Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر سرمایه گذارانی که در بازار فلزات پایه حضوری فعال داشته اند درباره توقف رشد قیمت ها نگران ..

گلدمن ساکس: درباره افق بازار فلزات پایه بدبین نباشید

در هفته های اخیر تغییرات بزرگی در قیمت فلزات پایه ایجاد نشده و برخی تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده بعید است شاهد رشد شدید قیمت این فلزات باشیم. از دید این گروه، افزایش قابل ملاحظه قیمت ها در ماه های گذشته تااندازه ای غیرمنطقی بوده و اکنون که هیجان ها از میان رفته طبیعی است که قیمت ها اصلاح شوند.

قیمت فلزات پایه تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله میزان عرضه و تقاضا، تغییرات ارزش دلار و مناسبات تجاری اقتصادهای بزرگ قرار دارد.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود دیدگاهی مثبت در باره افق بازار آلومینیوم ارائه کرده است. از دید تحلیلگران این بانک، اقدامات دولت چین برای اصلاح در بخش عرضه آلومینیوم طی ماه های آینده، یعنی کاهش مازاد ظرفیت تولید، سبب می شود قیمت ها رشد کند. پیش بینی می شود قیمت این فلز پایه در شش ماه و دوازده ماه آینده به ترتیب به سطح 2 هزار دلار و 2100 دلار در هر تن برسد.

قیمت فروش سه ماهه هر تن آلومینیوم روز جمعه در آسیا 1930 دلار بود.

در سال جاری میلادی قیمت آلومینیوم نسبت به برخی دیگر از مواد خام عملکرد بهتری داشته و برای مثال در مقابل فولاد 15 درصد و در مقابل مس 3 درصد رشد کرده است. از دید کارشناسان گلدمن ساکس، عملکرد مثبت آلومینیوم حاصل پیش بینی کاهش تولید آن در چین است. چین بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است.

در وافع این باور وجود دارد که بخش تولید آلومینیوم هدف بعدی دولت چین برای کاهش مازاد ظرفیت تولید است. البته افزایش هزینه تولید و کاهش تولید در دیگر کشورها نیز در افزایش قیمت ها موثر بوده است.

برخی کارشناسان معتقدند تحولات سیاسی عامل دیگر رشد قیمت آلومینیوم است. رهبران چین و آمریکا چندی پیش توافق کردند به مدت صد روز در باره روش های کاهش کسری تجاری آمریکا مذاکره کنند. این مذاکرات دولت چین را به کاهش مازاد ظرفیت تولید آلومینیوم تشویق می کند.

در گزارش گلدمن ساکس به برنامه دولت آمریکا برای تحقیق درباره واردات آلومینیوم ارزان چین به این کشور اشاره نشده است اما به نظر می رسد بر مبنای همین تحقیقات است که اندکی پیش دولت چین دستور داد تولید غیرقانونی و بدون مجوز آلومینیوم متوقف شود.

در ماه گذشته میلادی، رشد تولید آلومینیوم در چین به 3.4 درصد کاهش یافت. پیش بینی شده امسال 34.4 میلیون تن از این فلز در چین تولید شود که 7.9 درصد بالاتر از رقم مربوط به سال گذشته میلادی است. اما باید به این نکته اشاره شود که سال گذشته رشد تولید آلومینیوم در چین نسبت به سال 2015 شانزده درصد بود. در واقع رشد تولید در حال کند شدن است.

دولت چین قصد دارد مازاد ظرفیت تولید کارخانه ای را کاهش دهد. نگرانی های زیست محیطی و حرکت اقتصاد از رشد تولید محور به سمت رشد خدمات محور، دو عامل کاهش مازاد ظرفیت تولید کارخانه ای در چین است.

در شانزده ماه اخیر قیمت زغال سنگ و فولاد 80 درصد و 70 درصد افزایش یافته و عامل اصلی این رشد برنامه اصلاحی دولت چین یعنی کاهش مازاد ظرفیت تولید این دو ماده خام بوده است.

اواخر سال 2015 قیمت آلومینیوم به 1450 دلار در هر تن کاهش یافت. در سال 2014 قیمت ها در محدوده 1850 دلار نوسان می کرد. نگرانی درباره افزایش تولید آلومینیوم در چین دلیل کاهش قیمت ها بود. این کاهش قیمت سبب شد تولید این فلز در آمریکا و مراکز تولید در چین که هزینه هایشان بالا بود کاهش پیدا کند.

در ماه ژانویه امسال دولت باراک اوباما شکایتی علیه چین به سازمان تجاری جهانی تسلیم کرد. موضوع این شکایت، اعطاء یارانه از سوی دولت چین به برخی تولیدکنندگان آلومینیوم این کشور بود.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین می گوید، این کشور درباره تحقیقاتی که دولت آمریکا در باره محصولات صادراتی ارزان چینی آغاز کرده نگران است و امیدوار است این اختلافات با مذاکره حل شود.

مشاهده می شود که دولت چین به دلایل مختلف در مسیر اصلاح بخش تولید کارخانه ای خود و کاهش مازاد ظرفیت تولید قرار گرفته و این به معنای رشد قیمت برخی مواد خام است. با آنکه امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال گذشته است اما اجرای برنامه های اصلاحی به ثبات اقتصاد این کشور و رونق بازار این مواد خام کمک خواهد کرد.

البته این به معنای رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه نیست. قیمت این فلزات در ماه های اخیر به دلیل پیش بینی رشد مصرف افزایش یافته و اکنون نسبت به اواسط سال گذشته بسیار بالاتر است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24