Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

از ابتدای سال جاری تحت تاثیر فضای پیش از انتخابات شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام بودیم. رویدادی که سبب شد فضای تالار شیشه ای از آن پژمردگی هفته ها و ماه های پایانی سال ٩۵ فاصله بگیرد. البته هر چه به برگزاری زمان انتخابات نزدیک تر شدیم ، روند ورود این نقدینگی کُند‏تر شد و عملا ارزش معاملات طی روزهای اخیر با یک تلورانس ...

«ماشین سواری زیر پل حافظ !!»

1) آخرین روز معاملاتی بورس تهران در هفته ای که گذشت با غلبه نسبی تقاضا بر عرضه سهام و در نتیجه رشد شاخص کل البته به لطف مردان نارنجی به پایان رسید. نماگر بازار سرمایه در هفته ای که گذشت تغییر خاصی نداشت ؛ هر چند که اگر این هندوانه در بسته را بشکنیم ، می بینیم که بازدهی سهامداران در این هفته عملا منفی بوده و اکثر فعالان این حوزه متضرر شده اند اما به هر جهت جابجایی برخی از سهم های نه چندان مورد توجه بازار در دامنه مثبت موجب شد عملکرد بورس تهران یا همان پوسته هندوانه در سومین هفته اردیبهشت ماه سبز بماند !! بررسی‏ ها نشان می‏ دهد شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 96 رشد حدود 3 درصدی را به ثبت رسانده است. شاخص کل هم ‏وزن اما با رشد بیش از 12 درصدی در این بازه زمانی، در حال تجربه یکی از رکوردهای تاریخی خود می باشد و دلیل رشد بیشتر این شاخص ، توجه بیشتر بازار به تک سهم ها و صنایع کوچکتر و متوسط بازار می باشد.

از ابتدای سال جاری تحت تاثیر فضای پیش از انتخابات شاهد ورود نقدینگی به بازار سهام بودیم. رویدادی که سبب شد فضای تالار شیشه ای از آن پژمردگی هفته ها و ماه های پایانی سال 95 فاصله بگیرد. البته هر چه به برگزاری زمان انتخابات نزدیک تر شدیم ، روند ورود این نقدینگی کُند‏تر شد و عملا ارزش معاملات طی روزهای اخیر با یک تلورانس 10 – 15 درصدی ثابت باقی ماند. این یعنی عملا در یک قدمی بزرگ ‌ترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری ، جریان ورود نقدینگی به بازار سهام متوقف شده و حتی برخی از معامله‏ گران ریسک گریز طی روزهای اخیر با شناسایی سود مسیر خروج موقت را در پیش گرفته اند. لذا به نظر می رسد بازار در هفته پیش رو نیز کم و بیش وضعیتی مشابه با هفته ای که گذشت داشته باشد و مسیر اصلی بازار از سی ام اردیبهشت ماه همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روشن شود. البته اگر وضعیت مناظره امروز رو به راه باشد ، ممکن است در روزهای ابتدایی هفته باری دیگر شاهد تزریق هیجان و ورود نقدینگی به بازار باشیم اما به هر حال در نیمه دوم هفته آتی قطعا بازار محتاطی خواهیم داشت. اما به سراغ بازار برویم که این روزها کدال را فراموش کرده و حسابی رنگ و بوی سیاست گرفته است ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 24 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه خودروسازی و کانی های غیر فلزی و منفی 2 گروه محصولات کاغذی و دستگاه های برقی قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی روز شنبه واقعا دشوار است. در شرایط طبیعی و با توجه به جو معاملات چهارشنبه انتظار می رود بازار مثبتی را در روز های ابتدایی هفته آتی داشته باشیم اما بطور قطع تحولات مناظره اقتصادی امروز میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تعیین روند حرکتی بازار تاثیرگذار خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمجید از برجام آن را نقطه عطفی نامید که می ‌توان از آن به عنوان یک سابقه برای حل مسائل جهانی از طریق دیپلماسی یاد کرد. وی در گزارش سالانه خود به شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد که این توافق، توافقی بود که برای تمامی طرف ‌ها پیروزی در برداشته است. موگرینی در ادامه گفت که این توافق، نقطه عطفی برای عدم اشاعه گسترش تسلیحات هسته ‌ای است. موگرینی درخصوص بعضی اظهارات از جمله موضع‌ گیری ‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا درخصوص برجام و نقض آن تصریح کرد: «این توافق اکنون یک توافق متعلق به جامعه بین‌المللی است و یک طرف نمی‌ تواند به تنهایی آن را نقض کند.» وی همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا به صورت کامل از اجرای دقیق برجام حمایت خواهد کرد. / در سوی دیگر ، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری این کشور با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ، در کاخ سفید خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه، به ‌تازگی در واشنگتن با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی خود دیدار داشت. طرفین در این نشست درباره پاره‌ ای از مسائل از جمله بحران سوریه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند. «سرگئی ریابکوف» و «توماس شینون» معاون وزیر خارجه روسیه و آمریکا در نشستی، مقدمات دیدار تیلرسون و لاوروف را فراهم کردند.

ب) در خبرهای اقتصادی ، طیب نیا گفت : طی هفته های آتی همکاری با دو بانک بزرگ اروپایی نهایی می شود. سالانه 65 میلیارد دلار منابع خارجی از سایر کشورها به ایران بیاید که این از مصوبات برنامه ششم توسعه است. باید تعاملات خارجی کشور را هم مثبت و سازنده کرد، باید بتوانیم اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی کشور را در داخل جذب کرده و در وهله بعد، اعتماد سرمایه گذاران خارجی را نیز تامین کرد. نظام بانکی نیز باید اصلاح شود تا منابع مالی لازم را برای این فرآیند تامین کند. انقلابی بودن یعنی خدمت به مردم شریف و حفظ عزتشان. تحریم های مربوط به بیمه و خرید هواپیما برطرف شده است. منابع خرید هواپیما از خارج از کشور تامین شد وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت هم هیچ تضمینی در این زمینه نداد. با 250 بانک روابط کارگزاری داریم که تعداد این بانک ها در سال 91 ، 40 بانک بوده است. در زمینه بانک های بزرگ اروپایی محدودیت هایی داریم که البته در حال کاهش است.

ج) در سایر خبرها ، خروج ایران از فهرست کشورهای پرریسک اعتباری – تجاری را داشتیم. مهمترین اثر مثبت این امر افزایش ورود سرمایه های خارجی است. بهبود رتبه ریسک تجاری و اعتباری در تامین مالی اقتصاد، از دیگر نتایج مثبت این قضیه می باشد که این یعنی دولت می تواند با هزینه کمتری تامین مالی اقتصاد را انجام دهد. بررسی آمارها و جدول های ارایه شده در شبکه پیام رسان وزارت اموراقتصادی و دارایی نشان می دهد ایران در سال 2013 میلادی تا 2016 میلادی در 11 شاخص از 13 شاخص مورد بررسی نهادهای بین المللی بهبود یافته است. / در سوی دیگر ، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از آغاز سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: یک شرکت آمریکایی علاوه بر انتقال فناوری، برای راه اندازی خط تولید تجهیزات صنعت نفت در کشور نیز سرمایه گذاری می کند.

د) در خبرهای بورسی ، مسئولان سازمان بورس سال 96 را سال اصلاحات نامیده و برنامه های متعددی برای بهبود شرایط داد و ستد دارند و کلیاتی در مورد حذف درآمد سهام شرکت ها (EPS)، کوتاه کردن زمان توقف نماد معاملات ، حذف حجم مبنا و جایگزینی دامنه نوسان پویا به جای دامنه محدود ، بروز رسانی سامانه معاملات، اصلاح قوانین و مقررات مخصوصا" قانون بازار اوراق بهادار و... اعلام کرده اند.

ه) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت و رفتار نوسانی در فلزات رنگین را شاهد هستیم. به نقل از رویترز، پس از آنکه گزارش هایی از کاهش عرضه نفت عربستان به پالایشگاه های آسیایی منتشر شد و در حالی که اوپک در حال مقابله با افزایش تولید نفت آمریکاست که تلاش های اوپک و غیراوپکی ها برای مهار مازاد عرضه را تهدید می کند، قیمت نفت اندکی افزایش یافت. یک منبع آگاه گفته، شرکت آرامکوی عربستان عرضه نفت خود به مشتریان آسیایی را در ماه ژوئن حدود 7 میلیون بشکه کاهش خواهد داد. این 7 میلیون بشکه تقریبا معادل 2 روز واردات نفت ژاپن است. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت به 50 دلار و 10 سنت رسید و نفت خام آمریکا نیز در سطوح 47 دلار و 80 سنتی قرار گرفت. بسیاری از ناظران اکنون در حال بحث در این باره هستند که بازار نفت چه زمانی مجددا به حالت توازن باز خواهد گشت. فواد رزاق زاده، تحلیلگر بازار نفت در موسسه فورکس گفت: «نگرانی اصلی در بازار نفت این است که افزایش تولید نفت آمریکا در حال کاهش سرعت مهار مازاد عرضه موجود در بازار است.» خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته، وی انتظار دارد توافق کاهش تولید تا پایان سال یا احتمالا بعد از آن نیز تمدید شود. اوپک قرار است 25 ماه می در این باره تصمیم گیری کند. در فلزات اساسی تغییر با اهمیتی نداشتیم و قیمت ها بعد از اندکی رشد به سطوح قبلی خود بازگشتند. بطوریکه فلزاتی نظیر ، مس ، روی ، سرب و آلومینیوم به ترتیب در سطوح 5.540 – 2.580 – 2.170 و 1.880 دلاری قرار گرفتند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) از خودرویی ها آغاز می کنیم که در معاملات آخر روز کاری هفته خوش درخشیدند و شاهد رشد قیمت اکثر غریب به اتفاق نمادهای این گروه بودیم. معامله بلوکی روز سه شنبه در نماد سایپا بهانه شد تا به درست یا غلط ، موتور خودرویی ها گرم شود ! برخی معتقدند این اتفاقات در این راستاست که تا پیش از انتخابات بخشی از ضرر و زیان سهامداران خودرویی با لیدری به نام سایپا جبران شود ! در بازار شایعه شده سایپا تا قیمت های 140 تومانی رشد می کند و سپس برای تعدیل مثبت و اعلام سود سال 95 نیز متوقف می شود ! ضمن اینکه گویا بلوک های دیگری در این سهم باید جابجا شود ! البته سایر همگروهی ها نیز در این مسیر همراه شده اند اما راننده سایپا دست به فرمان بهتری دارد و مدیران ایران خودرو نیز باید کلاه خود را بالاتر بگذارند ! در پارس خودرو هم معاملات خوبی را شاهد بودیم. این سهم مجددا در مرز قیمت های 100 تومانی برگشت زده و حالا به سمت قیمت های 120 تومانی گام بر می دارد. رسیدن گزارش 12 ماهه همراه با تعدیل مثبت می تواند سهم را در رسیدن به اهداف قیمتی خود یاری نماید. انصافا پارس خودرو حرکت بزرگی در یک سال گذشته انجام داده و شناسایی سود عملیاتی برای این شرکت دستاورد بزرگی است.

اما سرمایه گذاری رنا هم بواسطه منتقل شدن 395 میلیون سهام سایپا به پرتفوی اش مورد توجه قرار گرفت و تا قیمت های 115 تومانی رشد کرد. با این نقل و انتقال ها بر میزان ارزش دارایی های رنا افزوده شده و از طرف دیگر بواسطه رشد سایپا ، رنا نیز می تواند رشد کند چراکه بواسطه رشد قیمت سایپا ، nav رنا نیز ارزشمندتر از گذشته می شود. اما در خودروسازان سنگین 2 نماد خاور و خکاوه با افزایش تقاضا معاملات مثبتی را به نمایش گذاشتند. قراردادهای جدید این شرکت ها به طرف های خارجی از یکسو و از سوی دیگر برنامه دولت برای تعویض خودروهای فرسوده در سال جاری و البته دستور به بانک ها برای پرداخت تسهیلات به مصرف کنندگان این دست خودروها سبب شده تا روند معاملات در این 2 سهم بهبود یابد. البته گویا خاور و زامیاد در این پروژه مشارکت بیشتری دارند و عملکرد خاور در اسفند ماه نشان داد که پتانسیل افزایش حجم تولید و فروش را دارد. در خکاوه بحث فاینانس با بانک سوئدی نیز می تواند اثرات خوبی بر کاهش هزینه مالی شرکت داشته باشد.

اما در قطعه سازی ها فشار عرضه ها بیشتر بود هر چند که این گروه هم با معاملات مثبتی به کار خود خاتمه دادند. در این گروه خشرق بعد از رشد در نیمه ابتدایی بازار زیر فشار عرضه قرار گرفت. سهمی که گویا دعوای مدیریتی بر سر فروش سهام خود را دارد. به نظر مشخص شدن نرخ جابجایی این بلوک در روند معاملات سهم موثر باشد. در خمحرکه هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم. این سهم از مرز قیمت های 200 تومانی برگشت زده و در گام اول باید افت قیمت خود تا سطوح 235 تومانی را جبران نماید. در خمحرکه هم بحث جابجایی بلوک را داریم که برخی آن را قطعی شده می دانند و برخی از نیز کنسل شدن آن سخن می گویند ! در هر صورت وضعیت خیلی شفاف نیست اما سهم از نظر بنیادی موقعیت خوبی دارد. در این گروه ختور نیز یکی از بهترین هاست که با توجه به طرح و توسعه ای که دارد ، در سال های آتی موقعیت بهتری برای شناسایی درآمد و سود خواهد داشت. به نظر حضور در این سهم به دید بلند مدت بازدهی ایده آلی را داشته باشد. در این گروه خمهر هم از نظر بنیادی بد نیست منتهی سهم از خانواده ایران خودروست ؛ سود شناسایی نمی کند و خبری هم از رشد نیست !

5) در گروه لاستیک و تایرسازی معاملات خوبی را در اکثر نمادها شاهد بودیم. افزایش تناژ فروش شرکت ها ناشی از رشد تولید و فروش شرکت های خودروسازی در کنار 2 عامل بحث کاهش نرخ مواد اولیه ( افت نرخ کائوچو و دوده صنعتی ) و افزایش تعرفه برای واردات لاستیک و تایر موجب شده تا بازار نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشد. البته شرکت ها برای افزایش نرخ هم پیش قدم شده اند و باید دید آیا بعد از انتخابات افزایش نرخ لاستیک قطعی می شود یا خیر. بطور قطع عملی شدن این موضوع می تواند اثرات مثبتی بر سود شرکت ها ایجاد نماید.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : از اواخر اردیبهشت ماه ، کلیه تایرهای وارداتی باید استاندارد زیست محیطی SWR را داشته باشند. وی همچنین گفت : انجمن تایر سازان درخواست خود را برای افزایش نرخ تایر به سازمان حمایت از مصرف کننده ارسال کرده تا ما شاهد افزایش نرخ تایر حداقل به میزان افزایش نرخ هزینه های مواد اولیه و نرخ تورم باشیم. هنوز جواب این موضوع داده نشده و ما در انتظار این پاسخ سازمان حمایت از مصرف کننده هستیم.

در این گروه پسهند پیشتاز بود و پس از اصلاح 12 درصدی روزهای ابتدایی هفته ، چهارشنبه را نیز با رشد قیمت و صف خرید به پایان رساند. البته که بحث افزایش نرخ تاثیری بر پسهند ندارد اما بحث عدم پرداخت مالیات و کاهش بهای تمام شده نیز می تواند سبب ساز رشد سود شرکت گردد. این سهم اخیرا مقاومت 334 تومانی را در هم شکسته و پس از پولبک به سطح مذکور ، می تواند تا قیمت های 390 تومانی و در صورت عبور 470 تومانی پیشروی داشته باشد. توصیه ای به خرید سهم در این قیمت ها نداریم اما برای فروش بهتر است خیلی عجله نکنید چراکه نقدینگی خوبی در سهم جریان دارد.

در پکویر پس از اصلاح روزهای گذشته و عرضه های سنگین اعتضاد غدیر و سرمایه گذاری امید ، سهم متعادل شد و به نظر خریداران خوبی در این قیمت دست به ماشه شده اند ! پکویر در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 643 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه 156 ریال معادل 24 درصد آن را پوشش داده است. پکویر یکی از سهم هایی که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه دارد و طبیعی است که بحث افزایش نرخ ، اثرات مثبت در نیمه دوم سال مالی و در ادامه سال 97 دارد. شرکت در گزارش های خود به طرح توسعه 35 هزار تنی اشاره کرده و این در شرایطی است که اکنون ظرفیت تولید 27 هزار تن دارد. یعنی با راه اندازی طرح توسعه مقدار تولید و فروش شرکت از سطوح 27 هزار تن به 62 هزار تن افزایش خواهد یافت. در رابطه با طرح توسعه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز سفارش خرید شده که بعضا دریافت و نصب شده و برخی دیگر در حال ساخت هستند و دانش فنی مورد نیاز نیز تامین گردیده است. هدف این طرح افزودن 40 هزار تن ظرفیت جدید برای تولید تایرهای روزامد سبک و سنگین است. محوری ترین فعالیت مربوط به این طرح یافتن منابع تکنولوژی مطمئن و پیشرفته و کارامد است. در این رابطه تقریبا با تمام صاحب نامان جهان در عرصه فناوری تولید تایرهای پیشرفته برای جلب همکاری مکاتبات و بعضا مذاکراتی صورت گرفته و روند مذاکرات با آن ها کماکان در سال جدید تا مرحله انعقاد قراردادی مبتنی بر انتقال فناوری تولید، ایجاد مرکز کارامد مستقل تحقیق و توسعه و تلش برای دستیابی به شبکه فروش بین المللی طرف قرار داد تداوم خواهد داشت. این سهم در میان مدت بازدهی مناسبی خواهد داشت.

در پکرمان حجم معاملات کمتر است اما این سهم یکی از بنیادی ها و خوب های بازار است که با بهره برداری از طرح و توسعه تعدیلات مثبتی را روانه کدال خواهد نمود. مصطفی تنها با اشاره به افزایش تولید شرکت های تایرسازی گفت: در سال جاری ما طرح تولید تایر در کردستان را به بهره برداری رساندیم که منجر به افزایش ظرفیت تولید تایر در کشور خواهد شد. وی ادامه داد: این کارخانه ظرفیت تولید 6 میلیون حلقه را دارد که در حال حاضر با حدود 30 درصد از ظرفیت خود کار می کند. این مجموعه قادر به تولید تایر خودروهای متداول بازار است و در حال حاضر تولید تایر سواری را انجام می دهد. وی افزود: این موضوع می تواند جایگرین تایرهای وارداتی شود. یعنی این مجموعه ( کردستان زیر مجموعه پکرمان می باشد ) می تواند تمام نیاز تایر داخلی را تامین کند. با این موضوع فروش شرکت ها افزایش خواهد یافت و نیاز به تعدیلات خواهند داشت.

6) در گروه حمل و نقل، حریل در ریلی ها و حتاید و حفارس در دریایی ها خوش درخشیدند و صف تقاضا تشکیل دادند. سایر نمادهای ریلی در دامنه مثبت و سایر نمادهای دریایی در دامنه منفی و متعادل معامله شدند. حریل پس از اصلاحی که بعد از انتشار شفاف سازی در ابتدای هفته انجام داده بود، بار دیگر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و با نسبت خوب خریدار به فروشنده صف خرید سنگینی تشکیل داد. به نظر می رسد ورود نقدینگی جدید و اعلام قراردادهای تاثیرگذار بر سود سال های آتی موجب شده تا سهم روند مثبتی را در پیش بگیرد و آماده شکستن قیمت های 200 تومانی گردد. به تبع حریل، حسیر نیز با نوسانات مثبت در دامنه 2 تا 3 درصد مثبت قرار گرفت. مدتی است که این سهم در بازه 330 تا 350 تومانی معامله می شود. از معاملات سهم این طور استنباط می شود که حقوقی در حال جمع کردن در قیمت های 330 تومانی است و باید دید چه موقع قطار این حمل و نقلی شروع به حرکت می کند ! بطور قطع شکست مقاومت 350 تومانی سهم را مجددا در ریل صعود قرار خواهد داد.

اما کم شدن حجم معاملات در حپارسا هم گویای این وضع است که سهم اصلاح خوبی انجام داده و احتمالا باید منتظر یک رشد دیگر در این سهم باشیم. در این گروه حتوکا با انتشار گزارش فعالیت هیئت مدیره کم کم آماده پذیرایی سهامداران و برگزاری مجمع سالانه می شود. شرکت حمل و نقل توکا در دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 ، مبلغ 47 میلیارد و 411 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و بر این اساس به هر سهم مبلغ 144 ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 60 درصد کاهش را نشان می دهد !! حتوکا سود انباشته پایان دوره را مبلغ 149 میلیارد و 440 میلیون ریال اعلام کرد. یادآور می شود این شرکت در دوره منتهی به 30 اسفند ماه 94 ، سود خالص را مبلغ 74 میلیارد و 124 میلیون ریال و سود به ازای هر سهم را 360 ریال اعلام کرد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، نمایندگان مجلس لایحه موافقتنامه حمل و نقل دریایی بین ایران و کره جنوبی را در صحن علنی پارلمان به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه حمل و نقل دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره جنوبی مشتمل بر یک مقدمه و 19 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌ شود. در حمل و نقل دریایی ، شایعاتی پیرامون قراردادهای حتاید شنیده می شود. شایعاتی نظیر مناقصه در بندر امیر آباد و عقد چندین قرارداد با قرارگاه خاتم! این که این شایعات تا چه حد صحت دارد الله اعلم! اما آن چه قابل توجه است خرید حتاید توسط صندوق کوثر در یک ماه اخیر است که توجه بازار را برانگیخته است. به هر حال گویا سهم قصد دارد تا مقاومت یکساله خود یعنی محدوده 450 – 460 تومانی رشد کند. در حفارس نیز زمزمه هایی از دعوا و کشمکش های مدیریتی و نیز بحث افزایش سرمایه به گوش می رسد. روند سهم فعلا صعودی است و رسیدن به قیمت های 820 تومانی هم دور از ذهن نیست.

7) در گروه قندی معاملات مثبتی را در اکثر نمادها شاهد بودیم. گشایش نماد قند قزوین نیز به جو مثبت گروه دامن زد و در نتیجه شاخص قندی ها یک گام دیگر به محدوده مقاومتی 8.600 واحدی برابر با سقف کانال فرضی ترسیم شده در راستای تکمیل الگوی AB = CD نزدیک شد. با توجه به رشد اخیر سهام این گروه انتظار می رود به مرور فشار عرضه ها بر تقاضا غلبه کرده و شاهد اصلاح قیمت ها باشیم. لذا با توجه به مطالب مطرح شده و همچنین نموداری که در ذیل مشاهده می کنید ، توصیه می شود در مثبت قندی ها اقدام به خرید نکرده و حتی شناسایی سود پله ای می تواند استراتژی مناسبی باشد.

در این گروه قشهر پس از اصلاح روزهای اخیر باری دیگر میل به صعود گرفته و به سمت قیمت های 760 – 770 تومانی گام بر می دارد. این شرکت اخیرا سود 576 ریالی خود را تا سطوح 802 ریالی رسانده و جالب اینکه 926 ریال محقق کرده است. شرکت در فروردین ماهنیزباز هماز موجودی انبار ، 72 میلیارد ریالفروش داشته و هنوز بیش از ۴ هزار تنشکر دارد.به نظر قشهد یک تعدیل شیرین دیگر در دل خود دارد و اگر کمی اصلاح کند ، گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود. در قزوین شاهد گشایش سهم با رشد بیش از 10 درصدی همراه با معاملات پر حجمی بودیم. این شرکت سود هر سهم خود برای سال های 95 و 96 را در سطوح به ترتیب 385 و 352 ریالی پیش بینی نموده و درخصوص دلیل تعدیل سود این ها به تخفیف نرخ ارز تسهیلات دریافتی به مبلغ 48 میلیارد ریال و همچنین انتقال بخشی از موجودی انبار سال 95 و ... نیز اشاره کرده است.

در قند هگمتان سهم در چند قدمی قیمت های 400 تومانی نوسان می کند. این شرکت در حالی که1.721 میلیارد ریالفروش پیش بینی کرده بود که60 درصد وکمی بیش از 1.033 میلیارد ریالرا فراهمکرده و حالا با فروش 120 میلیارد ریال دیگر بودجهفروش به بیش از 1.150 میلیارد ریال رسیده استکه به نظر بایدمنتظر تعدیل در هگمتانبود. اما در قمرو نیز شاهد تداوم روند صعودی و ورود سهم به کانال 500 تومانی بودیم. قمرو شناوری بالایی نداشته و در صورت تثبیت در سطوح بیش از 500 تومانی ( برابر با سقف تاریخی ) می توان به رشد سهم تا قیمت های 600 تومانی نیز امیدوار بود. اما در مجموع باز هم تاکید می کنیم که خرید قندی ها در سطوح فعلی ریسک بالایی دارد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه ساختمانی و انبوه سازی فضا بهتر از روزهای گذشته بود و نیمی از نمادها توانستند با ثبت رشد قیمت ، بخشی از افت روزهای میانی هفته را جبران نمایند. از مهمترین تحولات این گروه می توان به توقف نماد وساخت برای تعدیل مثبت اشاره کرد. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، زیان هر سهم خود در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده را با تعدیل مثبت از سطوح (209) ریالی به (158) ریال کاهش داده و در دوره 6 ماهه نیز (230) ریال زیان شناسایی نموده است. پیش بینی افزایش سود حاصل از سرمایه گذاری ها از سطوح 83 میلیارد ریالی به 227 میلیارد ریال ، از مهمترین دلایل کاهش زیان شرکت در سال 96 می باشد.

ب) در گروه لبنیاتی و مواد غذایی توقف نماد غشصفا برای تعدیل سنگین عایدی در سال 95 را داشتیم. این شرکت در گزارش 12 ماهه ای که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 48 درصدی از سطوح 498 ریالی به 738 ریال افزایش داد. علت عمده تغییر سود قبل از مالیات نسبت به آخرین بودجه پیش بینی شده قبلی ، مربوط به اعمال مشوق های صادراتی نیمه دوم سال 95 به مبلغ 41.455 میلیون ریال طی مجوز شماره 159/504/96 وزارت جهاد کشاورزی و تغییر در ترکیب تولید و فروش در ماه های پایانی سال 95 می باشد. ضمناً این شرکت در تمامی مراحل اعلام اطلاعات در صورت های مالی میاندوره ای و پیش بینی های درآمد هر سهم که در سایت کدال منتشر نموده به این موضوع و تعدیلات ناشی از آن اشاره و مراتب را به سهامداران محترم و سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس نموده بود. مقایسه عملکرد شرکت با دوره 12 ماهه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 10 درصدی مبلغ فروش ، 37 درصدی سود عملیاتی و 33 درصدی سود خالص پس از کسر مالیات دارد. در این گروه برخی به روی غدیس ، بهپاک و غبشهر کار می کنند. به نظر آینده روشنی در انتظار بهپاک و غبشهر باشد.

ج) در گروه دارویی شاهد معاملات متعادل و مثبتی هستیم. شرکت های این گروه گزارش 12 ماهه خوبی منتشر نمودند و در اکثر این شرکت ها شاهد تعدیل مثبت و تحقق سود فراتر از بودجه بودیم. بر اساس این گزارش ، روز چهارشنبه دجابر نیز با انتشار گزارش 12 ماهه برای مجمع سالیانه و تقسیم سود نقدی آماده می شود. این شرکت که سود سال 95 را در سطوح 2.205 ریالی پیش بینی کرده بود ، در پایان سال 2.450 ریال سود ( معادل 111 درصد ) محقق کرد. کنترل بهای تمام شده دلیل اصلی تعدیل سود دجابر می باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره 12 ماهه سال 94 نشان از رشد به ترتیب 7 درصدی مبلغ فروش ، 14 درصدی سود عملیاتی و 19 درصدی سود خالص پس از کسر مالیات دارد.

د) در گروه رایانه و آی – تی شاهد کاهش فشار عرضه و معاملات بهتری بودیم. در این گروه 2 نماد رکیش و رتاپ با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. فرامرزى مدیر عامل شرکت ایران کیش خبر از رونمایى محصول جدید PDA با حضور نمایندگان بانک کارآفرین و شرکت فرانگر داد ، محصولى که همه مراحل تست را پشت سر گذاشته و می تواند به سرعت در بازار عرضه شود. در خبرهای مرتبط با این گروه ، شرکت «به پرداخت ملت» که عرضه اولیه سهام آن احتمالا در خرداد ماه انجام خواهد شد، با تصمیم بانک ملت و هماهنگی بورس ، آماده واگذاری در بورس شد.

ه) در گروه پالایشی از فشار عرضه ها کاسته شده اما ترس از ادامه افت نفت مانع رشد قیمت ها می شود. در این گروه شبریز بیشترین فشار عرضه را دارد و این در شرایطی است که معاون عملیات شرکت از امکان تولید انواع روغن با ظرفیت 30 تا 40 هزار تن در سال با بهره بردارى از واحد اختلاط روغن این پالایشگاه در اواخر نیمه اول سال جارى خبر داد. در این گروه شتران نیز خبرهای خوبی دارد و گفته می شود به زودی برای تعدیل عایدی 95 در گزارش 12 ماهه متوقف خواهد شد.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.748 – 3.758 تومان

ب) یورو : 4.172 – 4.185 تومان

ج) درهم امارات : 1.028 – 1.034 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.198.000 – 1.208.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    شسینا 700% تجدید ارزیابی داده در ترازنامه اش اصلا اشاره نکردید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24