Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه خودرویی در حالی که روند معاملات پر عرضه و منفی بود ، در ساعات پایانی بازار شاهد معامله بلوکی سایپا بودیم. حدود ٢ درصد از سهام شرکت به صورت بلوکی از شرکت صبا تامین عرضه شد که خریداران آن سرمایه گذاری رنا – شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان بودند. پس از انجام این معامله بلوکی شاهد افزایش تقاضا در کل گروه و رشد قیمتی نمادهای خودرویی بودیم به گونه ای که اکثر نمادها تا محدوده مثبت و گاها صف خرید پیش رفتند. گفته می شود امروز هم یک بلوک دیگر در سایپا خواهیم داشت.

تنور بازار داغ می شود؟!

آنچه گذشت...

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد 115 واحدی در محدوده 79858 واحد به کار خود پایان داد. جالب اینکه در جلسه معاملاتی روز گذشته شاخص کل هم وزن 146 واحد (حدود 1 درصد) منفی بود! وامید با 32 واحد ، خساپا با 29 واحد و کگل و بفجر هر کدام با 27 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص کل داشتند. در طرف مقابل آپ با 27 واحد و وغدیر با 17 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. ارزش معاملات خرد در بازار رقمی در حدود 260 میلیارد تومان بود که نمادهای خساپا ، اپرداز ، آپ و خپارس بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

روز گذشته شاهد بازاری نوسانی بودیم. در ابتدای بازار نم نم تقاضا در بازار افزایش یافت اما خیلی زود سیل عرضه ها باز هم قیمت ها را به محدوده منفی کشید و حتی در برخی از نمادها سهامداران برای فروش سهام تحت تملک خود به صف نشستند. بازارهای جهانی نیز همچنان تا اواخر بازار نزولی بودند. هر چند در انتهای بازار با انتشار مناسب آمارهای اقتصادی آلمان، اندکی از فشار فروش در بازارهای جهانی کاسته شده بود. اما در بورس تهران معاملات منفی در اغلب سهام بازار ادامه داشت تا اینکه حقوقی ها دست به کار شدند و بار دیگر شاهد بلوک زنی و شاخص سازی از جانب مهندسین بازار بودیم!!!

در گروه خودرویی در حالی که روند معاملات پر عرضه و منفی بود ، در ساعات پایانی بازار شاهد معامله بلوکی سایپا بودیم. حدود 2 درصد از سهام شرکت به صورت بلوکی از شرکت صبا تامین عرضه شد که خریداران آن سرمایه گذاری رنا – شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان  و شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان بودند. پس از انجام این معامله بلوکی شاهد افزایش تقاضا در کل گروه و رشد قیمتی نمادهای خودرویی بودیم به گونه ای که اکثر نمادها تا محدوده مثبت و گاها صف خرید پیش رفتند. گفته می شود امروز هم یک بلوک دیگر در سایپا خواهیم داشت.

پیش بینی بازار امروز

بیستمین روز از اردیبهشت را در حالی آغاز می کنیم که با عنایت به روند معاملات روز گذشته قاعدتا شرایط کلی بازار با لیدری گروه خودرویی مثبت خواهد بود. با این حال شکی نیست که در مثبت ها فشار عرضه بالا خواهد بود. روز جمعه سومین و آخرین دور از مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری با محوریت اقتصاد را خواهیم داشت که قطعا بر بازار هقته آینده جهت خواهد داد. بنابراین به احتمال زیاد معامله گران کم ریسک و نوسان گیر در محدوده مثبت امروز دست به عرضه خواهند زد.

حواشی بازار

*کسانی که از برنامه نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خبر هستند، تاکید کردند هدف از این سفر که از عربستان آغاز می شود و سرزمین های اشغالی فلسطین و بروکسل و سیسیل را نیز شامل می شود، اعلام «دوران جدید» در سیاست خارجه آمریکا است. معاونان دونالد ترامپ تاکید کردند، نخستین سفر خارجی او «نمایش سمبلیک اراده» در برابر متحدان نزدیک آمریکا است که امیدوارند ترامپ تلاش های آنان برای مقابله با افراط گرایی و تعصب در جهان را احیا کند. یک منبع مسئول که در برنامه ریزی سفر ترامپ به عربستان به عنوان ایستگاه اول سفر خارجی او شرکت دارد گفت، هدف از این سفر خنثی کردن وجهه ضد اسلامی ترامپ است زیرا برخی اقدامات او موجب نارضایتی و خشم جهان اسلام شد که نمونه آن صدور دستور ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا بود. همچنین منابع آگاه از سفر ترامپ اعلام کردند، وی امیدوار است در نخستین سفر خارجی خود اعتماد را به متحدان دیرینه آمریکا بازگرداند، زیرا دولت ترامپ مدعی است دولت باراک اوباما متحدان قدیمی آمریکا را نادیده گرفت که منظور همان توافق هسته ای با ایران و نیز خودداری اوباما از سفر به فلسطین اشغالی در اولین سفر منطقه ای در سال 2009 است.

* یک مقام آلمانی درباره مشکلات نقل و انتقال پول میان ایران و آلمان گفت: این مشکلات وجود دارد و باید اذعان داشت که مسائل بانکی کماکان پابرجاست اما تلاش می ‌کنیم راه حل‌ هایی به شرکت های ایرانی و آلمانی ارائه کنیم تا مشکلات خود را حل کنند. برنارد مولر رئیس موسسه اشتوتگارت آلمان در نشست خبری با حضور فعالین اقتصادی ایران و آلمان در تهران اظهار کرد: آلمان و ایران از گذشته روابط اقتصادی و همکاری های مشترک خوبی با یکدیگر داشته‌ اند و برای استفاده از این گذشته خوب به هیچ عنوان سیاست‌ های آمریکا را پیروی نمی ‌کنیم اما متعهد به پیروی از قوانین سازمان ملل متحد هستیم. وی یادآور شد: سال گذشته تغییرات مثبتی در روابط بانکی ایران و آلمان به وجود آمده و اکنون چند بانک ایرانی در آلمان شعبه دارند و شرکت های ایرانی می ‌توانند ضمانت نامه و فاینانسبگیرند که در سال گذشتهامکان آن وجود نداشته است. مولرتاکید کرد: این مشکل (برقراری روابط بانکی میان ایران و آلمان) هنوز حل نشده است اما معتقدیم که تغییر ات خوبی در آن انجام شده است. ویهمچنین گفت: از ابتدای سال 2016 در بخشهایی مانند نفت و گاز، خودروسازی، فولاد و فناوری پزشکی شاهد تقاضای قابل توجهی برای خرید ماشین ‌ابزار از ایران بوده ‌ایم. آلمان بخش بزرگی از این تقاضا به ارزش 6.33 میلیون یورو را تامین کرد که برابر با رشد 63 درصدی است.

* رئیس کانون بانک‌ های خصوصی با بیان اینکه دستور کار جلسه آتی بانک‌ ها، نرخ سود بانکی و حمایت از تولید و اشتغال است، گفت: به دنبال این هستیم که نرخ سود بانکی هم در بخش سپرده و هم در بخش تسهیلات متعادل‌ تر شود.کورش پرویزیان با اشاره به اهمیت مساله نرخ سود و توافق بانک‌ ها برای بررسی و بازنگری نرخ سود در جلسه مشترک آتی، اظهار داشت: در جلسات قبلی بحث‌ های زیادی درباره نرخ سود صورت گرفت و مقرر شد، دستور کار جلسه آینده موضوع نرخ سود بانکی و برنامه‌ ریزی برای حمایت از تولید و اشتغال باشد. وی تشکیل جلسه مشترک بانک‌ ها را اوایل خرداد ماه اعلام و تصریح کرد: نرخ سود سپرده هم‌ اکنون کمتر از سطح ماه‌ های بهمن و اسفند است، چون فشار هزینه‌ دولت بر بانک‌ های دولتی کمتر شده و فشاری که شرکت‌ ها و هلدینگ‌ های بزرگ برای جمع‌ آوری منابع در ماه‌ های پایانی سال داشتند هم کاهش یافته است. مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: متاسفانه هنوز برخی شرکت‌ ها به طور مستقیم از مردم سپرده می‌ گیرند. البته بانک مرکزی واکنش خوبی نشان داد و امیدواریم این سپرده‌ گیری متوقف شود.پرویزیان با تاکید بر اینکه سپرده‌ گیری صرفا فعالیت بانکی است، گفت: دریافت وجوه در قالب پیش‌ فروش منعی ندارد اما سپرده‌ گیری یک موضوع بانکی است و دریافت سپرده توسط شرکت‌ ها سبب گسترش بازار غیر متشکل پولی می‌ شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24