Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا همزمان با اصلاح قیمت مواد خام در بازارهای جهان، سرمایه گذاران در شرکت های معدنی و صادرکننده، درباره افق بازار این مواد و قیمت ها ..

چند واقعیت مهم برای سهامداران شرکت های معدنی

در هفته های اخیر رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ ادامه پیدا کرده و اکنون شاخص بی ثباتی در بازار به پایین ترین میزان در 10 سال اخیر رسیده است و با آنکه سرمایه گذاران نگران بحران در اروپا نیستند _ نتیجه انتخابات فرانسه این نگرانی را از میان برده است _ اما ریسک های جدید پدیدار شده و ضروری است سرمایه گذاران به شرایط جدید در بازارهای مختلف توجه نشان دهند.

نهادهای تحلیلگر دیدگاه های مختلفی در باره شرایط جدید در بازارهای مالی و مواد خام دارند. برخی معتقدند ریسک های بزرگ رونق بازارها را تهدید می کند و برخی دیدگاهی دیگر دارند. در ادامه به این دو دیدگاه اشاره می کنیم.

در حال حاضر وضعیت اقتصادی چین نخستین عامل نگرانی در بازارهاست. گزارش هایی که از شاخص های اقتصادی این کشور منتشر شده نشان می دهد تحولاتی در سیاست های دولت و بخش های مختلف اقتصاد رخ داده است.

در تازه ترین گزارش منتشر شده از وضعیت فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین مشخص شد سرعت رشد این فعالیت ها کاهش یافته است. همچنین داده های تجاری ضعیف تر از انتظار اقتصاددان ها بود یعنی رشد صادرات و واردات کمتر از پیش بینی بود. البته نرخ تورم در چین در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه و فصلی بالاتر از پیش بینی اعلام شد.

برخی تحلیلگران بازار مواد خام نسبت به کند شدن رشد اقتصاد چین ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند کاهش قیمت مواد خام در هفته های اخیر حاصل نگرانی هایی است که درباره این موضوع وجود دارد. در حقیقت این نگرانی وجود دارد که نرخ رشد اقتصاد چین کمتر شود، ارزش یوان پایین آید و روند کاهش قیمت مواد خام ادامه پیدا کند. در این حالت بازارهای دیگر نیز لطمه خواهند دید. دولت چین از میزان حمایت های خود از توسعه زیرساخت ها کاسته و تصور می کند افزایش سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی این کاهش را جبران خواهد کرد.

در ماه نوامبر نشست حزب کمونیست چین برگزار می شود و در آن انتظار می رود رییس جمهور پایه های قدرت خود را مستحکم تر کند. از آنجا که چین بزرگ ترین مصرف کننده مواد خام در جهان است تحولات اقتصادی و سیاسی آن بیشترین تاثیر را به بازار این مواد دارد.

اما در مقابل، عده ای از تحلیل گران معتقدند تحولاتی که در اقتصاد چین رخ داده و خواهد داد، زیانی پایدار به بازارهای مختلف وارد نخواهد کرد. به باور این کارشناسان، دولت چین به ضعف هایی که در بخش های مختلف اقتصاد این کشور مشاهده می کند واکنش مناسب نشان می دهد. کم و زیاد کردن میزان اعتبارات به بخش های زیرساختی یا شرکت های خدماتی ابزاری موثر برای کنترل شاخص های اقتصادی و حرکت نرم به سمت اهداف کلان است.

برای سال های متمادی، مسیر حرکت چین مشخص بود و تاثیر سیاست هایی که دولت اتخاذ می کند بسیار بزرگ بود اما اخیرا این تاثیر کمتر شده است. در حقیقت کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور با رضایت دولت انجام می شود و اساسا نباید تصور کرد یک بحران اقتصاد چین را تهدید می کند. دولت چین با توجه به شرایط داخلی و خارجی، هر سال نرخی برای رشد اقتصادی آن سال تعیین می کند.

همچنین درباره سهام بخش های تولید و خدمات در رشد اقتصاد تصمیم گیری می شود. دولت چین قصد دارد نرخ رشد اقتصاد را پایین آورد و بر سهم بخش خدمات در رشد اقتصاد بیافزاید. تعیین این اهداف نشان دهنده استحکام اقتصاد و آمادگی دولت برای انجام اقدامات لازم در مسیر رونق است نه ضعف اقتصاد و نکته دیگر که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که دیگر اقتصادهای بزرگ اکنون نسبت به یک سال پیش قدرتمند تر شده اند و راحت تر می توانند تاثیر کاهش نرخ رشد اقتصاد چین بر اقتصاد جهان را جبران کنند.

نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است و ریسک رکود و بحران، اقتصادهای بزرگ را تهدید نمی کند. طبیعی است که در این شرایط، دولت چین از فرصت استفاده کرده و اصلاحات ضروری را در اقتصاد اعمال می کند.

نگاه مثبت گلدمن ساکس

از دید تحلیل گران بانک گلدمن ساکس، سه ریسک بزرگ رونق بازار مواد خام را تهدید می کند: افزایش تولید نفت در آمریکا، کاهش تقاضای چین برای مواد خام و افزایش نرخ های بهره در آمریکا.

در طول دهه های اخیر، هر گاه بانک مرکزی برنام افزایش نرخ های بهره اجرا کرده قیمت مواد خام بالا رفته زیرا افزایش نرخ ها زمانی انجام می شود که نشانه هایی از فعالیت بیش از حد بالای اقتصادی مشاهده می شود. رشد تقاضا افزایش دستمزدها و بالا رفتن نرخ تورم دقیقا در هنگام افزایش قیمت مواد خام مشاهده می شود اما تغییراتی در شرایط بازار مواد خام پدید آمده که سبب می شود این بار افزایش نرخ های بهره نتایج قبلی را در پی نداشته باشد.

در حوزه بازار نفت، شاهد افزایش مستمر تولید نفت در آمریکا هستیم و به همین دلیل برنامه هایی که اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها اجرا کرده اند نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است. فناوری پیشرفته سبب شده هزینه تولید نفت شیل به شدت کاهش یابد و این به معنای کاهش وابستگی آمریکا به نفت وارداتی است.

در این شرایط تلاش اوپک برای کاستن از مازاد عرضه نفت تقریبا هیچ نتیجه ای در پی نداشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در حوزه فلزات پایه و سنگ آهن، سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که نرخ رشد اقتصاد چین کاهش یافته و دولت در حال اجرای برنامه های اصلاحی است. در نتیجه بعید است تقاضای چین برای این مواد خام رشد قابل ملاحظه داشته باشد اما این به معنای کاهش شدید قیمت ها نیست. در واقع بازار پس از رشد قابل ملاحظه قیمت ها اصلاح شده و این امری طبیعی است.

در نهایت باید گفت، اگر برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا ادامه پیدا کند ارزش دلار رشدی نسبی خواهد داشت. این رشد فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد کرد اما سبب سقوط قیمت ها نخواهد شد. همچنین رشد نرخ های بهره به این معناست که بانک مرکزی آمریکا معتقد است وضعیت اقتصاد این کشور و جهان امیدبخش است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24