Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آندسته از سرمایه گذاران و فعالان بازار که تا چند روز پیش هرگاه نشانه مثبت از تغییرات قیمت ها می دیدند با تمام توان وارد بازار می شدند اکنون ..

بازار، سرمایه گذاران هیجان زده را مجازات می کند

روز گذشته قیمت نفت، طلا، شاخص های مالی در برخی بازارها و ارزش یورو و پوند انگلستان در برابر دلار، کاهش یافت و این درحالیستکه سرمایه گذاران هفته گذشته بار دیگر درباره افق بازارهای مختلف دچار هیجان شدند و ریسک بالاتری پذیرفتند. یک عامل افول نسبی قیمت ها و شاخص ها، آغاز نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. امروز این نشست شروع می شود و فردا با انتشار یک بیانیه پایان خواهد یافت. محتوای این بیانیه برای فعالان بازار طلا و ارزها اهمیت بالایی دارد. هر گونه تاکید بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک، به رشد اررش دلار و کاهش قیمت طلا منجر خواهد شد. از سوی دیگر، از امروز داده های مهم و متنوع از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. بدین ترتیب در روزهای آینده شاهد افت و خیز بزرگ تر در بازارهای مالی و مواد خام خواهیم بود. هفته گذشته اعلام خبر آماده شدن برنامه کاهش مالیات ها در آمریکا سبب هیجان سرمایه گذاران و رشد شاخص های مالی شد اما کارشناسان هشدار داده اند که بر مبنای این گونه اخبار نباید تصمیم گیری شود زیرا تصویب این برنامه زمانبر است. نکته دیگر این است که برخی ریسک های بزرگ از جمله تنش در روابط سیاسی و تجاری آمریکا و چین هنور از میان نرفته است. بحران در شبه جزیره کره نیز ادامه دارد و روز گذشته ترامپ به احتمال رویارویی نظامی بین آمریکا و کره شمالی اشاره کرد البته او همچنین گفت از دیدار با رهبر کره شمالی استقبال می کند. احتمال تحقق نیافتن وعده های ترامپ، تنش در روابط آمریکا و چین و سیاست های نسنجیده ترامپ، ریسک های بزرگی هستند که از رونق اقتصاد جهان و سوددهی بازارهای مالی و مواد خام می کاهند.

نوسان قیمت ها در سطوح پایین

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته رشد ارزش دلار و خبر افزایش تولید و صادرات نفت لیبی سبب شد قیمت نفت کاهش یابد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بیش از یک درصد افول کرد و برخی تحلیلگران معتقدند فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت ها وجود دارد. افزایش قطعی تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر کشورها سبب خواهد شد تعادل بین عرضه و تقاضا دیرتر حاصل شود. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در صورتیکه اوپک برنامه کاهش عرضه نفت را تا پایان سال تمدید کند اواخر امسال بازار به تعادل خواهد رسید. قبلا تصور می شد اواسط سال این تعادل بوجود خواهد آمد. انتظار می رود در ماه جاری میلادی تصمیم گیری در باره تمدید برنامه کاهش عرضه انجام شود. پایان سال گذشته، اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت توافق کردند در نیمه نخست امسال تولید نفت خود را 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق به رشد قیمت ها کمک کرد اما از آنجا که رشد تقاضای جهانی برای نفت کند است و تولید در برخی کشورها در حال افزایش است نباید انتظار داشت قیمت ها رشد کنند. البته برخی تحلیلگران معتقدند در پایان سال جاری میلادی قیمت نفت به بالای 65 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. سرمایه گذارانی که بر مبنای افزایش قابل ملاحظه قیمت نفت وارد بازار شده اند اکنون در ضرر قرار دارند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در ماه اخیر نشان داده شده است:

جذابیت طلا کاهش یافت

امروز قیمت طلا بدون تغییر بزرگ در محدوده 1257 دلار در نوسان است. روز گذشته در ابتدای معاملات قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر نوسان اندک داشت اما در پایان معاملات همزمان با افزایش ارزش دلار شاهد کاهش قیمت این فلزات بودیم. قیمت طلا و نقره به ترتیب با 11 دلار و 28 سنت کاهش به 1257 دلار و 16.9 دلار در هر اونس رسید. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با 13 دلار و 6 دلار کاهش به محدوده 934 دلار و 819 دلار قرار گرفت. هفته پیش قیمت طلا کاهش یافت زیرا به رغم تشدید تنش در شبه جزیره کره، نگرانی ها درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به شدت کاهش یافت. در دور نخست این انتخابات، دو نامزد یعنی آقای ماکرون و خانم لوپن بیشترین آراء را کسب کردند و به دور دوم راه یافتند. احتمال بالاتر پیروزی آقای ماکرون سبب شده از ریسک جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا کاسته شود. عامل دیگری که سبب کاهش قیمت طلا شده رشد ارزش دلار است. امروز نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا آغاز می شود و با آنکه بعید است در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود اما معمولا در این مواقع شاهد رشد ارزش دلار هستیم و قیمت طلا تحت فشار قرار می گیرد. تحلیلگران معتقدند اگر بازارهای مالی عملکرد مثبت تری داشتند قیمت طلا کاهش بیشتری پیدا می کرد. از امروز داده های زیادی از اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا منتشر می شود و اگر این داده ها مثبت باشد قیمت طلا بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد گرفت. هفته قبل برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا مثبت نبود با این حال قیمت طلا رشدی نداشت. از دید کارشناسان، این به معنای فشار قابل ملاحظه ای است که بر قیمت فلز زرد وجود دارد. روز گذشته موافقت کنگره با تخصیص بودجه به دولت سبب شد ریسک تعطیلی نهادهای دولتی از میان برود. این عامل نیز بر قیمت طلا فشار وارد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی رشد کرده اند. روز گذشته بازارهای مالی در این قاره جنب و جوش بزرگی نداشتند اما از امروز بر نوسان شاخص های مالی افزوده خواهد شد زیرا هم گزارش های متعدد از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و هم تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره ادامه پیدا کرده و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر داشته است. این هفته گزارش هایی از بخش های مختلف اقتصاد چین منتشر می شود. دیدگاه کلی درباره وضعیت اقتصاد این کشور مثبت است و سرمایه گذاران معتقدند نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت چین برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی، تحقق خواهد یافت اما برخی ریسک ها وجود دارد که سبب می شود بازارهای مالی برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری داشته باشند. تنش در روابط چین و آمریکا یکی از این ریسک هاست.

اروپا. روز گذشته بازارهای بزرگ مالی در اروپا تعطیل بودند اما از امروز، همزمان با انتشار گزارش ها از شاخص های اقتصادی منطقه یورو و اعضاء مهم آن و نیز به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه انتظار می رود هیجان ها در بازارهای مالی زیاد باشد. سرمایه گذاران اروپایی معتقدند اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات حرکت می کند و بانک مرکزی اروپا به حمایت های خود از رونق اقتصاد این منطقه ادامه خواهد داد. اگر ریسک های سیاسی کاهش یابد سرمایه گذاران در بازارهای مالی اروپا سود قابل قبول کسب خواهند کرد.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا رشد کردند اما میزان افزایش زیاد نبود. سرمایه گذاران منتظر پایان یافتن نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی هستند و با آنکه احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست بسیار کم است اما محتوای بیانیه پایانی نشست اهمیت بالایی دارد. پیش بینی شده امسال دو بار دیگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود. بانک مرکزی آمریکا معتقد است پایین باقی ماندن نرخ ها برای مدتی طولانی به زیان اقتصاد است اما ترامپ با افزایش ارزش دلار که حاصل افزایش نرخ های بهره است مخاالف است. بدین ترتیب داده های اقتصادی به عنوان یکی از مبناهای تصمیم گیری بانک مرکزی اهمیت بالایی دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال افزایش قیمت ها زیاد نیست

امروز قیمت مس با 0.6 درصد افزایش به 5750 دلار در هر تن رسیده است. روز گذشته به دلیل تعطیلی بازارهای اروپایی تغییر بزرگی در قیمت فلزات پایه ایجاد نشد. این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است منتشر می شود و نیز انتظار می رود نوسان در ارزش دلار زیاد باشد. به همین دلیل پیش بینی شده افت و خیز قیمت فلزات پایه در روزهای آینده زیاد خواهد بود. قیمت این فلزات در دو ماه اخیر در سطوح پایین تر از قبل نوسان کرده زیرا سرمایه گذاران به این واقعیت توجه کرده اند که قرار نیست میزان تقاضا برای فلزات یاد شده در چین خیلی افزایش یابد. همچنین اختلال های احتمالی در عرضه برخی از این فلزات زودگذر است. برخی تحلیلگران معتقدند بزرگ ترین ریسک برای بازار فلزات پایه که می تواند سبب کاهش قیمت ها شود محدود شدن برنامه های حمایتی دولت چین است. دولت چین قصد دارد از میزان حمایت ها از بخش های زیرساختی و مسکن بکاهد البته این برنامه تدریجی خواهد بود اما اجرای آن از تقاضا برای فلزات پایه و نیز فولاد خواهد کاست. از سوی دیگر میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلز در حد قابل قبول است. حال اگر ارزش دلار رشد کند احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد. در واقع در خوشبینانه ترین حالت، قیمت فلزات پایه در ماه های آینده در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد زودگذر ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافته است. روز گذشته با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت نبود شاهد رشد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بودیم. برخی تحلیلگران معتقدند نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سبب شده ارزش دلار تقویت شود. امروز نشست دو روزه این کمیته آغاز می شود و فردا مشخص خواهد شد چه تصمیمی درباره نرخ های بهره اتخاذ شده است. همچنین در پایان نشست بیانیه ای صادر می شود که در آن دیدگاه اعضاء کمیته درباره وضعیت اقتصاد آمریکا بیان می شود. بعید است در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود. در نظرسنجی ها پیش بینی شده در نشست ماه آینده (ژوئن) و در نشست ماه سپتامبر، نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. البته در آستانه برگزاری هر نشست، ارزش دلار رشد می کند. از سوی دیگر، یکشنبه هفته آینده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و انتظار می رود در آن آقای ماکرون که نامزد مستقل و لیبرال است پیروز شود. اگر چنین شود یورو تقویت خواهد شد زیرا ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تقریبا از میان خواهد رفت. در ماه گذشته میلادی شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافت زیرا از یک سو ترامپ بر لزوم کاهش ارزش دلار تاکید کرده و از سوی دیگر برخی داده ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و این بدان معناست که بانک مرکزی این کشور تا پایان سال جاری میلادی حداکثر دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت اما در یک ماه و سه ماه آینده شاخص دلار افزایش می یابد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، منطقه یورو، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24