Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

.. در نتیجه بخشی بزرگ از خوشبینی ها منطقی نبوده است. همچنین اخیرا ریسک هایی پدید آمده که بدون شک از رونق اقتصادی و تجاری ..

اگر اخیرا خرید و فروش های هیجانی داشته اید بخوانید

در حالیکه سرمایه گذاران منتظر هستند امروز و فردا گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر شود شاهد کاهش شاخص های مالی، قیمت نفت و فلزات پایه و طلا هستیم. پس از رشد قابل ملاحظه در روزهای اخیر که حاصل نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود اکنون هیجان ها کاهش یافته و برخی عوامل نگران کننده بار دیگر در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. نکته قابل تامل این است که در گزارش های نهادهای بین المللی در باره وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی، به نکات امیدوارکننده اشاره شده است. در واقع نگاه این نهادها به آینده مثبت است اما ریسک هایی وجود دارد که هر یک ممکن است مانعی بر سر رونق اقتصاد جهان باشد. تنش در شبه جزیره کره که در هفته های اخیر شدت یافته، تحقق نیافتن وعده های ترامپ برای رونق اقتصاد آمریکا، بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین و ریسک های سیاسی در اروپا مهمترین این ریسک ها هستند. بازارها در حال حاضر در دوران پس از هیجان بسر می برند. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیجان های زیادی در باره رونق اقتصاد آمریکا پدید آمد که سبب رشد شدید قیمت فلزات پایه و شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان شد. اکنون مشخص شده وعده های ترامپ بزودی عملی نمی شوند در نتیجه بخشی بزرگ از خوشبینی ها منطقی نبوده است. همچنین اخیرا ریسک هایی پدید آمده که بدون شک از رونق اقتصادی و تجاری جهان خواهد کاست. هیچکس معتقد نیست اقتصاد جهان با خطر رکود مواجه است اما امیدهایی که در باره بهبود سریع شرایط وجود داشت بجا نبود.

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 51.6 دلار و 49.4 دلار در هر بشکه قرار دارد. در باره مازاد عرضه نگرانی هایی وجود دارد. روز گذشته قیمت نفت کاهش یافت و این درحالیستکه در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام شد هفته قبل میزان ذخیره نفت این کشور 3.6 میلیون بشکه کاهش یافته است. پیش بینی شده بود میزان کاهش 1.6 میلیون بشکه باشد. با آنکه ذخیره نفت آمریکا بیش از انتظارها کاهش یافته اما قیمت نفت نتوانست رشد کند. کارشناسان معتقدند تغییری در شاخص های بنیادی بازار نفت پدید نیامده است. تولید نفت آمریکا در حال افزایش است، رشد تقاضای جهانی برای نفت قابل ملاحظه نیست و میزان ذخیره نفت در آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته در سطوح بسیار بالا قرار دارد. حتی اگر برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی تمدید شود بعید است قیمت ها افزایش قابل ملاحظه پیدا کند. این برنامه در نیمه نخست سال جاری اجرا می شود و قرار است ماه آینده میلادی در باره تمدید این برنامه تصمیم گیری شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال کاهش قیمت ها زیاد است

امروز قیمت طلا با اندکی کاهش به 1267 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت فلز زرد در ساعات اولیه معاملات نوسانی اندک داشت اما در نهایت رشد کرد و به محدوده 1270 دلار در هر اونس رسید. البته قیمت نقره و پلاتین کاهش پیدا کرد. نهادهای تحلیلگر به گمانه زنی درباره عملکرد طلا در سال جاری میلادی ادامه داده اند. باور عمومی این است که قیمت طلا امسال نیز رشد خواهد کرد اما در باره میزان افزایش اختلاف نظر وجود دارد. در روزهای اخیر کاهش ارزش دلار یک عامل حمایت از قیمت طلا بوده اما افزایش شاخص های مالی که حاصل ریسک پذیری سرمایه گذاران است از رشد قیمت ها جلوگیری کرده است. بروز هر نشانه از عملی شدن وعده های ترامپ به رشد شاخص های مالی و فشار بر قیمت طلا منجر می شود. انتظار می رود امروز و فردا نوسان در قیمت فلز زرد بیشتر باشد زیرا داده های متعددی از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد. وضعیت کلی اقتصاد آمریکا امیدبخش است و اگر تنش های ژئوپولیتیک کاهش یابد یک عامل مهم رشد قیمت ها از میان می رود. دیدگاه نهادهای تحلیلگر در باره وضعیت کلی اقتصاد جهان در سال جاری میلادی مثبت است و در گزارش های جدید این نهادها، پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهان بالا برده شده است. از سوی دیگر احتمال پیروزی آقای ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سبب شده ریسک ها کاهش یابد و جذابیت طلا کمتر شود. چند روز دیگر می توان درباره عملکرد ترامپ در 100 روز نخست ریاست جمهوری اش قضاوت کرد. برخی کارشناسان معتقدند عملکرد او در این 100 روز خوب نبوده و این به معنای ابهام و نگرانی سرمایه گذاران و افزایش قیمت طلاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار به استراحت نیاز دارد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در این قاره رشد کردند البته به نظر می رسد تاثیر نتیجه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه کمتر شده است. از سوی دیگر قیمت نفت و سنگ آهن رشدی نداشته و بر همین مبنا انتظار می رود روند افزایش شاخص ها متوقف شود. هنوز درباره بروز تنش در روابط تجاری چین و آمریکا نگرانی وجود دارد و بعید است دولت آمریکا برنامه کاهش کسری بودجه را کنار گذارد. امروز چند گزارش از اقتصاد ژاپن منتشر می شود البته محتوای این گزارش ها تاثیر بزرگی بر رفتار سرمایه گذاران نخواهد داشت. در حال حاضر تمرکز بر تحولات ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره و مناسبات چین و آمریکاست.

اروپا. روز گذشته شاخص ها در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. سرمایه گذاران اروپایی بر مبنای پیش بینی پیروزی نامزد لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و تداوم برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا، ریسک بالاتری می پذیرند. امروز چند گزارش از وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو منتشر می شود. اوضاع اقتصادی در این منطقه در مجموع امیدبخش است و اگر تحول سیاسی غیرمنتظره ای رخ ندهد وضعیت بهتر خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا در ابتدای معاملات رشد کردند اما در پایان اندکی کاهش یافتند. افول قیمت نفت و نگرانی ها در باره تصویب نشدن برنامه کاهش مالیات شرکت ها از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. در روزهای اخیر در مجموع شاخص ها رشد کرده اند اما از یک سو فروش به هدف شناسایی سود انجام می شود و از سوی دیگر هنوز ابهام هایی درباره توانایی رییس جمهور جدید در اجرای وعده هایش مشاهده می شود. ترامپ در هفته های اخیر تغییراتی در تصمیم ها خود داده و برخی تحلیلگران معتقدند این خبری خوب است زیرا نشان می دهد او در حال آشنا شدن با واقعیت هاست و دست از اقدامات نسنجیده برخواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته البته میزان آن زیاد نیست. قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر تقریبا بدون تغییر بوده و اندکی رشد کرده است. تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند دلیلی برای افزایش قابل ملاحظه قیمت ها وجود ندارد زیرا اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است به ثبات نزدیک شده و امسال در خوشبینانه ترین حالت 6.5 درصد رشد می کند که پایین تر از نرخ رشد سال قبل است. از سوی دیگر احتمال کاهش شدید ارزش دلار در ماه های آینده کم است و نیز انتظار نمی رود تغییر بزرگی در ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی ایجاد شود. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت فلزات پایه در ماه های آینده در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد. البته اگر اقدامات دولت جدید آمریکا سبب ایجاد هیجان در بازار شود احتمال رشد قیمت به میزان محدود وجود دارد. یکی از علل افزایش قیمت ها در ماه های اخیر، پیش بینی رشد مصرف این فلزات در آمریکا بوده است. اما سرمایه گذاران باید بدانند که سهم مصرف فلزات پایه در آمریکا از کل مصرف این فلزات در جهان تنها 6 درصد است و حتی اگر برنامه توسعه زیرساخت ها در این کشور شروع شود تقاضا برای فلزات پایه خیلی افزایش نخواهد یافت. در واقع برای پیش بینی وضعیت بازار بهتر است تحولات در اقتصاد چین مورد توجه قرار گیرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد اندکی شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی افزایش یافته است. روز گذشته ارزش دلار نوسان بزرگی نداشت و اندکی رشد کرد. آماده شدن برنامه کاهش مالیات ها از سوی دولت آمریکا سبب شد ارزش دلار حمایت شود البته سرمایه گذاران می دانند که تصویب این برنامه زمانبر است و این احتمال وجود دارد این برنامه اجرا نشود. امروز و فردا خبرهای متعددی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت و انتظار می رود افت و خیز ارزش دلار بیشتر شود. روز جمعه نرخ رشد اقتصاد اسپانیا، انگلستان و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. اخباری که در هفته های اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت بوده و این عاملی برای رشد ارزش دلار است اما تحلیلگران معتقدند زمان افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا تاثیر بالاتری بر ارزش دلار دارد. مخالفت ترامپ با رشد ارزش دلار یکی از عوامل کاهش ارزش این ارز در هفته های اخیر بوده است. باور سرمایه گذاران این است که تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود. 10 روز دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و اگر آنطور که پیش بینی شده آقای ماکرون در این انتخابات پیروز شود یورو تقویت خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، منطقه یورو، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24