نمونه این انتظار و رفتار منطقی تر، در بازار نفت مشاهده شده است. خریداران مدتی است بر مبنای تقاضای واقعی بازار و نه پیش بینی از میان رفتن مازاد عرضه، تصمیم گیری می کنند و حاصل این رویه، واقعی شدن قیمت هاست. در بازارهای دیگر نیز این تحول مشاهده خواهد شد.

رشد قیمت ها بعید است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر محسوس به ترتیب در سطح 50.9 دلار و 47.9 دلار در هر بشکه قرار دارد. چند روز دیگر نشست اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان برگزار می شود و در آن، درباره تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تصمیم گیری می شود. این برنامه تاکنون تاثیر مورد نظر را نداشته و برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند حتی اگر تا پایان سال برنامه یاد شده اجرا شود احتمال آنکه قیمت ها رشد کند کم است. افزایش تولید نفت در آمریکا به دلیل کاهش هزینه تولید ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ بالاست و اگر لازم باشد از ان استفاده خواهد شد. برنامه ترامپ برای بالا بردن تولید نفت آمریکا یک عامل پایدار فشار بر قیمت هاست و اجرای آن سبب خواهد شد سال آینده میلادی قیمت نفت بیش از پیش کاهش یابد. البته کارشناسان معتقدند پس از نشست آتی اوپک و تولیدکنندگان دیگر، قیمت نفت برای مدتی کوتاه حمایت می شود اما سرمایه گذاران در بازار نفت نباید انتظار داشته باشند قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه افزایش یابد. طبق برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری تاکنون اجرا شده میزان تولید از سوی برخی اعضاء اوپک و 11 کشور تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان 1.8 میلیون بشکه کمتر از قبل است. میزان پایبندی به این برنامه امیدوارکننده بود اما عوامل فشار بر قیمت ها قدرتمند هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال افزایش نسبی قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1230 دلار در هر اونس رسیده است. اگر آنظور که پیش بینی شده است این هفته ارزش دلار کاهش یابد احتمال رشد قیمت طلا وجود دارد اما رونق بازارهای مالی به معنای کاهش سهم طلا در سبد دارایی سرمایه گذاران است. هفته گذشته با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود اما قیمت طلا تغییری نکرد و کارشناسان می گویند این به معنای وجود موانعی بر سر راه افزایش قیمت فلز زرد است. به نظر می رسد سرمایه گذاران بیشتر تحت تاثیر خوشبینی بانک مرکزی آمریکا نسبت به وضعیت اقتصاد این کشور هستند. امیدواری بانک مرکزی آمریکا به بهتر شدن وضعیت در سه ماهه کنونی و سال جاری میلادی به معنای افزایش نرخ های بهره در آینده است و این اقدام سبب کاهش جذابیت طلا می شود زیرا بر ارزش دلار می افزاید. نکته دیگر که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد کاهش ریسک های سیاسی است. این عامل نیز بر قیمت طلا فشار وارد می کند. البته این به معنای کاهش قیمت ها در سال جاری میلادی نیست. هنوز برای ابراز نظر در این باره زود است. ریسک های سیاسی و اقتصادی طی ماه های آینده می تواند موجب جذابیت طلا شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

امید به رشد شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته است. رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا خبری مثبت برای بازارهای مالی در آسیاست. پیشرفت هایی در مذاکرات هیات های اقتصادی دو کشور حاصل شده و به نظر می رسد ریسک بروز جنگ تجاری کمتر شده است. البته باید دید دولت آمریکا تا چه میزان سنجیده عمل خواهد کرد. ترامپ وعده داده تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا را به شدت بالا خواهد برد و انتظار می رود او در این مسیر حرکت کند اما فعلا کاهش کسری تجاری با چین در اولویت دولت آمریکاست. سرمایه گذاران آسیایی در باره وضعیت اقتصادی چین نگرانی خاصی ندارند. به باور آنها کاهش شاخص فعالیت ها در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای به شکل کنترل شده بوده است.

اروپا. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و برخی اعضاء آن منتشر می شود و پیش بینی شده این گزارش ها امیدبخش باشند. در روزهای اخیر سرمایه گذاران اروپایی ریسک بالاتری پذیرفته اند زیرا خطر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا از میان رفته و رییس جمهور جدید این کشور برنامه هایی برای رونق بخشیدن به اقتصاد اجرا خواهد کرد. از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا درباره افق اقتصاد منطقه یورو ابراز خوشبینی کرده و به همین دلیل نگران خاصی بازارهای مالی را تهدید نمی کند.

آمریکا. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود و پیش بینی شده بازار مالی این کشور تحت تاثیر اخبار هفته قبل و دیدگاه مثبت بانک مرکزی در باره وضعیت اقتصادی قرار داشته باشد. گفته می شود وضعیت شاخص های اقتصادی در سه ماهه کنونی بهتر از سه ماهه نخست است و به تدریج اوضاع بهتر خواهد شد. پیش بینی شده نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی در محدوده 3 درصد قرار گیرد. البته تحقق این پیش بینی به عوامل مختلف وابسته است. هر چه زمان می گذرد سرمایه گذاران نسبت به عملکرد ترامپ حساس تر می شوند. ترامپ تلاش کرده به وعده های خود عمل کند اما پیشرفتی در این زمینه نداشته است. هنوز هم مشخص نیست برنامه های او برای اجرای وعده هایش چیست و چطور می خواهد کنگره را با خود همراه کند. نکته مهم دیگر این است که شاخص های مالی در بورس آمریکا در بالاترین میزان قرار دارند و دیر یا زود روند اصلاح آغاز می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها اندک خواهد بود

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرده است. در هفته های اخیر، داده های منتشر شده از اقتصاد چین تغییرات بزرگی در قیمت فلزات پایه ایجاد نکرده است. از یک سو برخی از این داده ها منفی بوده اند و از سوی دیگر کارشناسان می گویند شرایط اقتصاد چین امیدبخش است و برخی ضعف ها طبیعی است. مهمترین سوالی که برای سرمایه گذاران مطرح است این است که در ماه های آینده وضعیت بخش های زیرساختی در چین به چه شکل خواهد بود. در واقع سیاست هایی که دولت چین در این بخش اجرا می کند سرنوشت بازار فلزات پایه را تعیین خواهد کرد. دولت چین در ماه های اخیر به تدریج از حمایت های خود از فعالیت ها در این بخش ها کاسته است البته این اقدام در راستای اجرای برنامه اصلاحات اقتصادی انجام شده و ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه نباید انتظار داشت مصرف و قیمت این فلزات در چین رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. در هفته های آینده آمارهایی که از میزان ذخیره و تولید فلزات پایه منتشر می شود بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت. همچنین سرمایه گذاران باید به تغییرت ارزش دلار توجه نشان دهند. پیش بینی می شود دلار تقویت شود در نتیجه فشارهایی بر قیمت ها وارد خواهد شد. قیمت مس در حال حاضر در محدوده 5580 دلار در هر تن قرار دارد و قیمت هر تن روی در سطح 2560 دلار است. این دو رقم نسبت به چند ماه پیش بسیار پایین تر هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی کاهش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییری نداشته و به نظر می رسد سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش خواهد یافت زیرا بازار تحت تاثیر اخبار منفی از اقتصاد آمریکا قرار دارد و نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا ماه آینده برگزار می شود در نتیجه فعلا عاملی که سبب تقویت دلار باشد وجود ندارد. البته باور عمومی این است که در نشست ماه آینده، بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا خواهد برد. در واقع اخبار مثبت سبب افزایش احتمال تحقق این پیش بینی می شود و ارزش دلار را بالا می برد. این هفته نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و چند داده مهم دیگر از این منطقه منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش مثبت باشد. عامل دیگری که سبب رشد ارزش یورو شده از میان رفتن ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپاست. البته انتخابات پارلمانی ماه آینده در این کشور برگزار می شود و احتمال دارد ترکیب پارلمان به شکلی نباشد که برنامه های رییس جمهور جدید به آسانی اجرا شود اما در هر حال نگرانی هایی که قبلا وجود داشت اکنون از میان رفته است. در هفته پیش رو همچنین گزارش های مهم از اقتصاد انگلستان منتشر خواهد شد و محتوای این گزارش ها بر ارزش پوند موثر خواهد بود. در کوتاه مدت دیدگاه کارشناسان درباره عملکرد دلار مثبت نیست. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24