Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود با اشاره به افزایش عرضه و رشد کند تقاضا برای سنگ آهن در صنعت فولاد چین، پیش بینی کرده قیمت ها ..

برای فعالان بازار سنگ آهن چه آرزویی داشته باشیم؟

قیمت سنگ آهن سال گذشته میلادی 85 درصد رشد کرد اما امسال هم نوسان های بزرگ داشته و هم در مجموع کاهش یافته و برخی تحلیلگران معتقدند این شرایط در چند ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد. هفته گذشته قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین تا 63 دلار کاهش یافت اما در روزهای پایانی هفته این کاهش جبران شد و قیمت ها به سطح 68 دلار بازگشت. سردرگمی سرمایه گذاران در باره افق بازار و قیمت ها افزایش یافته و تحلیلگران دیدگاه های مختلف در این زمینه مطرح کرده اند.

بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود با اشاره به افزایش عرضه و رشد کند تقاضا برای سنگ آهن در صنعت فولاد چین، پیش بینی کرده قیمت ها رشدی نخواهند داشت. از دید تحلیلگران این بانک، مازاد عرضه سنگ آهن که سال گذشته 70 میلیون تن بود امسال به 160 میلیون تن افزایش خواهد یافت. افزایش تولید در برزیل، استرالیا، چین و هند زمینه ساز افزایش مازاد عرضه است.

نکته مهم این است که کاهش قیمت ها در هفته های اخیر به رغم خبرهای مثبت از اقتصاد چین رخ داده است. چین بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است و با آنکه شاخص های اقتصادی آن مثبت بوده و افق اقتصاد آن امیدبخش است، قیمت سنگ آهن اخیرا به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافته است.

بنا به اعلام دولت چین، اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 6.9 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان هاست. سرمایه گذاری، خرده فروشی و صادرات و واردات چین نیز رشدی بالاتر از انتظارها داشته است.

در گزارش سیتی گروپ آمده است، "از دید ما افق بازار سنگ آهن منفی است و بویژه در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت ها تحت فشار قرار خواهد داشت زیرا رشد تقاضا در بخش فولاد چین کند خواهد شد. بدین ترتیب پیش بینی می شود در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن 60 دلار خواهد بود. در سال آینده نیز قیمت ها به 50 دلار کاهش خواهد یافت."

ابتدای سال جاری میلادی یعنی دورانی که قیمت سنگ آهن در مسیر رشد قرار داشت برخی نهادهای تحلیلگر از جمله بانک های گلدمن ساکس و بارکلیز و موسسه کپیتال اکونومیکس نسبت به غیرمنطقی بودن افزایش سریع قیمت ها هشدار داده بودند.

ماه گذشته تولید فولاد در چین به 72 میلیون تن رسید که رقمی بی سابقه است. با این حال وضعیت مصرف فولاد در ماه جاری میلادی امیدبخش نیست. در ماه فوریه یعنی ماه جاری میلادی معمولا مصرف فولادر در چین به اوج خود می رسد اما امسال تقاضا برای فولاد بسیار پایین تر از انتظار بوده است.

در زیر نمودار تغییرات میزان تولید فولاد خام در چین در 8 سال اخیر نشان داده شده است. ارقام سمت چپ میزان تولید ماهانه به میلیون تن، و ارقام سمت راست، تغییرات میزان تولید در مقیاس سالانه است:

یک نکته مهم دیگر، افزایش نسبت ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به تولید فولاد است. این نسبت اکنون 1.9 برابر است در حالیکه متوسط پنج ساله این رقم تقریبا 1.5 برابر است. اگرچه از میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به تدریج کاسته شده اما هنوز میزان ذخیره در نزدیکی بالاترین میزان قرار دارد.

در ماه گذشته میلادی، چین 95.6 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد در حالیکه ماه قبل از آن 83.5 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده بود. واردات ماه قبل نسبت به مارس سال گذشته 11 درصد بالاتر بود. طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی واردات سنگ آهن چین نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش یافته و به 271 میلیون تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات میزان واردات سنگ آهن به چین در 8 سال احیر نشان داده شده است. ارقام سمت چپ میزان واردات ماهانه به میلیون تن، و ارقام سمت راست تغییرات میزان واردات در مقیاس سالانه است:

وضعیت تولید فولاد در چین یک عامل بسیار موثر بر قیمت سنگ آهن است. سال گذشته میلادی چین 808.3 میلیون تن فولاد تولید کرد. ماه گذشته میلادی میزان تولید فولاد این کشور 72 میلیون تن بود که رقمی بی سابقه است. اکنون بزرگ ترین عامل نگرانی این است که تولید فولاد در چین سریع تر از تقاضا در حال افزایش است و طبیعی است که مازاد عرضه سبب کاهش قیمت ها خواهد شد.

اکنون بسیاری از تحلیلگران معتقدند در فصل پاییز تولید فولاد کاهش خواهد یافت. استان هبی (Hebei) چین که بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در این کشور است اعلام کرده امسال 32 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خود خواهد کاست. دولت چین قصد دارد امسال 50 میلیون تن از ظرفیت تولید خود بکاهد تا از آلودگی هوا کاسته شود. تا سال 2020 میزان کاهش ظرفیت تولید فولاد در چین 100 تا 150 میلیون تن خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24