Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا عده زیادی از سرمایه گذاران با امید به افزایش قیمت نفت وارد بازار شده و در سهام شرکت هایی سرمایه گذاری کرده اند که نسبت به رشد قیمت ..

تحولات آتی در بازار نفت به نفع سرمایه گذاران است؟

روز گذشته روند کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کرد و قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 51.5 دلار و 49.5 دلار در هر بشکه قرار گرفت البته امروز قیمت ها اندکی رشد کرده اند اما تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش قیمت ها زیاد نیست.

نگرانی ها درباره افزایش تولید نفت در آمریکا و چند کشور دیگر سبب شده بازار نفت به رونق مورد نظر تولیدکنندگان نفت دست نیابد. در حال حاضر، تداوم مازاد عرضه، رشد ارزش دلار و از سر گرفته شدن صادرات نفت از یک میدان نفتی بزرگ در لیبی عواملی هستند که سبب کاهش قیمت ها شده اند.

از ماه های پیش مشخص بود که افزایش قیمت نفت سبب می شود شرکت های فعال در حوزه تولید نفت شیل در آمریکا بر فعالیت خود بیافزایند. در ماه های اخیر، تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا پیوسته افزایش یافته و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند زیرا برای این تولیدکنندگان، هزینه تولید بسیار پایین تر از قیمت کنونی نفت است.

پیش بینی شده امسال و سال آینده میلادی میزان تولید نفت در آمریکا در مجموع بیش از یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

افزایش ارزش دلار یک عامل دیگر کاهش قیمت نفت است. اگر در روزهای آینده دلار باز هم تقویت شود می توان انتظار داشت قیمت نفت تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

روز گذشته پایان اعتراضات در لیبی سبب شد صادرات از یک میدان نفتی بزرگ در این کشور از سر گرفته شود.

معامله گران اعلام کرده اند به رغم کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی دیگر کشورها از جمله روسیه، میزان کافی نفت در بازار وجود دارد و بعید است در آینده نزدیک مازاد عرضه از میان برود.

روز گذشته دبیرکل اوپک اعلام کرد از میزان مازاد عرضه کاسته شده اما ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ بسیار بالاست و برای رشد قابل ملاحظه قیمت ها لازم است از این ذخیره کاسته شود. پایان سال پیش اعضاء اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر عضو این سازمان توافق کردند در نیمه نخست سال جاری میلادی، میزان عرضه نفت خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این توافق و پایبندی به آن سبب شده بود قیمت ها رشد کند اما تردید در باره پایبندی به این برنامه و عوامل دیگری که در بالا به آنها اشاره شد به کاهش قیمت ها منجر شده است.

ماه آینده میلادی در باره تمدید برنامه کاهش عرضه تا پایان سال جاری میلادی تصمیم گیری می شود و انتظار می رود این برنامه تمدید شود. تحقق این پیش بینی به افزایش قیمت ها منجر می شود اما نباید انتظار داشت میزان افزایش زیاد باشد.

این هفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخیره نفت این کشور در هفته قبل 3.6 میلیون بشکه کاهش یافته است. اما ذخیره بنزین 3.4 میلیون بشکه افزایش یافته است زیرا پالایشگاه ها بیش از نیاز بازار بنزین تولید کرده اند. تحلیلگران معتقدند اگر پالایشگاه ها به این رویه ادامه دهند در پایان فصل مسافرت ها میزان ذخیره بنزین بالا خواهد بود و این عاملی برای فشار بیشتر بر قیمت نفت است.

میزان تولید نفت آمریکا از اواسط سال گذشته میلادی تاکنون 10 درصد افزایش یافته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد زیرا به باور کارشناسان، اگر قیمت نفت بین 50 دلار تا 55 دلار باقی بماند تا پایان سال جاری میلادی، تولید نفت شیل در آمریکا هر ماه 100 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

مشاهده می شود که شرایط برای افزایش قیمت نفت مساعد نیست. البته باید به این نکته اشاره شود که میزان اکتشاف ها سال قبل به پایین ترین میزان رسیده و روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد. این عامل می تواند به رشد قیمت ها در بلندمدت کمک کند. سال گذشته میلادی 2.4 میلیارد بشکه نفت کشف شد در حالی که در 15 سال اخیر بطور متوسط سالانه 9 میلیارد بشکه نفت کشف می شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24