Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا تعداد زیادی از سرمایه گذاران دچار زیان شده اند زیرا .. اما با توجه به تحولاتی که روزهای گذشته شاهد آن بودیم برخی تحلیلگران به این ..

آماده باشید؛ زمان مناسب ورود به بازار نزدیک است

هفته گذشته تعداد زیادی از سرمایه گذاران دچار زیان شدند زیرا قیمت فلزات پایه، طلا، نفت، سنگ آهن و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافتند. کارشناسان معتقدند این کاهش بخشی از اصلاح بازارها بوده که باید رخ می داده است. در واقع بازارها در حال حرکت به سمت ثبات در سطوح دیگر هستند. هیجان هایی که در ماه های پایانی سال گذشته میلادی و دو ماه ابتدایی سال جاری وجود داشت جای خود را به واقع نگری داده است. از این پس توجه سرمایه گذاران به واقعیت های بازار و شاخص های بنیادی بیشتر خواهد شد و این خبری خوب است. با توجه به کاهش قابل ملاحظه قیمت مواد خام و اخبار مثبت از اقتصادهای بزرگ، به نظر می رسد زمان ورود به بازار کم کم فرا می رسد. آندسته از سرمایه گذاران که در دوران اوج قیمت ها وارد شده اند باید زیان را بپذیرند و از تحولات ماه های اخیر در بازارها پند بگیرند. این اتفاق نظر وجود دارد که در هفته ها و ماه های آینده وضعیت شاخص های اقتصادی بهتر می شود و این به معنای رونق نسبی بازارهاست.

کاهش شدید قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشدی محدود داشت و به ترتیب به 49 دلار و 46.2 دلار در هر بشکه رسید. هفته گذشته عملکرد بازار نفت بسیار نگران کننده بود زیرا قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافتند و برخی تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها برای مدتی در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد. با آنکه انتظار می رود در ماه های آینده بر مصرف نفت افزوده شود و قیمت ها رشد کنند اما مانع مهم رونق بازار از میان نخواهد رفت در نتیجه نباید تصور کرد قیمت ها به سرعت افزایش می یابد. افزایش تولید نفت آمریکا، رشد ذخیره نفت این کشور در ماه های اخیر، افزایش آهسته مصرف جهانی نفت و رشد احتمال ارزش دلار، عواملی هستند که از افزایش قیمت ها جلوگیری می کنند. با آنکه از ابتدای سال جاری میلادی برنامه کاهش عرضه نفت اجرا شده و میزان پایبندی به این برنامه بالا بوده اما برخی تحلیلگران معتقدند میزان تعیین شده برای کاستن از عرضه نفت باید بسیار بالاتر در نظر گرفته می شد. برنامه کاهش 1.8 میلیون بشکه ای تولید نفت برای اجرا در نیمه نخست سال جاری میلادی در نظر گرفته شده و میزان پایبندی به آن 90 درصد بوده است. قرار است این برنامه تا پایان سال جاری میلادی تمدید شود. برخی نهادهای تحلیلگران معتقدند اگر چنین شود در پایان سال تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار می شود. اما واقعیت این است که عوامل مختلف بر بازار نفت تاثیر می گذارند و پیش بینی تحولات آینده دشوار است. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.5 دلار و 2.5 دلار کاهش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

اصلاح بازار ادامه می یابد

روز گذشته قیمت طلا تغییرات بزرگی نداشت و در پایان معاملات در سطح 1229 دلار در هر اونس قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 16.36 دلار، 916 دلار و 816 دلار نوسان کرد. قیمت طلا در هفته ای که گذشت به سرعت کاهش یافت زیرا بانک مرکزی آمریکا در نشست خود بر بهبود شرایط اقتصادی این کشور تاکید کرد. همچنین پیش بینی شده در ماه آینده میلادی نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود. افزایش نرخ های بهره، هزینه فرصت سرمایه گذاری در طلا را بالا می برد و سبب کاهش جذابیت فلز زرد می شود. از سوی دیگر ریسک های سیاسی کمتر شده است. فردا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار خواهد شد و پیش بینی شده در آن، آقای ماکرون پیروز می شود. در صورت تحقق این پیش بینی، ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و برخی ریسک های دیگر از میان می رود. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، دیدگاه سرمایه گذاران و تحلیلگران متفاوت بود. تحلیلگران معتقد بودند قیمت ها این هفته کاهش خواهد یافت درحالیکه سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها رشد خواهد کرد. عامل دیگری که سبب می شود فشار بر قیمت طلا بیشتر شود رشد شاخص های مالی است. برخی تحلیلگران معتقدند دولت ترامپ برای اجرای وعده های انتخاباتی خود پیشرفت هایی داشته است. این به معنای رونق بورس آمریکا و کاهش جریان سرمایه به بازار طلاست. همچنین باید به این نکته اشاره کرده که نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند وضعیت اقتصادی آمریکا در ماه های آینده بهتر خواهد شد. برای مثال بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده در سه ماهه کنونی نرخ رشد اقتصاد این کشور به 3 درصد می رسد. در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد 0.7 درصد بود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 3 درصد کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته اخیر نشان داده شده است:

امید به آینده بیشتر شده است

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسانی محدود داشتند و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. نگاه سرمایه گذاران به وضعیت اقتصادی در چین و ژاپن مثبت است اما هنوز مشخص نیست در آینده روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا به چه شکل خواهد بود. از سوی دیگر تاثیر افزایش نرخ های بهره در آمریکا بر اقتصادهای نوظهور منفی است. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا پایان سال 2 بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد. همچنین سیاست های حمایت گرایانه دولت جدید آمریکا تنش هایی را در روابط تجاری این کشور با شرکای تجاری آن در آسیا پدید خواهد آورد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. انتشار گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی و احتمال بالای پیروزی آقای ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. فردا این انتحابات برگزار می شود و اگر خانم لوپن در انتخابات شکست بخورد، وضعیت بازارهای مالی اروپا بهتر خواهد شد. عامل دیگر ریسک پذیری سرمایه گذاران حمایت های بانک مرکزی اروپا از رونق اقتصادی منطقه یورو است. بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر نقدینگی به اقتصاد منطقه یورو تزریق کرده و به این برنامه ادامه خواهد داد.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا رشد کردند اما میزان افزایش اندک بود. گزارش های مثبت از بازار کار آمریکا و تاکید بانک مرکزی بر افق امیدبخش اقتصاد سبب ریسک پذیری سرمایه گذاران شد البته کاهش قیمت نفت یک مانع رشد قابل ملاحظه بازار بود. پیش بینی شده ماه آینده میلادی بانک مرکزی آمریکا برای دومین بار در سال جاری نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند ضعف اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال موقت بوده در سه ماهه کنونی و تا پایان سال نرخ رشد اقتصاد بالاتر خواهد بود. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا 10 واحد افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش قیمت ها ادامه پیدا کرد

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی محدود داشت. هفته گذشته قیمت اکثر فلزات پایه کاهش یافت و این درحالی بود که ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش پیدا کرد و برخی اخبار مثبت از اقتصادهای بزرگ منتشر شد. تحلیلگران معتقدند رشد شدید قیمت این فلزات از اواخر سال پیش تا دو ماه قبل، چندان منطقی نبوده و به همین دلیل اکنون که هیجان ها درباره افق اقتصاد آمریکا از میان رفته طبیعی است که بازار اصلاح شود. این هفته گزارش های زیادی از اقتصاد چین منتشر می شود و اگر محتوای این گزارش ها مثبت باشد قیمت فلزات پایه حمایت خواهد شد البته بعید است رشد قیمت ها قابل ملاحظه باشد. روز جمعه قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 5580 دلار و 2600 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9100 دلار، 1920 دلار و 2200 دلار نوسان کرد. حدود دو ماه است که قیمت فلزات پایه نوسان های بزرگ نداشته و در سطوحی پایین تر از قبل قرار گرفته است. برخی کارشناسان معتقدند در ماه های آینده بر مصرف این فلزات در چین و آمریکا افزوده خواهد شد در نتیجه می توان انتظار داشت قیمت ها حمایت شود. اما باید به این نکته اشاره کرد که برای افزایش قابل ملاحظه قیمت ها باید تغییری بزرگ در برنامه های دولت چین برای توسعه زیرساخت ها ایجاد شود. احتمال چنین تغییری کم است بنابراین سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید فعلا به شرایط کنونی بازار راضی باشند. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود دو درصد کاهش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش شاخص دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافت و به باور برخی تحلیلگران، اگر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که فردا برگزار می شود آقای ماکرون پیروز شود روند افزایش ارزش یورو و پوند ادامه پیدا خواهد کرد. هفته قبل گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر شد مثبت بود و به همین دلیل شاهد افزایش ارزش یورو بودیم. کاهش ارزش دلار در حالی رخ داده که دو گزارش وزارت کار آمریکا که روزهای پنجشنبه و جمعه منتشر شد مثبت بودند و این به معنای نزدیک بودن زمان افزایش مجدد نرخ های بهره در این کشور است. در گزارش روز گذشته اعلام شد نرخ بیکاری در ماه گذشته میلادی به 4.4 درصد کاهش یافته و 211 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است. این درحالیستکه پیش بینی شده بود 185 هزار فرصت شغلی ایجاد شده باشد. از سوی دیگر بانک جی پی مورگان در گزارش روز گذشته خود پیش بینی کرد اقتصاد آمریکا در سه ماهه کنونی 3 درصد رشد خواهد کرد. در واقع اکثر سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند وضعیت اقتصاد آمریکا امیدبخش است. این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت و انتظار می رود نوسان در ارزش این دو ارز زیاد باشد. در هفته ای که گذشت، شاخص دلار با اندکی کاهش مواجه شد و به رقم 98.9 رسید.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24