Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در ماه های اخیر فعالان بازار فولاد در باره افق این بازار نگرانی هایی داشته اند و اخیرا این نگرانی ها شدت پیدا کرده است. کارشناسان معتقدند ..

نشانه های نگران کننده از بروز آشوب در بازار فولاد

در ماه های اخیر یعنی از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فعالان بازار فولاد جهان بویژه تولیدکنندگان این ماده خام در چین در باره سیاست های حمایت گرایانه ترامپ نگران بوده اند و اخیرا بر شدت این نگرانی افزوده شده است. ترامپ چند روز پیش اعلام کرد تحقیقاتی درباره واردات فولاد ارزان از چین و دیگر کشورها انجام خواهد شد.

تحلیلگران معتقدند اقدامات اخیر دولت چین مبنی بر محدود کردن فعالیت ده ها کارخانه فولادسازی این کشور ربطی به برنامه ترامپ ندارد و در ادامه سیاست کاهش مازاد ظرفیت تولید فولاد در چین انجام شده است. تخمین زده می شود میزان این مازاد 300 میلیون تن است. جالب است بدانید این رقم سه برابر تولید سالانه فولاد در ژاپن است.

روزنامه رسمی چاینا دیلی در گزارشی ادعا کرده اقدام آمریکا برای بررسی وضعیت واردات فولاد به این کشور سبب تنش های تجاری بین این کشور و شرکای تجاری آن خواد شد. در ژاپن که پس از چین دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است، رییس بخش فولادسازی در باره اقدام اخیر ترامپ ابراز نگرانی کرده است.

رییس فدراسیون آهن و فولاد ژاپن گفته است، "ما به شدت درباره سیاست های حمایت گرایانه ترامپ نگران هستیم البته شنیده ایم که او در برخی موضوعات مواضع خود را تعدیل کرده است."

وزارت صنعت و فناوری چین روز دوشنبه فهرستی از 29 کارخانه تولید فولاد منتشر کرد که شامل تولیدکنندگان خارج شده از فهرست رسمی شرکت های تولیدکننده فولاد است. اکثر این شرکت ها از پیش تولید فولاد را متوقف کرده اند اما برخی از آنها بطور غیررسمی بر ظرفیت تولید خود افزوده اند یا فرمان های تعطیلی فعالیت های تولیدی را نقض کرده اند.

کارشناس ارشد مواد خام در گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند می گوید: "اقدامات اخیر دولت چین در راستای استراتژی بهبود شرایط مالی صنعت فولاد انجام شده است. صنعت فولاد چین طی سال های اخیر دچار مازاد ظرفیت تولید و بهره وری پایین بوده است."

تحلیلگران می گویند، چین قصد دارد تا سال 2020 بین 100 تا 150 میلیون تن از مازاد ظرفیت تولید فولاد خود را کاهش دهد. همچنین قرار است تا پایان ماه ژوئن تولید صد میلیون تن فولاد با کیفیت پایین متوقف شود.

روز دوشنبه از 40 شرکت فولادسازی دیگر نیز خواسته شد تغییراتی در برخی زمینه ها از حمله حفاظت از محیط زیست و ایمنی انجام دهند.

بخشی بزرگ از این کارخانه ها متهم هستند که در دوره های آلودگی شدید هوا نتوانسته اند مطابق قوانین محدود کردن تولید عمل کنند. آنها باید در دوره ای معین، اقدامات غیرقانونی خود را اصلاح کنند.

تحلیلگران معتقدند دولت چین به احتمال زیاد به جای اصرار بر تعطیلی فوری تعداد زیادی کارخانه فولادسازی در مدتی کوتاه، رویکردی تدریجی در قبال تعطیل کردن این کارخانه ها اتخاذ خواهد کرد. در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی تاکید بر تعطیلی تعدادی مرکز تولید فولاد به افزایش قیمت ها منجر شده بود.

چین در سال 2009 اداره دولتی ثبت کارخانه های فولادسازی را تاسیس کرد تا مقرراتی بر صنعت فولادسازی این کشور اعمال کند و به فولادسازهای داخلی در مذاکره بر سر قیمت با عرضه کنندگان خارجی سنگ آهن کمک کند.

این اداره قرار بود ادغام ها و تعطیلی های ضروری برای اختصاص 60 درصد تولید فولاد به 10 شرکت بزرگ این کشور تا پایان سال 2015 را شناسایی کند. البته این هدف تحقق نیافته و اکنون دولت مهلت تحقق این برنامه را تا سال 2025 تمدید کرده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی نشریه اخبار مهندسی مواد چین، 292 شرکت از 635 شرکت فولادسازی در 12 استان و شهر بزرگ چین تاکنون تولید خود را متوقف کرده اند.

تداوم اقدامات دولت چین در بخش تولید فولاد به اصلاح وضعیت این صنعت منجر خواهد شد. از آنجا که انتظار می رود دولت آمریکا به مبارزه با صادرات فولاد ارزان به این کشور ادامه دهد احتمال کاهش قیمت جهانی فولاد وجود دارد.

اقدامات چین برای اصلاح صنعت فولاد خود تدریجی خواهد بود اما تدابیری که دولت جدید آمریکا برای جلوگیری از ورود فولاد ارزان به این کشور اتخاذ خواهد کرد سبب بروز برخی آشوب ها در بازار فولاد جهان می شود. آمریکا از تعداد زیادی از کشورها محصولات فولادی وارد می کند و تغییر رویه تجاری به اقتصادهای یاد شده لطمه وارد خواهد کرد. بویژه این نگرانی وجود دارد که شرکای تجاری آمریکا تدابیر تلافی جویانه اتخاذ کنند.

تغییرات سالانه واردات محصولات فولادی به آمریکا در دو دهه اخیر

سهم 10 کشور اول در صادرات محصولات فولادی به آمریکا (ارقام به میلیون تن است)

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24