Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این هفته قیمت نفت به واسطه افزایش تولید نفت لیبی و آمریکا به ۴٣ دلار رسید که این میزان اگرچه در ادامه با افزایش روبرو شد لیکن ثبات ان در زیر محدوده ۵٠ دلار باعث محقق نشدن بودجه کشور در سال ٩۶ خواهد شد...

بلاتکلیفی بازار و تحرکات چند سهم خاص

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • پالایش نفت (روغن)
  • بررسی تکنیکال
    • شیراز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • پالایش نفت (روغن)

گروهی از شرکت های پالایشگاهی در حوزه تولید روغن فعال هستند. این شرکت ها که از یک سو بازار رقابتی نسبتا تنگاتنگی دارند، از محل واردات برخی مواد افزودنی و با توجه به کیفیت روغن، نرخ های متفاوتی را برای محصولات درج می کنند اما عمده تولید آنهادر رده روغن هایی با ویسکوزیته متوسط و درجه میانی قرار می گیرند که بیشترین میزان تقاضا برای این نوع روغن ها می باشد. در ادامه به شرایط بنیادی این صنعت شامل 4 شرکت بزرگ خواهیم پرداخت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شیراز

پتروشیمی شیراز که ترند نزولی را شکسته بود، در حال اصلاح کند و فرسایشی تا نزدیکی 250 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. محدوده 240 – 250 را می توان سطح قابل اعتمادی برای سهام عنوان کرد تا با حد ضرر 220 تومان به بررسی دقیق تر آن پرداخت.

باید در نظر داشت که 275 تا 280 تومان نخستین مقاومت مینوری شیراز تلقی می شود و 310-320 تومان را می توان مقاومت ماژور توصیف نمود. البته اهداف قیمتی سهم در صورت شکست خط روند نزولی بلند مدت و مقاومت ماژور با بروز رسانی تحلیل، مطرح خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها با سفر به شهرهای مختلف کشور و حضور در برنامه های سیما از برنامه های خود برای چهار سال آینده کشور رونمایی کردند و به روشنگری در مورد آن پرداختند. در این میان در برخی موارد نامزدها در کنار اشاره به برنامههای خود به نقد یکدیگر نیز پرداختند.

در سیاست بین الملل عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که به واشنگتن سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفارت کشورش در آمریکا سفر آتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض را تاریخی خواند و ادعا کرد: سفر ترامپ به عربستان نشان می‌دهد که آمریکا برای عربستان که همواره به دنبال تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان است، احترام می گذارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از موضع سخت‌تر دولت ترامپ در قبال ایران تقدیر کرد و گفت:‌ من فکر نمی کنم که این دولت لفاظی کند. از نظر من دولت آمریکا گام های اولیه برای اینکه برای ایران روشن کند رفتارش باید تغییر کند، برداشته است. در همین رابطه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان تحریک‌آمیز وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی، نامه اعتراضی به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نوشت و از شورای امنیت خواست این نامه به صورت سند رسمی شورای امنیت منتشر شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در ایتدای این هفته شاهد افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز اول آن توسط رئیس جمهور بودیم تا اولین قدم در قطع وابستگی به بنزین در کشور و صادرات این محصول آغاز بشود. این مهم که در سال 97 به صورت کامل به بهره بردای می رسد از خام فروشی میعانات گازی جلوگیری کرده و علاوه بر آن از خروج 10 هزار میلیارد تومان معادل حدودی 3.5 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می کند و علاه بر این با صادرات بنزین ارز نیز وارد کشور می شود. لیکن در این میان مهمترین عامل در سودده بودن این پالایشگاه قیمت مناسب نفت می باشد.

در این هفته قیمت نفت به واسطه افزایش تولید نفت لیبی و آمریکا به 43 دلار رسید که این میزان اگرچه در ادامه با افزایش روبرو شد لیکن ثبات ان در زیر محدوده 50 دلار باعث محقق نشدن بودجه کشور در سال 96 خواهد شد. در این بین طبق آمار برای بالانس بودجه، کشور ما نیاز به نفت حدودا 51.5 دلاری دارد و در کنار ما عربستان برای بالانس بودجه به نفت 83 دلاری دارد که این امیدواری را می دهد که عربستان نیاز به انعطاف بیشتری در جهت تنظیم قیمت نفت دارد. از آنسو هم روسیه نسبت به تعهد چند ماه قبل بین اعضای اوپک و غیر اوپک کاملا به تعهدات خود عمل کرده است و لذا باید امیدوار بود که بار دیگر قیمت نفت به بالای 50 دلار برسد.

اطلاعات مرکز آمارنشان می‌دهد در حالی‌که دولت نهم دولت را با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱ درصد تحویل گرفت. از همان سالی که دولت آغاز به کار کرد تا هشت سال بعد نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافت. به این ترتیب که تا سال ۱۳۸۸ که همان دولت برقرار ماند نرخ مشارکت اقتصادی به ۳۸.۹ درصد رسید و در سال ۱۳۹۲ که دولت را تحویل می‌داد به ۳۷.۶ درصد کاهش یافت. با این حال نرخ مشارکت اقتصادی در دولت یازدهم روند افزایشی به خود گرفت و در سال ۱۳۹۵ که سال پایان کار دولت یازدهم است به ۳۹.۴ درصد رسید. همچنین اطلاعات مرکز آمار ایران در زمینه نرخ بیکاری نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۱.۵ درصد، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۱.۹ درصد و در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۰.۴ درصد و در سال ۱۳۹۵ به ۱۲.۴ درصد رسیده است. نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می‌آید. بنابراین به شدت تحت‌تاثیر تغییرات شاخص نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارد. نرخ مشارکت اقتصادی هم که از حاصل نسبت تعداد جمعیت فعال بالای ۱۰ سال به تعداد کل جمعیت بالای ۱۰ سال محاسبه می‌شود، متغیری است که نشان‌دهنده تصویر بازار کار در ذهن نیروی کار است. اگر جمعیت غیرفعال به دلایل مختلف به جست‌وجوی کار بپردازد، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری با هم افزایش می‌یابند، به همین دلیل برای ارائه تصویر دقیق‌تر از وضعیت نیروی کار در کشور نرخ بیکاری به تنهایی کافی نیست و در کنار نرخ بیکاری باید به تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز توجه شود.

در این هفته شورای پول و اعتبار رقم تسهیلات سپرده پس انداز مسکن یکم را از ۸۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد، بنابراین به هر زوج ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می گیرد که این امر می تواند نقش مهمی در رونق دوباره اقتصاد کشور داشته باشد و ساخت و ساز را که صنایع بسیاری به آن وابسته هستند را از رکود فعلی حداقل خارج کند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

پس از اینکه رییس سازمان بورس اعلام کرد پیش نویس قوانین بازار سرمایه کشور آماده شده و در قالب لایحه به مجلس ارائه خواهد شد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر مثبت این اقدام و با تاکید بر اینکه تدوین پیش نویس اصلاح قوانین بورس یک خبر خوب برای فعالین بازار سرمایه محسوب می شود، گفت: درخواست ما این بود که این پیش نویس در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار بگیرد تا در کمیته تخصصی به ریاست دکتر بحرینی فرآیند بررسی آن آغاز و با توجه به ظرفیت های قانونی مواردی اصلاح، حذف یا به قانون بازار سرمایه کشور اضافه شود. وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی همواره همراه با بازار سرمایه است، ابراز امیدواری کرد: در صورتی که لایحه مذکور در ماه های پیش رو به مجلس ارائه شود این آمادگی وجود دارد تا پایان سال جاری اصلاح قانون بازار سرمایه عملیاتی شود. در پایان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاح قوانین بازار سرمایه و نظام بانکی یکی از ضروری ترین مسائل اقتصادی کشور بود که اکنون محقق شده است.

در ادامه سیاستهای سازمان بورس در مورد تغییر قوانین به نفع سهامداران معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس تهران اعلام کرد قرار است دامنه نوسان پویا شود؛ به این ترتیب که دامنه نوسان بسته به حجم و تعداد معاملات تغییر کند و ضرورتا برای همه شرکت ها روی اعداد کوچکی مثل 5 درصد نباشد و شناور شود. به گفته وی طرح بازبینی حجم مبنا در سازمان بورس در حال جمع بندی است و احتمالا این متغیر برای همه شرکت های بورس تهران حذف خواهد شد و نوسان پویا کار حجم مبنا را هم انجام خواهد داد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ افت و خیز گروه خودروسازی در هفته اخیر نهایت منجر به کاهش 650 واحدی نماگر گروه و رسیدن به محدوده حمایتی خود در عدد 18880 واحدی شد تا در صورت ادامه این روند و شکست این حمایت منتظر حمایت 18000 واحدی باشیم. بیشترین تاثیر در افت 650 واحدی شاخص گروه را باید در آزادسازی سهام خپارس حاصل از افزایش سرمایه این نماد جستجو کرد که جوی منفی را در گروه به راه انداخت لیکن خبر پیشنهاد تمدید معافیت مالیاتی از افزایش سرمایه در دولت کمی از جو منفی گروه کاهش داد و باعث شد معاملات متعادلی را کم و بیش شاهد باشیم.

در این گروه که نمادهای با بازده مثبت آن در هفته اخیر بسیار معدود بودند خفنر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه با حدود 40 درصد مثبت بازگشایی شد و خاور هم روندی مثبت را پیش روی خود داشت، همچنین خکاوه هم پس از رشد حدود 45 درصدی این هفته را متعادل پشت سر گذاشت. در نماد خکاوه خبرها حاکی از فاینانس 100 میلیون دلاری از سوی ولوو برای این شرکت می باشد.

از خبرهای این گروه رونمایی از دو خودرو جدید دنا پلاس و پژو 2008 از سوی رئیس جمهور و تولید انبوه این محصول بود. که دنا پلاس در پیش فروش با ظرفیت کامل مواجه شد.

در محصولات شیمیایی؛ قیمت محصولات پتروشیمی که به بالاترین حد خود در آخرین روزهای سال 95 رسیده بود با آغاز سال جدید با شیب کاهشی روبرو شده و این مهم برای متانول که به حدود 375 دلار رسیده بود قیمت 260 دلار را در روزهای اخیر تجربه می کند و در حال رسیدن به قیمتهای سال قبل در محدوده 210 دلار می باشد. قیمت اوره نیز شیب نزولی خود را همچنان دارد و با کاهش روبرو است. این اتفاقات باعث افت کاهش شاخص گروه به میزان 50 واحد از ابتدای هفته شد.

در این هفته شاهد افتتاح ستاره خلیج فارس بودیم که با توجه به سهامدار بودن تاپیکو در این پروژه باید منتظر روشن شدن تاثیر سود این پالایشکاه بر این شرکت در ماههای آینده باشیم.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها که در ابتدای هفته با توجه به افزایش 17 درصدی وام مسکن در چین متعادل و رو به مثبت بود در ادامه با کاهش روبرو شد این کاهش برای فلز مس قیمت ان را به کمترین حد خود در سه ماه گذشته رساند که البته مهمترین دلیل آن افزایش 25 درصدی انبارهای LME بود. زغال سنگ و سنگ آهن هم به ترتیب 5 و 14 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند که همین موضوع افت قیمت ورقهای فولادی در بازار چین را به همراه داشت.

معاملات گروه فلزات اساسی این هفته در حالی به پایان رسید که هنوز اتفاق خاصی در بازار کامودیتی ها نیفتاده بود و افت یکباره قیمهای فلزات اساسی در بازارهای جهانی بعد از پایان آخرین روز کاری بورس کشورمان بود. به همین دلیل معاملات آنها عمدتا در محدوده تعادلی و رو به مثبت پیگیری شد و عملا افت قیمت ها اثر خود را در هفته آینده بر این گروه خواهد گذاشت. در این گروه فنوال با تقاضای بالایی در حال رشد می باشد. فولاژهم با شایعاتی از تعدیل مثبت و البته فروش مناسب این شرکت در فروردین ماه با استقبال بالایی روبرو شده است.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش تولید نفت از سوی آمریکا و افزایش تولید نفت لیبی باعث سقوط یکباره قیمت نفت در انتهای هفته از بشکه ای 49 دلار به بشکه ای 43.5 دلار شد. این مهم در آخرین روزهای کاری بازار سرمایه از روند مثبت گروه پالایشگاهی جلوگیری کرد. در این گروه همچنین انتظارات از تعدیل مثبت شاوان برآورده نشد و این امر روند مثبت این سهم را به سمت منفی کشاند تا به حمایت 1480 تومان نزدیک شود.

در این گروه معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به بهره برداری از واحد بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، از تولید مستمر روزانه سه میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه خبر داد.

در بانکی ها و بیمه؛ مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص زمان بازگشایی نماد معاملاتی "وبصادر" به فارس گفت: نماد معاملاتی بانک صادرات پس از پاسخ این ناشر به نامه درخواستی سازمان بورس در مورد تکمیل مستندات ارسالی آماده بازگشایی می‌شود. وی افزود: در صورت پاسخ ناشر بانک صادرات به نامه سازمان بورس و تکمیل مستندات درخواستی نماد معاملاتی این بانک به منظور بازگشایی در دستور کار ناظر بازار قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24