Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

باز هم شاهد مقاومت تولیدکنندگان در برابر کاهش نرخ هستیم که همان رخداد روزهای پایانی هفته گذشته محسوب شده ولی مقاومت ها در برابر افت نرخ کمتر از هفته گذشته است یعنی کاهش نرخ می تواند تأثیر بیشتری بر بازار داخلی گذارده و مسیر افت قیمت ها را بیش از پیش فراهم سازد. این وضعیت آن هم در روز ابتدایی هفته جاری و همچنین پس از نزدیک به ١ هفته کاهش قیمت ها نکته مهمی محسوب شده که از یک طرف احتمال شتاب بیشتر افت نرخ ها را افزایش داده ولی در مقابل می تواند پایان یافتن این روند کاهشی را نوید دهد. هنوز نمی توان گفت که کدام مسیر حرکت قیمتی را شاهد خواهیم بود...

عقبگرد فولاد

بورس24 عقب نشینی بهای فولاد هنوز هم ادامه دارد اگرچه این بار مقاومت واحدهای تولیدی در برابر افت قیمت ها کاهش یافته اگرچه رفتارهای قیمتی در روز ابتدایی هفته نمی تواند چهره غالب بازار را تعیین کند. در بازار پتروشیمی شاهد ادامه کاهش قیمت ها هستیم که البته ادامه روند قیمتی هفته گذشته به شمار آمده و از این لحاظ شباهت فراوانی با بازار فولاد دارد. به نظر می رسد بازارهای کالایی بیشتر از قبل رنگ و بوی انتخاباتی گرفتن به خود گرفته است.

در بازارهای جهانی شاهد افت محسوس بهای نفت و برخی از فلزات و سنگ آهن در هفته گذشته بودیم که یک سیگنال کاهشی نسبتاً مهم را ایجاد می کند ولی با توجه به رشد مجدد در پایان هفته گذشته می توان به بهبود مجدد اوضاع ، مجدداً خوش بین بود. این در حالی است که در بازار فلزات پایه به عنوان شاخص مهمی برای بازارهای کالایی ، شرایط برای رشد بیشتر قیمت ها وجود دارد گویی در بازارهایی همچون بازار فلز روی ، تنها یک فرصت خرید پدید آمده بود. با توجه به شرایط کلی مخصوصاً کاهش نسبی موجودی انبارها می توان باز هم به آینده بازار امیدوار بود و البته امیدوار ماند.

درهفته دوم اردیبهشت ماه رقم خورد؛ معامله 444 هزار تن انواع محصول در بورس کالا

در هفته منتهی به 14 اردیبهشت ماه، بالغ بر 444 هزار و 589 تن انواع کالا به ارزش بیش از 7 هزار 78 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد که نسبت به هفته گذشته رشد 31 درصدی حجم و 13 درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد. به گزارش "پایگاه خبری بورس کالای ایران"، در دومین هفته اردیبهشت ماه در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، 91 هزار و 53 تن انواع کالا به ارزش 2 هزار 138 میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار 86 هزار و 347 تن فولاد، 4 هزار و 380 تن مس، 200 تن آلومینیوم، 120 تن کنسانتره مولیبدن و 6 تن کنسانتره از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 281 هزار و 320 تن انواع کالا به ارزش بیش از 4 هزار و 150 میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار، 114 هزار و 540 تن قیر، 49 هزار و 239 تن مواد پلیمری، 54هزار و 650 تن وکیوم باتوم، 19 هزار و 650 تن لوب کات، 22 هزار و 38 تن مواد شیمیایی، 17 هزار و 500 تن گوگرد، 960 تن عایق رطوبتی ، یک هزار و 500 تن سلاپس واکس و یک هزار و 242 تن روغن خریداری شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در دومین هفته اردیبهشت ماه شاهد معامله 50 هزار و 285 تن انواع کالا به ارزش نزدیک به ارزش 763 هزار و 918 میلیارد ریال بود؛ در این تالار داد و ستد 30 هزار و 750 تن گندم، 15هزار و 925 تن شکر سفید، 3 هزار تن روغن خام و 610 تن ذرت دامی مشاهده شد. لازم به ذکر است در هفته ای که گذشت در بازار فرعی بورس کالای ایران 20 هزار تن آهک داد و ستد شد.

گزارش هفتگی؛ رشد ۴۴ درصدی حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا

حجم و ارزش معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران، به ترتیب روی ارقام ۲۹ هزار و ۵۱۷ قرارداد و ارزش ۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد ریال قرار گرفت، که نسبت به معاملات دو هفته قبل رشد ۴۴ درصدی داشته است، چرا که حجم این معاملات طی هفته مذکور به ۲۰ هزار و ۴۸۳ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اگر چه نوسان های رو به پایین اونس و دلار در بازارهای جهانی بهای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالا را طی هفته اخیر با کاهش قیمت رو به رو کرد، اما کارشناسان معتقدند، خوش بینی ها نسبت به روند صعودی بهای اونس و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، روزهای حساسی را برای بازار طلا و سکه رقم خواهد زد.

در دومین هفته اردیبهشت ماه بهای سکه در بازار نقدی و آتی بیشتر از روند رو به پایین اونس تبعیت می کرد و به نوسان های مثبت دلار بی اعتنا بود، اما این در شرایطی است که تحلیل گران معتقدند این روزها بازار سکه علاوه بر اونس و دلار تحت تاثیر واکنش های سیاسی داخلی قرار می گیرد.

از سویی در بازارهای بین المللی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی جهان بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در هفته‌های آینده رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و درصورت این رشد نرخ در بازارهای جهانی قیمت سکه بهارآزادی در بازارهای داخلی نیز روند مثبتی را تجربه می کند.

به این ترتیب طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید دی سال جاری یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۲۵هزار و ۲۶۹ قرارداد را به ارزش ۳هزار و ۴۷۹میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید آبان امسال قرار گرفت؛ در این سررسید دو هزار و ۳۳۱ قرارداد به ارزش ۳۱۱ میلیارد ریال منعقد شد . قرارداد تحویل اردیبهشت سال جاری نیز با ثبت یک هزار و ۴۹ قرارداد به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال در مکان سوم بازار آتی قرار گرفت. همچنین قرارداد تحویل شهریور امسال با ۴۵۳ قرارداد به ارزش ۵۸ میلیارد ریال در مکان چهارم معاملات قرار گرفت. در پایان نیز سررسید تیر ۹۶ با ۴۱۵ قرارداد به ارزش ۵۲ میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفت.

بورس انرژی: روز پر رونق معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 16 اردیبهشت ماه 96)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سنندج 961، 10 قرارداد با ارزشی بالغ بر 42 میلیون ریال، در نماد ستاره 961، 41,000 قرارداد با ارزشی بالغ بر 99 میلیارد و 938 میلیون ریال و در نماد سماه 961، 1,284 قرارداد با ارزشی بالغ بر 5 میلیارد ریال معامله انجام پذیرفت.

همچنین امروز بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 160 قرارداد معادل 5,120 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 1 میلیارد و 579 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای کم‌باری با متوسط قیمت 308,500 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/03/13، 96/03/14 و 96/03/15 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/03/13 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/02/20 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 106 میلیارد و 563 میلیون ریال بالغ گردید.

برخی از مهمترین معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم معامله شده

واحد حجم

واحد قیمت

قیمت پایه

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

138

تن

ریال

14832

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

88

تن

ریال

12454

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1080000

لیتر

ریال

13130

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

10000

مترمکعب

ریال

10150

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1475

تن

ریال

7978

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1575

تن

ریال

7978

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

ریال

10077

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

220

تن

ریال

17006

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

ریال

13130

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

17433

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

15298

گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین الملل

0

تن

دلار (بانک مرکزی)

125

ادامه کاهش قیمت فولادی ها

باز هم شاهد مقاومت تولیدکنندگان در برابر کاهش نرخ هستیم که همان رخداد روزهای پایانی هفته گذشته محسوب شده ولی مقاومت ها در برابر افت نرخ کمتر از هفته گذشته است یعنی کاهش نرخ می تواند تأثیر بیشتری بر بازار داخلی گذارده و مسیر افت قیمت ها را بیش از پیش فراهم سازد. این وضعیت آن هم در روز ابتدایی هفته جاری و همچنین پس از نزدیک به 1 هفته کاهش قیمت ها نکته مهمی محسوب شده که از یک طرف احتمال شتاب بیشتر افت نرخ ها را افزایش داده ولی در مقابل می تواند پایان یافتن این روند کاهشی را نوید دهد. هنوز نمی توان گفت که کدام مسیر حرکت قیمتی را شاهد خواهیم بود.

هرچند که در روز ابتدایی هفته نمی توان به صراحت در خصوص واقعیت های بازار تصمیم گرفت ولی میل به کاهش قیمت ها شدید تر از چیزی است که بتوان آن را نادیده گرفت یعنی به احتمال قوی کاهش نرخ باز هم ادامه می یابد.

در هفته گذشته باید نوسان بهای شمش را مهمترین فاکتور در تعیین قیمت ها به شمار آورد و همین سیگنال که البته هنوز هم ادامه دارد ، می تواند چهره غالب بازارهای فولادی مخصوصاً میلگردهای نوردی را ترسیم کرده و دقیق تر ، کاهش بیشتر قیمت ها را هشدار دهد. این در حالی است که افت قیمت های جهانی در هفته گذشته موجب شد تا بهای ورق در بورس کالا نیز کاهش یابد تا سناریوی افت نرخ ها کامل شود. با توجه به سقوط جدی قیمت جهانی نفت خام و سنگ آهن شاید ادامه افت قیمت های جهانی چندان هم دور از ذهن نباشد.

گزارش ایفنا از بازار فولاد در هفته گذشته

بیلت در هفته گذشته روند نزولی داشت. روز شنبه سایز 125 میلیمتر 1400 تومان هر کیلو و سایز 150 میلیمتر 1420 تومان پیشنهاد میشد عرضه بیلت محدود بود و خریدارها به دنبال کالا بودند. از روز یکشنبه قیمت ها شروع به کاهش کرد و این روند تا آخر هفته ادامه یافت که قیمت سایز 150 میلیمتر در بعضی کارخانه ها تا 1360 تومان هم شنیده شد کاهش قیمت شمش تحت تاثیر دو عامل است

اول عرضه شمش کارخانه های بزرگ بخصوص فولاد خوزستان، بخشی از این محموله ها را کسانی که بابت طلب از کارخانه های فولاد شمش برداشته اند به بازار سرازیر کردند. در شرایطی که بازار تشنه عرضه شمش بود پیشنهاد کارخانه های بزرگ باعث عقب نشینی و احتیاط خریدارها شد. همین امر بازار ضعیف شمش را بهم ریخت و باعث ریزش آن شد.

دوم مهمترین دلیل افت قیمت شمش ، رکود یکباره بازار بود علیرغم جو سازیها و نشست های دوستان، بازار مقاطع ساکت شد و روند سکوت شدیدتر شد. همین امر تولیدکنندگان میله گرد را برای خرید شمش به تردید انداخت ضمن آنکه مساله نقدینگی در شرایط فعلی بازار، تهدید جدی است که همه را به احتیاط انداخته است. مجموعه این عوامل باعث عقب نشینی قیمت شد. از روز چهارشنبه حجم پیشنهادهای عرضه زیادتر از تقاضا شد و همین امر به روند نزولی قیمت کمک کرد. از آنجا که تقاضای مقاطع همچنان در هفته آینده در کما خواهد بود. امیدی به بهبود یا ثبات قیمت شمش نیست، شرایط سیاسی حاکم بر فضای اقتصاد کشور ایجاب می کند فعلاً رکود حاکم باشد.

بازار مقاطع فولادی

قیمت مقاطع در هفته گذشته نزولی بود. میانگین قیمت میله گرد در اصفهان 16230 ریال و در اهواز 15470 ریال بود متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان 18933 ریال بود ولی در پایان هفته میانگین قیمت میله گردها 200 ریال پائین تر بود، تیرآهن به 18900 ریال افت کرد در حالیکه خریداری نداشت.

نبشی و ناودانی روز شنبه بسته به نوع کالا هر کیلو 30 تا 60 تومان افزایش قیمت داشت اما از یکشنبه به بعد با توجه به محدودیت تقاضا کارخانه ها تخفیف میدادند این تخفیف در مورد میله گرد شنبه و یکشنبه کمتر بود ولی از دوشنبه به بعد بصورت جدی مطرح شد اما کمکی به افزایش تقاضا نکرد. شرایط حاکم بر اقتصاد ایران شرایط خاصی است که ناشی از فضای سیاسی حاکم بر جامعه است، تقاضای فولاد محققاً وجود دارد اما این تقاضا تا پایان انتخابات ریاست جمهوری خفه شده است . نگاه اکثر دست اندرکاران در صنعت فولاد به همین پدیده است آنها معتقدند که اگر آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مجدداً انتخاب شود بازار در یک فاصله زمانی کوتاه دوباره فعال خواهد شد در غیراینصورت باید تا تشکیل کابینه جدید منتظر بود یعنی 6 ماهه اول امسال عملاً تحرکی در اقتصاد ایران دیده نخواهد شد اقتصاد ایران در شرایطی نیست که تحت تاثیر مسایل سیاسی برای مدت طولانی بتواند دوام بیاورد اوضاع شکننده بانک ها همراه با بی انگیزگی در سرمایه گذاری شرایط خاصی را به وجود آورده است که همه اقتصاددانها راجع به آن هشدار می دهند راههای برون رفت از این تنگنا نه پیچیده است نه زیاد و نه غیر عملی اما نیاز دارد به میدان داری که بتواند با قاطعیت کار را پیش ببرد محققاً سلامت تیم اقتصادی و دوری از فساد اولین کلید رمز موفقیت دولت جدید خواهد بود در غیر اینصورت هر سیاست گذاری از مسیر خود منحرف خواهد شد و به بیراهه می رود کارخانجات تولیدکننده مقاطع در روزهای پایانی هفته با نگاه کاملاً مایوسانه نسبت به هفته های پیش رو قضاوت می کردند همین مساله خیلی راحت بازار کالاهای واسطه ای مثل شمش و اهن اسفنجی را تحت تاثر قرار میدهد. اگر تحرکی در طول یکی دو ماه آینده در بازار فولاد ایجاد نشود با توجه به محدودیت شدید منابع بانکی شاهد ورشکستگی و بیکاری عده زیادی کارگر خواهیم بود

بازار ورق

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در روز شنبه 2190 تومان بود اما روند نزولی به خود گرفت و به 2170 تومان در پایان هفته رسید قیمت این کالا در طول هفته گذشته با حدود 10 یورو کاهش از طرف فروشنده های خارجی در حد 440 یورو پیشنهاد میشد اما بازار جهانی چندان محکم نیست در حالیکه تقاضا در بازار ایران بسیار پائین است از روز شنبه زمزمه های افت قیمت ورق گرم در بورس فلزات از طرف مبارکه شنیده میشد و روز دوشنبه این امر محقق شد فولاد مبارکه بطور میانگین قیمت ورق گرم B را با 816 ریال کاهش در قیمت پایه به 19149 ریا فروخت این یعنی 4 درصد کاهش در قیمت پایه ورق B . ورق گرم C که قبلاً در پایان فروردین ماه 18855 ریال فروخته شده بود در 11 اردیبهشت ماه به 19152 ریال به فروش رسید که این هم حداقل 3.5 درصد کاهش قیمت در بر داشت از آنجا که فروش های مبارکه بطور مستقیم به بازار نیست و تنها به مصرف کننده ها و یا مراکز فروش خودش محدود می باشد باعث افت قیمت در بازار به همین نسبت نشد. کاهش قیمت ورق گرم در بازار در حد هر کیلو 30 تا 40 تومان بود و در موردورق ضخامت 2 میلیمتر در حد 20 تومان. علت این امر آن بود که کارخانه گیلان جلوی عرضه ورق ضخامت 2 میلیمتر را گرفت و همین امر مانع سقوط قیمت ورق ضخامت 2 میلیمتر شد البته عوامل دیگری هم در این مسئله دخیل بودند که مهمترین آن کنترل بازار توسط مبارکه است در سال گذشته صادرات ورق گرم کویل از یک میلیون و 530 هزار تن به یک میلیون و شصت هزار تن کاهش یافته یعنی 30 درصد کاهش در صادرات این کالا در حالیکه فولاد مبارکه به دنبال افزایش تولید است کاهش قیمت در بورس می تواند به معنای آن باشد که فولاد مبارکه به دنبال افزایش صادرات و بالا بردن نقش خود در بازار جهانی است چرا که اگر قیمت بازار داخل بالاتر از قیمت صادراتی باشد مبارکه محکوم به دامپینگ در بازار جهانی خواهد شد.علت دیگر این مطلب کاهش قیمت ورق گرم در بازار جهانی است اگر مبارکه این روند را در پیش نمی گرفت می بایست با کالاهای وارداتی که بعضاً با یوزانس 180 روزه رقابت می کرد وارد میشود بنابراین برای حفظ بازار می بایست قیمت را پائین می آورد. در روز دوشنبه قیمت ورق سرد و ورق گالوانیزه و مبارکه تغییر نکرد چرا که صادرات این کالا در سال گذشته برای ورق سرد تقریباً دو برابر شده و ورق گالوانیزه با حدود 10 درصد افزایش روبرو بوده است بنابراین نیازی به کاهش قیمت نیست ضمن اینکه با قمیت های جاری برای ورق های سرد وارداتی مبارکه احساس خطر از جانب این کالاها نمی نماید علت دیگر کاهش قیمت ورق گرم در بورس عدم استقبال خریدارها در هفته های گذشته بود چرا که سود معقولی برای خریدار باقی نمی گذاشت به همین علت تقاضا برای خرید کالا برای مبارکه کاهش یافته بود فولاد مبارکه با این ترفند از یک طرف به سیاست ضد تورمی دولت کمک کرد و از طرف دیگر به فروش خود. قضاوت در مورد آنچه که در بازار خواهد گذشت فعلاً زود است باید حداقل یک ماه به انتظار نشست.

ورق گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا از روز شنبه روند نزولی داشت و قیمت ها در طول هفته بطور میانگین تا 40 تومان هر کیلو پایین آمد علت این امر کاهش تقاضاست حجم عرضه بالا نیست اما تقاضا بسیار پایین است همین امر باعث شده است تا بعضی از فروشنده ها برای حفظ نقدینگی به فروش روی بیاورند به نظر نمی رسد که بازار این کالاها رونق جدی در طول دو ماه آینده داشته باشد چرا که اکثر سوله سازها به علت پایین بودن تقاضا تولید خود را کاهش داده اند و بخشی از آنها کار را تعطیل کرده اند فعالیت مجدد آنها منوط به تغییرات وسیع در سطح اقتصاد کلان کشور است. رکود اقتصادی 4 سال گذشته امروز به شدت عوارض خود را نشان می دهد.

قیمت ورق سرد تغییری در طول هفته گذشته نداشت و تقریباً ثابت باقی ماند واردات این کالا در طول ماه فروردین و نیمه اردیبهشت ماه به 33 هزار تن رسیده که نسبت به میانگین واردات در سال گذشته تغییر جدی نداشته است از روز سه شنبه به بعد رکود در بازار ورق سرد کاملاً محسوس بود و قیمت بعضی از اقلام کارخانه ها نزول کرد کسادی بازار و افت قیمت احتمالی در بازارهای جهانی در هفته های آینده می تواند کاهش قیمت این کالا را در پی داشته باشد.

ورق گالوانیزه با بازار باثباتی روبرو بود علیرغم آنکه تقاضای آن همچنان محدود است ولی عرضه هم زیاد نیست

چشم‌انداز مثبت صنعت فولاد در سال جاری

معاملات بازار فولاد هفته گذشته با سردرگمی قیمت‌ها و روند کج دار و مریز خرید و فروش‌ها همراه بود به طوری که طی یک روز کاری یک محصول با رشد قیمت و محصول دیگر با افت یا ثبات قیمت به خریداران اعلام نرخ می‌شد و بر حسب قدرت چانه‌زنی مشتری یا فروشنده معامله صورت می‌گرفت.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به ١٥ اردیبهشت‌ماه رصد معاملات انجام شده در بورس کالای ایران نیز حاکی از آن است که ٦٦ هزار و ٨٢٠ تن فولاد از سوی کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد آذربایجان و فولاد مبارکه اصفهان به تابلو معاملات آمد و حجم خرید و فروش‌ها ٨٦ هزار و ٣٤٧ تن به ثبت رسید. نکته مهم در معاملات فولاد بورس کالا حضور ذوب‌آهن پس از چند هفته غیبت بود که با عرضه سبد ناودانی و سبد میلگرد و تیرآهن در بورس کالا حضور یافت.

در حال حاضر معاملات فولاد در بورس کالا به صورت عادی و بدون رقابت و در نتیجه ثبات قیمتی در حال انجام بوده و به نظر می‌رسد توجه عمده فولادسازان بزرگ کماکان روی صادرات این محصول متمرکز شده است. کارشناسان این صنعت معتقدند به مدد صادرات فولاد اما افق روشنی در برابر این صنعت تصویر شده که اگرچه در بازار داخل رونق این صنعت آنچنان که باید نیست، اما صادرات به نقطه قوت آن بدل شده که ضمن ارزآوری حرکت چرخ‌های صنعت فولاد را در حال حرکت نگاه خواهد داشت.

در همین رابطه هفته گذشته دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه سنجش خروجی فولادسازان دیگر ارقام تولید نیست، اظهار کرد: بنابر وضعیتی که در تولید و جذب بازار صورت گرفته است، عملکرد فولاد نشان می‌دهد که از هدف‌گذاری ۵.۸ میلیون تنی صادرات فولاد در سال گذشته ۵.۵ میلیون تن صادرات قطعی صورت گرفته و این رقم از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه وضعیت خروجی فولاد را بر اساس صادرات محاسبه می‌کنیم، نه تولید. وی در ادامه با اشاره به رشدی که در حوزه صادرات به وجود آمده است، گفت: رقمی که در سال گذشته به آن رسیدیم نشان می‌دهد رشد قابل توجهی در صادرات فولاد صورت گرفته و می‌توان گفت حدود ۲۷ درصد رشد صادرات فولاد نسبت به سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاد که پیش‌بینی می‌کنیم این رشد با شتاب بیشتری ادامه داشته باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در حالی که اوضاع فولاد را امیدوارکننده توصیف کرد، با اشاره به رقم رشد فولاد در سال‌های گذشته گفت: با نگاهی به تاریخچه عملکرد فولاد می‌توان دید که در سال‌های گذشته رشد مناسبی در این صنعت صورت گرفته و در سال های قبل به طور میانگین نیز رشد صنعت فولاد حدود ۵.۷ درصد بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند امیدوارکننده‌ای که در پیش است، در سال پیش رو این رشد می تواند به ۱۰ درصد هم افزایش یابد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته روند نزولی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن و فلزات تداوم یافت به طوری که روز جمعه سنگ‌آهن در بنادر چین ٥.٣ درصد دیگر ارزان شده و به ٥١.٧دلار در هر تن رسید. به گزارش متال بولتن جمع موجودی سنگ آهن در ٤٢ بندر چین نیز در پایان معاملات روز جمعه با رشد هفتگی ٣.٢٦ درصدی به ١٣٦.١٥ میلیون تن رسید. علاوه بر فاکتور مازاد عرضه در بنادر چین، سقوط ٢٠ دلاری قیمت بیلت در ناحیه تانگشان ناشی از رشد تولید و عرضه فولاد و تحت تاثیر رشد نرخ بهره بانکی چین، عامل دیگر فشار بر قیمت سنگ آهن در این هفته بود. نگرانی از کاهش قیمت، باعث شده تا فولادسازان بجای خرید موجودی بنادر، اقدام به فروش ذخایر خود کنند که خود عامل فشار بر تقاضا شده است. در این میان اما کارشناسان معتقدند بازار به کف قیمت رسیده و در هفته پیش رو شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود. شاخص قیمت بورس دالیان روز جمعه روندی صعودی بخود گرفت و این اطمینان به دست آمد که در دوشنبه آینده، تجار می‌توانند بخشی از زیان این هفته را جبران کنند.

رشد زیرپوستی تقاضا در بازار پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر شرایط نسبتاً متعادلی را تجربه می کند اگرچه می توان به افزایش حجم تقاضا در روزهای اخیر در بورس کالا و بازار آزاد اشاره کرد که شاید مهمترین سیگنال برای بازارها در روزهای اخیر محسوب شود.

به گزارش کارگزاری آبان؛ عرضه تولیدات پتروشیمی تبریز در بورس کالا پس از دو هفته ، افزایش آرام تقاضای PVC و نگرانی از ورود این بازار به یک فاز تحرک جدید ، ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن ها مخصوصاً انواع فیلم و نساجی همچون ماه های اخیر، فراخوانده شدن پتروشیمی تبریز به شورای رقابت برای ارائه توضیحات به دلیل عدم عرضه در دو هفته گذشته، نیاز بازار پلیمرها به عرضه های بیشتر مخصوصاً برای گریدها و گونه های جذاب، بالابودن نسبی موجودی انبارها در برخی از واحدهای تولیدی بالادستی و خوش بینی به بهبود نسبی حجم معاملات در کنار عقب نشینی محدود حجم داد و ستد در این گروه کالایی در بورس کالا را می توان مهمترین رخداد در بازار پلیمرها به شمار آورد. هرچند که در هفته های اخیر حجم معامله پلیمرها اندکی کاهش یافته ولی هنوز وضعیت متعادلی در این بازار حکمفرماست و می توان به بهبود این حجم نیز خوش بین بود.

کاهش محسوس بهای نفت خام در هفته گذشته در بازارهای جهانی را باید مهمترین رخداد در بازارهای محصولات پتروشیمی به شمار آورد که می تواند یک سیگنال کاهشی مهم را ایجاد کند هرچند که هنوز هم این روند به صورت کامل به بازار پلیمرها و یا محصولات شیمیایی سرایت نکرده ولی تأثیر خود را برای جای خواهد گذاشت. کاهش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در کنار افت بهای مواد اولیه در این صنعت را می توان آینده این بازار دانست یعنی پتانسیل کاهش قیمت ها ایجاد شده است. این در حالی است که عقب نشینی خریداران در بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی را باید جدی گرفت زیرا منتظر خواهند بود تا کالاها را با قیمت پایین تر خریداری کنند. همین وضعیت به رکودی نسبی البته کوتاه مدت منجر شده بنابراین ممکن است قیمت های پایه در بورس کالا کاهش داشته باشد.

در بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته شاهد نوسان قیمت بوده ایم اگرچه متوسط قیمت ها بین ابتدا و انتهای هفته گذشته تفاوت چندانی را نشان نمی دهد. به نظر می رسد آرام آرام تقاضای چدیدی به بازار اضافه خواهد شد که می تواند تا ابتدای ماه رمضان نیز افزوده شود. همچون سال های گذشته در روزهای گرم سال زمان اوج تقاضای فصلی برخی از پلیمرها همچون گریدهای سبک فیلم خواهد بود که در کنار سایر گریدها می تواند حجم تقاضا را حداقل تا ماه رمضان افزایش دهد.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- کاهش ٢.٧١ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت ٨٣ هزار و ٣١٣ تن که رقم مطلوب و مناسبی محسوب می شود.

- عرضه پلی استایرن ها و سایر تولیدات پتروشیمی تبریز در هفته ای که گذشت که می تواند التهاب در این بازار را کاهش داده همچنین امیدواری به ادامه عرضه با حجم بالا را در این گروه کالایی تقویت کرده است.

- ادامه عرضه مطلوب در گروه پلی اتیلن ها که می تواند روندی آرام را در بازار آزاد ترسیم کند.

- ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن ها مخصوصاً انواع فیلم و نساجی

- افزایش ١٠.٩٦ درصدی حجم تقاضا در هفته گذشته که به دلیل ورود عرضه های جذاب و افزایش حجم تولید در صنایع تکمیلی محقق شده و البته از افزایش جذابیت خرید در بورس و بازار به دلیل رشد تقاضای صنایع تکمیلی خبر داده و می تواند احتمال رشد قیمت ها را در بازار آزاد تقویت کند.

- کاهش ٥.٦٣ درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت داد و ستد ٤٧ هزار و ٩٢٣.٦٩ تن که کمترین حد در ٤ هفته اخیر محسوب می شود اگرچه نشان دهنده عقب نشینی واسطه گری و سفته بازی است.

- ثبت ١.٤٦٨٩ برابری حجم تقاضا بر عرضه ها که بالاترین حد از اواسط اسفندماه سال گذشته تاکنون بوده است.

- معامله ٥٧.٥٢ درصدی عرضه ها در هفته گذشته که کمترین حد در ٤ هفته اخیر بوده که در کنار نسبت تقاضا بر عرضه ها ، نشان می دهد که بازار به عرضه های جذاب بیشتری نیاز دارد.

- افزایش ١٨.٢٨ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه ٣٨ هزار و ١٤٣ تن که بالاترین حد از اواسط اسفندماه تاکنون محسوب می شود.

- رشد ٤٠.٦٢ درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی و ثبت تقاضای ٣٢ هزار و ٦٩٢.٥ تن که بالاترین حد از اواسط اسفندماه تاکنون محسوب می شود.

- رشد ٢٢.٧٤ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت داد و ستد ٢٢ هزار و ٣٨.٥ تن که بالاترین حد در ٣ هفته اخیر بوده و همچنین از رونق معاملات در این گروه کالایی حکایت دارد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,036

7,036

15000

26800

4800

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

7,271

7,271

9000

6700

6675

قیر 6070

نفت جی

نقدی

8,918

8,918

3000

2000

2000

قیر PG5822

نفت پاسارگاد تبریز

نقدی

9,368

9,368

2000

1800

1800

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,701

6,701

10000

1400

1400

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی (مچینگ)

7,036

7,036

0

1000

1000

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,716

1,887

200

950

200

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

32,892

32,892

506

506

506

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

7,271

7,271

0

375

375

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی خراسان

نقدی

10,808

10,808

500

260

260

قیر 6070

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,218

9,218

500

250

250

قیر MC250

نفت پاسارگاد تبریز

نقدی

13,082

13,082

200

200

200

قیر MC250

نفت جی

نقدی

12,482

12,482

2000

200

200

قیر 6070

نفت پاسارگاد اراک

نقدی

8,918

8,918

200

170

170

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

( قرارداد بلندمدت )

پتروشیمی تندگویان

نقدی

31,905

31,905

88

88

88

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24