Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه حمل و نقلی ، حسینا پس از شکست مقاومت ٩٢٠ تومانی و پولبک به سطح مذکور با افزایش تقاضا در یک قدمی قیمت های ١.٠٠٠ تومانی قرار گرفته است. این شرکت درآمدهای خوبی در دی ماه و بهمن ماه شناسایی نموده اما عملکرد اسفند ماه خود را هنوز منتشر نکرده است ! گفتنی است ، حسینا از ٣٠٨ میلیارد تومان فروش پیش بینی شده در سال ٩۵ ، مبلغ ٢٩۴ میلیارد معادل ...

«شاخص مثبت – بازار منفی !!»

1) بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته با فشار عرضه های بیشتری روبرو شد بطوریکه که بسیاری از صنایع و نمادها نیز با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. البته شاخص کل رنگ دیگری داشت و با نمادهایی نظیر رانفور ، همراه اول و حکشتی نیز ، رشد اندک 41 واحدی را به ثبت رساند ! واقعا نمی فهمیم اگر شاخص متناسب با بازار اصلاح کند ، چه ایرادی دارد که اینقدر به روی این مساله حساسیت به خرج داده می شود. البته برخی از گروه ها نظیر گروه بانکی ، انبوه سازی و قند و شکر نیز وضعیت خوبی داشتند و با رشد قیمت نشان دادند که هنوز هم نقدینگی در بازار هست و نگرانی از بابت خاتمه یافته یافتن روند صعودی وجود ندارد. بطور کلی باید گفت که اگرچه سهامداران و سرمایه گذاران بازدهی بزرگی را در مدت اخیر کسب ننموده اند و به نوعی رشد یک ماه اخیر جبران افت قیمت ها در یک ماه پایانی سال گذشته می باشد اما در مجموع همین که بازار برای یک دوره ثابت معاملات بیش از 150 میلیارد تومانی را تجربه می کند ، خبر خوبی است و بطور قطع اگر چرخش این نقدینگی در بازار استمرار داشته باشد ، می توان به بازدهی بیشتر صنایع و در نتیجه کسب سود بیشتر سهامداران و فعالان بازار امیدوار بود.

در شرایط فعلی یکی از اولویت ‌های مهم اقتصادی ، مهار منطقی سود بانکی و هماهنگ‌ کردن آن با توجه به نرخ تورم است. نقدینگی قابل توجه ساکن که تاکنون به مدد نرخ سود سپرده‌ های بانکی بالا در حالت سکون به سر می‌ برد، باید از طریق سیاست ‌های جدید ( به غیر از پیشنهاد نرخ سود بانکی بالا ) ، از طریق واسطه‌ های مالی وارد فعالیت‌ های تولیدی و کارآفرینانه شود. به ‌نظر می ‌رسد این موضوع مورد توجه بسیاری از فعالان بازار قرار گرفته است. لذا به نظر می رسد سرمایه گذاران انتظار دارند کاهش سود بانکی منجر به افزایش P/e بازار سهام شود. نتایج تحقیقات تجربی در بازارهای پیشرفته بین‌المللی نشان می ‌دهد که هر یک درصد افزایش در نوسان‌ پذیری بازار سهام ، بیش از یک واحد از میانگین P/e بازار سهام را کاهش می ‌دهد. همچنین بالا بودن میانگین بازده سهام یک شرکت یا یک صنعت در بلند‌مدت موجب بالا بودن P/e آن شرکت یا صنعت می ‌شود. در مجموع به نظر می ‌رسد بازار سهام سیگنال‌ هایی مبنی بر اثرات برجام ، در اولویت قرار گرفتن حل مسائل بانکی ، کاهش سود سپرده‌ ها و عدم مشکلات جدی در روابط بین‌المللی دریافت کرده و این تحلیل و نگرش سبب شده تا شاهد خوش بینی به بهبود وضعیت شرکت ها و در نتیجه رشد میانگینP/e بازار باشیم. اما به سراغ بازار برویم که امروز زیر تیغ عرضه ها قرار گرفت و شاهد تشدید فشار فروش و افت قیمت ها بودیم. به نظر می رسد بازار بعد از رشد اخیر نیاز به یک استراحت کوتاه داشته باشد و شاید اصلاح قیمت ها چندان هم طولانی نباشد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 20 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته، مثبت 2 گروه قند و شکر و رایانه و منفی 2 گروه خودروسازی و تامین آب ، برق و گاز قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر شاهد تداوم یافتن فشار فروش و افت قیمت ها باشیم. خصوصا که فشار عرضه در یک ساعت پایانی بازار امروز بالا بود اما می توان امیدوار بود که با گذر از نیمه ابتدایی معاملات ، به مرور شاهد بهبود سر و شکل بازار باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید معتقد است که متحدان آمریکا تمایلی به تحریم دوباره ایران ندارند. ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه ‌ای با فاکس نیوز در مورد مسائل مختلف از جمله ایران صحبت کرد. وی در بخشی از این مصاحبه و در پاسخ به این سوال که با توجه به رفتار ایران در منطقه که مورد قبول آمریکا نیست آیا این کشور می ‌تواند تحریم ‌های جدیدی علیه ایران وضع کند درحالی که متحدانش علاقه ‌ای به انجام این کار ندارند گفت: متحدان ما تمایلی به انجام این کار ندارند و آنچه در 8 سال گذشته شاهد آن بوده ‌ایم این است که سیاست آمریکا به طور ناخواسته باعث تقویت ایران در خاورمیانه و فراتر از آن شده است. اکنون با فاجعه ‌ای در خاورمیانه مواجه هستیم که ایران بخشی از شکل گیری آن بوده است. وی در ادامه گفت: آنچه درحال حاضر حیاتی است تغییر سیاست مقابله با ایران است و آنچه اکنون شاهد آن هستید به خاطر رهبری رئیس‌ جمهوری و به عنوان مثال روابط واقعا قدرتمند با دنیای عرب است و به نظرم فرصت فوق‌العاده‌ ای برای مقابله با رفتارهای مخرب ایران در منطقه و فراتر از آن ایجاد شده است.

ب) در خبرهای اقتصادی ، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد : گام نخست انتقال حساب شرکت ‌های دولتی به بانک مرکزی به‌ طور کامل برداشته شد. با این اقدام، چرخه معیوبی که در سال‌ های گذشته، میان شرکت‌ های دولتی با بانک ‌های نگهدارنده حساب ‌ها ایجاد شده بود، از کار افتاد. رسوب وجوه در میان بانک‌ ها و اعطای تسهیلات با ترجیحات رانتی، زمینه فساد را در حساب‌ های دولتی فراهم آورده بود، در نتیجه این اقدام باعث می ‌شود تعادل نادرست در تجهیز و تخصیص حساب‌های دولتی با بانک ‌ها از بین برود. از سوی دیگر، انتقال حساب ‌ها به شکل متمرکز به بانک مرکزی، با بهره ‌گیری از ابزار الکترونیکی و قابلیت رصد پرداخت‌ ها، قدرت دید دولت را برای ارزیابی جریان منابع و مصارف افزایش می ‌دهد‌ و گام مهمی درخصوص شفافیت حقوق‌ های پرداختی دولت است. در کنار این موارد تمرکز منابع در بانک مرکزی، از انباشت منابع در حساب‌ های دولتی و رسوب پول در حساب ‌ها جلوگیری می ‌کند، در نتیجه تخصیص منابع به طرح ‌های اقتصادی در زمان مناسب صورت گرفته و موجب پویایی اقتصاد کشور خواهد شد؛ روندی که به گفته مسوولان بانک مرکزی، در راستای محورهای اساسی «اقتصاد مقاومتی» درباره به‌ کارگیری منابع عمومی در تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود.

ج) در خبرهای بورسی ، دکتر شاپور محمدی گفت: تخلف در سازمان بورس پیگیری می شود و افراد تا 150 میلیون و شرکت ها تا 250 میلیون در صورت تخلف به صورت قطعی و لازم الاجرا جریمه می شوند و در مورد اختلافات حرفه ای هیات داوری امکان رسیدگی به اختلافات را دارد. وی در خصوص جرایم بازار سرمایه گفت: جرایم در بازار سرمایه به مواردی اطلاق می شود که بازار را تحت تاثیر و نوسان کاذب قرار دهد. این موارد می تواند شامل افشای اطلاعات نادرست در بازار و انتشار اطلاعات محرمانه قبل از انتشار عمومی باشد که در این موارد فقط دادگاه صلاحیت رسیدگی دارد. سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: با شناسایی خلا ها، اصلاح قانون بازار و قانون تجارت در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی از دلایل اصلاح قوانین بازار سرمایه اظهار داشت: پراکندگی قوانین، مشکلات تعاریف قانونی، عدم وجود تعریف برخی مفاهیم موجود و یا جدید در بازار اوراق بهادار و محدودیت اعمال حاکمیت شرکتی از جمله مواردی است که ضرورت اصلاح قوانین بازار سرمایه را پر رنگ می کند. رییس سازمان بورس با اشاره به برخی ازمواد قانونی فعلی بازار سرمایه گفت: در برخی از مواد قانون از جمله ماده 35 امکان کشف، شناسایی و پیگیری جرایم به سازمان بورس داده شده است که بر همین اساس به شکل روزانه خرید و فروش های افراد رصد می شود تا حرکت های شبه دستکاری سریعاً شناسایی شود. دکتر محمدی به اهمیت سلامت و شفافیت بازار اشاره و اظهار داشت: کاهش ریسک، ایفای تعهدات، نقدشوندگی و منصفانه بودن معاملات وظیفه نهاد ناظر بازار سرمایه است.

د) در بازارهای جهانی ، در حالی که احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نشست ماه جاری اوپک افزایش پیدا کرده، انتشار یک گزارش ضعیف از بخش تولید چین موجب شد تا قیمت نفت امروز با کاهش روبرو شود. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با 10 سنت کاهش به 49 دلار و 23 سنت رسید. قیمت نفت برنت هم برای تحویل در ماه جولای با 13 سنت کاهش به 51 دلار و 92 سنت رسید. دیگر عامل تضعیف قیمت نفت، کاهش سریعتر از حد انتظار رشد در بخش تولید چین در ماه آوریل بود. یک تحقیق رسمی نشان داد که تورم قیمت تولید کننده در چین کاهش یافته و تلاش های سیاست گذاران برای مهار ریسک های مالی در اقتصاد چین بر میزان تقاضا تاثیر گذاشته است. بانک ای ان زد در یادداشتی نوشت: «تعدیل شاخص مدیران خرید چین می تواند موجب وارد آمدن فشار بر قیمت کالاها شود.»

این سومین هفته متوالی است که قیمت نفت، کار خود را با کاهش آغاز می کند. میزان ذخایر نفتی همچنان بالاست و بازار همچنان با مازاد عرضه ای که از سال2014 به وجود آمده، دست و پنجه نرم می کند. وزیر نفت ایران روز شنبه گفت، کشورهای تولید کننده عضو و غیر عضو اوپک سیگنال های مثبتی در مورد تمدید توافق کاهش تولید ارسال کرده اند و تهران هم از این تمدید حمایت خواهد کرد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) قرار است در ماه جاری میلادی سیاست تولید خود را مورد بحث قرار دهد. نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان می دهد که اگر اوپک توافق کاهش تولید را تمدید کند، حجم ذخایر نفتی تا پایان سال کاهش خواهد یافت. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان هم گفته، با تولید کنندگان کشورهای آسیای مرکزی در مورد بازارهای نفت و سطح تولید به اجماع رسیده ایم.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات خوب اما نسبتا کم حجمی را شاهد هستیم. نمادهای این گروه پس از رشد و اصلاح اخیر ، باری دیگر برای آغاز یک حرکت رو به جلو آماده می شوند. به نظر می رسد در سال جاری شاهد عملکرد بهتری از شرکت های این گروه باشیم خصوصا که دولت تلاش دارد تا چرخ های صنعت مذکور را به روی غلتک قرار داده و نتیجتا در سایر صنایع مرتبط از فولاد گرفته تا سیمان ، کاشی و سرامیک و ... تحرک ایجاد نماید. لذا با توجه به اینکه شرکت های ساختمانی طی سال های اخیر پروژه های زیادی را به مرحله فروش رسانده اند ، می توان به تحقق سودهای پیش بینی شده تا حدودی امیدوار بود. هر چند که سال مالی اکثر شرکت های انبوه سازی منتهی به 31 شهریور ماه بوده و تحولات واقعی را در بودجه سال 97 شرکت ها خواهیم دید.

در این گروه وساخت تلاش دارد تا با عبور از مقاومت 268 تومانی ، هدف قیمتی 300 تومانی برابر با سقف کانال نزولی را در پیش بگیرد. البته در معاملات امروز ناموفق بود اما به نظر طی روزهای آتی موفق به عبور از مقاومت یاد شده گردد. رشد قیمت ونوین در شرایطی که بخش مهمی از ارزش ذاتی وساخت را تشکیل می دهد ، از مهمترین دلایل توجه بازار به وساخت می باشد. اما ثنوسا هم در وضعیتی مشابه با وساخت ، در تلاش برای شکست سد مقاومتی 188 – 190 تومانی می باشد که البته او هم ناموفق بود. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، شرایط را برای پیشروی سهم تا قیمت های 210 – 215 تومانی مهیا خواهد نمود. اما در ثفارس بعد از اصلاح 2 – 3 روز کاری اخیر ، شاهد آرام گرفتن سهم در مرز قیمت های 300 تومانی هستیم. در این سهم باری دیگر بحث فروش واحدهای پاساژ طلا و جواهر نیکان بصورت یکجا به سرمایه گذار خارجی جدی شده و کم کم شایعات درخصوص توقف نماد برای تعدیل عایدی قوت می گیرد. ضمنا جلساتی با نمایندگان شرکت طراح فرانسوی در جریان است و در این خصوص هم روی سایت اصلی شرکت اشاراتی شده است. به نظر ثفارس در میان مدت پتانسیل خوبی برای رشد خواهد داشت. خصوصا که شرکت بر خلاف سایر همگروهی ها ، در سال های گذشته در فروش پروژه های خود عملکرد موفقی داشته است.

در این گروه ثالوند امروز هم معاملات خوبی داشت و تا ساعت 12 موفق شد صف خرید خود را حفظ نماید اما شکل گیری فشار فروش در کلیت بازار سبب شد تا صف این نماد هم عرضه شود. البته وضعیت در ثالوند مطلوب بوده و سهم جای رشد تا قیمت های 300 تومانی را هم دارد. این شرکت سود هر سهم خود برای سال جاری را در سطوح 298 ریالی پیش بینی نموده و این در حالیست که سود سال گذشته در سطوح 230 ریالی بوده است. مارکت ثالوند در حالی 80 میلیارد تومان است که 44 میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام و 151 میلیارد تومان پروژه به فروش نرسیده دارد. الوند از پروژه سپیده اراک و پارکینگ خاتم سود بسیار مناسبی خواهد برد که حاشیه سود خوبی هم دارد. ثالوند که برای سال جاری باید به 98 میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی برسد به گواه گزارش ماهانه فروردین 51 میلیارد ریال از آن را محقق کرده و آهنگ فروش پروژه ها نشان می دهد که سود پیش بینی شده قابلیت تحقق دارد. در واقع باید گفت مسکن الوند در بین همگروهان صورت مالی شفافی دارد و در عملکرد 6 ماهه 45 میلیارد ریال ورود وجه نقد عملیاتی داشته که نشان از پشتوانه نقدی سود عملیاتی است و می تواند روزهای بهتری را تجربه کند.

در ثشرق ، روز گذشته توقف نماد برای تعدیل منفی را داشتیم ! این شرکت در یک حرکت غیر منتظره ، سود هر سهم خود را در جدیدترین گزارش منتشر شده ، با تعدیل منفی 40 درصدی از سطوح 169 ریالی به 101 ریال کاهش داد و در دوره 6 ماهه (67) ریال زیان شناسایی نمود. ثشرق در گزارش قبلی مبلغ فروش و بهای تمام شده را در سطوح به ترتیب 558 و 381 میلیارد ریالی پیش بینی کرده بود و برنامه شرکت بر این مبنا استوار بود که 152 میلیارد ریال سود خالص محقق نماید اما اگرچه در گزارش جدید منتشر شده سود عملیاتی تنها 15 میلیارد ریال کاهش داشته و رقن چندان بزرگی نیست اما دریافت تسهیلات از بانک مرکزی و پیش بینی هزینه مالی 43 میلیارد ریالی نزدیک به یک سوم از سود شرکت را خورده است. واقعا نمی دانیم چرا برخی از زیر مجموعه های ثمسکن نظیر همین ثشرق همیشه عملکرد ضعیفی دارند اما در طرف دیگر برخی از زیر مجموعه ها نظیر ثپردیس و ثالوند عملکرد بهتری دارند ! به نظر خود ثمسکن نیز در قیمت های فعلی ریسک خاصی ندارد و برای پرتفوی بزرگ گزینه بدی نیست.

5) گروه بانکی با وجود عرضه های سنگین اما باز هم یکی از گروه های مورد توجه بود و شاهد رشد قیمت در اکثر نمادها بودیم. 4 عامل : 1- افت سنگین قیمت ها در ماه های اخیر ، 2- حمایت دولت و سازمان در راستای جبران بخشی از افت سنگین اخیر ، 3- اتصال برخی از بانک های ایرانی به بانک های بزرگ اروپایی و 4- تصویب افزایش سرمایه 45 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک ها ( از این رقم 22 هزار میلیارد تومان مربوط به بانک های دولتی است. ) از مهمترین دلایل توجه بازار و رشد قیمت نمادهای این گروه می باشد. البته برخی معتقدند که جدی شدن بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز می تواند عاملی برای رشد قیمت ها باشد اما واقعیت این است که بانک ها طی 3 – 4 سال اخیر دارایی های خود را به روز کرده اند و طی این مدت تغییر اساسی در میزان دارایی آن ها که بتوانند از این محل افزایش سرمایه بدهند ، رخ نداده و عملا این مساله را باید منتفی شده دانست.

در این گروه بانک تجارت امروز هم پیشتاز بود و با وجود عرضه های بیش از 100 میلیونی در قیمت های درصد مثبت اما سهم باز هم موفق شد با صف خرید محدود به کار خود خاتمه دهد. بانک تجارتی که مطالبات سنگینی از دولت داشته و فقط تسویه این مطالبات که دولت نیز وعده آن را داده و فروش بخش دیگری از دارایی ها می تواند وضعیت ترازنامه شرکت را بهبود ببخشد. به لحاظ تکنیکی انتظار می رود وتجارت به مرور تا قیمت های 75 تومانی پیشروی نماید. در بانک ملت ، فشار عرضه ها بیشتر بود اما به هر جهت سهم توانست ضمن حفظ گارد صعودی ، قیمت های بیش از 110 تومانی را لمس نماید. وبملت در حالی یکی از بنیادی های گروه است که زمزمه هایی درخصوص تعدیل منفی شرکت در گزارش 12 ماهه به گوش می رسد ؛ چراکه وبملت بودجه خود را دست بالا دیده و تنها فروش دارایی می تواند به داد شرکت برسد.

اما در بانک انصار معاملات ضعیف تر از بانک های دولتی دنبال می شود. چراکه سهم تا سقف تاریخی 240 – 250 تومانی فاصله زیادی نداشته و از همین روی تمایل کمتری به خرید این سهم دیده می شود. البته باید توجه داشت که انصار از نظر بنیادی یکی از خوب های گروه بوده که اتفاقا مطالبات زیادی هم از دولت ندارد. وانصار برای سال جاری نیز برنامه عرضه یکی از زیر مجموعه های ساختمانی خود را دارد و به نظر تحقق این امر می تواند یاری دهنده سهم برای عبور از مقاومت یاد شده باشد. البته در کوتاه مدت چنین رویدادی دور از ذهن می باشد. در این گروه حکمت برای چندمین بار با مقاومت 130 تومانی درگیر شده و باید دید این بار توان گذر از این سد را دارد یا خیر. این بانک برنامه افزایش سرمایه داشته و در بلند مدت وضعیت مناسبی دارد اما برای خرید بهتر است منتظر عبور سهم از مقاومت 130 تومانی باشیم.

6) امروز علیرغم کم جان بودن طرف تقاضا در اکثر نمادها، روز شیرین قندی ها بود و نمادهای این گروه با تشکیل صف های خرید یک دست سبزپوش شدند. در کنار گزارش های خوب منتشر شده نمادهای قند و شکر، بـا تصویب و اجرای کاهش تعرفه واردات به 20 درصد شاهد بهبود بیشتر شرایط سودآوری واحدهایی می شویم کـه فعالیت بازرگانی نیز دارند. مهم ترین اتفاق بازگشایی بدون محدودیت قنیشا در ساعات پایانی معاملات بود. این شرکت صبح امروز طی اطلاعیه ای دلایل انحرافات بودجه اصلاح شده سال مالی 96 نسبت به عملکرد واقعی 6 ماه را تحقق فروش 96 درصدی شکر سفید ، 70 درصد تفاله خشک و 55 درصد ملاس تولیدی اعلام نمود. همچنین در صورت شناسایی هزینه مطالبات مشکوک الوصول، ذخیره پاداش هیئت مدیره و موارد دیگر، سود اعلامی 157 ریال جهت هر سهم محقق می گردد. بنابراین نسبت به پیش بینی قبلی یعنی 77 ریال، سود هر سهم شرکت 104 درصد افزایش یافته است. قنیشا پرحجم ترین قندی بود و با معامله 5 میلیون و 800 هزار سهم ، با نوسانی 30 درصدی ابتدا تا 289 تومان پیش رفت اما با فشار عرضه صف فروش تشکیل داد و در انتها صف عرضه آن جمع آوری شد. محدوده 280 تومانی سقف تاریخی قنیشا بوده و چنانچه سهم موفق به تثبیت در سطوحی بالاتر از آن گردد ، می توان به قنیشای بیش از 300 تومانی امیدوار بود.

قشکر نیز برای پیش بینی سود سال 96 خود اصلاحیه داده و احتمالا با انتشار نامه ای مشابه به قنیشا، فردا آماده بازگشایی شود. بر این اساس قشکر سود 16 ریالی سال مالی منتهی به شهریور ماه 96 خود را با 138 درصد تعدیل مثبت به 38 ریال رسانده است. این شرکت در دوره 6 ماهه مبلغ 71 ریال از بودجه معادل 187 درصد را پوشش داده است. بنابراین بازگشایی قشکر با رشد بیش از 10 – 15 درصدی دور از ذهن نیست. خصوصا که قندی ها در شرایط طبیعی و در نبود قشکر نیز رشد خوبی را تجربه کرده اند و قشکر نیز باید عقب ماندگی خود را در روز بازگشایی جبران نماید.

در سایر نمادهای معامله شده، سهم ها مشغول شکست مقاومت های قبلی یا پیش بینی شده می باشند و اهداف بالاتری را پیش روی خود ترسیم می کنند. شاخص گروه قند و شکر جای یک رشد 100 واحدی را دارد و این یعنی همچنان می توان به روزهای آتی این گروه امیدوار بود اما به طور قطع در روزهای اتی به مرور بر فشار عرضه ها افزوده خواهد شد. روز گذشته مجمع قثابت را داشتیم. به نظر تحولات این مجمع نیز در روند حرکتی ایجاد شده در قندی ها نیز موثر بوده است.

7) در گروه معدنی و فلزی معاملات متعادل و نسبتا مثبتی را شاهد بودیم. فلزی و معدنی هایی که می توانند با گزارشات 12 ماهه همراه با تعدیل مثبت خود باری دیگر توجه بازار را به خود جلب کنند. روند حرکتی فلزات در بازارهای جهانی به گونه ای است که تشخیص روند آتی کمی سخت شده است. به عنوان مثال در حالی اخیرا فلز «روی» ترند صعودی یکساله خود را از دست داده که هنوز محدوده حمایتی 2.500 واحدی از دست نرفته است. لذا اکثر معامله گران در انتظار تعیین تکلیف قطعی روند این فلز می باشند. در فلز مس هم تقریبا شرایط به همین صورت است و خیلی نمی توان درخصوص روند آتی آن اظهارنظر نمود. لذا همین عامل سبب شده تا سهمی مثل فملی با وجود پتانسیل تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه اما روند خنثی و کسل کننده ای را تجربه نماید. این سهم در قیمت های 180 تومانی حمایت خوبی داشته و در صورت برگشت از این سطح، قابلیت رشد تا سطوح 200 تومانی را دارد.

در رویی ها ، کاما معاملات متعادل و مثبتی را در مرز قیمت های 600 تومانی تحربه می کند. سهمی که سود 103 تومانی را پیش بینی نموده اما با توجه به عملکرد 12 ماهه می توان به سود 110 – 120 تومانی شرکت امیدوار بود. با این تفاسیر باید گفت که شرکت اگر تقسیم سود 70 – 80 تومانی در مجمع داشته باشد و سود سال 96 را در سطوح 90 – 100 تومانی در نظر بگیریم ، P/e سهم به رقم جذاب 5 مرتبه ای می رسد ! لذا اگر روی بتواند در قیمت های بیش از 2.600 دلاری دوام بیاورد ، باما نیز پتانسیل رشد تا قیمت های 680 – 700 تومانی را خواهد داشت.

اما در فاسمین شاهد انتشار گزارش خیره کننده سهم در دوره اسفند ماه بودیم. این شرکت در آخرین ماه از سال موفق شده با فروش فوق العاده 792 میلیارد تومانی ، کل مبلغ فروش خود را به 3.206 میلیارد ریال برساند و این در شرایطی است که کل فروش پیش بینی شده برای سال 95 مبلغ 2.969 میلیارد ریال بوده و عملا شرکت رشد 8 درصدی مبلغ فروش داشته که عمده آن مربوط به افزایش نرخ فروش است. لذا پیش بینی می شود همزمان با انتشار گزارش 12 ماهه ، توقف سهم برای تعدیل مثبت 20 درصدی را داشتیم. با این تفاسیر باید گفت که سهم در قیمت های جذابی معامله می شود.

در فرآور شاهد روند نوسانی سهم در مرز قیمت های 800 تومانی هستیم. فرآوری که اهرم بالایی داشته اما برای بازگشت به قیمت های بیش از 1.000 تومانی نیاز به شکست قطعی مقاومت 860 تومانی دارد. در کروی نیز وضعیت بد نیست و سهم بر روی حمایت خوبی قرار گرفته است. این سهم برای بازگشت به مدار رشد ، نیاز به رشد قیمت نمادهای زیر مجموعه نظیر فاسمین ، فرآور و فسرب دارد. اما بد نیست اشاره ای هم به فسرب داشته باشیم. سهمی که اصلاح خوبی را رقم زده و اکنون مطابق با تصویر ذیل ، بر روی خط روند صعودی خود قرار گرفته است. با توجه به بهبود قیمت سرب در بازارهای جهانی ، پیش بینی می شود فسرب نیز در کوتاه مدت یک نوسان مثبت و رشد تا قیمت های 336 تومانی داشته باشد. با این حال معامله گران باید حد ضرر خود را در قیمت های 260 تومانی قرار داده و به این حد ضرر پایبند بمانند. ( سیگنالی برای معامله گران ریسک پذیر )

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه حمل و نقلی ، حسینا پس از شکست مقاومت 920 تومانی و پولبک به سطح مذکور با افزایش تقاضا در یک قدمی قیمت های 1.000 تومانی قرار گرفته است. این شرکت درآمدهای خوبی در دی ماه و بهمن ماه شناسایی نموده اما عملکرد اسفند ماه خود را هنوز منتشر نکرده است ! گفتنی است ، حسینا از 308 میلیارد تومان فروش پیش بینی شده در سال 95 ، مبلغ 294 میلیارد معادل 95.5 درصد آن را پوشش داده و به نظر یکی از گزینه هایی است که تعدیل خوبی خواهد داشت. در سوی دیگر برخی به روی حسیر کار می کنند. شرکتی که ظاهرا در حال واردات 500 واگن و 10 لوکومتیو از روسیه و قرارداد خرید 500 واگن دیگر داخلی می باشد. این شرکت شایعه تعدیل مثبت سنگین سود را هم به همراه داشته و به نظر در قیمت های 320 تومانی گزینه بدی با دید میان مدتی نیست. به خصوص اینکه سهم شناوری بالایی نداشته و از سوی بازار و سهامداران حمایت می شود.

ب) در گروه مواد غذایی هم فشار عرضه بالا بود هر چند که برخی از نمادها از کمند عرضه ها رها شدند. در این گروه بهپاک از نمادهای مورد توجه بود که به دلیل کاهش بهای تمام شده ناشی از واردات مواد اولیه با قیمت ارزان تر ، جای تعدیل عایدی خواهد داشت و دلیل توجه به سهم نیز همین مساله می باشد. در کنار بهپاک ، غبشهر را داریم که بواسطه وضعیت بنیادی مناسب ، فروشنده خاصی در منفی ها ندارد اما در رشد ها هم کُند حرکت می کند. این شرکت طی مدت اخیر گزارش های خوبی داشته و رشد 121 درصدی سود عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان از پتانسیل های بالای شرکت دارد. به نظر غبشهر را بیشتر باید زیر نظر داشت. این شرکت با کمی کنترل روی بهای تمام شده و دریافت افزایش نرخ می تواند تعدیلات خوبی در گزارش های پیش رو داشته باشد.

ج) در گروه لبنیاتی هم وضعیتی مشابه با گروه غذایی داشتیم. البته در این گروه بازار این روزها غشاذر را بهتر می خرد. این سهم در قیمت های 150 تومانی معرفی شد و به نظر فروش در این قیمت ها با توجه به نزدیک بودن به مقاومت 216 تومانی ، استراتژی صحیحی باشد. وحیدی معاون مالی شرکت صنایع شیر ایران درخصوص شرکت پگاه آذربایجان غربی گفت: این شرکت برنامه های زیادی برای سال مالی آتی دارد که توسط اعضای هیئت مدیره در مجمع عنوان خواهد شد. این برنامه ها براساس سیاست های هیئت مدیره چیده شده و مجمع عمومی بهانه ای خواهد بود برای اعلام این برنامه ها. وی ادامه داد: شرکت پگاه آذربایجان غربی موفق شده تا بتواند مجوز IR را برای صادرات به روسیه اخذ نماید. با این موضوع فروش صادراتی شرکت پگاه آذربایجان غربی افزایش خواهد یافت. در نتیجه موجبات افزایش فروش شرکت فراهم خواهد شد. وی تاکید کرد: برنامه های زیادی در این مجموعه وجود دارد و این شرکت موفق عمل کرده است. ضمن اینکه این شرکت نرخ ارز را حدود 3.500 تومان در بودجه خود دیده و امکان اینکه از این محل یعنی تسعیر ارز تعدیل درآمدی داشته باشد نیز وجود دارد. وی تصریح کرد: شرکت های زیرمجموعه صنایع شیر به طور معمول هزینه های خود را کاهش می دهند و با این کاهش هزینه ها می توانند درآمد خود را تعدیل و افزایش دهند. وی خبر داد: صنایع شیر در نظر دارد تا هر چه سریعتر پگاه آذربایجان شرقی را عرضه کند. مراحل اجرایی شدن این عرضه در حال انجام است و به نظر می رسد در خرداد ماه شاهد عرضه این شرکت در بازار سرمایه باشیم.

د) در گروه پتروشیمی ، وپترو نیز یکی از نمادهای مورد توجه است. این سهم در معاملات امروز در یک قدمی حمایت 149 تومانی معاملات خوبی داشت. به نظر وپترو نیز می تواند در روزهای آتی تقاضای بهتری داشته باشد و پس از کف سازی در سطوح فعلی ، اهداف قیمتی 200 تومانی را نشانه بگیرد. توصیه می شود این سهم را زیر نظر داشته باشید.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.755 – 3.765 تومان

ب) یورو : 4.145 – 4.157 تومان

ج) درهم امارات : 1.027 – 1.034 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.208.000 – 1.218.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24