Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نشریه معتبر متال بولتن در شماره جدید خود به بررسی وضعیت بازار فلزات پایه پرداخته و توصیه های مهم به سرمایه گذاران در ..

نوبت توجه به بازار مس شده است، عجله کنیم؟

نشریه معتبر متال بولتن در شماره جدید خود به بررسی وضعیت بازار فلزات پایه پرداخته است. قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر نوسان های محدود داشته و برخی تحلیلگران معتقدند اگر محرکی جدید و قدرتمند بوجود نیاید احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت ها بسیار کم است. در ادامه به این گزارش اشاره می شود.

آلومینیوم. در گزارش جدید متال بولتن، پیش بینی قیمت آلومینیوم در سه ماهه کنونی با 120 دلار افزایش 1960 دلار در هر تن اعلام شده است. در سه ماهه نخست امسال، قیمت ها در محدوده 2000 دلار نوسان می کرد. برنامه دولت چین برای کاستن از تولید آلومینیوم در زمستان، یک عامل بالاتر رفتن رقم پیش بینی شده برای متوسط قیمت هاست. اما تردیدهایی در این زمینه وجود دارد.

تحلیلگران متال بولتن معتقدند تولیدکنندگان آلومینیوم در چین قبل از آغاز برنامه کاهش تولید در ماه نوامبر، بر تولید خود خواهند افزود. البته احتمال آنکه این برنامه اجرا شود زیاد نیست. عامل دیگر خوشبینی به افق بازار آلومینیوم کاهش ذخیره این فلز در بورس فلزات لندن است. اواسط ماه گذشته میلادی میزان ذخیره زیر یک میلیون تن بود. البته ذخیره خارج بازار، بالا باقی مانده و ذخیره آلومینیوم در بورس شانگهای در 19 هفته اخیر پیوسته افزایش یافته است.

با آنکه در گزارش حاضر پیش بینی قیمت ها در سه ماهه کنونی بالا برده شده اما این باور وجود دارد که برای مدتی، رشدی در بازار مشاهده نخواهد شد زیرا عوامل مختلف بر قیمت ها فشار وارد خواهند کرد: افزایش تولید در چین و میزان بالای ذخیره پنهان در انبارها که می تواند وارد بازار شود دو مورد از این عوامل فشار بر قیمت ها هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مس. پیش بینی متال بولتن از متوسط قیمت هر تن مس در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که در گزارش جدید تغییری در آن ایجاد نشده است، بیش از 98 درصد دقیق بود. اختلال در عرضه مس از معادن اسکوندیدا و گراسبرگ پیش بینی شده بود البته مدت اختلال بیش از انتظار تحلیلگران متال بولتن بود.

البته در سه ماهه نخست، خوشبینی متال بولتن در باره افق بازار مس تااندازه ای زیاد بود. پیش بینی نمی شد رونق بازار در سه ماهه پایانی سال 2016 سبب افزایش عرضه قراضه مس شود. میزان بالای عرضه قراضه، تاثیر اختلال در عرضه از معادن را خنثی کرد و سبب کاهش قیمت ها شد. برای سه ماهه کنونی نگاهی محتاطانه به بازار مس وجود دارد و پیش بینی می شود متوسط قیمت ها طی این سه ماه 5750 دلار در هر تن باشد. عوامل مختلف بر قیمت ها فشار وارد می کند: میزان بالای ذخیره مس کاتد و تداوم ورود مس قراضه به بازار دو مورد از این عوامل هستند.

در نیمه دوم سال جاری میلادی متوسط قیمت ها بالاتر از هفت هزار دلار خواهد بود: افزایش موارد اختلال در عرضه از معادن و افزایش خرید مس از سوی صنایع مصرف کننده در چین از رشد قیمت ها حمایت خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دو سال اخیر نشان داده شده است:

نیکل. برای مدتی قیمت نیکل در محدوده 10 هزار دلار در هر تن نوسان می کرد اما اخیرا شاهد کاهش قیمت ها به سطوح نزدیک به 9 هزار دلار بوده ایم. با توجه به ابهام هایی که در باره وضعیت عرضه این فلز از سوی فیلیپین و اندونزی وجود دارد پیش بینی می شود برای مدتی، تغییر بزرگی در قیمت ها ایجاد نشود. در حال حاضر انتظار می رود متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی 10350 دلار باشد.

اخیرا فعالیت های سفته بازان در بازار نیکل افزایش یافته است و به همین دلیل ممکن است در کوتاه مدت قیمت ها رشد کند اما برای افزایش پایدار قیمت ها به محرک های واقعی نیاز است. ممکن است تقاضا برای نیکل از سوی کارخانه های تولیدکننده فولاد ضدزنگ افزایش یابد. انتظار می رود تولید این نوع فولاد در چین و جهان در سه ماهه کنونی به ترتیب 8.9 درصد و 3.8 درصد رشد کند. در مجموع این باور وجود دارد که احتمال افزایش قیمت ها بیش از کاهش آنهاست. از لحاظ تاریخی، قیمت زیر 10 هزار دلار برای نیکل پایین محسوب می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر نشان داده شده است:

قلع. به رغم افزایش صادرات قلع از اندونزی، ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس لندن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی پیوسته کاهش یافته است. برخی نشانه ها از رشد تقاضا و کاهش عرضه وجود دارد و اگر بی میلی سرمایه گذاران به این فلز که در ماه گذشته مشاهده شد، از میان برود در سه ماهه کنونی بازار رونق پیدا خواهد کرد.

پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن قلع 21 هزار دلار باشد. همچنین انتظار می رود در این سه ماه، بازار قلع با کسری هشت هزار تنی مواجه شود. در سه ماهه نخست امسال بازار کسری یا مازاد عرضه نداشت.

در میان مدت روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا می کند. انتظار می رود صادرات مواد خام از میانمار به چین کاهش یابد و در صورت تحقق این پیش بینی، عرضه قلع کمتر می شود و قیمت ها حمایت خواهند شد.

نکته این که سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به آن توجه کنند احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی دولت چین است. دولت چین برای اصلاح بخش های مختلف اقتصاد برنامه هایی را اجرا کرده و اجرا خواهد کرد که ممکن است از تقاضا برای فلزات پایه بکاهد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24