Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها برخی تابلوها سبز و برخی قرمز هستند و سهامداران شاهد نوسان های غیرمنطقی در برخی بازارها هستند. اما بسیار وسوسه کننده است که ..

به نجواهای فریبنده از این بازارها توجه نکنید، لطفا

روز گذشته قیمت فلزات پایه تغییری نداشت و در سطوح پایین تر از چند هفته پیش نوسان کرد. قیمت نفت و طلا کاهش یافت اما ارزش دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کردند. ضعف در بازار مواد خام مدتی است ادامه یافته و این درحالیستکه در بازارهای مالی شاخص ها در حال رسیدن به رکوردهای جدید هستند. به نظر می رسد تحولات در بازارهای مالی و مواد خام ارتباط منطقی خود را از دست داده اند. برای مثال با آنکه قیمت مواد خام کاهش یافته شاخص های مالی رشد کرده اند و با آنکه داده های اخیر از اقتصادهای بزرگ خیلی امیدبخش نبوده اما سرمایه گذاران در بازارهای مالی ریسک بالاتری پذیرفته اند.

ضعف در بازار مواد خام منطقی است. اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده این مواد است امسال رشد پایین تری دارد و پیش بینی شده از حجم فعالیت ها در بخش های زیرساختی کاسته خواهد شد. در واقع دولت چین به سمت تقویت بخش خدمات در حرکت است و بخش های تولید کارخانه ای و صنعتی در آینده نقش کمتری در رشد اقتصاد این کشور خواهند داشت.

اما رونق بازارهای مالی عموما حاصل خوشبینی ها درباره رونق اقتصاد آمریکاست. با آنکه عملکرد ترامپ در صد روز نخست ریاست جمهوری اش مثبت ارزیابی نشده اما این باور وجود دارد که در ماه های آینده نرخ رشد اقتصاد آمریکا بالاتر از قبل خواهد بود. وعده های ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی بسیار امیدبخش بوده اما او هنوز در مسیر اجرای این وعده ها قدمی رو به جلو برنداشته است. کارشناسان می گویند پیش بینی بهبود اوضاع و ثبات اقتصادی عامل اصلی رونق بازارهای مالی است.

تداوم کاهش قیمت ها

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به ترتیب به 49 دلار و 46.2 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت نوسان های بزرگی نداشت و در نهایت کاهش پیدا کرد. برخی تحلیلگران معتقدند روند کاهش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد زیرا پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت افزوده خواهد شد. روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد امسال و سال آینده میلادی میزان تولید نفت آمریکا به ترتیب به 9.31 میلیون بشکه در روز و 9.96 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این نهاد همچنین پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در سال جاری میلادی را کاهش داد. در این گزارش آمده است، امسال متوسط قیمت ها به ترتیب 52.6 دلار و 50.7 دلار در هر بشکه است. کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر به رغم پیش بینی تمدید دوره اجرای برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی رخ داده است. این برنامه قرار است در نیمه نخست سال جاری اجرا شود اما به دلیل بی تاثیر بودن آن، برخی اعضاء اوپک و روسیه تمایل دارند تا پایان سال میزان تولید نفت پایین تر باقی بماند. طبق برنامه یاد شده میزان تولید نفت اکثر اعضاء اوپک و 11 کشور غیرعضو این سازمان در مجموع 1.8 میلیون بشکه در روز پایین تر از قبل است. رشد ارزش دلار یک عامل دیگر کاهش قیمت نفت است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

جذابیت طلا کمتر شده است

امروز قیمت طلا تغییراتی بزرگی نداشته و هر اونس آن 1221 دلار معامله می شود. روز گذشته روند کاهش قیمت طلا ادامه پیدا کرد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افول کرد. رشد ارزش دلار و رونق بازارهای مالی بزرگ دو عامل کاهش قیمت طلاست. در واقع افزایش ریسک پذیری از جذابیت طلا کاسته است. روند کاهش قیمت طلا از نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا شروع شد. در این نشست با آنکه نرخ های بهره بالا برده نشد اما بانک مرکزی نسبت به شرایط اقتصادی ابراز خوشبین کرد و پیش بینی شد در ماه آینده میلادی نرخ ها بالا برده شود. از سوی دیگر ریسک هایی که در حوزه ضعف اقتصاد جهان سبب نگرانی سرمایه گذاران شده کاهش یافته است. نهادهای تحلیلگر در گزارش های اخیر خود پیش بینی کرده اند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است. عامل دیگر کاهش قیمت طلا پیروزی آقای ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است. این پیروزی سبب شد ریسک بروز بحران در منطقه یورو و اتحادیه اروپا به شدت کاهش یابد. با توجه به کاهش ریسک ها و پیش بینی رشد ارزش دلار، سرمایه گذاران در سبد دارایی خود سهم کمتری برای طلا درنظر گرفته اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان های محدود داشته است. رییس جمهور آمریکا رییس اف بی آی را برکنار کرده و رییس جمهور جدید در کره جنوبی انتخاب شده است. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره رشد کردند اما کاهش قیمت مواد خام سبب شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. قیمت سنگ آهن، نفت و فلزات پایه در هفته های اخیر عملکرد خوبی نداشته و نیز سرمایه گذاران در باره رویدادهای آینده از جمله تنش های تجاری بین چین و آمریکا نگران هستند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. شاخص های مالی در این قاره اکنون در بالاترین میزان در 21 ماه اخیر قرار دارند و برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به ریسک هایی که رونق اقتصاد اروپا را تهدید می کند رشد شاخص های مالی تا این حد چندان منطقی نیست. البته می توان گفت پیروزی آقای ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یک عامل مهم هیجان در بین سرمایه گذاران بوده است. او قصد ندارد در رویه های رییس جمهور قبلی تغییرات بزرگ ایجاد کند و هوادار اروپای یکپارچه است. بدین ترتیب اکنون ریسک جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا و منطقه یورو از میان رفته است اما نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ آن بالا نیست و نیز در ماه های آینده انتخابات های دیگری در این قاره برگزار می شود که نتیجه آن بر وضعیت اقتصادی موثر خواهد بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا رشد کردند و دو شاخص نزدک و استاندارد اند پورز به رکوردهای جدید رسیدند. همچنین شاخص بی ثابتی به پایین ترین میزان از دسامبر سال 2006 رسیده است. با آنکه ابهام های عمیق درباره افق اقتصاد آمریکا و برنامه های ترامپ در حوزه های مختلف وجود دارد به نظر می رسد سرمایه گذاران حاضر هستند ریسک بالاتری بپذیرند. احتمال اصلاح قابل ملاحظه شاخص های مالی در بورس آمریکا مطرح بوده و به باور برخی تحلیلگران رشد شاخص ها در ماه های اخیر چندان منطقی نیست. واقعیت این است که ترامپ هنوز نتوانسته به وعده های خود در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد عمل کند و پیش بینی شده تحقق این وعده ها با موانعی مواجه خواهد بود. از سوی دیگر قیمت مواد خام بویژه نفت کاهش یافته است.در این شرایط، رشد شاخص ها تااندازه ای حاصل هیجان است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطوح پایین

امروز نوسان قیمت مس و دیگر فلزات پایه با اندکی افزایش همراه بوده است. قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5520 دلار و 2620 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر نوسان های بزرگی نداشته و روز گذشته قیمت ها اندکی رشد کرد اما افق بازار این فلزات چندان مثبت نیست. در حال حاضر پیش بینی می شود دولت چین به اجرای برنامه های اصلاحی خود در بخش های مسکن و زیرساخت ها ادامه دهد. بخشی از این برنامه شامل کاهش فعالیت هاست و اجرای آن سبب خواهد شد رشد مصرف فلزات پایه کند شود. امسال اقتصاد چین در محدوده 6.5 درصد رشد خواهد کرد که پایین تر از رقم مربوط به سال گذشته است و طبیعی است که در این شرایط دلیلی برای رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه وجود ندارد. از سوی دیگر اگر ارزش دلار رشد کند فشار بیشتری بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها برای مدتی در محدوده های کنونی که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی بسیار پایین تر است نوسان می کند و تا وقتی سیاست های اقتصادی در چین شفاف نشود وضعیت بازار به همین شکل باقی خواهد ماند. در هفته های اخیر اخباری که از اقتصاد چین منتشر شده نگران کننده نبوده اما حرکت اقتصاد این کشور در سطحی جدید با نرخ رشد پایین تر، عاملی است که سبب شده بازار فلزات پایه عملکرد عالی نداشته باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار تقویت شده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. روز گذشته روند افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ادامه پیدا کرد. در روزهای اخیر دلار تحت تاثیر افق مثبت اقتصاد آمریکا تقویت شده است. بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاستگذاری خود اعلام کرده بود ضعف اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی زودگذر است و در سه ماهه کنونی تا پایان سال شاهد نرخ بالاتر رشد خواهیم بود. این دیدگاه به معنای افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی در ماه های آینده است. پیش بینی شده نرخ های بهره در ماه آینده میلادی و ماه سپتامبر بالا برده می شود. بانک مرکزی آمریکا همواره تاکید کرده که پایین باقی ماندن نرخ های بهره برای مدتی طولانی به زیان اقتصاد است. از سوی دیگر با آنکه پیروزی آقای ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سبب شد ریسک جدایی این کشور از اتحادیه اروپا و منطقه یورو از میان برود اما تحلیلگران معتقدند توانایی او در اجرای برنامه هایش به نتیجه انتخابات پارلمانی که ماه آینده برگزار می شود بستگی دارد. به همین دلیل با اعلام پیروزی آقای ماکرون، ارزش یورو خیلی تقویت نشد. از امروز گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا، انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود که بر ارزش ارزهای معتبر تاثیر خواهد داشت و انتظار می رود نوسان در ارزش دلار بیشتر شود.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24