Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محمد رضا رستمی مدیرعامل «واتی» : شیران تقریبا انحصار LAB ایران را در اختیار دارد از طرفی طرح توسعه این شرکت با تکنولوژی مدرن UOP (انتقال تکنولوژی ) ، بوده که با این تکنولوژی ظرفیت تولید از ١٠٠هزار تن به ٢٠٠هزار تن افزایش می یابد و به همین میزان سودآوری شرکت نیز افزایش خواهد داشت. بر این اساس شیران از منظر هلدینگ یک سهم ارزشی محسوب می شود و بلوک مدیریتی خود در این سهم را دست کم تا افق ۱۰ سال آینده حفظ خواهیم کرد...

جدیدترین خبرها از «شیران» ، «فراسا» و لاستیک پارس / علت اقبال بازار به «واتی» هم بررسی شد

بورس24 : "موفقیت شانسی نیست" این شعار شرکتی است که طی سال های گذشته چندان مورد اقبال بازار نبوده است . اما با تغییر استراتژی و مدیریت جدید به عنوان یکی از کاندیداهای خرید سهم در بازار معرفی می شود. شرکت آتیه دماوند که در روزهای بد بازار در سال گذشته ارزش پرتفولیوی مقبولی داشته، این روزها با اقبال عمومی مواجه شده است. مدیران این شرکت در مجامع و ماموریت های خود به وفور اشاره کرده اند ((استراتژی آتیه دماوند این است که  شرکت های زیان ده را که بخش خصوصی نتوانسته احیا کند ، احیا کرده و واگذار نماید)). روند حرکتی شرکت نیز نشان می دهد که در راستای این استراتژی گام های موثری برداشته شده است. در همین راستا با محمد رضا رستمی ، مدیر عامل «واتی» گفت و گویی داشته ایم که در جای خود خواندنی است.

شرکت صنایع شیمیایی ایران به عنوان یکی از شرکت  های استراتژیک "واتی " است. با توجه به ثبات درآمدزایی صنایع شیمیایی ایران طی سال های اخیر، سیاست کلی شرکت برای سهم چیست؟

 شیران تقریبا انحصار LAB ایران را در اختیار دارد از طرفی طرح توسعه این شرکت با تکنولوژی مدرن   UOP (انتقال تکنولوژی ) ، بوده که با این تکنولوژی  ظرفیت تولید  از 100هزار تن به 200هزار تن افزایش می یابد و به همین میزان سودآوری شرکت نیز افزایش خواهد داشت. بر این اساس شیران از منظر هلدینگ یک سهم ارزشی محسوب می شود و بلوک مدیریتی خود در این سهم را دست کم تا افق ۱۰ سال آینده حفظ خواهیم کرد.

فروش این محصولات به تناسب (داخلی و خارجی) چگونه است؟

محصولات این شرکت قابل استفاده توسط شوینده ها است که مصرف خوبی در داخل و خارج از کشور دارد.کشورهای خارجی مانند هند و پاکستان و برخی کشورهای عربی نیز از مصرف کنندگان محصولات شیران هستند.فصل تابستان محصولات شوینده مصرف بیشتری دارد و به همین علت این شرکت نیز از محل فروش بیشتر، تعدیل سود داشته است. هر ساله تقریبا ۵۰ درصد محصول شرکت صادر می شود.

این طرح توسعه چه زمانی به اتمام می رسد؟

این پروژه  که طی دوسال آینده  به اتمام می رسد؛ در حال حاضر در حال طراحی مهندسی پایه  است. با راه اندازی این سیستم، امکان صادرات به همه این کشورها  فراهم خواهد شد زیرا با فناوری جدید استاندارد روز زیست محیطی اروپا نیز در LAB تولیدی شرکت لحاظ می شود که باعث فتح یا حفظ بازارهای صادراتی خواهد شد.

استراتژی آتیه دماوند  در سهام شیران چیست؟

با توجه به این که با ارتقاء سیستم ظرفیت شرکت افزایش می یابد، استراتژی  ما  همچنان حفظ این 30درصد است و برنامه ای برای کاهش و خروج از این سهم نداریم. استراتژی ما این است که وابستگی خود را به شیران کاهش دهیم البته این کاهش وابستگی  به معنی کاهش  و یا خروج از سهم نیست بلکه مابقی پرتفوی سرمایه گذاری (یا به تعبیری کل کیک)  را بزرگ می کنیم. پرتفوی غیرمدیریتی ما در زمان ورود بنده  10میلیارد تومان بوده که اکنون به  140میلیارد تومان رسیده است.

در خصوص فروش صادراتی مشکلاتی وجود ندارد؟

خیر. محدودیت اندکی در هند ناشی از تعرفه واردات بوده که برطرف شده است.

با توجه به این که شیران تولید کننده محصولات پتروشیمی است ، بحث خروج پتروشیمی ها از بورس کالا  چقدر برای شرکت تهدید است؟

چنانچه ذکر شد شرکت تولیدکننده انحصاری ماده اولیه شوینده ها در کشور است و لذا تا حدی باید نیاز واحدهای صنعتی داخل را تامین کند. اما موظف به فروش همه محصول خود در داخل نیست و سالانه تقریبا 50 تا 65 درصد تولید خود را صادر می کند. فروش داخل چه از طریق بورس کالا و چه خارج از بورس قاعدتا مشمول نظارت دولتی است و نظام قیمت گذاری آن تفاوت چندانی با قیمتگذاری مثلا فولاد در بورس کالا ندارد اما قیمت در بازارهای صادراتی تابع قیمت جهانی نفت است.

تاثیر قیمت دلار روی شیران چیست؟

اگر نرخ تبدیل دلار افزایش یابد هم قیمت محصول و هم قیمت ماده اولیه آن یعنی نفت سفید و بنزن افزایش می یابد که البته به علت حاشیه سود ناویژه مناسب این شرکت، تاثیر افزایش درآمد بیش از افزایش بهای تمام شده است و جمعا به سود شرکت خواهد بود.

تنها محصولی که عرضه شده ، LABست؟

اگر مقدار جزئی نرمال پارافین مازاد که هم در داخل فروخته می شود و هم صادر می گردد را نادیده بگیریم بله. ولی سال گذشته عرضه  پلاتین را داشتیم  که این محصول ناشی از فرآوری کاتالیست های مستعمل بوده است. این محصول پلاتین (99درصد) در بورس کالا عرضه شد که در سال جاری نیز این عرضه را خواهیم داشت.

چه برنامه ای برای اصلاح سبد سهام و دارایی های خود دارید؟ چه میزان از ذخایر 372 میلیارد ریالی با تغییرات احتمالی آزاد خواهد شد؟

کاهش ذخیره بیشتر ناشی از شرکت های غیر بورسی است. از این مبلغ ۳۷۲ میلیارد ریالی ۶۰ میلیارد مربوط به پرتفوی بورسی است که تابع نوسان های بازار است. اما ۳۱۱ میلیارد ریال آن از پرتفوی غیربورسی ناشی می شود که شامل شرکت های زیان دهی است که در برنامه احیا و واگذاری هستند و مثلا در یک فقره فقط ۲۲۰ میلیارد ریال آن مربوط به شرکت های فومنات و پوشش است که طبق برنامه جامع مدیریت دارایی شرکت با آن ها رفتار خواهد شد. طبیعتا با اجرای طرح های احیا، ذخایر فعلی قابل بازگشت خواهد بود که در مورد صنایع پوشش برنامه کلی شرکت قبلا افشا شده است. ضمنا باید توجه کرد که هر یک از این شرکت ها چنانچه واگذار شود ذخایر آن نیز برای همیشه از ترازنامه ما حذف خواهد شد.

موانع موجود برای درآمد زایی یا فروش لاستیک پارس چیست؟

واردات بی رویه محصولات چینی و عوامل تولیدی در داخل  موجب شده عرضه بیش از تقاضا شود ، همچنین  میران تعرفه هم مانع دیگری بوده است.

طرح توسعه این شرکت در لاستیک پارس به کجا رسیده است؟

 در حال حاضر مشکل حقوقی داریم و هنوز در انتظار رای دادگاه تجدید نظر هستیم.در عین حال طرح توسعه لاستیک رادیال آماده است و مذاکره با چینی ها ادامه دارد که در صورت سرمایه گذاری و همکاری با ما طرح توسعه پیش می رود.  ولی با وجود موانع حقوقی پیش رو آگهی مزایده برگزار کرده ایم و  اگر بخش خصوصی دیگری هم حضور داشته باشد ، ما مخالفتی نداریم.

برنامه واگذاری شرکت ها را به عنوان یک استراتژی قدیمی دنبال می کنید یا بخشی از استراتژی روز شماست و ممکن است تغییر کند؟

واگذاری شرکت های انتقالی از بانک صنعت و معدن ماموریت آتیه دماوند است. وظیفه ذاتی شرکت آتیه دماوند این است که شرکت ها را از ماده 141خارج کرده و یا با رفع مشکلات در گلوگاه تولید یا هر مشکل در مدیریت  تکنولوژی و سرمایه در گردش اگر خریدار وجود داشته باشد، ما نیز فروشنده باشیم. به طور مثال شرکت فومنات و ریسندگی خاور اصلاح ساختار مالی و تجدید ارزیابی شده اند که در صورت اصلاح کامل و وجود مشتری آمادگی عرضه این شرکت ها  را داریم.در کل  مسئولیت ذاتی ما فروش شرکت های زیان ده است و این استراتژی موضوع جدیدی نیست.

در مورد پروژه فراسا توضیح می دهید؟

فراسا پروژه ای به مساحت ۴۵۰ هکتار زمین است که  در گذشته فعالیت تولیدی داشته و سپس چندسالی به عللی متوقف بوده است. اینک با کمک مشاوران طرح توسعه ای برای آن تعریف کرده ایم و دارایی را به وسیله طرح و مطالعات انجام شده به ارزش افزوده بالاتری می رسانیم. این پروژه  قابلیت تبدیل به  شهرک صنعتی را دارد. مطالعات آن در مرحله نهایی شدن طرح جامع و آغاز طرح تفصیلی است.

در هر پروژه ای مثل فراسا بعد از ارائه طرح اجرایی زیر ساخت ها را آماده می کنیم(( که زمان بر است)) و متناسب با کاربری هایی که تعریف شده اراضی را واگذار می نماییم. که طبق زمان بندی هم پیش می رود. البته تاکنون نیز برای برخی از پروژه ها متقاضی وجود دارد ولی ما طبق زمان بندی خود حرکت می کنیم. این موارد  در مجامع هر ساله  هم اشاره و مطرح می شود و موضوع جدیدی نیست.

در مورد پروژه پوشش توضیح می دهید؟

پروژه پوشش مشکل حقوقی دارد که در حال پیگیری هستیم. به محض اعلام رای، اطلاع رسانی خواهیم نمود.مطالعات احیای اراضی با پیشنهاد کاربری جدید برای آن البته همانطور که در مجمع سالانه نیز عنوان شد جلو رفته و با استقبال استان مواجه شده است. اما تا وضعیت حقوقی آن روشن نشود از ارائه هرگونه پیش بینی در مورد آن معذوریم.

با توجه به اقبال به این سهم ، آیا برنامه بازارگردانی وجود دارد؟

صندوق بازارگردانی اختصاصی گروه سهام صنعت و معدن مراحل نهایی راه اندازی خود را سپری می کند و با آغاز فعالیت آن، وظیفه بازارگردانی سهام ما را بر عهده خواهد داشت. به جز آن البته در صورت وجود هیجانات غیر طبیعی از طریق شرکت های دیگر که قرارداد بازارگردانی داشته باشند نیز حتما ورود می کنیم. در کل طبق سیاست بازارگردانی، دامنه نوسانی را بر اساس ارزش ذاتی روز سهم تعریف کرده ایم که اگر قیمت سهم از  این قیمت ها و دامنه ها خارج شوند، ورود می کنیم . در غیر این صورت ناشی از توجه بازار بوده و به خودی خود به حالت طبیعی بر می گردد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24