Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز شرایط متعادل ، آرام و کم هیجانی را تجربه نمود و در نهایت شاهد رشد شاخص بورس به میزان ١٧١ واحد باشیم تا بازدهی دماسنج اقتصادی کشور در هفته ای که گذشت ، رقم ١.٢ درصدی را نشان دهد. بررسی روند معاملات طی روزهای گذشته حاکی از تعدیل هیجانات معامله ‌‌گران و سرمایه گذاران نسبت به روند معاملات در نیمه دوم فروردین ماه می باشد. روند صعودی شاخص طی مدت اخیر عمدتا تحت تاثیر ...

«جدال با اولین سد مقاومتی !!»

1) بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز شرایط متعادل ، آرام و کم هیجانی را تجربه نمود و در نهایت شاهد رشد شاخص بورس به میزان 171 واحد باشیم تا بازدهی دماسنج اقتصادی کشور در هفته ای که گذشت ، رقم 1.2 درصدی را نشان دهد. بررسی روند معاملات طی روزهای گذشته حاکی از تعدیل هیجانات معامله ‌‌گران و سرمایه گذاران نسبت به روند معاملات در نیمه دوم فروردین ماه می باشد. روند صعودی شاخص طی مدت اخیر عمدتا تحت تاثیر هیجانات ناشی از نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری بوده است. لذا شناسایی سود در بین معامله ‌گران کوتاه مدتی پس از رشدهای اخیر موجب فشار عرضه و نتیجتا کاهش یافتن سرعت رشد بازار شده است. در بررسی روند تکنیکی شاخص کل ، همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید ، شاخص از محدوده حمایتی 76 هزار واحدی همزمان با شکل گیری واگرایی مثبت (RD+) برگشت زده و با عبور از سقف کوتاه مدتی قبلی ( محدوده 78 هزار ) در میر صعودی قرار گرفته و این حرکت می تواند در گام اول تا سطوح 81.500 و سپس 86.000 واحدی ( در راستای تکمیل آرایش AB = CD ) ادامه داشته باشد. البته محدوده 79.500 واحدی برابر با تراز 61.8 درصد ریزش اخیر نیز سطح مقاومتی مهمی محسوب می شود که اتفاقا بازار به این سطح واکنش نشان داده و به نظر می رسد پس از کمی درجا زدن و پستی و بلندی ، شاهد عبور از مقاومت مذکور باشیم. توجه به این نکته ضروری است ، که هر رشدی نیاز به استراحت و کف سازی جدید دارد. لذا قرار نیست مسیر صعودی بازار یک شبه طی شود و طبیعی است که در میانه های راه ایستگاه هایی برای استراحت ، نفس گیری و جذب انرژی داشته باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 18 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته، مثبت 2 گروه محصولات کاغذی و رایانه و منفی 2 گروه دستگاه های برقی و خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه نسخه خاصی نمی توان پیچید چراکه برای بعدازظهر امروز اولین مناظره انتخاباتی را داریم و اتفاقا این مناظره به دلیل اینکه با موضوعیت مسائل اقتصادی می باشد ، می تواند در روند بازار روز شنبه تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر شاخص کل نیز درست بر روی سطح مقاومتی خود قرار گرفته و بهتر است برای روز شنبه پیش بینی خاصی نداشته باشیم. البته کلیت روند بازار صعودی است و خیلی جای نگرانی وجود ندارد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، هفتمین کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 در شهر وین پس از 3 ساعت بحث و گفتگو درباره محورهای اختلافی ازجمله بدعهدی های آمریکا و موضوع خرید 950 تن کیک زرد به کار خود پایان داد. ریاست این کمیسیون را «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده داشتند. این نخستین نشست کمیسیون در زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکاست. یکی از موضوع های دستور کار این نشست رسیدگی به درخواست خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان در یک دوره 3 ساله بود که موافقت همه کشورهای طرف کانال خرید درخصوص آن اخذ نشده است.

گفته می شود انگلیس با این درخواست موافق نیست و قرار بود در این نشست درباره آن مذاکره شود. هرچند که مخالفت با این درخواست، به معنای نقض برجام محسوب نمی شود. معاون وزیر امور خارجه درباره دیدار اخیر خود با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه اش را رفع موانع و مشکلاتی دانست که ممکن است بر سر راه اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) پیش بیاید و ملاقاتش را با آمانو بسیار خوب توصیف کرد. وی افزود: گزارش های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید واقع شده که ایران برجام را به دقت اجرا کرده و همواره به تعهداتش پایبند بوده است. عراقچی با تاکید بر اینکه در مورد طرف مقابل به طور کامل این موضوع صادق نیست، گفت: در این ملاقات آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ ای ایران، بحث اراک، فردو، نطنز، نحوه بازرسی ‌ها و نظارت آژانس را مرور کردیم.

ب) در خبری دیگر ، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برای نخستین بار در دولت دونالد ترامپ دیپلمات هایی از ایران و آمریکا به طور مستقیم مذاکره کرده اند. به نقل از شبکه خبری "ان بی سی" آمریکا "مارک تونر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تایید کرد دیپلمات های ایرانی و آمریکایی به طور مستقیم درباره آزادی زندانیان آمریکایی از ایران مذاکره کرده اند. بنا به ادعای طرف آمریکایی این نخستین مذاکره مستقیم بین دیپلمات های دو کشور از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکاست. به گفته تونر این مذاکرات سه شنبه گذشته و در حاشیه نشست ارزیابی برجام در وین انجام شده است. به گفته تونر: هیات آمریکایی در این مذاکرات نگرانی عمیق خود را از وضعیت آمریکایی های بازداشتی یا مفقود شده در ایران اعلام کرده و بر ضرورت آزادی آنها از زندان و بازگشت شان نزد خانواده شان تاکید کرده است. گفتنی است دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود از آزادی 5 زندانی آمریکایی از زندان های ایران همزمان با روز اجرایی شدن برجام انتقاد کرده و دولت باراک اوباما را به دادن باج برای آزادی این شهروندان آمریکایی متهم کرده است.

ج) در خبرهای داخلی و انتخاباتی ، رهبر انقلاب در جلسه ‌ای با مقام‌ های حکومت ایران از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته که به جای "نگاه به بیرون مرزها" برای توسعه اقتصادی نگاهشان به داخل باشد. آیت الله خامنه ‌ای گفت : "من به همه‌ نامزدهای انتخابات این را عرض می‌ کنم و قبلا هم عرض کردم که تصمیم بگیرند و به مردم هم بگویند و در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ اقتصادی، برای بازکردن گره ‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود." رهبر انقلاب در سال‌ های اخیر تاکید کرده که ایران باید برنامه‌ های "اقتصاد مقاومتی" را به اجرا در بیاورد.

د) در خبرهای اقتصادی ، فهرست بنگاه های دولتی شامل 337 بنگاه برای واگذاری در سال 96 توسط سازمان خصوصی سازی منتشر شد که بر این اساس تعداد 230 بنگاه در گروه یک و 107 بنگاه در گروه 2 قرار دارند. بر اساس این گزارش؛ به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100 درصد سهام شرکتهای «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به ‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت ‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقیمانده را به بخش‌ های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

ه) در خبرهای نفتی ، معاون امور بین ‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به امضای MOU با شرکت‌ های بزرگ نفتی دنیا برای توسعه میادین نفتی ایران، اظهار کرد: مذاکرات با این شرکت‌ ها درحال نزدیک شدن به مرحله مذاکرات قراردادی است. امیرحسین زمانی ‌نیا با تاکید بر اینکه هدف وزارت نفت در سال جدید نهایی کردن قراردادهایی است که برای توسعه میادین نفتی امضا شده، افزود: به طور کلی حدود 27 یا 28 میدان نفتی در ایران وجود دارد که برای این میادین مذاکرات با 27 یا 28 شرکت بین المللی ادامه دارد. وی با بیان اینکه شرکت های بین المللی از کشور های مختلف برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌ های روسی از جمله لوک اویل، گس پروم، زاروبژنفت، شرکت‌ های اروپایی مانند توتال، شرکت ‌های چینی، پرتامینا و... برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار تمایل کرده و مذاکره با این شرکت ‌ها ادامه دارد. معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به این پرسش که مذاکرات با شرکت‌ های مذکور در چه مرحله ای قرار دارد، پاسخ داد: MOU با این شرکت‌ها امضا شده و مذاکرات با این شرکت ‌ها درحال نزدیک شدن به مرحله مذاکرات قراردادی است. زمان‌نیا در پایان تصریح کرد: البته شرکت های دیگر دنیا نیز برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار علاقه می کنند اما صلاحیت آن ‌ها باید ابتدا توسط شرکت ملی نفت تایید شود.

و) در بازارهای جهانی ، افت جزئی در قیمت نفت و نوسانات اندک در فلزات اساسی را داشتیم. به نقل از رویترز، در حالی که آمارها نشان از افزایش میزان ذخایر نفت خام آمریکا و میزان بی سابقه عرضه در سایر نقاط جهان دارد و این مسئله موجب شده تا تردیدها در مورد توانایی اوپک برای برقراری توازن در بازار افزایش یابد، قیمت نفت روز چهارشنبه روند کاهشی خود را از سر گرفت. بطوریکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت تا سطوح 49 دلار و 46 سنتی و نفت برنت دریای شمال تا سطوح 51 دلار و 90 سنتی عقب نشینی نمودند. البته صبح امروز قیمت ها اندکی افزایش یافت. تجار گفتند، گزارش انستیتوی نفت آمریکا که بر اساس آن میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 21 آوریل 897 هزار بشکه کاهش داشته و به 532.5 میلیون بشکه رسیده، تاثیری منفی بر قیمت نفت داشته است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و گروهی دیگر از تولید کنندگان از جمله روسیه به استثنای آمریکا، متعهد شده اند که تولید نفت خود را در نیمه نخست سال جاری میلادی به میزان حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مازاد عرضه موجود در بازار را مهار کنند. اما با توجه به بالا ماندن میزان ذخایر نفت آمریکا و افزایش عرضه نفت از جانب دیگر تولید کنندگان، قیمت نفت از ابتدای امسال روندی کاهشی را تجربه کرده است. قیمت متوسط نفت برنت از ابتدای سال یعنی زمان آغاز اجرای توافق کاهش تولید، بیش از 5 دلار کاهش یافته و این بدان معناست که تجار در مورد موثر بودن این کاهش ها بر مازاد عرضه جهانی تردید جدی دارند. در فلزات اساسی وضعیت کمی بهتر بود اما شتاب کُند رشد قیمت ها زنگ خطری برای عدم خاتمه یافتن اصلاح قیمت هاست. بر اساس این گزارش ، فلزاتی نظیر مس ، روی ، سرب و آلومینیوم نیز در سطوح به ترتیب 5.710 – 2.630 – 2.215 – 1.925 دلاری معامله می شوند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه پالایشی شاهد معاملات مثبت و پر حجمی در کلیه نمادها بودیم. البته شبندر به دلیل معامله بلوکی ( سهام تامین اجتماعی ) روز یکشنبه تا حدودی تحت کنترل می باشد و به نظر از میانه های هفته آتی نیز وضعیت عرضه و تقاضا در این نماد سر و شکل بهتری به خود بگیرد. روند معاملات در این گروه نشان می دهد که این روزها بازار به گزارش شرکت ها اعتماد بیشتری پیدا نموده و به نظر صورت های مالی 12 ماهه خوبی را از اکثر شرکت ها شاهد باشیم. در بازار شنیده می شود اعلام نرخ برخی محصولات پالایشی واختلاف 20 تا 30 درصد با بودجه پالایشی هاسبب چشم انداز مثبت برای سود و توجه بازار به پالایشی ها شده است.

در این گروه پالایش نفت لاوان پس از کف سازی در سطوح 1.460 تومانی ، با کندلی خوش قد و قامت در مسیر قیمت های 1.700 تومانی قرار گرفته و اگر از این مقاومت هم عبور کند ، قیمت های 2.000 تومانی در دسترس خواهد بود. زمزمه هایی درخصوص توقف نماد برای تعدیل عایدی در گزارش 12 ماهه از مهمترین دلایل معاملات پر حجم و رشد تقاضا در این سهم پالایشی می باشد. اما در اصفهان هم وضعیت خوبی را شاهد هستیم. این سهم پس از شکست خط روند نزولی یکساله و پولبک به سطح مذکور خیز بلندی برداشته و در مسیر قیمت های 335 – 340 تومانی قرار گرفته است. شایعه تعدیل مثبت 20 درصدی از مهمترین دلایل معاملات پویا در شپنا می باشد.

در نماد پالایش نفت تبریز ، شاهد حمله سهم به مت مقاومت 520 – 525 تومانی برابر با خط روند نزولی هستیم. سهمی که بودجه بسیار محتاطانه ای ارائه نموده و جای رشد سود خوبی خواهد داشت. البته سهم به مانند حرکت های اخیر پالایشی ها خوش معامله نیست و گویا فروشندگان زیادی پشت خط مقدم عرضه ایستاده اند ! در شتران فشار عرضه ها در قیمت های درصد مثبت بالا بود اما خریدار هم در مقابل این عرضه ها کم نیاورد. شتران از نظر بنیادی یکی از بهترین های گروه بوده و در صورت گذر از سد 280 تومانی ، می توان به شتران 330 تومانی خوش بین بود. در این گروه شبندر نیز روز یکشنبه آتی معامله مهمی خواهد داشت. سازمان تامین اجتماعی بنا دارد روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه 96 بلوک 27.92 درصدی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس معادل 3 میلیارد و 853 میلیون و 999 هزار سهم این شرکت را به قیمت پایه هر سهم 4.841 ریال در بازار اول بورس تهران بطور یکجا و با شرایط نقد و اقساط واگذار کند. به نظر پس از انجام این معامله شبندر هم به جمع نمادهایی که در مسیر رشد قرار دارند ، بپیوندد.

5) اما در گروه شفا و دارو نیز اکثر نمادها معامله خوبی را محدوده مثبت به نمایش گذاشتند و در برخی از نماد ها مانند دلر، دشیمی، دبالک، دلقما حتی صف تقاضا نیز تشکیل شد. زمزمه هایی درخصوص قطعی شدن افزایش نرخ برخی از اقلام دارویی و نزدیک شدن به فصل مجامع از مهمترین علل توجه بازار به دارویی ها می باشد. در این زمینه ، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز افزایش نرخ دارو را تایید و سهامداران را از بابت تعدیل های خوب شرکت های گروه مطمئن کرد. به گفته وی این افزایش نرخ هنوز در شرکت های دارویی عملی نشده و به زودی این اتفاق خواهد افتاد. میزان این افزایش نرخ ها مشخص نیست و روی اقلام دارویی مختلف متفاوت است. شیرازی گفت : با توجه به این که شرکت های دارویی این افزایش نرخ را در صورت های پیش بینی شده خود لحاظ نکرده اند مطمئنا این موضوع بر روی این شرکت ها و فروش آن ها تاثیر خواهد گذاشت. در خبری دیگر هاشمی وزیر بهداشت گفت: 102 قلم داروی ایرانی در عراق ثبت شده که صادرات آن ها به این کشور در حال انجام است. انتشار چنین اخباری نشان دهنده بهبود وضع شرکت های دارویی و توجه بازار به آن ها در مقطع فعلی می باشد.

در این گروه داروسازی اکسیر با معاملاتی چشم نواز و افزایش تقاضا به صف خرید سنگین نشست. این شرکت در دوره 12 ماهه 95 موفق به تحقق 739 ریال سود شد که نسبت به سود 720 ریالی که در گزارشات گذشته پیش بینی کرده بود ، 2.5 درصد تعدیل را نشان می دهد. شرکت در این دوره افزایش سرمایه 200 درصدی را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم 60 درصد رشد داشته است. با توجه به شرایط فعلی ، باید گفت که دلر جای رشد قیمت تا سطوح 630 – 650 تومانی را دارد. اما دکوثر که یکی از نقدشونده ترین سهم این گروه است، به سمت مقاومت 207 تومان در حال پیشروی است. دکوثر یکی از سهام های صنعت داروست که اهرم بسیار بالایی دارد و شایعه تعدیل مثبت در گزارشات میان دوره ای سبب شده تا سهم در مسیر رشد قرار بگیرد. در این گروه دتولید هم معاملات خوبی داشت. دتولیدی که نسبت قیمت به درآمد جذابی داشته و حالا برنامه افزایش سرمایه 53 درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی را در دستور کار قرار داده است. به نظر دتولید می تواند به زودی به قیمت های 700 تومانی دست یابد.

اما دعبید با توجه به عدم معامله در روز دوشنبه ، روز چهارشنبه نیز مجددا مورد حراج قرار گرفت و تا محدوده 11 درصدی مثبت تابلو پیش رفت. در دعبید بودجه منتهی به آذر ماه 96 در مقایسه با اولین پیش بینی حکایت از تعدیل مثبت دارد که دلیل آن رشد 4 درصدی فروش می باشد. به گفته رضویان مدیرعامل این شرکت، شرکت داروسازی عبیدی از سهام شناور کمی در بازار برخوردار است و سهامدار عمده در نظر دارد تا در صورت امکان این درصد سهام شناور را افزایش دهد. شرکت داروسازی عبیدی هر ساله توانسته حدود 50 درصد تولید و یا فروش خود را افزایش دهد و به تبع آن تولید داروهای جدید را نیز در دست دارد. هر ساله بیش از 20 قلم داروی جدید توسط شرکت داروسازی عبیدی روانه بازار می شود که این داروها منجر به افزایش فروش شرکت می شود. سهم داروهای جدید داروسازی عبیدی در فروش شرکت بیش از داروهای قدیمی است و این میزان هر ساله افزایش می یابد. داروسازی عبیدی به فکر انعقاد قرارداد جدید برای انتقال تکنولوژی و یا ساخت داروهای جدید نیز هست. محدوده 1.800 – 1.820 تومانی اولین مقاومت پیش روی دعبید می باشد. اما در زیرمجموعه های گروه دارویی البرز نیز جو خوبی حاکم بود. خبرها حاکی از آن است که سبحان انکولوژی، ایران دارو، البرز دارو و سایر شرکت های زیر مجموعه داروهای جدید خود را به زودی روانه بازار خواهند کرد. دیران با صف تقاضای محکمی که تشکیل داد و به نظر می رسد تا قیمت های 400 تومانی در کوتاه مدت جای رشد داشته باشد.

6) گروه تولید خودرو و قطعه سازی یکی از گروه‌های بزرگ و فعال بازار سهام است که در برخی مقاطع ( عمدتا 2 – 3 سال اخیر ) ، در جهت ‌گیری و حرکت بازار نقشی مهم و بسیار تاثیر‌گذار داشته است. ارزش بازاری صنعت مذکور در حدود 180 هزار میلیارد ریال بوده و بیش از 5 درصد بازار در اختیار این گروه می باشد. در بازار روز چهارشنبه نیز معاملات نمادهای خودروسازی چنگی به دل نزد اما با توجه به خبرهای مثبت از تولید و فروش شرکت ها تا قراردادهایی که منعقد نموده اند ، باید به زودی پس از شکل گیری کف های جدید ، شاهد آغاز حرکت رو به جلوی بعدی باشیم ، خصوصا که شاخص گروه هنوز هم گارد صعودی خود را حفظ نموده و به نظر فنر قیمت ها برای آزاد شدن و یک حرکت رو به جلو قوی تر از حرکت گذشته ، آماده شده باشد.

در این گروه سایپا پس از نشان دادن ضعف در برابر مقاومت 145 – 150 تومانی ، مسیر اصلاحی را در پیش گرفته و با فشار عرضه به سمت قیمت های 130 تومانی عقبگرد می کند. سایپایی که همچنان شایعه توقف برای یک تعدیل مثبت شیرین در گزارش 12 ماهه را یدک می کشد. گفته می شود سود شرکت برای سال 95 در سطوح 200 الی 250 ریالی اعلام خواهد شد. در گروه بهمن سهم برای تثبیت در قیمت های بیش از 200 تومانی در تلاش است و چنانچه موفق به این امر مهم گردد ، به مرور در مسیر قیمت های 240 تومانی قرار خواهد گرفت. اما به نظر قبل از این حرکت ، یک اصلاح ریز دیگر داشته باشد. در خبهمن زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه ناشی از رشد سود برخی از شرکت های مهم تابعه به گوش می رسد. به نظر خرید خبهمن گزینه جذاب تری نسبت به سایپا باشد. چراکه برگشت سهم از قیمت های کمتر از 200 می تواند خبهمن 240 تومانی را به همراه داشته باشد.

اما در خکاوه وضعیت به گونه دیگری بود و این سهم با افزایش تقاضا موفق به گذر از سد مقاومتی 114 تومانی شده و در مسیر قیمت های 140 تومانی قرار گرفته است. خکاوه ای که طی سال گذشته بواسطه وضعیت سخت دولت ، فروش ضعیفی داشت اما به نظر می رسد دولت بحث برنامه نوسازی ناوگان شهری را در سال 96 جدی تر از سال های گذشته دنبال نموده و نتیجتا شرکت هایی که تولید خودروی سنگین دارند ، وضعیت بهتری داشته باشند. گفته می شود به زودی یک تفاهم نامه میان بانک ها و خودروسازان منعقد می شود و کار تولید انبوه آغاز خواهد شد. اما در زامیاد فشار عرضه بیشتر بود و سهم در مرز قیمت های 90 تومانی قرار گرفت اما بعید به نظر می رسد که اصلاح زیادی داشته باشد. این شرکت خودرویی با تولیدات جدید در حوزه خودروهای سنگین قصد گسترش سبد تولیدات خود را دارد. تولید کامیون های سنگین حتی تریلی جز برنامه های سال 96 زامیاد می باشد. به نظر سهم نهایتا در قیمت های 88 تومانی با افزایش تقاضا مجددا به مدار رشد بازگردد.

در نمادهای قطعه سازی هم وضعیت چندان تفاوتی نداشت اما سهام این شرکت ها تحت تاثیر رشد تولید خودرو جای رشد سودآوری خوبی خواهند داشت. ضمن اینکه در مسیر رشد نیز بواسطه نبود فروشنده قوی ، می توان به گین بیشتر آن ها نیز امیدوار بود. در این گروه به جرات می توان گفت که خمحرکه یکی از بهترین چارت ها را دارد. این سهم با شکست مقاومت 205 تومانی ، حالا این سطح را به عنوان یک محدوده حمایتی امن می شناسد. البته احتمالا یک تعدیل منفی جزئی در گزارش 12 ماهه شرکت داشته باشیم اما به نظر وضعیت طوری است که سهم پس از کمی درحا زدن می تواند در مسیر قیمت های 280 تومانی قرار بگیرد. در خمهر نیز شاهد نزدیک شدن سهم به حمایت 155 تومانی هستیم. به نظر خمهر در حرکت بعدی خود می تواند یکی از بهترین گزینه های برای کسب نوسان کوتاه مدتی باشد. خمهر با افزایش تولید و فروش گروه ایران خودرو ، توانایی تعدیل مثبت را دارد. البته به شرطی که شرکت به مانند سال 95 ، تعدیل خود را پنهان نکند !

7) در گروه حمل و نقلی معاملات دسته ریلی ها نسبت به دریایی ها متعادل تر بود و چنگی به دل نمی زد. هر چند خبرهای خوبی در شرکت های گروه حمل و نقل ریلی به گوش می رسد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با «چینی بای تورسونبکوف» رئیس مجلس قرقیزستان در محل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. آخوندی در این دیدار با تشریح برنامه‌ های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، و افغانستان اشاره کرد و توضیح داد که هم اکنون راه ‌آهن ایران به افغانستان وصل و قطعه 72 کیلومتری خواف به هرات نیز در دست تکمیل است. با این حال حریل همزمان با نزدیک شدن به قیمت های 200 تومانی فشار عرضه های بیشتری را تحمل می کند. البته از نسبت خوب خریدار به فروشنده در این قیمت ها نباید غافل شد و شاید در حال استراحت برای صعودی دوباره باشد. در حپارسا نیز بعد از رشد 20 درصدی اخیر ، شاهد معاملات متعادل سهم در بازه قیمتی 1.700 – 1.800 تومانی هستیم. به نظر حپارسا می تواند بعد از کم درجا زدن ، یک رشد دیگر را تجربه نماید اما انتظار حرکت خارق العاده ای او نمی رود.

در حمل و نقل دریایی، نمادهای حاریا، حبندر، حتاید، حسینا با صف های تقاضای خود بر هیجان سهامدارانشان افزودند. حخزر و حفارس نیز در محدوده سبزرنگ معامله شدند. حتاید که از ابتدای اردیبهشت ماه حرکت صعودی خود را آغاز کرده است، به نظر قصد دارد تا به سقف تاریخی یکسال قبل خود یعنی محدوده 460 – 465 تومانی پیشروی نماید. شایعاتی نظیر اعلام مناقصه جدید در بندر امیرآباد به نفع تایدواتر آخر اردیبهشت به مدت 15 سال به گوش می رسد. همچنین حتاید گزارش فعالیت ماهانه منتهی به فروردین ماه خود را نیز در آغاز تایم معاملات روانه کدال نمود که طبق آن 7.5 درصد از درآمد بودجه خود را در اولین ماه از سال پوشش داده است. شاید نسبت خوب خریدار به فروشنده در معاملات روز چهارشنبه نیز مهر تاییدی بر شایعات پیرامون حتاید باشد.

اما حسینا هم برای دومین روز کاری متوالی پرتقاضا ظاهر شد و با شکست مقاومت 920 تومانی ، در مسیر قیمت های 1.250 تومانی قرار گرفت. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در اجرای پروژه مجتمع بندری جزیره نگین با مشارکت بخش خصوصی به عنوان پسکرانه بندر بوشهر، ترمینال کانتینری آن شهریور ماه امسال افتتاح می‌شود. وی تاکید کرد: احداث ترمینال کانتینری در 15 هکتار، فاز نخست جزیره نگین با 300 متر اسکله و ظرفیت پذیرش کشتی های 50 هزار تنی در دست اجراست. لذا در صورت تحقق این امر، باید منتظر شگفتی سازی های حسینا باشیم.

در خبرهای مرتبط با شرکت های حمل و نقل دریایی، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند گفت، کار بر روی بندر استراتژیک چابهار در ایران که قرار است هند در آن 500 میلیون دلار سرمایه گذاری کند، به سرعت در حال پیشرفت است و هند قبلا یک شرکت بین المللی بندری در ایران تشکیل داده است. بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین ایران و هند در ماه MAY سال گذشته، هند قرار است دو لنگرگاه در بندر چابهار را با سرمایه گذاری 85.21 میلیون دلاری تجهیز و اداره نماید و به مدت 10 سال، سالانه مبلغ 22.95 میلیون دلار از محل درآمد این بندر صرف هزینه های مربوط به بندر خواهد شد. مالکیت تجهیزات پس از تکمیل مدت زمان 10 ساله مدت زمان تمدید شده به طرف ایرانی منتقل خواهد شد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پتروشیمی اکثر نمادها سرخ پوش بودند اما برخی از هلدینگ ها نظیر پارسان ، تاپیکو ، پترول و فارس نیز قابلیت رشد را دارند. در این گروه تاپیکو نیز به مرز کانال 200 تومانی بازگشته و با سرعتی آهسته و پیوسته می تواند به سمت قیمت های 230 تومانی حرکت کند. سردار عبداللهی درخصوص افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار داشت: طی 2 تا 3 روز آینده با حضور رئیس جمهور این پالایشگاه در راستای سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید بنزین و حتی صادرات افتتاح خواهد شد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه 1.5 میلیارد لیتر بنزین، نفت، گازوئیل و سایر محصولات تولید شده است، بیان داشت: 100 میلیون لیتر از این محصولات بنزین است و کیفیت آن به اکتان مورد نظر استانداردها خواهد رسید. وی درخصوص وضعیت صادرات بنزین گفت: این پالایشگاه بیش از ظرفیت مصرف داخلی، تولید دارد و امکان صادرات فراهم است با این حال این موضوع بستگی به مسئولان وزارت نفت دارد. عبداللهی با اشاره به اینکه پالایشگاه ظرفیت 60 میلیون لیتری دارد، بیان داشت: 37 میلیون لیتر از این ظرفیت مربوط به بنزین است و واحدهای 2 و 3 پالایشگاه در مدت 15 تا 16 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، تاپیکو اهداف به تصویر کشیده شده را دنبال می نماید.

ب) در گروه سیمانی روند عرضه و تقاضا به غیر از برخی از نمادها که بازیگران خاص خود را دارند ، متعادل و کم رنق بود اما انتظار ما این است که صنعت مذکور در نیمه ابتدایی سال روند حرکتی مطلوبی داشته باشد. رییس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با بیان این ‌که یکی از اولین کشورهای منطقه هستیم که اولین کارخانه‌ های تولید سیمان را احداث کردیم، اظهار کرد: ‌اولین کارخانه ‌های سیمان حدود سال 1310 احداث شد. وی با تاکید بر این‌ که در حوزه بنادر باید کارهای جدی ‌تری را انجام دهیم به بحث رویه‌ های بتنی در جاده‌ ها اشاره کرد و افزود: در این بخش دچار یک غلفت تاریخی شده‌ایم، سال 1890 میلادی اولین رویه‌ های بنتی برای خیابان در میشیگان ایالات متحده اجرا شد.

شکرچی ‌زاده با یادآوری اینکه در کف تونل کندوان رویه بتنی کار شده که تا 60 سال مورد استفاده قرار می‌ گرفت و پس از آن روی آنرا با لایه آسفالت پوشاندند، گفت:‌200 هزار کیلومتر انواع جاده در کشور داریم که از رویه‌ های بتنی با وجود مزیت‌های بسیار زیاد نسبت به رویه‌های آسفالت در آنها استفاده نکرده‌ ایم. وی با بیان اینکه هم‌اکنون با تولید مازاد 10 تا 15 میلیون تنی سیمان در کشور مواجه هستیم اظهار کرد: بر اساس تحقیقی که انجام شده برای تولید هر تن سیمان 90 هزار تومان یارانه پرداخت می ‌شود.

ج) در گروه بانکی روند عرضه و تقاضا تا حدودی سر و شکل بهتری گرفته اما در کل بازار کماکان در انتظار بازگشت وبصادر به تابلوی معاملات می باشد. در این گروه وپست کماکان به روند صعودی خود ادامه داده و گویا به زودی باید شاهد ورود این سهم به کانال 200 تومانی باشیم. بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، تأمین مالی تمامی پروژه‌ های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌ ها و شرکت ‌های تابعه توسط پست ‌بانک ‌ایران انجام خواهد شد. این خبر سبب شده تا معاملات خوبی را در نماد وپست داشته باشیم. به نظر اگر این رویداد قطعی شود ، اثرات مثبت خوبی بر سود وپست خواهد داشت.

د) در گروه رایانه و آی – تی فشار عرضه زیاد بود بطوریکه اکثر نمادها در پایان ساعت معاملات سرخ پوش شدند هر چند که اپرداز نیز توانست صف خرید خود را حفظ نموده و در مسیر قیمت های 2.200 تومانی قرار بگیرد. شایعات تائید نشده ای درخصوص تعدیل مثبت در گزارش 21 ماهه و همچنین برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی از مهمترین دلایل توجه به اپرداز می باشد. گفتنی است ، این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 30 میلیارد تومانی به 90 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی افزایش دهد. به نظر می رسد سهم در مثبت های روزهای ابتدای هفته با فشار عرضه های بیشتر روبرو شود.

ه) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی ، اکثر نمادهای لبنیاتی با رشد تقاضا ناشی از اعمال افزایش نرخ در فروش برخی از محصولات روبرو شدند اما در سایر نمادها نیز معاملات متعادلی را شاهد بودیم. در این گروه غبشهر را بیشتر باید زیر نظر داشت. سهمی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته و اتفاقا P/e جذابی دارد. این شرکت در شرایطی مبلغ فروش سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را در سطوح 24.753 میلیارد ریالی پیش بینی کرده بود که فروش 2 ماه اول 3.834 میلیارد ریال ( معادل 15.5 درصد ) و فروش اسفند ماه نیز 2.356 میلیارد ریال معادل 9.5 درصد بوده تا مجموع فروش کوارتر اول در غبشهر به 25 درصد برسد. با این شرایط باید گفت که شرکت ضعف فروش 2 ماه اول را جبران نموده و مطابق با بودجه عمل کرده است. با توجه به موارد یاد شده ، انتظار می رود غبشهر به مرور به سمت قیمت های 305 – 315 تومانی حرکت نماید.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.752 – 3.762 تومان

ب) یورو : 4.137 – 4.150 تومان

ج) درهم امارات : 1.026 – 1.034 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.212.000 – 1.222.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    لطفا گزارشی از دکیمی و شسینا ارائه کنید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24