Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از آنجا که رشد مصرف فولاد در کشورهای تولیدکننده این ماده خام کند شده، وضعیت صادرات فولاد به دیگر کشورها اهمیت بالاتری پیدا کرده است. سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که ..

چرا رفتار سرمایه گذاران در سهام فولادی باید تغییر کند

در هفته های اخیر شاهد تحولات بزرگ در بازار جهانی فولاد و سنگ آهن بوده ایم و با توجه به آنچه در مقاله ای از روزنامه فایننشال تایمز آمده سرمایه گذاران باید در رفتار خود تغییرات بزرگ ایجاد کنند زیرا ساختار بازار فولاد و سنگ آهن در حال تغییر است. سرمایه گذارانی که تغییرات لازم را انجام ندهند باید خود را برای زیان آمده کنند.

کاهش تقاضای داخلی برای فولاد در چین سبب خواهد شد میزانی بالاتر از فولاد این کشور به بازارهای جهان راه یابد و این رویداد، تحولاتی بزرگ در بازار فولاد و سنگ آهن جهان پدید خواهد آورد.

صنعت فولاد چین حدود نیمی از فولاد کل جهان را تولید می کند و به همین دلیل، هر تغییر هر چند کوچک در آن، تاثیرات بزرگ بر صنایع مرتبط بوجود می آورد. سال گذشته میلادی 808 میلیون تن فولاد در چین تولید شد و نود درصد این میزان، به خارج صادر گردید اما واقعیت این است که مصرف داخلی فولاد در چین در سال 2013 به اوج خود رسید و از آن سال به بعد از آن کاسته شده است زیرا فعالیت در بخش های زیرساختی و مسکن در حال کاهش است.

بدین ترتیب چینی ها یا باید از تولید فولاد خود بکاهند یا میزان بالاتری از آن را به دیگر کشورها صادر کنند. سال گذشته چین 109 میلیون تن فولاد صادر کرد که معادل 14 درصد تولید فولاد این کشور بود. این رقم از کل تولید فولاد شرکت آرسلورمتال که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در جهان است بیشتر است.

میزان تولید جهانی فولاد در سال گذشته میلادی در زیر نشان داده شده است. چین به تنهایی نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند. ارقام به میلیون تن است.

از آنجا که صنعت فولاد چین بسیار بزرگ است هر یک درصد افزایش در صادرات فولاد این کشور تقریبا معادل کل بازار صادراتی فولاد آمریکاست. حال که چین در مسیر بالا بردن صادرات فولاد خود قرار گرفته موضوع برای کشورهای غربی جنبه سیاسی پیدا کرده است.

اخیرا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد تحقیقات امنیت ملی در خصوص وضعیت صادرات فولاد چین به آمریکا آغاز خواهد شد و ممکن است این تحقیقات به افزایش شدید تعرفه واردات فولاد چینی منجر شود. قانون سال 1962 آمریکا به دولت این کشور اجازه می دهد وارداتی را که امنیت ملی این کشور را تهدید می کند محدود کند.

سال گذشته اتحادیه اروپا و چین بر سر یک چارچوب دوجانبه تجارت فولاد توافق کردند که طبق آن، بر تجارت فولاد نظارت می شود. این توافق پس از تظاهرات کارگران صنعت فولاد در بلژیک و آلمان حاصل شد. قبل از این توافق، شکایت هایی از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و مکزیک علیه چین در سازمان تجارت جهانی مطرح شده بود. موضوع این شکایت ها، اقدامات دولت چین برای پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت فولاد صادراتی بود.

البته چین سهم بزرگی در فولاد صادراتی به آمریکا ندارد و نگرانی ها حاصل رقابت تولیدکنندگان بزرگ بر سر کشورهای ثالث است بدین معنا که چین با صادرات فولاد ارزان به دیگر کشورها عملا سهم بازار صادراتی آمریکا را در آن کشورها کاهش می دهد.

در زیر سهم هر کشور در صادرات فولاد به آمریکا (به میلیون تن) نشان داده شده است. کانادا بزرگ ترین صادرکننده فولاد به آمریکاست.

از آنجا که رشد مصرف فولاد در کشورهای تولیدکننده این ماده خام کند شده، وضعیت صادرات فولاد به دیگر کشورها اهمیت بالاتری پیدا کرده است. برای مثال، تولید فولاد در سه کشور مکزیک، آمریکا و کانادا که در توافقنامه تجارت آزاد، نفتا، قرار دارند یا ثابت بوده یا کاهش یافته در حالیکه میزان واردات فولاد آنها از 15 درصد مصرف شان در سال 2011 به 21 درصد آن در سال 2015 رسیده است.

تحلیلگران معتقدند چین یا باید از تولید فولاد خود بکاهد یا میزان بالاتری از فولاد خود را به دیگر کشورها صادر کند. با توجه به این که دیگر تولیدکنندگان بزرگ فولاد علیه چین شکایت هایی مطرح کرده اند این کشور دیگر نمی تواند فولاد ارزان به جهان صادر کند. تنها راه، کاهش مازاد ظرفیت تولید است و این اقدام به کاهش تقاضا برای سنگ آهن منجر خواهد شد.

در زیر سهم مقاصد صادرات فولاد چین نشان داده شده است. جنوب شرق آسیا بزرگ ترین بازار صادرات فولاد چین است:

در باره تحولات در بازار فولاد جهان دیدگاه های مختلفی مطرح شده اما در حال حاضر اکثر کارشناسان معتقدند تولید فولاد چین کاهش می یابد زیرا هم در داخل تقاضا برای فولاد کمتر خواهد شد و هم توانایی صادرات فولاد به دیگر کشورها کمتر می شود. در هر حال تقاضا برای سنگ آهن کاهش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24