Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از مهمترین اخبار این گروه جذب ١٠ میلیارد دلارسرمایه گذاری جدید خارجی در مسیر توسعه می باشد. در هیمن باره معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه بازگشت سرمایه در پتروشیمی ایران تضمین و تایید شده است، تاکید کرد ...

تب مناظرات روی تابلو معاملات

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت پالایش نفت
  • بررسی تکنیکال
    • شاوان
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت پالایش نفت

پالایشگاه های نفتی در بازار بورس طرفدار کم ندارند و این صنعت که وابستگی زیادی به قیمت نفت و تصمیمات دولت در خصوص قیمت گذاری دارد عموما با نوساناتی در زمان رونق مواجه می شود. حاشیه سود برای شرکت های پالایش نفت با رشد قیمت افزایش می یابد و به دلیل اهرم بالا، به یکباره سود دهی این شرکت رشد چشمگیری خواهد داشت. رسما نرخ های بالای 50 دلار برای هر بشکه نفت خام را می توان محدوده ای ایده آل برای این صنعت توصیف کرد و به نظر می رسد با نزدیک شدن به خودکفایی در تولید بنزین اولین گزینه پیشروی این صنعت صادرات مشتقات نفتی به سایر کشورها باشد که قطعا ارزش افزوده بیشتری نسبت به صادرات نفت خام خواهد داشت. در این میان برخی شرکت های پالایشی که شرایط صادراتی مطلوب تری دارند می توانند مورد توجه قرار گرفته و از اقبال بیشتری برخوردار شوند. این انفاقات ما را بر آن داشت تا نگاهی کلی به صنعت پالایشی بیاندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شاوان

پالایش نفت لاوان در دوره 2 ساله در مثلث نشان داده شده در حال نوسان است و طی این مدت 1450 تومان قله تاریخی سهم به حساب می آمد. در روزهای پایانی هفته این سهم توانست مقاومت مهمی را لمس کرده و در صورت رشد قیمتی در روزهای نخست هفته روند قیمتی سهم تثبیت خواهد شد.

برای این سهم اولین هدف قیمتی در صورت تثبیت ترند صعودی محدوده 1670 الی 1700 تومان است و در اهداف بعدی را می توان به مرور زمان اعلام نمود. علاقه مندان به خرید این سهم ضمن بررسی بیشتر شرایط می توانند حد ضرر محدوده 1400 تومان را زیر نظر داشته باشند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در عید پرشکوه مبعث پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، قشرهای مختلف مردم و سفیران کشورهای اسلامی با اشاره به ضرورت ایستادگی برگرفته از تعالیم اسلام در مقابل دشمنان و زورگویان جهانی، افزودند: ملت با حضور در انتخابات پیشِ رو، دشمنان اسلام و ایران را مأیوس خواهد کرد ضمن اینکه لازم است نامزدهای محترم به مردم قول دهند برای پیشرفت کشور و باز کردن گره ها، نگاهشان به خارج از مرزها نخواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان و اتحاد و حضور در صحنه» ملت را عامل شجاعت و ایستادگی جمهوری اسلامی برشمردند و تأکید کردند: شرکت در انتخابات پیشِ رو از مظاهر مهم حضور پر طراوت مردم در صحنه است. ایشان با اشاره به ابعاد مختلف انتخابات افزودند: شرکت در انتخابات در نظام اسلامی، وظیفه مردم و تبلور «شأن و حق و قدرت» آنان در شکل دهی به رأس اجرایی حکومت است، ضمن اینکه ایستادگیِ یکپارچه ملت، جسارت دشمن و توانایی تحرک و تعرض را از او سلب می کند.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان از نامزدهای انتخابات خواستند در تبلیغات و برنامه هایشان به مردم یک قول دهند: قول بدهند که برای پیشرفت کشور، توسعه اقتصادی و باز کردن گره ها، به بیرون از مرزها، نگاه نخواهند کرد بلکه به توانایی های ملت و ظرفیتهای کشور چشم می دوزند.

انتخابات ریات جمهوری به روزهای حساس خود نزدیک شده است و تبلیغات کاندیداها از هم اکنون شروع شده و شاهد برنامه های تبلیغاتی آنها در شبکه های سیما هستیم. طبق اعلام رسانه ملی قرار است اولین مناظره ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۶، به طور زنده از شبکه یک سیما و شبکه رادیویی ایران پخش می شود.

در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب در نقطه مرزی میرجاوه که شهادت ۹ تن از مرزبانان کشورمان را به دنبال داشت، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب افزود: در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست ها و مجازات آنان انجام دهد.

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا در این هفته در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. در این نشست عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیرامور خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

انتخابات ریاست جمهوری در پایان اردیبهشت ماه را در حالی در پیش رو داریم که یکی از مهمترین صحبتهایی که کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می کنند اقدامات در زمینه اقتصادی می باشد. در این میان برخی کاندیداها (آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم)که تاکنون در رسانه ملی حضور یافته اند اقدامات اقتصادی خود را حل بحران بیکاری در عرض 4 سال، افزایش میزان یارانه ها، مبارزه با قاچاق و .... اعلام کرده اند.

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر همواره بسیاری از منتقدان دولت له لن می گردازند تعطیلی بسیاری از کارخانه ها در دولت یازدهم است بر همین اساس طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اعلام تعداد طرح و واحدهای صنعتی متوقف به جا مانده از دولت نهم و دهم، از اعلام تعداد واحدهای متوقف طی دولت یازدهم طی روزهای آینده خبر داد. وی اظهار کرد: زمانی که دولت با تغییر و تحول مواجه شد بیش از ۱۲ هزار طرح و واحد صنعتی در کل کشور متوقف که از این تعداد بیش از ۶۸۰۰ واحد درون شهرک‌های صنعتی بودند. معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به این که برخی از این واحدهای صنعتی متوقف سوله زده و ماشین‌آلات لازم را خریداری کرده بودند اما نتوانستند به بهره‌برداری برسند، خاطر نشان کرد: در قالب طرح باز فعال‌سازی، این واحدها را مدنظر قرار دادیم تا مجددا به چرخه تولید بازگردند. در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۵۰ واحد، در سال ۱۳۹۳ معادل ۷۰۰ واحد، در سال ۱۳۹۴ نیز ۸۹۰ واحد و در سال گذشته ۱۰۸۱ واحد راه‌اندازی مجدد شدند که طی ۴۲ ماه دولت در مجموع ۳۴۶۸ واحد مجددا به چرخه تولید بازگشته و به بهره‌برداری رسیدند.

در این هفته طبق اعلام بانک مرکزی در اولین ماه از سال 96 نرخ تورم ببا رشد به حدود 9.5 درصد رسید.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

اقدام فوری فرابورس به منظور الزام شرکت های کارگزاری در دریافت بیانیه ریسک از مشتریان بازار پایه باعث فشار فروش زیادی در سهام بازار پایه شد که باعث شد تا برخی تحلیلگران بازار سرمایه این اقدام فرابورس ایران را کمی شتاب زده ارزیابی کنند و آنرا باعث کاهش معاملات بازار بدانند. در همین باره معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس گفت: پیش از الزام امضای بیانیه ریسک در کارگزاری‌ها، بارها بر این نکته که معامله در بازار پایه با ریسک همراه است تاکید شده و در واقع وجود ریسک­ در معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار پایه فرابورس ایران موضوع جدیدی نیست و نمادی قرار نیست به دلیل موضوع بیانیه ریسک متوقف شود ضمن آنکه فرابورس وضعیت و جایگاه کنونی هر شرکت را هم از طریق کدال به عموم و هم از طریق نامه به تمامی ناشران بازار پایه اعلام کرده است و توقف و انتقال نمادهای مشمول به بازار ج طبق اعلام قبلی همان 31 مردادماه خواهد بود.

اردیبهشت امسال با سالهای قبل تفاوت بسیاری دارد و در انتهای آن باید منتظر رای مردم برای ریاست جمهوری چهار سال آینده کشور باشیم. این امر در حالی صورت می گیرد که عامل اصلی رشد یافتن بازار سرمایه که همان نرخ سود در شرایط فعلی می باشد قرار است کاهش یابد و جلسه شورای پول و اعتبار تاکنون در سال 96 برگزار نشده است و به احتمال فراوان پس از پایان انتخابات و مشخص شدن ریاست جمهوری باید منتظر کاهش سود بانکی باشیم.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گروه خودروسازی به عنوان یکی از اصلی ترین صنایعی که نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشور دارد از طرف دولتمردان مورد توجه قرار گرفت و همواره در بیشتر مذاکرات با کشورهای اروپایی عموما خبرهایی از همکاری­ها در این صنعت هم به گوش می رسید و این امر به گونه ای شد که در مرحله عملیاتی چند قرارداد نیز بین خودروسازان و شرکتهای اروپایی از جمله پژو به امضا رسید. از همین رو از ابتدای سال 92 این گروه با توجه به رابطه خوب با دولت به عنوان لیدر بازار شناخته شد و نوسانات آن تاثیر بسیاری در بازار داشت و حال با نزدیک شدن به مهمترین اتفاق سیاسی کشور بسیاری انتظار نوسانات رو به بالایی از این گروه دارند. لیکن برخی اتفاقات از جمله رکود هر ساله در بازار خرید و فروش در ماه فروردین و آتش گرفتن انبار شرکت کروز که ارتباط مستقیمی با تولید خودروسازان دارد و رسیدن به محدوده مقاومتی این گروه روند مثبت ابتدای هفته را با روند منفی عوض کرد.

در این گروه در بین نمادها خکاوه با تقاضای بسیاری در کل هفته روبرو بود و بسیاری آنرا به علت بالا رفتن افزایش 900 درصدی تولید اسفند ماه مرتبط می دانند. از دیگر نمادهای مورد توجه می توان به خپارس اشاره کرد که به علت افزایش نرخ محصولات رنو نسبت به مفروضات شرکت به میزان 7درصد و تاصیر آن بر سود شرکت با تقاضای بالا روبرو شده است.

در محصولات شیمیایی؛ قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی این هفته نیر روند کاهشی داشت و محصولات این گروه از جمله متانول، اوره و ... افت کردند به گونه ای که متانول به حدود 270 دلار در بازار آسیا رسید و اوره هم همچنان شیب نزولی دارد. این امر باعث شد تا شرکتهای تولید کننده محصولات پایه با روندی متعادل و البته تا حدودی منفی روبرو بشوند.

در کنار شرکتهای محصولات اصلی پتروشیمی برخی شرکتهای زیرمجموعه از جمله شپاکسا به علت شایعاتی در مورد فروش زمین و افزایش سرمایه و همچنین شفارس و شکربن رشد خوبی برخوردار بودند.

از مهمترین اخبار این گروه جذب 10 میلیارد دلارسرمایه گذاری جدید خارجی در مسیر توسعه می باشد. در هیمن باره معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه بازگشت سرمایه در پتروشیمی ایران تضمین و تایید شده است، تاکید کرد: در آینده نزدیک با نهایی شدن مذاکره ها و فراهم شدن شرایط لازم 10 میلیارد دلارسرمایه گذاری جدید خارجی درصنعت پتروشیمی کشورمان جذب خواهد شد.

در فلزات اساسی؛ نرخ کامودیتی ها در بازاهای جهانی تا حدودی در این هفته به ثبات رسید و از شدت کاهش آن کاسته شد و علت آن کاهش مالیاتها در آمریکا که می تواند عامل رشد 3 درصدی اقتصاد این کشور باشد و کاهش موجودی انبارهای LME و کاهش ریسک خروج فرانسه از تحادیه اروپا و کاهش نیافتن قیمت یورو در مقابل دلار می باشد. در بازار بورس ایران قیمت نمادهای از جمله فملی و فولاد در محدوده حمایتی در حال نوسان است و برخی نمادها از جمله فرآور رشد مثبتی را تجربه کردند. فرآور در حال حاضر با مفروضات بودجه روی 2400 دلاری و دلار 3700 تومان روبرو است که در واقعیت دلار در حدود 3760 تومان و روی در محدوده 3620 دلار معامله می شود.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ انتظارات برای گزارشات مناسب 12 ماهه برای این گروه و قرار داشتن در محدوده حساس، تقاضا بر روی نمادهای پالایشگاهی را افزایش داد و باعث افزایش قیمت آنها شد که در راس آنها شتران و شبریز قرار داشتند. در حال حاضر قیمت نفت این هفته را با شیب منفی پشت سر گذاشت و مجدد به زیر 50 دلار رسید که علت آن افزایش سطح تولید عراق و عربستان و خبرهایی از عدم موافقت روسیه برای ادامه طرح کاهش اوپک برای نیمه دوم سال 2017 می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24