Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عبدالله رحیم لوی بنیس مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک انصار : بی شک وقتی سخن از شهر به میان می آید و صحبت از مدیریت شهر می شود مقصود همه آن چیزی است که شهر را شکل می دهد و آن را محیطی برای حیات می سازد. انتخابات شوراها در راه است و شاید به آن اندازه که باید و شاید از اهمیت آن نگفته ایم؛ چه بسا اگر به اندازه ای که باید به آن پرداخته بودیم، اگر از نقشی که هر کدام از منتخبین شورای شهر یا روستا می تواند بر کیفیت زندگی تک تکمان داشته باشد، آگاه بودیم و چنانچه خود را ملزم می دانستیم تا به هر نامی که بر روی برگه رأی می آوریم حساس باشیم، می توانستیم هوایی پاکیزه تر را تنفس کنیم، از حمل و نقلی به مراتب بهتر بهره مند بوده و بحران ها را با خیالی آسوده تر از سر می گذراندیم...

انتخابی مطمئن

عبدالله رحیم لوی بنیس مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک انصار

بی شک وقتی سخن از شهر به میان می آید و صحبت از مدیریت شهر می شود مقصود همه آن چیزی است که شهر را شکل می دهد و آن را محیطی برای حیات می سازد. انتخابات شوراها در راه است و شاید به آن اندازه که باید و شاید از اهمیت آن نگفته ایم؛ چه بسا اگر به اندازه ای که باید به آن پرداخته بودیم، اگر از نقشی که هر کدام از منتخبین شورای شهر یا روستا می تواند بر کیفیت زندگی تک تکمان داشته باشد، آگاه بودیم و چنانچه خود را ملزم می دانستیم تا به هر نامی که بر روی برگه رأی می آوریم حساس باشیم، می توانستیم هوایی پاکیزه تر را تنفس کنیم، از حمل و نقلی به مراتب بهتر بهره مند بوده و بحران ها را با خیالی آسوده تر از سر می گذراندیم. از شهرهای کوچکمان که به فراموشی سپرده شده اند، بگذریم؛ کلان شهری مانند تهران نیز که بخش اعظمی از جمعیت ایران را در خود جای داده است، با مشکلات عدیده ای روبرو است. هم اکنون بحث مدیریت شهرها و توسعه پایدار شهرها یکی از مسائل روز دنیاست و در جهان تحول اساسی یافته است.

تخصصی شدن مدیریت شهری، اعتدال بخشی به برنامه های ساختاری شهرها، گسترش فعالیت های شوراهای شهری و محلی و جلوگیری از زاغه نشینی و فقر شهروندان از جمله تحولات مدیریت شهری در جهان بوده است . شهرها در مسیری حرکت می کنند که بتوانند رفاه و آسایش ساکنان خود را تأمین سازند. مدیریت شهری امروز جهان دارای تشکیلات وسیعی شده و مهمترین نقش را در موفقیت انواع برنامه ها و طرح های توسعه شهری و همچنین رفع نیاز جمعیت، جریان عبور و مرور در شهر، رفاه عمومی، مسکن، کاربری زمین، تفریح، فرهنگ، اقتصاد، تأسیسات و زیرساخت ها و امثال آن ها بر عهده دارد. در این میان از مهم‌ترین نهادهای مدیریت شهری شوراها هستند. در واقع مدیریت مطلوب شهری امروزه با نقش آفرینی شوراها معنا می یابد. شوراها برگزیده ی اقشار مختلف هستند که باید بر رفاه مردم، رفع نیازمندی های آنان و گسترش زمینه های رشد و تعالی شهر بیاندیشند. اعضای شوراهای شهر به عنوان نمایندگان گروه های مختلف مردم و در جهت حفظ و ارتقاء ارزش های شهر و مردم شهر در کنار یکدیگر می نشینند و اداره ی امور شهرها را به پیش می برند. شوراها باید در برنامه های شهر، برای فقر و بیکاری، جرم شهری، بی هویتی شهر، حقوق فردی و اجتماعی، اشتغال، درآمد، مسکن و آنچه که حیات شهر را با مشکل مواجه کرده است بیاندیشند و تصمیم سازی کنند.

بنابراین انتخاب افرادی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار باشند به عهده ماست. شاخص های متعددی برای شهر پایدار تعریف شده است که بیش از نیمی از آنها ارتباطی مستقیم با نحوه مدیریت شهری دارد. این شاخص ها در سه دسته اصلی اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی قرار می گیرد. شاخص اجتماعی مسائلی از قبیل تحصیل، سلامت، جرائم، نابرابری های درآمدی، توان مالی افراد و.... را می سنجد. در بخش زیست محیطی نیز وضعیت شهر به لحاظ ریسک های زیست محیطی، فضاهای سبز، آلودگی هوا، گازهای گلخانه ای، مدیریت زباله ها و... سنجیده می شود. شاخص های اقتصادی نیز مانند توسعه اقتصادی، توریسم، تسهیل تجارت، اشتغال، ارتباط با شبکه جهانی و... مورد محک قرار می گیرد. دستیابی به شهری پایدار و داشتن نمره ای قابل قبول در هر کدام از شاخص های فوق، کاری پیچیده و دشوار و نیازمند مدیریتی با دانش شهری بالاست که در کوتاه مدت قابل دستیابی نیست. بررسی این شاخص ها نشان از آن دارد که هیچ شهری در دنیا نمی تواند ادعای آن را داشته باشد که تمامی معیارهای شهر پایدار را داراست و هر شهری با معضلاتی خاص خود، دست و پنجه نرم می کند؛ اما متأسفانه هیچکدام از شهرهای ما هم اکنون در رده بندی 100 شهر پایدار دنیا جایی ندارند.

تهران امروز با مشکلات بسیاری از جمله بحران مسکن، حاشیه نشینی، آلودگی هوا، عدم برخورداری از حمل و نقل عمومی مناسب که جوابگوی جمعیت آن باشد، آلودگی صوتی، ترافیک و بسیاری مشکلات دیگر روبرو است که جسم و روان ساکنان آن را در معرض آسیب های بسیار قرار داده است. برداشتن این مشکلات از سر راه توسعه شهر، رسالتی است که بر دوش مدیران شهری قرار می گیرد. امید آن است که با انتخاب های صحیح اعضای شوراها به این مهم دست یابیم.

منبع خبر: ماهنامه بورس امروز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24