Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر وضعیت بازار فلزات پایه یکنواخت نبوده و شاهد افت و خیزهای بزرگ در قیمت ها بوده ایم. رشد قیمت ها که ..

روی بخریم؟ سرب چطور؟

در ماه های اخیر وضعیت بازار فلزات پایه یکنواخت نبوده و شاهد افت و خیزهای بزرگ در قیمت ها بوده ایم. رشد قیمت ها که از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد در دو ماه اخیر متوقف و گاه معکوس شده و اکنون بسیاری از فعالان بازار این فلزات می پرسند افق بازار چگونه خواهد بود. نهادهای تحلیلگر با بررسی وضعیت عرضه و تقاضا تلاش کرده اند افقی روشن برای بازار این فلزات ترسیم کنند.

گروه بین المللی سرب و روی در گزارش جدید خود به برخی جنبه ها از وضعیت بازار این دو فلز در سال جاری میلادی اشاره کرده است. در ادامه، متن این گزارش ارائه می شود.

انتظار می رود در سال جاری میلادی بازار روی تصفیه شده با 226 هزار تن کسری عرضه مواجه شود و عامل اصلی این کسری، رشد مصرف است. پیش بینی می شود امسال تقاضا برای روی تصفیه شده با 2.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل، به 14.3 میلیون تن برسد. سال گذشته میلادی میزان افزایش تقاضا 3.1 درصد بود.

تقاضای اروپا برای روی تصفیه شده امسال 0.7 درصد رشد می کند. افزایش تقاضا در بلژیک، ایتالیا و روسیه تااندازه ای با کاهش تقاضا در فرانسه جبران خواهد شد. همچنین پیش بینی می شود تقاضا در چین و هند افزایش یابد، در ژاپن و کره جنوبی بدون تغییر باقی بماند و در تایلند کاهش پیدا کند.

در سال گذشته میلادی کاهش تقاضا برای روی در آمریکا حاصل استفاده از ذخیره این فلز بود و انتظار می رود امسال مصرف روی تصفیه شده در این کشور به سطح مربوط به سال 2015 افزایش یابد. در سال جاری میلادی، تولید روی از معادن این فلز با 6.7 درصد افزایش به 13.7 میلیون تن خواهد رسید. سال قبل تولید از معادن 5.5 درصد کاهش یافته بود.

یکی از علل رشد تولید، بالا رفتن تولید در معدن روی هندوستان در هند است که اکنون بزرگ ترین معدن روی جهان محسوب می شود. سال قبل تولید در این معدن کاهش یافته بود اما بخش زیرزمینی معدن توسعه یافت و اکنون این عملیات به اتمام رسیده است. همچنین انتظار می رود تولید از معدن آنتامینا در پرو و معدن ترافام در فنلاند افزایش یابد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود امسال در چین و استرالیا بر تولید روی افزوده شود.

تداوم رشد تولید روی در چین و هند عامل اصلی افزایش 2.6 درصدی تولید روی تصفیه شده در سال جاری میلادی و رسیدن آن به 14.3 میلیون تن است. البته اعتصاب ها در کارخانه تصفیه روی کبک کانادا و سیل در پرو بر تولید روی تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین انتظار می رود در کره جنوبی و تایلند از تولید روی کاسته شود.

قیمت روی در سال جاری میلادی رشد کرده و در روزهای اخیر در محدود 2600 دلار در هر تن نوسان داشته است.

در ززیر نمودار تغییرات قیمت هر تن از این فلز در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

افق بازار سرب

در گزارش گروه بین المللی مطالعات سرب و روی آمده است، امسال تقاضا برای سرب تصفیه شده و تولید آن برابر خواهد بود و به همین دلیل میزان ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی تغییری نخواهد کرد.

امسال تقاضا برای سرب تصفیه شده با 2.3 درصد افزایش به 11.4 میلیون تن خواهد رسید و عامل اصلی این افزایش، رشد 4.3 درصدی مصرف در چین است.

انتظار می رود مصرف سرب در اروپا امسال ثابت باقی بماند. سال پیش میزان مصرف در این قاره 9.8 درصد افزایش یافته بود. مصرف سرب در ژاپن و کره جنوبی نیز تغییر بزرگی نخواهد داشت اما در هند و آمریکا مصرف سرب امسال 1.5 درصد افزایش می یابد.

پیش بینی می شود تولید سرب از معادن جهان امسال با 4.3 درصد افزایش به 4.9 میلیون تن برسد. افزایش تولید در چین، کانادا، یونان، قزاقستات، مکزیک و هند عامل اصلی این رشد است.

افزایش تولید سرب در چین و هند سبب می شود تولید سرب تصفیه شده در جهان امسال با 2.2 درصد افزایش به 11.4 میلیون تن برسد. سال پیش میزان تولید 2.8 درصد افزایش یافته بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24