Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از مهمترین اخبار این گروه که عمدتا مثبت نیز گزارش شدند خبر قرارداد بین خودروسازی کشور و طراحانی از شرکت ایتالیا است. همچنین تمایل همکاری قطعه سازی برزیل با ایران و انتقال دانش فنی به کشورمان از جمله دیگر موارد بودند...

هفته سرنوشت ساز بازار

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت انفورماتیک و رایانه
  • بررسی تکنیکال
    • خودرو
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت انفورماتیک و رایانه (بخش اول)

شرکت های فعال در این حوزه از جمله محدود صنایعی هستند که با توجه به تمرکز دولت بر شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری IT مورد توجه قرار گرفته اند. شرکت های با تجربه و تازه کاری که در بازار بورس تهران فعالیت می کنند دامنه فعالیت متفاوتی دارند لیکن مزیت همه آنها در یک مورد خاص است که بازار نوپا، پر پتانسیل و پر تقاضاست. بستر سازی این صنعت نسبت به سایر صنایع مناسب تر و کم هزینه تر است و در مقابل بازدهی و درآمد مناسبی از این محل نصیب شرکت ها می شود. با توجه به موارد فوق در چند هفته شرکت های این گروه را مورد توجه قرار می دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ایران خودرو

ایران خودرو در حالی که از حدود 13 ماه پیش در یک روند اصلاحی قرار گرفته است اخیرا با تحرکاتی در سمت تقاضا می تواند مورد توجه بیشتری از سوی فعالان بازار سرمایه باشد. این سهم که درگیر مقاومت روانی 300 تومانی ست اگر بتواند مطابق نمودار ترسیم شده خود را بالای این محدوده قرار دهد احتمالا در مرحله اول تا 320 تومان رشد قیمت را تجربه خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در نمودار لگاریتیمی اهمیت مقاومت 300 تومان بیش از پیش به چشم می آید. اهداف قیمتی میان مدت این سهم حداقل 350 تومان است و لازم است که حد ضرر 260 تومان برای معامله گران میان مدتی مد نظر قرار گیرد. خرید این سهم با بررسی ها بیشتر در محدوده نزدیک به 270 تومان احتمالا خالی از لطف نخواهد بود. باید اضافه کرد که اهداف قیمتی بعدی را می توان با تثبیت روند قیمتی و موج شماری جدید مطرح نمود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حدود یک هفته از تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دوره دوازدهم وقت باقی است و در این بین کاندیداها آخرین تلاشهای خود چه در برنامه های سیما و چه در سفرهای خود به شهرهای مختلف کشور را انجام می دهند. همچنین علاوه بر خود کاندیداها برخی شخصیتهای کشوری نیز به حمایت از کاندیداها پرداخته اند و با آنها همراه شده اند در این میان به حمایت آقای ناطق نوری از آقای روحانی می توان اشاره کرد که در این باره اعلام کرد: برخی می گویند که شما چرا از آقای روحانی حمایت می کنید؟ بنده مکرراً در خصوص دلایل بسیار این مهم اشاره کرده ام که یکی از مهمترین آنها، افزایش اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین الملل است، به خاطر داریم که زمانی در این عرصه به سمت انزوا پیش می رفتیم اما امروز به جایگاهی دست یافته ایم که سران 6 کشور قدرتمند و صنعتی، در یک سو و ایران اسلامی با اقتدار تمام در سوی دیگر میز مذاکره با آنان می نشیند و از مواضع به حق نظام و مردم حراست و حفاظت می کند.

محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیرش به پاکستان اظهار کرد: ما در این سفر با مقامات پاکستانی دیدار داشتیم و بحث‌های خوبی را پیش بردیم و آنها نیز وعده دادند که حضور خود را در مناطق مرزی ایران افزایش دهند تا مانع از حملات تروریستی از سوی مرزهای پاکستان به ایران شوند. ظریف ادامه داد: ما امیدواریم که دولت پاکستان به درستی به وظایف خود عمل کند و مانع حملات تروریستی علیه ایران توسط اشرار از پاکستان شود. وی در پاسخ به این پرسش که پیگیری موضوع اخذ رای از ایرانیان مقیم کانادا به کجا رسید، اظهار کرد: با وزیر خارجه کانادا هم صحبت کرده ام و متاسفانه مقررات کانادا این است که رای گیری باید در اماکن دیپلماتیک انجام شود اما دولت گذشته کانادا اقدام به قطع رابطه سیاسی با ایران کرد و ما حضور دیپلماتیک در کانادا نداریم.

روز پنج‌شنبه نخستین گزارش جامعه‌ اطلاعاتی دولت ترامپ توسط مدیر اطلاعات ملی آمریکا که بخش مهمی از آن به ایران اختصاص یافته است منتشر شد: او در این گزارش مدعی شد که ایران هم‌چنان از فضای سایبری برای جاسوسی، تبلیغات، حمله یا پشتیبانی از اولویت‌های امنیتی و نیز انجام حمله‌های سایبری علیه آمریکا استفاده می‌کند. در این گزارش که از سوی کوتس ارایه شد آمده است که "ایران به صورت رسمی اعلام کرده در پی حفظ برجام است، زیرا حفظ این توافق را راهی برای برچیدن تحریم‌ها در عین نگهداشتن توانمندی‌های هسته‌ای خود می‌داند. اجرای برجام هم‌چنین باعث افزایش شفافیت در فعالیت‌های اتمی ایران شده است."

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

اقتصاد محل بحث روزهای اخیر بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری شده است و تعدادی از کاندیداها با محوریت اشتغال و و به خصوص افزایش یارانه قصد دارند تا با ورود به کاخ ریاست جمهوری بسیاری از مشکلات را برطرف کنند. در همین ارتباط در مورد درآمدها هدفمندی یارانه ها باید گفت منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها مجموعه ارقامی است که به عنوان سهم این سازمان از سوی شرکت‌های پالایش و پخش گاز و همچنین به‌طور اندک توانیر به حساب این سازمان واریز می‌شود. مجموعا، رقمی بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان است که تا حدود ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن بعد از کسر هزینه‌های موجود به حساب سازمان هدفمندی واریز می شود. در این باره درآمد حاصل از آبفا بسیار کمتر از درآمد تمام شده آب است و عملا از این سازمان درآمدی عاید یارانه ها نمی شود از شرکت توانیر نیز با وجود قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده بازهم مبلغی به حساب این سازمان واریز می شود و بر همین اساس طبق این گزارش که ایسنا تهیه کرده درآمد هدفمندی تفاوت چندانی با آنچه به مردم پرداخت می شود ندارد. در همین ارتباط وزیر اقتصاد گفت: پرداخت یارانه و کارانه غول خفته تورم را مجدد بیدار می کند و کسادی را به جامعه کسب و کار هدیه می کند، انقلابی کسی است که تولید و صادرات می کند و زمینه ایجاد اشتغال را برای مردم فراهم می کند. طیب نیا همچنین درباره اصلاح نظام بانکی بیان کرد: برنامه عملیاتی برای اصلاح نظام بانکی تهیه شده که محور آن افزایش سرمایه بانکها و تادیه بدهی دولت به بانکها و ساماندهی آنها بود. این در حالی است که تلاش شده این برنامه اجرایی شود، سرمایه دولت در بانکهای دولتی که سال ۱۳۹۱ به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده بود، امروز به ۵۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. چراکه می دانیم هر یک ریالی که در سیستم بانکی افزایش سرمایه داده شود، ۱۲ برابر قدرت وام دهی بانکها را افزایش می دهد.

کارنامه تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری حاکی از تراز تجاری مثبت ۳۷۵ میلیون دلاری است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار واردات و صادرات ایران در نخستین ماه سال ۱۳۹۶، تراز تجارت خارجی کشورمان در این مدت مثبت بوده و در مجموع ۳۷۵ میلیون دلار ارزش صادرات غیرنفتی ایران بیش از مجموع ارزش واردات به کشورمان بوده است. صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار رسید و همچنین واردات ایران در این مدت دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار است. در مدت یادشده وزن کالاهای وارداتی ایران در مجموع به دو میلیون و ۹۱ هزار تن رسید در حالی که در این مدت هشت میلیون و ۶۲ هزارتن انواع کالا صادر شد.

در این هفته به واسطه کاهش آمار ذخایر نفت آمریکا شاهد افزایش قیمت نفت بودیم. به گفته تحلیلگران، قیمت های نفت ممکن است مهیای افزایش دوباره شوند. شمار قراردادهای خرید به پایین‌ترین سطح از نوامبر سال ۲۰۱۶ رسیده که در صورت تمدید توافق کاهش تولید اوپک، ممکن است از رشد قیمت‌ها حمایت قابل توجهی کند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه کشور در آخرین روزهای دولت یازدهم در حالی معاملات خود را پشت سر می گذارد که شاهد تغییر دو مدیر در این چهار ساله بوده است و تحولات زیادی را در این حوزه در چهار سال اخیر تجربه کرده است. در همین باره حمیدرضا دانش کاظمی عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: اقدامات مدیریتی که طی چهار سال اخیر انجام شده است از آرزوهای دیرینه فعالان بازار سرمایه بود. این اصلاحات نیازمند خطرپذیری و شجاعت است که مدیران فعلی از آنجایی که از جنس بازار سرمایه هستند و در گذشته نیز در نهادهای مرتبط با بازار سرمایه فعالیت می کردند، این شجاعت را داشتند. وی با اشاره به برنامه ریزی ها برای تغییر قواعد و مقررات دست و پاگیر بازار سرمایه با رعایت چهارچوب های قانونی، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها بسیاری از قوانین محدود کننده بازار سرمایه در حال حذف است. عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اتفاق های مهم سال های اخیر تصمیم گیری در بستر بدون تلاطم یا کم تلاطم بود، اظهار داشت: عمده ترین این موضوع کنترل و کاهش تورم بود. در صورتی کهدوباره تورم افزایش یابد و به محدوده های سال های 92 برسد برای بازار سرمایه تبعات منفی بسیاری خواهد داشت.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ در چهار سال گذشته حمایتهای ویژه ای از گروه خودروسازی انجام گرفته است که عمدتا منجر به عقد قرارداهای خارجی و ایجاد شرایطی در جهت متحول شدن و باز شدن دریچه امید در این گروه شده است این موضوع باعث شد تا همواره در طی این چهار سال خودروسازان به عنوان لیدر بازار سرمایه قرار گیرند. لیکن حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن دولتی به غیر از دولت فعلی، سرمایه گذاران با استرس برهم خوردن این قراردادها و نامناسب شدن مجدد شرایط گروه از تقاضای خود کاسته اند و همین موضوع جلوی رشد آنها را گرفت و باعث به وجود آمدن روند منفی شد این مهم البته در روز انتهای هفته با توجه به شایعاتی از تعدیل مثبت خساپا و همچنین معامله بلوکی در این نماد شرایط را کاملا به نفع تقاضا پیش برد و قیمتها به سمت مثبت حرکت کرد.

از مهمترین اخبار این گروه که عمدتا مثبت نیز گزارش شدند خبر قرارداد بین خودروسازی کشور و طراحانی از شرکت ایتالیا است. همچنین تمایل همکاری قطعه سازی برزیل با ایران و انتقال دانش فنی به کشورمان از جمله دیگر موارد بودند.

در محصولات شیمیایی؛ در این هفته شاهد ادامه افت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی بودیم که این مهم قیمت متانول را به حدود 240 دلار رساند. قیمت اوره نیز که هفته پیش به کف 190 دلار رسیده بود این هفته در همین محدوده نوسان کرد. قیمت پلی اتیلن ها هم در محدوده کف قیمتی والبته با شیبی مثبت در حال نوسان است. این نوسانات منفی قیمتی در بازارهای جهانی البته باعث نشده است تا بازار پتروشیمی کشور افت زیادی را تجربه کند و اکثر نمادها شیب منفی ملایمی و متعادلی را داشتند.

از مهمترین اخبار گروه پترشیمی امضا قرارداد فروش پلی اتیلن میان شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس و شرکت ایتوچو ژاپن به ارزش 150 میلیون دلار در سال در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه گاز و پتروشیمی بود.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی به علت اینکه چین عملکرد تجارت خارجی­اش در ماه آوریل هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات شاهد عملکرد ضعیفتر نسبت به ماه مارس و پیش بینی اقتصاددانان بود نگرانی هایی را در بازارهای جهانی بوجود اورد که باعث افت قیمت آنها شد. این مهم البته با توجه به برنامه ای که چین برای کاهش 50 میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد خود بکار گرفته است کاملا برعکس بود و فولاد رشد حدود 2 درصدی را تجربه کرد.

این هفته در بخش بازار سرمایه نمادهای گروه اکثرا روند متعادلی را تجربه کردند و در بخش تولید اکثر شرکتهای گروه روند مثبتی را در فروردین ماه طی کرده اند و می توان گفت انتظار افت یا کاهش قیمت از گروه را نداریم.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از اینکه در هفته قبل با کاهش روبرو شد و از محدوده 50 دلار به زیر کشیده شد این روزها در همین محدوده نوسان می کند تا شرکتهای پالایشگاهی هم به واسطه همین موضوع با نوسانات متعادلی روبرو بشوند و از روند صعودی فاصله بگیرند. این موضوع می تواند با افزایش قیمت نفت بار دیگر صعودی بشوند.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به رییس کل سازمان خصوصی‌سازی از وی خواست تا نسبت به بررسی مجدد قرارداد واگذاری پالایشگاه کرمانشاه اقدام کند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24