Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اکنون سرمایه گذاران باید با توجه به این واقعیت، تغییراتی در سبد دارایی خود بدهند زیرا شرایط نسبت به سال گذشته و چند ماه اخیر ..

تداوم فاز اصلاح بازار و ضرورت تغییر محتوای سبد دارایی ها

هفته گذشته با آنکه خبرهای متعددی از اقتصادهای بزرگ منتشر شد اما قیمت مواد خام و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ تغییرات بزرگی نداشتند و ارزش دلار نوسانی محدود داشت. برخی تحلیلگران معتقدند اگر احتمال بروز تنش در روابط چین و آمریکا کاهش یابد و ترامپ در سیاست های اقتصادی خود سنجیده عمل کند می توان به رونق در بازارها امیدوار بود و ثبات هفته گذشته در شاخص های مالی و قیمت مواد خام مقدمه رشد است. البته نباید تصور کرد مانع و ریسکی وجود ندارد. در ماه های آینده انتخابات هایی در اروپا و برخی مناطق دیگر برگزار می شود، نتیجه مذاکرات هیات های چینی و آمریکایی در باره وضعیت تراز تجاری دو کشور مشخص خواهد شد و تحولاتی در بازار نفت رخ خواهد داد. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف متوجه این واقعیت شده اند که رشد قابل ملاحظه قیمت مواد خام و شاخص های مالی، باید اصلاح می شد. روند اصلاح از مدتی پیش آغاز شده و برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد. اکنون بهترین خبری که می توان به سرمایه گذاران داد این است که ریسک بحران و رکود، اقتصاد چهان را تهدید نمی کند و امسال نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از سال قبل است. همچنین پس از اصلاح بازارها، شاهد رونق نسبی و پایدار آنها خواهیم بود. اکنون سرمایه گذاران باید با توجه به این واقعیت، تغییراتی در سبد دارایی خود بدهند زیرا شرایط نسبت به سال گذشته و چند ماه اخیر تغییر کرده و این تغییر ادامه پیدا خواهد کرد.

رشد اندک قیمت نفت

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافت به ترتیب به 50.9 دلار و 47.8 دلار در هر بشکه رسید. عملکرد بازار در کل هفته مثبت بود اما کاهش های اخیر هنوز جبران نشده است. تغییرات بزرگی در عوامل موثر بر بازار نفت ایجاد نشده است. رشد کند تقاضا برای نفت در کنار افزایش تولید در برخی کشورها بویژه آمریکا دو مانع بزرگ بر سر راه رشد پایدار قیمت هاست. به احتمال زیاد برنامه کاهش 1.8 میلیون بشکه ای تولید نفت که قرار است در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا شود تا پایان سال تمدید می شود اما این برنامه برای بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا کافی نیست. هر خبر منفی از اقتصاد آمریکا یا چین این موضوع را مطرح می کند که رشد تقاضا برای نفت امسال اندک خواهد بود. از آنجا که آمریکا به سمت خودکفایی در حوزه انرژی در حرکت است و طی سال های آینده این هدف تحقق خواهد یافت فشار قابل ملاحظه بر قیمت ها وجود دارد. همچنین تعداد چاه های نفتی فعال در این کشور پیوسته در حال افزایش است. شرایط کلی بازار نفت سبب شده نهادهای تحلیلگر به این نتیجه برسند که قیمت ها برای مدتی در محدوده های کنونی باقی خواهد ماند. عواملی نظیر کاهش یا افزایش ذخیره نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ نیز بر قیمت ها تاثیر دارد. هفته پیش کاهش قابل ملاحظه ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل از آن، سبب رشد قیمت ها شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

قیمت طلا کاهش یافت اما نه زیاد

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد و در مجموع، هفته قبل عملکرد بازار فلزات گرانبها نه مثبت بود و نه منفی. روند کاهش قیمت طلا از سه هفته پیش آغاز شده است. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نسبت به اوضاع اقتصاد این کشور ابراز خوشبینی کرده و انتظار می رود امسال دو بار دیگر نرخ های بهره بالا برده شود. از سوی دیگر، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نامزد هوادار اتحادیه اروپا و منطقه یورو به پیروزی رسید و ریسک جدایی فرانسه از این اتحادیه و منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب جذابیت طلا کاهش یافته و برخی نهادهای تحلیلگر اعلام کرده اند امسال ممکن است قیمت طلا رشدی نداشته باشد. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا حدود 75 دلار در هر اونس رشد کرده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب کاهش ارزش دلار و رشد قیمت ها شده است. در هفته ای که گذشت قیمت طلا به رغم نوسان هایی که داشت عملا تغییری نکرد و رقم پایان هفته با رقم ابتدای آن یکسان بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته اخیر نشان داده شده است:

برخی بازارهای اصلاح شده اند

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند. البته به دلیل برخی گزارش های منفی از اقتصاد چین رشد شاخص های زیاد نبود. خبری که بر سرمایه گذاران تاثیر گذاشته، به توافق چین و آمریکا بر سر کاهش کسری تجاری آمریکا مربوط است. در رسانه های آمده بود قرار است صادرات برخی مواد غذایی و خدمات مالی آمریکا به چین تسهیل شود. یکی از وعده های بزرگ ترامپ این بود که از کسری تجاری آمریکا با چین بکاهد. دو هیات از دو کشور در هفته های اخیر مشعول بررسی راه های تحقق این وعده بوده اند و این بررسی ادامه خواهد یافت. به نظر می رسد آمریکا و چین به این نتیجه رسیده اند که با گفتگو می توان به نتیجه رسید.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. هفته قبل گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر شد امید بخش بود و در انتخابات فرانسه نامزد هوادار اتحادیه اروپا پیروز شد. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند وضعیت اقتصادی در اروپا امسال بهتر از سال گذشته است و بانک مرکزی اروپا وعده داده به حمایت های خود از رونق اقتصاد ادامه خواهد داد. البته درباره تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا نوسان محدود داشتند و سرمایه گذاران ترجیح دادند با احتیاط بیشتری رفتار کنند. باور عمومی این است که امسال وضعیت اقتصادی آمریکا بهتر از سال گذشته است اما ریسک های مختلف رونق اقتصاد این کشور را تهدید می کند. برخی ابهام ها در باره مسیر حرکت دولت در بخش های تجاری و سیاسی یکی از این ریسک هاست. روز جمعه گزارش ها منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت نبود و این امر به سردرگمی سرمایه گذاران منجر شد. بانک مرکزی آمریکا معتقد است در سه ماهه کنونی شرایط بهتر از سه ماهه نخست است اما هنوز هم برخی داده های مهم با آنچه اقتصاددان ها انتظار دارند فاصله دارد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز حدود 10 واحد کاهش یافت و در محدوده 2390 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطوح پایین

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی محدود داشت. قیمت ها طی هفته ای که گذشت اندکی افزایش یافت اما تغییری در دیدگاه تحلیلگران ایجاد نشده است. به باور آنها، تا پایان سال جاری میلادی قیمت این مود خام اندکی رشد خواهد کرد و سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند بازار رونق قابل ملاحظه پیدا کند. در بازار فلزات پایه، همه چیز به وضعیت شاخص های اقتصادی در چین وابسته است و از آنجا که نرخ رشد اقتصاد این کشور امسال پایین تر از سال قبل است و محدودیت هایی در فعالیت ها در بخش های زیرساختی اعمال خواهد شد بعید است بر مصرف فلزات پایه خیلی افزوده شود. افزایش میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی بزرگ نیز یک مانع برای رشد قیمت ها محسوب می شود. روز جمعه در پایان معاملات، قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5550 دلار و 2600 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9400 دلار، 1880 دلار و 2170 دلار قرار گرفت. هفته گذشته خبرهای متعددی از اقتصاد چین منتشر شد که برخی از آنها مثبت نبود. البته این بدان معنا نیست که وضعیت اقتصاد این کشور نگران کننده است. دولت چین به شکل کنترل شده به سمت اصلاح ساختارهای پرنقص حرکت کرده و به این مسیر ادامه می دهد. همچنین کاهش نرخ رشد اقتصاد، خواسته خود دولت است. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 60 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار تقویت شده است

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته البته میزان کاهش در برابر یورو بیشتر بود. گزارش هایی که روز جمعه از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود و همین امر سبب شد ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. هر خبر مثبت از اقتصاد آمریکا احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور را بالا می برد و سبب رشد ارزش دلار می شود و برعکس گزارش های منفی سبب کاهش ارزش دلار می شوند. البته وضعیت کلی اقتصاد آمریکا امیدبخش است و بانک مرکزی این کشور قصد دارد ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. برخی تحلیلگران معتقدند تا پایان امسال بانک مرکزی آمریکا 3 بار دیگر و سال آینده 5 بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد. البته پیش بینی بانک مرکزی این است که امسال و سال آینده میلادی در مجموع 6 بار نرخ ها بالا برده می شوند. سرمایه گذاران در بازارهای ارز معتقدند عملکرد دلار در سال جاری میلادی مثبت خواهد بود زیرا شرایط اقتصاد آمریکا نگران کننده نیست و در سه ماهه کنونی و ادامه سال جاری میلادی، نرخ رشد اقتصاد بالاتر از سه ماهه نخست است. همچنین امسال نرخ های بهره حداقل 2 بار دیگر بالا برده می شود. البته سرمایه گذاران در باره سیاست های تجاری دولت ترامپ نگران هستند. همچنین ترامپ بارهای اعلام کرده با افزایش ارزش دلار مخالف است. ماه آینده میلادی انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار می شود و ترکیب پارلمان بعدی اهمیت بالایی دارد. اگر در این انتخابات تعداد کافی از نامزدهای هوادار رییس جمهور جدید انتخاب نشوند یورو تحت فشار قرار خواهد گرفت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت و نسبت یورو به دلار در محدوده 1.0927 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24