Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مهمترین رخدادها در بازارهای کالایی را باید به بازار فولاد مربوط دانست زیرا از یک سو شاگرد اول بازارها در دو هفته اخیر بوده و از طرف دیگر نگرانی از تغییر جهت قیمت ها نیز جدی است. با توجه به بارش باران و احتمال ایجاد محدودیت های حمل و نقل جاده ای در کنار نگرانی از عقب نشینی خریداران ، به نظر می رسد بازار فولاد وضعیت شکننده ای پیدا کرده باشد بنابراین باید فعالیت در این بازار را با دقت بالاتری مورد توجه و رصد قرار داد،زیرا احتمال تغییر فاز بازار وجود دارد...

پرچم فولاد بالاست!

بورس24 : افزایش ممتد قیمت ها در بازار فولاد در کنار ثبات شکننده بهای محصولات پتروشیمی را می توان چهره غالب بازارهای کالایی دانست که البته در هیاهوی مناظره و انتخابات کم رنگ جلوه کرده است. از سوی دیگر بازارهای جهانی به رشد نرخی جدید امیدوار بوده و ممکن است جریان غالب بازارهای بین المللی به سمت افزایش نرخ هایی جدید متمایل شود،رخدادی که قطعاً بخش غالب بازارهای کالایی در داخل کشور را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

مهمترین رخدادها در بازارهای کالایی را باید به بازار فولاد مربوط دانست زیرا از یک سو شاگرد اول بازارها در دو هفته اخیر بوده و از طرف دیگر نگرانی از تغییر جهت قیمت ها نیز جدی است. با توجه به بارش باران و احتمال ایجاد محدودیت های حمل و نقل جاده ای در کنار نگرانی از عقب نشینی خریداران ، به نظر می رسد بازار فولاد وضعیت شکننده ای پیدا کرده باشد بنابراین باید فعالیت در این بازار را با دقت بالاتری مورد توجه و رصد قرار داد،زیرا احتمال تغییر فاز بازار وجود دارد.

در هفته اول اردیبهشت ماه رقم خورد / معامله ۳۳۸ هزار تن انواع کالا در تالار نقره ای

در اولین هفته منتهی به ۷ اردیبهشت ماه، ۳۳۸ هزار و ۱۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶ هزار ۲۰۹ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت. به گزارش«پایگاه خبری شرکت بورس کالای ایران»، طی هفته مذکور در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی، ۹۵ هزار و ۹۷۵ تن انواع کالا به ارزش ۲ هزار ۱۶۵ میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار ۹۰ هزار و ۸۰۵ تن فولاد، ۲ هزار و ۸۵۰ تن مس، ۲۰۰ تن آلومینیوم، ۱۲۰ تن کنسانتره مولیبدن، بیش از ۱۷ کیلوگرم شمش طلا و ۲ هزار تن کک از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۱۲ هزار و ۳۲۶ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال به فروش رسید.

در این تالار، ۳۶ هزار و ۹۶۹ تن انواع قیر، ۵۳ هزار و ۴۵۹ تن مواد پلیمری، ۷۴ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۱۷ هزار و ۹۵۶ تن مواد شیمیایی، ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن گوگرد، ۵۰۰ تن عایق رطوبتی، ۲۰ تن آرگون و ۳۲۲ تن روغن به فروش رسید.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در اولین هفته اردیبهشت ماه شاهد معامله ۲۸ هزار و ۳۸۵ تن انواع کالا به ارزش نزدیک به ارزش ۴۸۴ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال بود؛ در این تالار فروش ۱۳ هزار و ۸۵۰ تن گندم، ۱۱ هزار و ۴۲۵ تن شکر سفید، ۵۰۰ تن کنجاله، هزار و ۷۰۰ تن روغن خام و ۹۱۰ تن ذرت دامی مشاهده شد.

لازم به ذکر است در هفته ای که گذشت و در بازار فرعی بورس کالای ایران، هزار و ۳۲۵ تن پتاس (کلرید پتاسیم) و ضایعات فلزی داد و ستد شد.

بازار فولاد، بیم و امید رشد قیمت ها

بازار فولاد گویی به رشد قیمت ها چنان خوش بین شده است که روند افزایشی نرخ که از ابتدای هفته گذشته آغاز شده را هنوز هم در پیش گرفته تا جایی که حتی بارش باران ، داستان پردازی های سیاسی و شرایط تقاضای مؤثر واقعی نیز نتوانسته است در برابر این وضعیت قیمتی مقاومت کرده و باز هم شاهد ادامه رشد قیمت ها هستیم. این وضعیت نگران کننده است زیرا شرایط شکننده فعلی کفاف رشد قیمت ها را نداده و با فرض حجم تقاضای موثر ، ممکن است خریداران موجود را نیز از بازار خارج سازد. رخدادی که برای تمامی فعالان بازار خطرناک و نگران کننده بوده و می تواند خاطرات دشوار پیشین را باز هم زنده کند.

موارد فوق را باید جدی گ رفت هرچند که در روز شنبه قرار داریم و ممکن است جریان غالب بازار هنوز هم خودنمایی شفافب نداشته باشد ولی رشد ممتد نرخ در روزها و هفته های اخیر نشان می دهد که این روند را باید جدی گرفت زیرا نرخ ها به آرامی در سطوحی بالا قرار گرفته و البته نرخ ها در کف انبار تهران نیز بر خلاف گذشته به سمت رشد حرکت کرده است. تبعیت غالب قیمت ها و عرضه کنندگان از رشد نرخ های روزهای اخیر نشان می دهد که وضعیت از جرقه های مقطعی رشد نرخ ها فراتر رفته و تمامی بازار را در بر گرفته است. این در حالی است که گام های آرام رشد نرخ ممکن است از سقوط شدید نرخ ها جلوگیری کرده ولی نگرانی های بازار را کاهش نخواهد داد.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در پاسخ به این سؤالی در مورد نتایج روند کنونی بازار و افزایش قیمت ها عنوان کرده است: کافی است نوسان قیمت ها در رابطه با مقایسه قیمتی تولیدکنندگان مختلف میلگرد طی چند هفته اخیر را بازنگری نمایید؛ به وضوح مشاهده میشود که در راستای دلایلی که در دو پاراگراف قبلی عنوان شد؛ در حالیکه نرخ سقف تغییر محسوسی ندارد شاهد روند خزنده و تدریجی افزایش نرخ کف به دلیل افزایش قیمت شمش ارزان قیمت هستیم و دامنه سقف و کف نرخ در حال نزدیک شدن هستند و این میتواند به مثابه زنگ خطری برای واحدهای کوچکتر شمرده شود چرا که هرچقدر این فاصله نزدیک تر شود؛ طبیعتا اولویت انتخاب کیفیت بر قیمت توسط مشتری نهایی ارجحیت پیدا کرده و به تدریج با ادامه این روند از دامنه مشتریان واحدهای درجه 1 کاسته و به دامنه مشتریان ممتاز افزوده خواهد شد و اینگونه است که به تدریج توان رقابت برای کوچکترها مشکل خواهد شد

گزارش هفتگی: معاملات فولاد روی شیب صعودی

هفته گذشته بازار فولاد در پی افزایش حجم معاملات و استعلام قیمت از جانب مشتریان جان دوباره گرفت و در برخی از محصولات رشد قیمت نسبی رقم خورد.

به گزارش کارگزاری آبان، در نخستین هفته معاملاتی اردیبهشت‌ماه شاهد افزایش ٥ تا حداکثر ٢٥ تومانی قیمت هر کیلو مقاطع ساختمانی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، محصولات میانی تولید فولاد از قبیل شمش و تختال و در نهایت برخی ضخامت‌های ورق بودیم.

فعالان بازار اگرچه معتقدند در سمت تقاضا تغییر چشمگیری مشاهده نشده اما معتقدند روزهای گرم سال و فرصت باقی‌مانده تا ماه رمضان که اوایل خردادماه آغاز می‌شود فرصت مناسبی است تا دست‌اندرکاران بازار و صنف آهن فروش اقدام به پر کردن موجودی انبارهای خود کنند. در این میان رصد معاملات انجام شده در بورس کالای ایران نیز نشان می‌دهد هنوز حجم عرضه‌ها به ویژه در خصوص مقاطع ساختمانی محدود است که بخشی از رشد قیمت‌ها در هفته گذشته را می‌توان به این عامل نسبت داد. اما نباید فراموش کرد که بازار هنوز با شرایط رونق فاصله معناداری دارد و هرگونه رشد قیمتی، مقطعی و شکننده خواهد بود.

به گزارش ایفنا در هفته‌های قبل صادرات میلگرد به عراق مواجه با هجوم خریدارها شد همین امر تنور بازارسازی میلگرد را داغ کرد اما با کاهش ارزش لیر ترک و شروع عرضه میلگرد از طرف کارخانه کاردمیر، به یکباره تمایل عراقی‌ ها فروکش کرد. از طرف دیگر تهاجم ذوب آهن برای صادرات با فاصله قیمت ٢٠ تا ٣٠ دلار پایین تر از کارخانه های دیگر گرد و خاک بازار را فرونشاند.

هفته گذشته در بورس کالای ایران نیز ٣٧ هزارو ٧٠٠ تن تختال و شمش ازسوی فولاد خوزستان عرضه و حجم معامله ٩٠ هزار و ٨٠٥ تن ثبت شد. این هفته کماکان خبری از ذوب آهن در تالار صنعتی بورس کالا نبود و فولاد مبارکه نیز تنها اقدام به ثبت معاملات خارج از بورس ورق گرم B و C کرد.

نگاهی به معاملات فروردین ماه رینگ فولاد نیز نشان می‌دهد بیش از ١٣٠ هزار تن محصول فولادی اعم از تخت و طویل در بورس کالا طی این ماه عرضه شد (اغلب به‌صورت مچینگ که میزان عرضه ثبت نمی‌شود) که در مقابل آن حدود ٣٤٠ هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت حدود ٣٢٥ هزار تن محصول فولادی معامله شد و به فروش رفت. در این میان محصولات تخت بیشترین میزان تقاضا و معاملات را به‌خود اختصاص داده بودند به‌طوری که بیش از نیمی از معاملات در مورد ورق گرم انجام شد و میزان آن به بیش از ١٦٨ هزار تن رسید. پس از آن نیز ورق سرد بود که بیش از ٨٠ هزار تن معامله شد و از این منظر در رتبه دوم قرار گرفت. ورق‌های پوششدار همچون گالوانیزه و قلع‌اندود نیز بیش از ١٧ هزار تن از معاملات را به‌خود اختصاص دادند. محصولات طویل هم حضور نسبتا موثری در بورس کالا داشتند؛ چراکه بیش از ٣٠ هزار تن انواع محصولات طویل همچون میلگرد و تیرآهن از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه شد که تقریباً تمامی آن به‌فروش رفت. دیگر محصول حاضر در بورس کالا تختال بود که حدود ٤٠ هزار تن از آن عرضه شد، اما تنها ٢٠ هزار تن از آن به فروش رفت.

در همین حال همچون همیشه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین میزان معاملات را به‌خود اختصاص داد و توانست محصولات خود را که همه از نوع محصولات تخت بودند، به فروش برساند.

فولاد مبارکه بیش از ٥٣ هزار تن محصول (اغلب به‌صورت مچینگ) در بورس کالا عرضه کرد که این میزان با ٢٦٧ هزار تن تقاضا مواجه شد. در عین حال این شرکت توانست ٢٦٦ هزار تن از محصولات خود را معامله کند. شرکت فولاد هرمزگان نیز حدود ٤٠ هزار تن از تختال خود را در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای ٢٠ هزار تنی مواجه شد و توانست به همین میزان تختال را معامله کند. ذوب آهن اصفهان نیز دیگر شرکت عرضه‌کننده محصول فولادی در بورس کالا بود که محصولات طویل را عرضه کرد. این شرکت ٣٠ هزار تن تیرآهن و میلگرد را در بورس کالا عرضه کرد که در مقابل آن بیش از ٤٥ هزار تن تقاضا وجود داشت. در عین حال ذوب آهن توانست همان میزان عرضه خود را معامله کند و به فروش برساند. شرکت فولاد آذربایجان نیز ٣٣٠ تن میلگرد را در بورس کالا عرضه کرد اما نتوانست معامله‌ای را صورت دهد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

قیمت میلگرد در بورس شانگهای روز جمعه ٢٨ آوریل با یک جهش ٤.٩ درصد (معادل ٢٠.٥دلار) مواجه شد که باعث پرواز ٤.٥٣ درصد قیمت سنگ آهن در بورس دالیان شده است. به گزارش متال بولتن خبر اعمال محدودیت‌های تولید فولاد ناشی از برگزاری کنفرانس جاده ابریشم که ماه آینده در شهر پکن برگزار می‌شود، بعنوان یکی از عوامل این رشد قیمت عنوان شده است.

دراین میان به گزارش پایگاه Steel Orbis موجودی سنگ آهن وارداتی در ٣٣ بندر اصلی چین به ١٢٠.٤٩ میلیون تن رسیده که ٩٨٠ هزار تن افت داشته است. البته نوسانات قیمتی اخیر موجب شده فعالان بازار از افزایش موجودی انبار اجتناب کنند. در کل کارشناسان جو بازار سنگ آهن را مساعد نمی‌دانند و بسیاری از تحلیلگران روند نزولی را برآورد کرده‌اند.

بورس انرژی: معامله 4 هزار تن متانول در کنار معامله بیش از 3 میلیون لیتر حلال 402 طی اولین روز هفته جاری در رینگ داخلی بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری (شنبه 9 اردیبهشت 96)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت‌گرفته معادل 7,629 تن و به ارزش بیش از 88 میلیارد و 436 میلیون ریال می‌باشد. از نکات قابل توجه معاملات به معامله 4 هزار تن متانول پتروشیمی زاگرس و همچنین معامله بیش از 3 میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

در جلسه معاملاتی روز یکشنبه 10 اردیبهشت 96، کالاهای حلال 402 پالایش نفت شیراز و تهران، نفتای سنگین پالایش نفت تهران، حلال 410 پالایش نفت شیراز و قطران ذوب آهن اصفهان(عمده) در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

برخی از مهمترین معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم معامله شده

واحد حجم

واحد قیمت

قیمت پایه

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

ریال

14133

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

20

تن

ریال

12545

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

275

تن

ریال

7933

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

3725

تن

ریال

7933

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

ریال

14832

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

222

تن

ریال

14832

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

148

تن

ریال

12454

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

702000

لیتر

ریال

13130

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2730000

لیتر

ریال

13130

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

ریال

10059

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

17402

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

15271

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

ریال

16976

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

0

تن

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

375

بازار آرام پتروشیمی ها

آرامش شکننده در بازار پتروشیمی ها مهمترین خبر این روزهای بازار است اگرچه تمایل به کاهش قیمت ها نیز مشاهده می شود.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها ٦.٦٧ درصد افزایش یافت و تقاضا ٠.٦ درصد کاهش یافت همچنین ٥٩.٣٠ درصد از حجم عرضه ها مورد معامله قرار گرفته و در برابر هر تن عرضه ١.٢٨ تن تقاضا به ثبت رسیده است. همین نکات نشان می دهد که غالب تقاضا در گروه های کالایی محدودی تجمیع شده که نشان دهنده ادامه التهاب در این بخش از بازار است. همچنین همین ویژگی موجب شده تا در بازار آزاد پلیمرها نیز روند عمومی بازار به سمت افت نرخ متمایل شده ولی باز هم برخی گروه های کالایی خاص با رفت و برگشت عرضه ها ، شاهد جرقه های قیمتی بزرگی بود که موجب شده تا ثبات نسبی بازار شکننده باشد. این ویژگی را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا امکان برنامه ریزی تولید را برای واحدهای پایین دستی فراهم نکرده و همچنین بالابودن حجم تقاضا و تعمیم آن به روزهای آینده معاملاتی را ناشی می شود. این شرایط تنها با افزایش و تداوم عرضه در گریدهای مختلف تأمین می شود که با توجه به تجربه ماه های اخیر ، چنین تغییری چندان هم محتمل نیست یعنی این وضعیت باز هم ادامه خواهد داشت. با توجه به صحبت های کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص صنایع پایین دستی ، شاید به صورت مقطعی بهبود در این بازار را شاهد باشیم.

در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد رونق نسبی معاملات هستیم اگرچه حجم داد و ستدها اندکی کاهش یافته ولی هنوز هم روال نسبتاً منطقی را طی می کند. این در حالی است که منومر وینیل استات ، دی اتیل هگزانول و اسید ترفتالیک با برتری محسوس تقاضا بر عرضه ها همراه بوده که بخش بزرگی از تقاضا را به سمت خود جذب کرده است. به نظر می رسد این روند نسبتاً با ثبات باز هم ادامه یافته و حجم معاملات در هفته پیش رو افزایش یابد.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- افزایش ٦.٦٧ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته که موجب شد تا شاهد عرضه ٨٥ هزار و ٦٣١.٥ تن انواع پلیمرها در بورس کالا باشیم که بالاترین حد در سال جاری محسوب می شود.

- کاهش ٠.٦ درصدی حجم تقاضا و ثبت رقم ١١٠ هزار و ٢٩٢.١٨ تن که رقم نسبتاً متعادلی است.

- افت ١.١٩ درصدی حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و ثبت رقم ٥٠ هزار و ٧٨١.٤٢ تن که کمترین حد در ٣ هفته اخیر محسوب شده همچنین رقم مطلوب و قابل توجهی است.

- ثبت رقم ١.٢٨ برابری حجم تقاضا به نسبت عرضه ها

- معامله ٥٩.٣ درصدی حجم عرضه ها در بورس کالا در هفته گذشته که کمترین حد در ٣ هفته اخیر بوده و نشان می دهد که تقاضا در گروه های کالایی مشخص و محدودی قرار می گیرند.

- عدم عرضه کافی در گریدهای پرمخاطب همچون گذشته که موجب شد تا تقاضا در پلی پروپیلن های نساجی ، پلی پروپیلن فیلم و حتی پلی اتیلن ترفتالات بطری ٧٨١ و PVC-E٦٨٣٤ تجمیع شود.

- اعلام قیمت های پایه در هفته گذشته با جهت گیری کاهشی هرچند که از این پس قیمت ها به صورت هفتگی مورد محاسبه و ارائه قرار خواهد گرفت.

- روند کاهشی و آرام قیمت ها در بازار آزاد در هفته گذشته

- نوسان قیمت جهانی نفت خام در بازارهای جهانی هرچند در روزهای پایانی هفته جاری شاهد رشد قیمت نفت خام بوده ایم.

- انتظار اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو هرچند که به احتمال قوی نوسان چندانی را شاهد نخواهیم بود.

- کاهش ٩.١٣ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در هفته ای که گذشت و موجب شد حجم عرضه ها به ٣٢ هزار و ٢٤٧.٩ تن برسد که کمترین حد در ٣ هفته اخیر به شمار می رود.

- افت ١٧.٢٩ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت تقاضای ٢٣ هزار و ٢٤٩ تنی که کمترین حد در ٣ هفته اخیر است.

- افت ١٨.٣٥ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در هفته گذشته و ثبت معامله ١٧ هزار و ٩٥٦ تن که باز هم کمترین حد در ٣ هفته اخیر بوده ولی از رونق نسبی معاملات حکایت دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24