Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه مواد غذایی بهپاک همچنان می تازد. سهمی که اخیرا مقاومت ۶١۵ تومانی را درهم شکسته و حالا به سمت قیمت های بیش از ٨٠٠ تومانی گام بر می دارد. در خبرها داشتیم ، وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت روغن مصرفی مردم در بازار و توجیه پذیر بودن خرید تضمینی دانه های روغنی، ضریب معافیت تعرفه در قبال واردات روغن خام را به نفع وارد کننده کاهش داد تا ...

«فاز احتیاط !!»

1) بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز شرایط متعادلی داشت و شاهد رشد نسبی قیمت ها در برخی از صنایع و در طرف دیگر اصلاح قیمت ها در گروه هایی که طی روزهای اخیر مورد توجه بودند ، بودیم. به نظر می رسد ریتم صعودی آغاز شده می تواند با فراز و فرود تا پایان هفته دیگر که برنامه مناظره اقتصادی را داریم ، ادامه داشته باشد اما سرمایه گذاران و فعالان بازار نیز نسبت به ادامه دار بودن این روند اظهار نگرانی می کنند. چراکه تجربه سال های گذشته خصوصا در مسائل بین المللی نشان داده که معمولا با حصول نتیجه مثبت ، فاز بازار تغییر می کند ! مذاکرات ژنو با 1+5 ، مذاکرات لوزان با سران کشورهای قدرتمند و در نهایت قطعی شدن برجام نیز به وضوح این مساله را تائید می کند ! لذا به این دست نگرانی ها باید حق داد و طبیعی است که با گذر از هفته سوم اردیبهشت ماه و همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی این ماه متقارن با انتشار گزارش 12 ماهه شرکت ها ، شاهد کاسته شدن قدرت رو به رشد بازار باشیم. ضمن اینکه این روزها بازارهای جهانی حال و روز خوشی ندارند. طی 2 روزی کاری گذشته و همچنین امروز ، شاهد افت بیش از 7 - 8 درصدی نفت بودیم و این خبر خوبی نیست.

اما با آغاز سال 96 سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌ های متنوعی برای بهبود کیفی و کمی بازار ارائه داده است. برنامه‌ هایی که اجرایی شدن هر یک می ‌تواند بورس تهران را یک قدم به حرفه ‌ای ‌تر شدن نزدیک نماید. در همین راستا در هفته ای که گذشت ، از 3 اقدام جدید این سازمان رونمایی شد. موضوع اول درخصوص تغییر آرایش انتشار گزارش های مالی با حذف پیش‌ بینی سود هر سهم و ارائه گزارش تحلیلی مدیریتی شرکت‌ ها عنوان کرد. تغییر نگرشی که می ‌تواند به عمق بخشی و تحلیل‌ پذیر شدن هر‌چه بیشتر بازار بینجامد. هر چند که بسیاری از فعالان بازار بر سر این موضوع اختلاف نظر زیادی دارند و معتقدند چنین فضایی موجب می شود تا بازار با چالش های بیشتری مواجه شود. خصوصا که بسیاری از شرکت ها نیز در انتقال اطلاعات داخلی به بازار نیز کم لطفی دارند.

دومین مورد درخصوص کاهش نقش اجرایی سازمان در زمینه انتشار اطلاعات و تغییر در سایت TSETMC است. موضوعی که می ‌تواند بازار سهام ایران را به سمت الگوهای جهانی سوق دهد و به فعالیت حرفه‌ ای ارکان مختلف بازار سرمایه کمک کند. اما آخرین اقدام سازمان بورس در زمینه افزایش امکانات برای کاربران آنلاین از طریق شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات است. برهمین اساس، عمق مظنه‌ های برتر برای کاربران آنلاین از 3 مظنه به 5 مورد افزایش می‌ یابد. البته این روزها بحث برداشته شدن دامنه نوسان در نیمه دوم سال نیز مطرح می شود. گویا زمینه پیوستن ایران به WTO ( سازمان تجارت جهانی ) و به طبع آن زمینه پیوستن بورس ایران به بورس های بین الملل فراهم شده است. یکی از آنها تهیه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای بین المللی است که از سال قبل آغاز شده و دیگری برداشته شدن دامنه نوسان می باشد. اما به سراغ بازار برویم که این روزها بیش از آنکه به مسائل اقتصادی توجه داشته باشد ، به وضعیت سیاسی داخلی تکیه کرده است ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 18 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه تایرسازی و رایانه و منفی گروه محصولات فلزی (تجهیزاتی) قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی بازار روز شنبه به طور قطع دشوار خواهد بود. با توجه به فشار عرضه ها در معاملات روز چهارشنبه ، طبیعی است که بازار در روزهای ابتدایی هفته آتی فشار فروش داشته باشد اما مناظره سیاسی روز جمعه به طور قطع تاثیر بسزایی در روند معاملات هفته آتی خواهد داشت.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، یوکیا آمانومدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق هسته ‌ای ایران و گروه 1+5 را «دستاوردی عمده» برای نظام راستی ‌آزمایی هسته‌ ای خواند و گفت که ایران اکنون در معرض قوی‌ ترین نظام راستی ‌آزمایی هسته‌ ای دنیا قرار دارد. آمانو همچنین تصریح کرد که آژانس اکنون اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ ای ایران دارد. وی گفت که این برنامه اکنون نسبت به زمان قبل از حصول برجام کوچکتر شده است. وی جمعه در نشست موسوم به «اتم برای صلح و پیشرفت جهانی در قرن بیست و یکم»نیز گفته بود:برجام دستاوردی بزرگ در راستی آزمایی هسته ای به شمار می آید. اکنون ایران تحت شدیدترین برنامه (رژیم) راستی آزمایی هسته ای قرار دارد. دسترسی بازرسان ما به سایت ها بیشتر شده است و اطلاعات بیشتری درباره برنامه اتمی ایران داریم. این برنامه اکنون در مقایسه با زمانی که این توافق به اجرا گذاشته شد، محدودتر (کوچکتر) شده است. ایران پیشتر پروتکل الحاقی و پادمان های توافقی آژانس را اجرا می کرد. این ابزار عمده راستی آزمایی به ما دسترسی بیشتری به اماکن و اطلاعات (برنامه اتمی ایران) را می دهد.

ب) در خبرهای اقتصادی ، صندوق بین المللی پول جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای مرکزی را منتشر کرد. در بخشی از این گزارش به بررسی وضعیت اقتصاد ایران پرداخته شده و در حالی که بیش از یکسال از اجرایی شدن برجام می گذرد تاکید شده است تحریم ها همچنان سایه خود را بر اقتصاد ایران حفظ کرده اند. صندوق بین المللی پول در این باره نوشته است: « انتظار می رود رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران که در سال 2016 بالغ بر 0.8 درصد بوده در سال 2017 به 3.5 درصد افزایش یابد.» این گزارش افزوده است: «تحریم های باقیمانده و ضعف ساختار داخلی اقتصاد از جمله بخش مالی، همچنان بر چشم انداز اقتصاد این کشور سنگینی می کند.» صندوق بین المللی پول در گزارش خود رشد بخش نفتی اقتصاد در سال 2016 را 52.2 درصد و رشد بخش غیرنفتی را 0.8 درصد اعلام کرده است. همچنین نرخ تورم در این سال 8.9 درصد، میزان صادرات نفت 2.42 میلیون بشکه در روز، و میزان رشد نقدینگی 29.5 درصد اعلام شده است.

ج) در خبری دیگر ، آمارهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد ایران از نظر رشد نقدینگی در سالی که گذشت رکورددار منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی بوده است. رشد نقدینگی در ایران طی سال 95 به 29.5 درصد رسید که این رقم 3.5 برابر متوسط رشد نقدینگی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در این سال بوده است. رشد نقدینگی منطقه در سال 95 بالغ بر 8.2 درصد بوده است. بر اساس این گزارش پس از ایران که رکورددار رشد نقدینگی بین 30 کشور منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی بوده است سودان قرار گرفته است. رشد نقدینگی این کشور در سال گذشته 26.2 درصد بوده است. ازبکستان با رشد نقدینگی 23.5 درصدی در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است. رشد نقدینگی 29.5 درصدی ایران در سال گذشته بیشتر از متوسط 14 ساله 2000 تا 2013 بوده است. متوسط رشد نقدینگی در این دوره 28.7 درصد بوده است. نرخ رشد نقدینگی برخی کشورهای دیگر منطقه در سال گذشته عبارت است از : بحرین 1.2 درصد، عراق 8.5 درصد، قطر منفی 2 درصد، عربستان 0.8 درصد و امارات 1.6 درصد.

د) در بازارهای جهانی ، شاهد افت سنگین قیمت ها علی الخصوص در نفت هستیم. به نقل از بلومبرگ، در حالی که افزایش تولید نفت شیل آمریکا تلاش ‌های اوپک برای تقویت قیمت ‌ها را خنثی کرده، قیمت نفت امروز برای اولین بار از زمان توافق اوپک برای کاهش تولید در ماه نوامبر، به زیر 45 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت از ابتدای هفته جاری تاکنون 11 درصد کاهش یافته و به پایین ‌ترین رقم از 15 نوامبر ، یعنی 2 هفته قبل از توافق کاهش تولید اوپک رسیده است. عامل اصلی این کاهش شدید قیمت نفت، افزایش تولید نفت آمریکا بوده است. سهام شرکت‌ های انرژی در آسیا امروز پس از افت سهام شرکت‌ های انرژی آمریکایی در روز گذشته کاهش یافت. در حالی که انتشار خبرهایی از کاهش تولید اوپک در اوایل ماه ژانویه موجب شد تا قیمت نفت به بالاترین رقم ‌ها از جولای 2015 به این طرف برسد، این افزایش قیمت موجب تشویق شرکت ‌های نفتی آمریکا به تولید نفت بیشتر شد. این مسئله سبب افزایش نفت آمریکا در 11 هفته متوالی اخیر شده که طولانی‌ترین دوره رشد متوالی تولید نفت آمریکا از سال 2012 تاکنون بوده است. ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت گفت: «این ناامیدی در بازار ایجاد شده که کاهش تولیدهای اوپک و دیگر تولید کنندگان هیچ تأثیری بر کاهش سطح ذخایر نفت جهان نداشته است. به نظر می ‌رسد که بازار بیش از میزانی که برخی پیش‌ بینی می‌ کردند، از وضعیت متوازن فاصله خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که قیمت نفت تا حدود 40 دلار کاهش یابد.» بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 44 دلار و 20 سنت و نفت برنت دریای شمال به 47 دلار و 20 سنت رسید. در فلزات اساسی هم وضعیت جالب نبود و باری دیگر شاهد عقب نشینی قیمت ها هستیم. بطوریکه ، مس ، سرب ، روی و آلومینیوم نیز تا سطوح به ترتیب 5.550 – 2.570 – 2.190 و 1.915 دلاری کاهش یافتند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات مثبت و رو به جلو را در اکثر نمادها شاهد بودیم. همانطور که انتظار می رفت ، ساختمانی ها بعد از یک اصلاح موقت باری دیگر به مدار رشد بازگشته اند. شاخص این گروه از محدوده حمایتی 800 واحدی برگشت زده و به سمت سطوح 900 واحدی برابر با خط روند نزولی 2 ساله حرکت می کند. گفتنی است ، در صورتی که این مقاومت شکسته شود ، فضا برای ادامه مسیر صعودی آغاز شده تا سطوح 1.020 واحدی مهیا خواهد شد. در خبرهای مرتبط با 2 صنعت انبوه سازی و لیزینگی ، دبیرکل انجمن شرکت‌ های لیزینگ گفت: قصد داریم تا با همکاری شرکت ‌های لیزینگی غیر بانکی کنسرسیومی برای ارائه تسهیلات به انبوه سازان تشکیل دهیم. این اقدام به نوعی الگوبرداری از همکاری شرکت‌ های لیزینگ با خودروسازان است که به جای آنکه تسهیلات خرد لیزینگ خودرو به متقاضی خرید داده شود، تسهیلات کلان به خودروساز داده می ‌شود و او نیز آن را به متقاضیان می‌ دهد. بنابراین قصد داریم تا این کار را با انبوه ‌سازان مسکن نیز انجام دهیم.

وی درباره لیزینگ مسکن گفت: لیزینگ ‌ها پس از یک دوره فعالیت شدید در بخش مسکن، در انتهای دولت دهم از ورود به بخش مسکن منع شدند و تنها می‌ توانستند در بخش ساختمان‌ های اداری و تجاری به فعالیت لیزینگی بپردازند. سیاست دولت در آن زمان در بخش سیاست ‌گذاری پولی این بود که بازار مسکن دچار انفجار تورمی ناشی از تقاضای زیاد نشود. به همین دلیل در دولت قبل اعلام شد که تنها بانک مسکن تسهیلات بدهد و لیزینگ و سایر بانک‌ ها از ورود به تسهیلات مسکن منع شدند. البته بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار پیش از این مجوز ورود بانک و لیزینگ ‌های غیر بانکی به بخش تسهیلات مسکن را صادر کرد که این اقدام یک قدم به جلو محسوب می ‌شود و می ‌تواند در دوره فعلی رکود مسکن، تقاضا را تحریک کند. البته یک خبر دیگر هم داشتیم. شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه شب خود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به زوجین توسط بانک ‌های تجاری و بانک مسکن را تا سقف 100 میلیون تومان برای شهر تهران افزایش داد.

در این گروه وساخت صدرنشین است. این سهم با افزایش تقاضا و با قدرت بالا موفق به شکست مقاومت 265 تومانی گردید و صف خرید مستحکمی بست. رشد قیمت زیر مجموعه هایی نظیر ثنوسا و کرمان در کنار زمزمه هایی مبنی بر خروج شرکت از ترکیب سهامداری بانک اقتصاد نوین ، از مهمترین دلایل توجه بازار به سهم می باشد. با توجه به شرایط موجود و شکست مقاومت یاد شده ، انتظار می رود رشد قیمت سهم تا قیمت های 300 تومانی برابر با سقف کانال نزولی ادامه داشته باشد.

در ثتران هم وضعیت بد نبود البته شرایط به مانند وساخت هیجانی نبود اما در مجموع باید گفت که ثتران و بطور کلی سایر زیر مجموعه های سرمایه گذاری مسکن بهتر از گذشته معامله می شوند. ثتران برای خاتمه دادن به روند نوسانی فوق ، نیاز به عبور قدرتمند از مقاومت 140 تومانی دارد. طبیعی است که محقق شدن این رویداد ، شرایط را برای آغاز یک رالی صعودی تا قیمت های 180 تومانی مهیا می کند. این شرکت در شرایطی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 94 ریالی اعلام نموده که در دوره 6 ماهه (159) ریال زیان محقق کرده است. در نگاه اول عملکرد ضعیفی است اما مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته ، نشان از رشد 604 درصدی مبلغ فروش دارد. یعنی مبلغ فروش از 6 میلیارد تومان به 42 میلیارد تومان افزایش یافته اما رشد بهای تمام شده در راستای تکمیل پروژه ها سبب شده تا موقتا شرکت زیانده باشد. فروش پروژه بامداد و میرداماد می تواند موجبات بهبود وضعیت شرکت در گزارش های آتی را مهیا نماید.

در این گروه ثمسکن هم معاملات بدی ندارد هر چند که سهم سابقه درخشانی در روند های صعودی ندارد اما با توجه به بهبود روند معاملات در سهام شرکت های تابعه علی الخصوص نمادهایی نظیر ثالوند ، ثپردیس و ثتران ، به نظر او نیز می تواند پس از کف سازی در سطوح فعلی ، یک حرکت رو به جلوی دیگر را تجربه نموده و به قیمت های بیش از 100 تومانی بازگردد. البته ثمسکن در قیمت های 105 تومانی مقاومت سنگینی دارد و برای رشد قیمت بیشتر و رسیدن به سقف ماژور 120 تومانی نیاز به گذر از قیمت های 105 تومانی برابر با خط روند نزولی 3 ساله دارد.

5) در گروه فولادی و سنگ آهنی روند معاملات تا حدودی بهبود یافته است. با توجه به توقف افت قیمت فولاد و سنگ آهن در بازارهای جهانی و از طرف دیگر توقف افت قیمت دلار در بازار داخلی ، به نظر می رسد به مرور شاهد بهبود روند معاملات این گروه باشیم. طی روزهای گذشته در خبرها داشتیم ، شرکت معدنی واله برزیل در یکی از گزارش های خود پیش بینی کرده است که علیرغم افت قیمت های اخیر، قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی سال 2017 در حدود 70 دلار هر تن می ماند. اواخر آوریل شاخص قیمت متال بولتن برای سنگ آهن خلوص 62 درصد 66 دلار و 42 سنت هر تن سی اف آر چین ثبت شد که 18.57 درصد افت قیمت ماهانه داشته است. البته اوایل سال جاری نیز این شرکت معدنی پیش بینی کرده بود سنگ آهن بالای ۷۰ دلار بماند. اخیرا سیاست های مبهم دولت چین بازارها را تحت تاثیر قرار داده ولی برآورد رشد 3 درصدی تقاضای فولاد این کشور در سال جاری از بازار سنگ آهن نیز حمایت خواهد کرد. به نظر واله بازار سنگ آهن در حال حاضر در توازن خوبی به سر می برد و انتظار دارد امسال تا 70 میلیون تن بر عرضه سنگ آهن خود بی افزاید.

در این گروه 3 نماد کگل ، کچاد و ومعادن به لحاظ تکنیکی شرایط مطلوبی دارند. البته از نظر بنیادی هم ایرادی به این 3 نماد وارد نیست اما این روزها روند معاملات به گونه است که می توان به نزدیک بودن زمان خاتمه یافتن اصلاح قیمت ها امیدوار بود. گفتنی است ، کچاد اخیرا سود سال 95 را با تعدیل مثبت 11 درصدی 257 ریال اعلام کرد. افزایش 6 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد 3 درصدی مبلغ فروش و رشد اندک درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، از دلایل تعدیل کچاد می باشد. با این حساب باید گفت که تقریبا پرونده سال 95 این شرکت مختومه شده و تنها مهر حسابرس را لازم دارد. با این شرایط احتمالا کگل هم گزارش مثبت داشته باشد و این گزارش ها شارژ کننده ومعادن ( سهامدار عمده کگل و کچاد ) خواهند بود. لذا با توجه به موارد مذکور ، در ادامه نیم نگاهی به وضعیت تکنیکی هر 3 نماد خواهیم داشت.

* کگل : در نماد کگل پس یک حرکت پر شتاب افزایشی در قالب موج (3) بزرگ ، شاهد روند نوسانی سهم در کانال نزولی به تصویر کشیده شده در قالب موج (4) الیوتی هستیم. لذا پیش بینی می شود این سهم پس از تکمیل موج زیگزاگی خود به مدار رشد بازگشته و ضمن شکست سقف کانال نزولی ، در مسیر قیمت های 285 تومانی در راستای تکمیل موج (5) قرار بگیرد. البته موج 5 می تواند اعداف دورتری هم داشته باشد اما در شرایط فعلی که هنوز قطعیتی نسبت به خاتمه یافتن روند اصلاحی نیست ، به همین تارگت بسنده می کنیم.

* کچاد : این سهم در یک کانال صعودی در نوسان بوده و پیش بینی می شود این بار نیز در قیمت های نزدیک به 168 تومانی به روند اصلاحی خود خاتمه داده و سپس در مسیر قیمت های 220 تومانی برابر با سقف کانال مذکور قرار بگیرد. لذا به نظر فروش کچاد در قیمت های فعلی خصوصا با توجه به P/e پائینی سهم دارد ، توجیه نداشته باشد.

* ومعادن : در نماد ومعادن نیز تا حدودی وضعیت شبیه به کچاد است. این سهم در بازه زمانی 15 – 16 ماه اخیر در کانال صعودی به تصویر کشیده شده در نوسان بوده و به نظر می رسد فاصله چندانی با اتمام اصلاح خود نداشته باشد. مطابق با تصویر ذیل انتظار می رود ومعادن پس از یک اصلاح 10 تومانی دیگر به روند نزولی خود خاتمه داده و سیکل صعودی جدیدی را آغاز نماید.

* با توجه به فشار فروش بر روی کامودیتی ها ، رعایت حد ضرر در معامله نمادهای این گروه الزامی است.

6) در گروه رایانه و آی – تی باری دیگر فضا هیجانی شده و شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهایی نظیر آپ ، اپرداز ، مرقام و سایر نمادها با سرعتی کمتر هستیم. واقعایت نظر دادن درخصوص وضعیت این گروه دشوار شده است. اگرچه خبرهای مثبتی درخصوص افزایش درآمد شرکت ها به گوش می رسد اما واقعیت قیمت های روی تابلو با ارزش بازاری شرکت ها همخوانی ندارد اما به هر جهت بهتر است درخصوص رشد صنعت و یا نمادی که اطلاعات کافی در دست نیست ، اظهارنظر غیر اخلاقی نداشته باشیم. تنها نکته ای که باید اشاره داشت این است که معامله گران مراقب هیجان ایجاد شده باشند.

در این گروه آپ و اپرداز صدرنشین بودند و با افزایش تقاضا و معاملاتی چشم نواز به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشستند. در بازار شایعه شده که گویا آپ و اپرداز قصد خرید بلوک از سهام یکدیگر را دارند ! یعنی آپ قصد خرید یک بلوک از اپرداز و اپرداز نیز قصد خرید یک بلوک از سهام شرکت آسان پرداخت الکترونیک را دارد. همچنین گفته می شود که این دو شرکت قصد حضور در یک مناقصه را دارند که در صورت برنده شدن در آن می توانند سود خود را تعدیل نمایند. به گفته برخی از فعالان بازار شایعه جابجایی بلوک به این 2 شرکت در همین راستاست ! حال این که این خبر چقدر صحت داشته باشد را نمی دانیم و این مدیران شرکت ها هستند که باید در این خصوص اظهارنظر نمایند. در اپرداز محدوده 2.700 – 2.750 تومانی و در آپ محدوده 2.880 – 2.900 تومانی ، مهمترین مقاومت های پیش روی آن ها می باشند. گفتنی است ، آپ در دوره 12 ماهه موفق شده کل سود پیش بینی شده خود را پوشش دهد. در این سهم زمزمه هایی درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز به گوش می رسد.

در سایر نمادهای این گروه مرقام نیز با صف خرید محدود به کار خود خاتمه داد. در مرقام نیز معاملات متعادلی داشتیم اما از این سهم خبرهایی درخصوص قرارداد جدید به گوش می رسد. سهم از نظر تکنیکی شرایط مساعدی داشته و به نظر پس از کف سازی در سطوح فعلی می تواند موج صعودی جدیدی را در پیش بگیرد. در نماد رتاپ نیز پس از شکست سقف تاریخی ، شاهد روند نوسانی سهم در مرز قیمت های 400 تومانی هستیم. به نظر سهم پس از ایجاد یک کف امن جدید بتواند موج صعودی جدیدی را آغاز نماید. به خصوص اینکه این روزها سهامداران جدیدی پشت معاملات سهم آمده اند. استدلال آنها این است که رتاپدر حالی بایدهم قیمت و هم ارزش بازار آپباشد که در عالم واقعیت بیش از 100 درصد شکاف بین ارزش بازار آن ها وجود دارد. رتاپ از نظر بنیادی وضعیت بدی ندارد. نکتهجالب ایناست که شرکت در اسفند ماه به فروش 586 میلیارد ریالی رسیدهکهبالاتر از متوسط ماه های قبل بوده و بودجهپیش بینی شده را محقق می کند.

7) در گروه دارویی معاملات متعادل اما منفی و با فشار عرضه نسبی را شاهد بودیم. دارویی ‌ها با دارا بودن 28 شرکت در بازار سهام ایران ، ارزشی برابر 150 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده ‌اند. شرکت دارویی برکت بزرگترین سهامدار این گروه بوده و 16 درصد از سهام گروه دارویی را از آن خود کرده و شرکت سرمایه‌ گذاری دارویی تامین نیز با ارزشی برابر 17 هزار میلیارد ریال بیشترین میزان ارزش بازار در گروه مواد و محصولات دارویی را به خود اختصاص داده است. شاخص این گروه در محدوده 9.500 واحدی با سقف تاریخی خود درگیر شده و فعلا در عبور از سد مذکور ناتوان ظاهر شده است. لذا ادامه رشد دارویی ها منوط به شکسته شدن مقاومت یاد شد خواهد بود و در صورتی که این مهم محقق نگردد ، به مرور فشار عرضه ها شدت خواهد گرفت و نتیجتا نمادهای این گروه وارد اصلاح قیمتی خواهند شد.

نکته مهم در دارویی ها اینکه معمولا شرکت های این گروه مجامع خود را در اردیبهشت ماه و خرداد ماه برگزار می کنند و از همین روی انتظار می رود طی هفته های آتی شاهد انتشار بودجه اکثر شرکت ها باشیم. در این گروه کاسپین این بار هم در عبور از سد 2.070 تومانی ناتوان ظاهر شد. به نظر می رسد کاسپین برای عبور از این سد و لمس تارگت 2.300 تومانی نیاز به جذب انرژی مجدد داشته باشد. کاسپین یکی از سهم های گروه داروست که P/e معقول و آینده روشنی دارد. در داروسازی دکتر عبیدی شاهد واکنش سهم به مقاومت 2.060 تومانی هستیم. سهمی که رشد خوبی داشته اما بواسطه سیاست سهامداران عمده ( شرکت کوبل دارو و شرکت گروه مدیریت سرمایه لیان ) مبنی بر جمع آوری شناوری سهم از بازار می تواند پس از کمی اصلاح مجددا به روند صعودی خود بازگردد. دعبید از نظر بنیادی وضعیت بسیاری خوبی دارد و تولید داروهای جدید سبب شده تا سود شرکت کماکان رشدی باشد. محدوده 2.060 و 2.550 تومانی مهمترین مقاومت های پیش روی سهم و محدوده 1.870 تومانی مهمترین سطح حمایتی سهم هستند. توصیه ای به خرید در این قیمت ها نداریم اما شاید نگهداری سهم با توجه به سیاست سهامداران عمده موجب کسب سود بیشتر در دعبید شود.

در نماد کارخانجات داروپخش یا همان «دارو» شاهد افزایش محدود تقاضا و رشد اندک قیمت هستیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال گذشته را در سطوح 886 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 9 ماهه 622 ریال معادل 70 درصد آن را کنار گذاشته بود که در پایان دوره 12 ماهه موفق شده 973 ریال معادل 110 درصد از سود خود را پوشش دهد ! کنترل بهای تمام شده دلیل اصلی تعدیل مثبت در نماد دارو می باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از رشد به ترتیب 8 درصدی مبلغ فروش ، 8 درصدی بهای تمام شده ، 15 درصدی سود عملیاتی و 29 درصدی سود خالص می باشد. در کارخانجات داروپخش تنها مشکل شرکت هزینه تامین مالی بالاست. به گونه ای که شرکت 71 میلیارد تومان هزینه مالی داشته و اگر این رقم نبود ، سود شرکت تا 270 – 280 تومان افزایش می یافت !! به نظر شرکت اگر یک افزایش سرمایه 200 درصدی از محل آورده بدهد ، به سرعت مشکل مالی شرکت رفع و برگشت سرمایه کمتر از 2 سال خواهد بود. این شرکت سود سال 96 را در سطوح 979 ریالی پیش بینی نموده است. در این گروه دتولید هم گزینه جذابی است و می تواند در میان مدت بازدهی مناسبی برای علاقه مندان به گروه دارو باشد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه لاستیک و تایرسازی ، کاهش نرخ کائوچو در بازارهای جهانی و افت قیمت دوده صنعتی موجب افزایش توجه بازار به نمادهای این گروه شده است. ضمن اینکه با رشد تولید در صنعت خودروسازی ، بر میزان فروش شرکت ها نیز افزوده می شود. لذا نمادهایی نظیر پکرمان ، پکویر و پتایر نیز می توانند از 2 محل رشد تیراژ فروش و همچنین کاهش بهاش تمام شده تعدیلات مثبت داشته باشند.

ب) در گروه فلزی و معدنی ، فروس چند روزی است که مورد توجه بازار قرار گرفته و با گام هایی قدرتمند به سمت قیمت های 350 تومانی گام بر می دارد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 83 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم را در گزارش جدید منتشر شده با تعدیل مثبت 16 درصدی به 97 ریال افزایش داده است. شرکت همچنین بودجه سال 96 را در سطوح 166 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به سود 97 ریالی سال 95 تعدیل مثبت 66 درصدی را نشان می دهد. مبلغ فروش و بهای تمام شده کاهشی بوده اما سود عملیاتی رشد 7 درصدی را نشان می دهد. از مهمترین دلایل تعدیل مثبت در فروس می توان به پیش بینی شناسایی 43 میلیارد تومان خالص سایر درآمدهای غیرعملیاتی اشاره داشت.

ج) در گروه حمل و نقلی ، 2 نماد حتاید و حریل مورد توجه بودند و با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در حریل ، ورود نقدینگی جدید و اعلام قراردادهای تاثیرگذار بر سود سال های آتی موجب شده تا سهم روند مثبتی را در پیش بگیرد. در حتاید اما دلیل رشد مشخص نیست اما خریدهای صندوق کوثر که در حریل و خاور هم فعال است ، موج خوبی را در این سهم شکل داده است. برخی معتقدند که حتاید قرارداد جدیدی در بندر شهید رجایی منعقد نموده و دلیل رشد سهم همین مساله است. به هر جهت سهم وضعیت تکنیکی مساعدی داشته و فعلا تا قیمت های 470 تومانی جای رشد قیمت دارد. در این گروه حپارسا را هم باید مد نظر داشت. سهمی که پس از رشد اخیر اصلاح خوبی زده است.

د) در گروه مواد غذایی بهپاک همچنان می تازد. سهمی که اخیرا مقاومت 615 تومانی را درهم شکسته و حالا به سمت قیمت های بیش از 800 تومانی گام بر می دارد. در خبرها داشتیم ، وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت روغن مصرفی مردم در بازار و توجیه پذیر بودن خرید تضمینی دانه های روغنی، ضریب معافیت تعرفه در قبال واردات روغن خام را به نفع وارد کننده کاهش داد تا این امر جبران الزام به پرداخت مابه‌التفاوت برای واردات روغن خام و دانه‌ روغنی در قانون بودجه سال 96 راپوشش دهد. با عنایت به دریافت مابه التفاوت از واردات دانه های روغنی و روغن خام ، دستور دستورالعمل اصلاحی معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص استفاده از معافیت های تعرفه ای حاصل از خرید تضمینی دانه تولید داخل ابلاغ گردیده است. بر اساس این دستورالعمل ، کارخانجات روغن کشی در ازای خرید یک کیلو دانه روغنی کلزا ، گلرنگ ، آفتابگردان به قیمت تضمینی 80 کیلوگرم و به ازای یک کیلو خرید دانه سویا به قیمت تضمینی 70 کیلوگرم انواع دانه با تعرفه 5 درصد وارد نمایند. این خبر می تواند اثرات مثبت خوبی بر سود بهپاک ایجاد نماید. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، بهپاک اخیرا موفق به گذر از سقف کانال صعودی خود گردیده و حالا در مسیر قیمت های 830 و 1.050 تومانی قرار گرفته است.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.753 – 3.763 تومان

ب) یورو : 4.143 – 4.155 تومان

ج) درهم امارات : 1.027 – 1.032 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.205.000 – 1.215.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24