Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فاصله باقی مانده تا ماه رمضان زمان مهمی در پیش است که بازارهای کالایی بتواند با افزایش حجم معاملات موفقیت هایی را کسب کنند هرچند که ممکن است شاهد رشد شتابان قیمت ها نباشیم ولی ورود بازار با پشتوانه تثبیت و یا حتی افزایش نرخ در کنار بالابودن حجم معاملات به ماه رمضان می تواند نوید شرایط بهتری را در این ماه به همراه داشته باشد...

خوش بینی غالب در بازارها

بورس24 : گویی بازارهای کالایی به تثبیت بازار خوش بین شده است و البته اما و اگرهای سیاسی نیز در این بین دخیل بوده و هست.در بازار فولاد امیدواریم که قیمت ها به سمت تثبیت حرکت کرده و جرقه های رشد قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی افزایش یافته که می تواند بخش مهمی از بازارهای کالایی را با خوش بینی های بیشتری همراه سازد،این در حالی است که شواهد کلی از آغاز معاملات در روز ابتدایی هفته نمی تواند معرف کل بازار باشد اما چراغ راهنمای مهمی برای فعالیت ها در این بازار محسوب می شود.

تا فاصله باقی مانده تا ماه رمضان زمان مهمی در پیش است که بازارهای کالایی بتواند با افزایش حجم معاملات موفقیت هایی را کسب کنند هرچند که ممکن است شاهد رشد شتابان قیمت ها نباشیم ولی ورود بازار با پشتوانه تثبیت و یا حتی افزایش نرخ در کنار بالابودن حجم معاملات به ماه رمضان می تواند نوید شرایط بهتری را در این ماه به همراه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در معاملات امروز و در این تالار یک هزار و 876 تن مواد پلیمری، 7 هزار و 45 تن مواد شیمیایی، 2 هزار و 123 تن قیر و 100 تن گوگرد گرانوله معامله شد.

فروش 300 تن روغن خام سویا، یک هزار و 675 تن شکر سفید و 6 هزار و 500 تن گندم خوراکی از داد و ستدهای امروز تالار محصولات کشاورزی بود. در معاملات اولین روز هفته یک هزار و 300 تن قیر در تالار صادراتی به فروش رفت و100 تن کنسانتره فسفات در تالار فرعی داد و ستد شد.

بورس انرژی: معامله هزار و هشتصد مگاوات ساعت برق در بازار مشتقه

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 23 اردیبهشت ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 75 قرارداد معادل 1,800 مگاوات ساعت به ارزش 567 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 315,000 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/03/20 ، 96/03/21 و 96/03/22 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/03/20 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/02/27 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

برخی از مهمترین معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم معامله شده

واحد حجم

واحد قیمت

قیمت پایه

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100

تن

ریال

13646

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

388

تن

ریال

14832

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

188

تن

ریال

12454

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

132000

لیتر

ریال

13130

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1992000

لیتر

ریال

13130

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

4000

تن

ریال

7340

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

1364

تن

ریال

10600000

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

308

تن

ریال

10098

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

220

تن

ریال

13869

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

13904

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

13726

رشد زیرپوستی تقاضا و رشد نرخ در بازار پتروشیمی

پس از تعادل نسبی در بازار پتروشیمی در روزهای اخیر و به امید رشد قیمت های پایه در بورس کالا شاهد بودیم که این بازار با رشد قیمت در برخی از گریدها رو به رو شد یعنی جرقه های رشد قیمتی بیشتر شده و بخشی از بازار را نیز با خود همراه کرده است. این وضعیت نشان می دهد که بازار قصد دارد از زمان باقی مانده تا ماه رمضان حداکثر استفاده را برده و فعالیت های تجاری و تولیدی خود را افزایش دهد. هرچند که نوسان نرخ و یا حتی جرقه های قیمتی در روز شنبه نمی تواند برای کل بازار در هفته پیش رو ملاک عمل واقع شود ولی باز هم خوش بینی هایی را ایجاد می کند و البته می توان جرقه های رشد قیمت را پیش قراول اعلام قیمت های پایه به شمار آورد. با توجه به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در هفته گذشته ممکن است قیمت های پایه اعلامی در روز آینده با افزایش رو به رو شود که البته بازار هم گویی پذیرش آن را دارد.

آرامش بازار و انتظار برای ماه رمضان

ثبات نسبی در بازار محصولات پتروشیمی به رغم چند جرقه قیمتی در کنار افزایش عرضه برخی گریدهای جذاب مخصوصاً پلی پروپیلن های نساجی در کنار ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی را می توان مهمترین رخدادها در هفته گذشته به شمار آورد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ با توجه به بالابودن موجودی انبارهای واحدهای تولیدکننده در صنایع بالادستی پتروشیمی و همچنین سخت گیری های نهادهای نظارتی و مدیریتی در ایام انتخابات شاهد هستیم که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالای ایران افزایش یافته است یعنی اما و اگرهای انتخاباتی و بحث بر سر شرایط اشتغالزایی این صنعت موجب شده تا نگاه ها به این بازار معطوف شود که تاکنون برای بازار پلیمرها مفید بود است. افزایش عرضه پلی پروپیلن های نساجی ، از سر گرفته شدن عرضه پلی استایرن ها و سایر تولیدات پتروشیمی تبریز و بهبود بازار و ثبت بیشتر قیمت ها را می توان از ویژگی هایی برشمرد که گفت و شنودهای انتخاباتی در اجرای آن ها بی تأثیر نبوده است. با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان ممکن است بازار هنوز هم پتانسیل تکانه های قیمتی جدیدی را داشته باشد ولی برآیند کلی آن ( به چز در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی و برخی دیگر از انواع جذاب ) از چشم انداز با ثباتی در کوتاه مدت و میان مدت خبر می دهد. هرچند که حجم عرضه به صورت کلی افزایش داشت ولی در هفته گذشته در بورس کالا بیشترین کاهش عرضهمربوط به گروه پلی اتیلن سنگین تزریقی بوده که برابر با ١٨٠٠ تن کاهش است، همچنین گروه پلی اتیلن سنگین بادی نیز کاهشی ١٤٩٢ تنی را تجربه کرد. پلی اتیلن ترفتالات بطری نیز با کاهش ١٤٠٨ تنی عرضه در رده بعدی قرار داشت. این موارد نشان می دهد که به رغم ثبات نسبی بازار ، این گروه های کالایی پتانسیل رشد قیمت بیشتری را در بر خواهند داشت.

در بازار آزاد اگرچه شاهد برخی جهش های قیمتی بودیم ولی باز هم در پایان هفته گذشته روند کاهشی به بازار آزاد بازگشت اگرچه میل به جرقه قیمت ها برای گروه های کالایی خاص بیش از پیش خودنمایی می کند. این در حالی است که کاهش شکننده قیمت پایه محصولات پتروشیمی مخصوصاً پلیمرها در هفته گذشته نیز مهمترین رکن در تعیین روند قیمت ها بود ولی باز هم وضعیت کلی معاملات به سمت رونق نسبی خرید به پیش می رود. با توجه به بالابودن حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا می توان از رونق کلی این بازار در روزهای پیش رو خبر داد هرچند که دورنمای با ثباتی را برای بسیاری از قیمت ها ترسیم می کند. مدتی است که حجم معاملات در بورس کالا نسبتاً بالاست بنابراین تغذیه بازار از بستر بورس به سهولت و با حجم بالایی صورت می پذیرد ولی این موارد نمی تواند در برابر برخی از جرقه های قیمتی مقاومت کند و باز هم برخی از گریدهای خاص به سمت رشد قیمتی مخصوصاً در آستانه ماه رمضان به پیش می روند.

در بازار نفت شاهد هستیم که پس از کاهش نرخ ها در دو هفته گذشته ، بخشی از افت قیمت ها جبران شده است. این شرایط نشان می دهد که بازارهای جهانی خود را برای افزایش قیمت های محصولات پتروشیمی آماده کرده اند که سیگنال مثبتی برای بازار داخلی خواهد بود.

مهمترین رخداد در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- افزایش ٥.٨٤ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم ٨٧ هزار و ٢٠١.٤ تن که بالاترین حد از پایان سال گذشته تاکنون به شمار می رود.

- کاهش ٢٢.٥٨ درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا که نشان می دهد تقاضا برای گروه های جذاب کاهش یافته و امیدواری به آرامش بیشتر در بازار افزایش یافته است.

- رشد ٥.٨٤ درصدی حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا و ثبت یکی از بیشترین حجم معاملات در سال جاری در این گروه کالایی

- رشد عرضه پلی پروپیلن های نساجی به ٩ هزار تن که موجب شد تقاضای این کالا ١١ هزار تن کاهش داشته و بازار با آرامش بیشتری رو به رو شده و کاهش حجم تقاضا را به دلیل عقب نشینی واسطه گری و سفته بازی به همراه داشته باشد.

- ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی به دلیل ضعف عرضه در هفته های اخیر

- ثبت ١.٠٨٦٦ برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که کمترین حد در ٤ هفته اخیر محسوب می شود و نشان دهنده آرامش نسبی در بازار است

- معامله ٥٨.١٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که نشان دهنده وجود عرضه به میزان کافی در بازار بوده همچنین برتری عرضه بر تقاضا را نشان می دهد.

- ثبات نسبی در بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته در شرایطی که تمایل به رشد قیمت ها دیده شد ولی چندان هم قدرتمند نبود.

- پتانسیل رشد قیمت ها در بازار جهانی محصولات پتروشیمی

- رشد ٠.٢٤ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم ٢٢ هزار و ٩١ تن که رقم نسبتاً مطلوبی محسوب می شود

- کاهش ٤.٥ درصدی حجم عرضه در این گروه کالایی که ثبت رقم ٣٦ هزار و ٤٢٦.٩ تن

- افت ١٨.٣٨ درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی در بورس کالا که در این رقم می توان شواهد فنی از وضعیت بازار در ماه رمضان را مشاهده کرد و باید این رخداد را سیگنالی مهم برای بازار پلیمرها نیز با عقب نشینی تقاضا محسوب کرد.

- انتظار برای ادامه ثبات و آرامش در بازار با تغییر بسیار محدود قیمت ها که میتواند این روال تا ماه رمضان ادامه یابد.

ادامه کاهش قیمت فولادی ها

هرچند که هنوز روند کاهشی قیمت ها در بازار فولاد ادامه دارد ولی از شتاب افت نرخ در روز ابتدایی هفته جاری کاسته شده اما نمی توان به صراحت از احتمال ثبات نرخ در هفته پیش رو خبر داد. بازار گویی نگران ادامه کاهش قیمت هاست که البته این احتمال نیز وجود دارد. این در حالی است که در روز شنبه شاهد ثبات نسبی بهای شمش بودیم یعنی یک سیگنال حمایتی در برابر بازار قرار گرفته همچنین موجودی انبارها در واحدهای توزیعی نیست احتمالاً پایین است و مجدداً نبض بازار در دستان تولیدکنندگان اصلی قرار خواهد گرفت بنابراین می توان به تثبیت قیمت ها در هفته پیش رو خوش بین بود. اگر قیمت ها در بورس کالا برای شمش در هفته جاری کاهش نیابد ممکن است با تثبیت نرخ در بازار آزاد رو به رو باشیم.

آخرین قیمت ها در بازار تهران

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,850

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

15,150

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

15,150

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

16,500

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

16,500

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

16,200

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

16,200

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

16,200

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

16,200

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

2,970,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,600,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,720,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,550,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

9,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,550,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

جهش صادرات فولاد ایران به بازارهای جهانی

معاملات بازار فولاد هفته گذشته در حالی ادامه یافت که حجم تقاضای مصرفی روانه شده به بازار مانع از افت قیمت‌ها شد و آمارهای منتشرشده از وضعیت صادارت فولاد از روند رو به رشد تراز تجاری این محصول و اقبال بازارهای صادراتی به محصولات فولادی ایرانی حکایت داشت.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به ٢٢اردیبهشت‌ماه تعادل نسبی در جریان دادوستدها قابل مشاهده و قیمت‌ها از روند معقولی برخوردار بود. فعالان بازار می‌گویند در سال جاری با توجه به نیاز بازار داخل، بازارهای صادراتی و حجم عرضه‌ها تعادل برقرار است و روند منطقی بازار فولاد نشان می‌دهد عرضه و تقاضا متناسب شده و مازاد عرضه در بازار کاهش یافته است.

همزمان با معاملات بازار آزاد، فعالان بازار رسمی فولاد نیز هفته گذشته شاهد به تابلو رفتن ٤٢ هزار و ٢٥٠ تن فولاد با محوریت مقاطع ساختمانی بودند که حجم معامله به دنبال ثبت معاملات خارج از بورس فولاد مبارکه ١٤٥ هزار و ٤٤٠ تن رقم خورد. عمده محصولاتی که در این هفته عرضه شد شامل مقاطع ساختمانی و عمده آن از سوی ذوب آهن بود اگرچه فولاد آذربایجان نیز ٤٤٠ تن سبد میلگرد نقدی را در این هفته معامله کرد. عرضه‌کننده دیگر رینگ فولاد شرکت فولاد خوزستان بود که ١٠ هزار تن تختال را با قیمت هر کیلو ١٦ هزار و ٧٣٢ ریال عرضه کرد و با ارائه تخفیف قیمتی که روی این محصول صورت گرفت کل این محصول با قیمت ١٦ هزار و ٤٠٠ ریال معامله شد.

به‌نظر می‌رسد فولادسازان معامله بیشتر محصول و دریافت نقدینگی را به فروش کمتر محصول اما با قیمت بالاتر ترجیح می‌دهند و با چنین استراتژی‌های قیمتی سعی در راضی نگه داشتن مشتریان خود دارند که نظیر آن را در معاملات بازار آزاد زیاد دیده‌ایم.

هفته گذشته همچنین آماری از سوی سازمان توسعه و نوسازی صناع و معادن ایران (ایمیدرو) منتشر شد که از جهش صادرات فولاد ایران در فروردین ماه حکایت داشت. بر این اساس تولیدکنندگان فولاد کشور طی فروردین امسال، ٣٥٩ هزار و ٥٧٣ تن انواع شمش و محصولات فولادی (بیلت، بلوم، اسلب، میلگرد، تیرآهن، ورق، تختال، کلاف و غیره) به خارج صادر کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ١٩٦ هزار و ١٩٣ تن بود.

در این میان، شرکت های «فولاد خوزستان» ١٦٧ هزار و ٩٥ تن، «ذوب آهن اصفهان»٦٢ هزار و ٤٢١ تن، «فولاد هرمزگان» ٥٢ هزار تن، «فولاد مبارکه» ٥٠ هزار و ٦٦٩ تن، «فولاد آلیاژی ایران» ٢١ هزار و ٧٧٨ تن، «فولاد خراسان» ٤ هزار و ٢٤٩ تن و «فولاد اکسین» یک هزار و ٣٦١ تن فولاد صادر کردند. بنا به این گزارش، با توجه به وضعیت رکود جهانی سال‌های اخیر، دولت برای خارج کردن تولیدکنندگان از رکود حاصله بر این صنعت، طی مصوبه‌ای صادرات فولاد را آزاد کرد و از این رو، تولیدکنندگان فولاد با فراهم شدن بستر صادرات، تا حد قابل توجهی از رکود خارج شدند.

یکی از فعالان بازار نیز با اشاره به اینکه وضعیت صادرات محصولات فولادی در حال حاضر بهتر از بازار داخلی است، گفت: صادرکنندگان در شرایط فعلی به‌صورت نقدی محصولات خود را به بازارهای جهان روانه می‌کنند و ریسک زیادی نداشته و باعث معرفی محصولات ایرانی در بازارهای جهانی می‌شوند که البته با سود مناسبی نیز همراه است.

وی به اثرات غیرمستقیم و مثبت ناشی از مدیریت صادرات به بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: وضعیت تولیدکنندگان صادرات محور ما در بازارهای جهانی هر ساله رو به بهبود است و این موضوع به ارتقای کیفی و کمی تولید این تولیدکنندگان منتهی می‌شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

انجمن آهن و فولاد چین (CISA) چهارشنبه هفته گذشته گزارش داد که تولید فولاد این کشور در ١٠ روز قبل بطور متوسط ١.٨٥٥٠ میلیون تن بوده که نسبت به ١٠ روز قبل آن رشد یک درصدی دارد که به منزله تداوم رشد عرضه به بازار است. در ضمن اعضای CISA دارای موجودی ١٤.٠٥١٩ میلیون تنی محصولات فولادی در انبارهای خود بوده‌اند که نسبت به ١٠ روز قبل آن، ٣.٥ درصد کمتر شده و نشان از رشد تقاضای چین نسبت به عرضه داشته و خبر خیلی خوبی برای بازار به شمار می‌رود.

بر این اساس فولاد روز چهارشنبه در بورس شانگهای چین برای روز دوم روندی صعودی را طی کرد و حدود ١٠ دلار افزایش یافت، سنگ آهن در بورس دالیان نیز بعد از افت سه‌شنبه، ١.٨٣درصد گران شد.

اما نکته مهم آن است که کماکان فشار مازاد عرضه وجود دارد. شاخص یومتال مربوط به انبارهای این ماده معدنی در بنادر چین سه‌شنبه رشد ٦٠ هزار تنی را نسبت به روز جمعه گذشته، نشان می‌داد. فعلا همه در بازار فروشنده‌اند و خریدار چندانی دیده نمی‌شود.

گزارش مرکز خدمات فولاد از بازار در هفته گذشته...

در هفته گذشته شاهد کاهش آرام قیمت ها در بازار داخلی هستیم که ممکن است این وضعیت باز هم ادامه یابد. این در حالی است که میل نوسان قیمت ها در بازارهای جهانی گویی به سمت افت نرخ قرار گرفته که با نزدیک شدن ماه رمضان شاید برجسته تر از قبل به شمار بیاید.

سنگ آهن

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران ؛ هفته گذشته مازاد عرضه و پیش بینی کاهش تولید فولاد در شمال چین قیمت سنگ آهن وارداتی را در این کشور نزولی کرده از حدود 62 دلار یک هفته قبل به 60 دلار و 75 سنت هر تن خشک سی اف آر رساند. البته تا آخر هفته کمی رشد داشته به 61.5 دلار هر تن سی اف آر نیز رسید. همه در بازار فروشنده بودند و خریداری دیده نمی شد.سنگ آهن وارداتی در چین نسبت به اوج قیمت فوریه حدود 37 درصد پایین آمده است.افت قیمت ها باعث شد خریداران سنگ آهن در چین خود به فکر فروش موجودی انبارها بیفتند. همچنین موجودی سنگ آهن 42 بندر اصلی چین 136.15 میلیون تن ثبت شده که 3.26 میلیون تن نسبت به هفته قبل بالا رفته است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران آخرین قیمت کنسانتره سنگ آهن 65 درصد از شنبه تا چهارشنبه گذشته حدود 1.2 دلار هر تن افت داشته 47.1 دلار هر تن فوب ثبت شد. سنگ آهن مگنتیت نیز در8 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

قراضه

هفته گذشته در بازار واردات ترکیه قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 یک دلار هر تن افت داشته به 274 دلار هر تن سی اف آر رسید. با توجه به نزدیکی ماه رمضان بعید است بازار فعلا تغییر جدی داشته باشد.

متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 وارداتی در شرق آسیا 255 تا 265 دلار هر تن سی اف آر بود. در ویتنام نیز قراضه ژاپن 250 دلار هر تن سی اف آربود و خریداری نداشت.قیمت قراضه وارداتی در تایوان در ثبات بودهقراضه کانتینری سنگین خلوص 20-80 تا 230 تا 235 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

میانگین قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا آخرین بار حدود 265 دلار هر لانگ تن در ثبات بود. قراضه خرد شده نیز در بازار داخلی امریکا 290 تا 330 دلار هر لانگ بود.

بیلت

در هفته ای که گذشت بیلت صادراتی چین تا 13 دلار هر تن افت داشته 385 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین بیلت آخر هفته17 دلار هر تن رشد داشته 430 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

بیلت صادراتی اوکراین در 390 دلار هر تن فوب ثبات داشت. از طرفی بیلت روسیه تا 400 دلار هر تن فوب شنیده شده است. آرسلورمیتال اوکراین تا 405 دلار نیز پیشنهاد داده است.البته اینها تنها پیشنهاد قیمت بوده و فعالان بازار معتقدند بالاتر از 380 دلار در شرایط فعلی خرید نمی شود.

بیلت وارداتی در ترکیه 5 دلار هر تن ارزانتر شده 403 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. بیلت در بازار داخلی ترکیه 400 تا 415 دلار هر تن درب کارخانه است که اخیرا تا 5 دلار رشد داشته است.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت هفته گذشته نزولی بود. سایز 150 میلیمتر 1370 تا 1380 تومان و سایز 125 میلیمتر 1340 تا 1350 تومان پیشنهاد میشد. قیمت سایز 150 میلیمتر به 1330 تا 1360 تومان و سایز 125 میلیمتر به 1330 تا 1340 تومان افت کرد. بطور میانگین قیمت تمام سایزهای بیلت در طول هفته گذشته بطور متوسط 15 تا 20 تومان هر کیلو کاهش داشت. سقوط قیمت مقاطع و رکود بازار آنها تقاضای بیلت را به حداقل خود رسانده است از طرف دیگر کاهش قیمت شمش در بازارهای جهانی این انتظار را به وجود آورده که قیمت در ایران هم باید کاهش یابد چرا که با افت قیمت در بازار جهانی تقاضای صادرات کاهش می یابد. در هفته گذشته شایعاتی در بازار پخش شد مبنی بر اینکه یکی از کارخانه های بزرگ قصد دارد قیمت شمش را در بورس کاهش دهد. مجموعه این عوامل باعث شده که خریداران شمش از بازار عقب بنشینند از طرف دیگر حواله هایی که طلبکاران کارخانه های تولیدکننده شمش در سال گذشته گرفته اند در طول هفته گذشته به بازار عرضه شد قیمت پیشنهادی این کالاها پایین تر از قیمتی است که بطور رسمی از طرف کارخانه های بزرگ پیشنهاد میشود. با توجه به مجموعه این عوامل پیش بینی می شود که روند نزولی قیمت ادامه یابد.

در صورت کاهش قیمت شمش در بورس فلزات افت قیمت می تواند تا 50 تومان هر کیلو هم باشد در غیر اینصورت با توجه به ثبات قیمت آهن اسفنجی که ماده اولیه شمش است نوسان قیمت در حد هفته گذشته خواهد بود.

مقاطع

هفته گذشته با رشد بازار فیوچرز و افزایش تقاضا، قیمت میلگرد در چین بالا رفت. قیمت قرارداد فیوچرز میلگرد به 444 دلار رسید که بیش از 10 دلار رشد داشت. در بازار داخلی قیمت میلگرد 3 تا 6 دلار رشد داشته به 475 تا 495 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است.

میلگرد صادراتی ترکیه 430 تا 440 دلار هر تن فوب می باشد که تغییری نداشته است. در بازار داخلی میلگرد تا 7 دلار رشد داشته 465 دلار هر تن درب کارخانه شد.

میلگرد صادراتی سی آی اس در 405 تا 420 دلار هر تن فوب در ثبات بود.

در بازار شمال اروپا میلگرد 485 یورو هر تن و در ثبات بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی امریکا کاهش یافته530 تا 540 دلار هر تن درب کارخانه اعلام شد. از طرفی در بازار واردات امریکا قیمت میلگرد 490 تا 500 دلار هر تن بود که ظاهرا تا 5 دلار افت داشته است.

مقاطع در بازار ایران

قیمت مقاطع در بازار ایران مثل هفته های قبل روند نزولی داشت و علت اصلی این روند نزولی توقف تقاضا بود. سطح عمومی قیمت ها بین 30 تا 40 تومان کاهش یافت در این میان تنها ذوب آهن که در مقابل روند بازار مقاومت می کرد کمترین میزان افت قیمت را تجربه کرد. روز شنبه میانگین قیمت میله گرد های سایز 14 تا 25 در اصفهان 1610 تومان بود که تا پایان هفته به 1590 تومان رسید میانگین قیمت تیراهن 14 تا 18 در اصفهان هم اول هفته 1890 تومان بود که تا پایان هفته به 1880 تومان تنزل کرد. از روز سه شنبه به بعد تلاش هایی صورت می گرفت تا قیمت تیرآهن ثابت بماند. علیرغم مقاومت ذوب آهن افت تقاضا قدرت بیشتری داشت.

قیمت نبشی و ناودانی برای سایزهای ریز همان اول هفته تا کیلویی 50 تومان هم پایین آمد ولی کارخانه ها بعد از آن در مقابل افت قیمت مقاومت کردند. با توجه به روند نزولی قیمت شمش طبعاً قیمت مقاطع هم باید در طول هفته آینده رو به کاهش باشد ضمن آنکه هفته آینده هفته آخر ماه است و اوج مبارزات انتخاباتی. به همین دلیل تقاضایی در بازار نخواهد بود فضای بازار مقاطع شدیداً تحت تاثیر مسایل سیاسی است. بیم و امیدهای تداوم دولت جدید و یا روی کار آمدن دولتی با رویکرد های متفاوت همه دست اندرکاران را به حالت صبر و انتظار در آورده است این پدیده بخصوص در بین تجار بسیار قوی است همین مطلب باعث شده تا سرمایه گذاری روی خرید مقاطع با پیش بینی منفی روبرو باشد. چشم انداز بازار مقاطع برای اکثر دست اندرکاران مثبت نیست بخصوص آنکه قیمت در بازار جهانی کاهش یافته و سهم صادرات در تولید مقاطع و مواد اولیه بصورت چشمگیری در تجارت فولاد به بازارهای جهانی وصل شده است. از این به بعد هر نوسانی روی قیمت های فولاد در بازار جهانی به بازار داخلی منعکس خواهد شد حتی اگر با روی کارآمدن دولت جدیدی در ایران تقاضا بهبود یابد باز هم تاثیر نوسانات خارجی در بازار ایران وجود خواهد داشت.

بسیاری از دست اندرکاران اعتقاد دارند که ادامه کار دولت فعلی برای یک دوره چهار ساله به معنای تداوم رکود خواهد بود چرا که این دولت در حال اصلاح ساختارهای اقتصادی بخصوص در بخش مالیاتی است رقبایاین دولت هم در برنامه هایشان همین روش را دنبال خواهند کرد . ما شاهد هستیم که وزارت امور اقتصادی و دارایی به بعضی پرونده سال های 92 تا 94 مجدداً رسیدگی می نماید. این روند به شدت انگیزه تجارت را از بین برده است چرا که همراه با شفاف سازی نیست از طرفی دیگر صحبت های اقتصاد دانها در ماه های گذشته نسبت به شرایط بانک ها، احتمال ادغام یا ورشکستگی بعضی از بانک ها بر ابهام سرمایه گذاری افزوده است. دولتی که می خواهد اشتغال ایجاد کند هر کس که باشد وظیفه دارد با اعلام برنامه های روشن امیدواری نسبت به امنیت سرمایه گذاری را به وجود آورد.

ورق

قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین هفته گذشته با افزایش تمایل به خرید بالا رفت.قیمت تا 6دلار رشد داشته 430 تا 439 دلار هر تن درب کارخانه شد. ورق گرم صادراتی 430 دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

قیمت ورق در بازار داخلی امریکا تا 10 دلار هر تن ارزان تر شده 630 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. در شمال اروپا ورق گرم بازار داخلی 530 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.

در بازار ترکیه قیمت ورق گرم از 500 تا 505 دلار به490 تا 500 دلار هر تن درب کارخانه رسیده و معاملاتی در 490 دلار نهایی گردید.

در کل خریدارها ترجیح می دهند تا کاهش موجودی ها صبر کنند چرا که تابستان و ماه رمضان نزدیک است و تقاضا کمتر می شود.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر روز شنبه در انزلی 2170 تومان و در بندر امام خمینی 2150 تومان اعلام میشد در حالیکه تقاضای آن بسیار ضعیف بود روز چهارشنبه قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر در انزلی 2140 تومان و بندر امام خمینی 2120 تومان رسید. قیمت ورق ضخامت دو میلیمتر در هفته گذشته با حدود 30 دلار کاهش به 430 دلار تحویل انزلی کاهش یافت همین باعث روند نزولی در بازار ایران شد.

قیمت ورق های گرم محصول مبارکه ضخامت های 2.5 تا 15 میلیمتر روز شنبه بطور متوسط 2190 تومان اعلام میشد در حالیکه روز چهارشنبه به 2140 تومان رسید

ورق های گرم محصول اکسین ضخامت 15 تا 40 میلیمتر بطور میانگین 2260 تومان قیمت داشت که در پایان هفته به 2230 تومان کاهش یافت. بیشترین کاهش برای ورق های 20 ، 25 و 30 میلیمتر بود در حالیکه ضخامت 40 میلیمتر با کمبود روبروست و به همین علت قیمت آن ثبات داشت. ورق های کاویان ضخامت های 8 تا 40 میلیمتر با عرض های مختلف بطور میانگین روز شنبه 2230 تومان معامله میشد اما روز چهارشنبه به 2200 تومان رسید اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند که این روند ادامه یابد. البته در مورد محصولات اکسین قضاوت ها بسیار با احتیاط است چون سیاست عرضه این کارخانه غیر قابل پیش بینی است. علت اینکه روند قیمت ها نزولی پیش بینی می شود این است که قیمت در بازار جهانی در حال کاهش است. با در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افت تقاضا در بازارهای جهانی این روند ادامه خواهد یافت در حالیکه بطور فصلی در بازار ایران هم کاهش تقاضا بسیار محسوس خواهد بود. فارغ از روند جهانی، تقاضا در بازار ایران به حداقل خود رسیده است و همین امر به کاهش قیمت کمک می کند روند نزولی قیمت در بازار جهانی به افزایش عرضه در بازار داخلی کمک خواهد کرد در شرایطی که تقاضا بسیار ضعیف شده است طبعاً روند نزولی قیمت ادامه خواهد یافت .

ورق سرد با بازار بسیار راکدی روبرو بود قیمت بعضی از اقلام از همان روز شنبه روند نزولی به خود گرفت و این روند با شیب آرام تا پایان هفته ادامه یافت. قیمت ورق سرد محصول سی آی اس تحویل انزلی با حدود 30 دلار کاهش به 510 دلار هر تن رسیده است علیرغم آنکه واردات این کالا روند نزولی داشته است اما عرضه محصولات مبارکه در بازار بسیار چشمگیرتر از سال گذشته است. این امر به معنای آن نیست که تنها مبارکه عرضه خود را بالا برده بلکه کاهش تقاضا باعث شده تا فاصله بین عرضه و تقاضا بیشتر شود بالطبع روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت مگر آنکه مبارکه با افزایش صادرات خود حجم کالای تزریق شده به بازار را محدود کند که این امر هم به دو ماه زمان نیاز دارد.

ورق گالوانیزه از روز شنبه روند نزولی داشت و تا پایان هفته بطور میانگین 40 تومان هر کیلو پایین آمد محدودیت عرضه این کالا باعث شده تا بعضی از اقلام ورق گالوانیزه پتانسیل افزایش قیمت برای هفته آینده داشته باشد ولی بطور کلی مثل دیگر اقلام فولاد قیمت ها رو به پایین است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24