Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را می توان مهمترین خبر روزهای اخیر در این بازار برشمرد که بر معاملات بورس و داد و ستدهای بازار نیز تأثیرگذار خواهد بود. کاهش بهای نفت در روزهای اخیر و افت قیمت نفتا و حتی اولفین ها در بازارهای جهانی در کنار عقب نشینی خریداران برجسته بین المللی موجب شد تا قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی کاهش یافته و همین افت نرخ در کنار کاهش ٠.٣ درصدی بهای دلار در محاسبات قیمت های پایه ، نهایتاً به کاهش قیمت اغلب محصولات پتروشیمی انجامید. رخدادی که از این پس تأثیر خود را برای جای گذاشته و با جریان کاهشی جدیدی ، چهره بازار را تغییر خواهد داد...

تحرکات زیرپوستی جذاب در بازار کالا

بورس24 : اعلام کاهشی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را می توان مهمترین خبر روز یکشنبه به شمار آورد که موجب خواهد شد هفته ای با کاهش قیمت ها را شاهد باشیم. در بازار فولاد تحرکات زیرپوستی جذابی مشاهده می شود که گویی برای افزایش قیمت ها لحظه شماری کرده و منتظر فرمان حمله از سوی تقاضا هستند تا با جهشی محسوس ، قیمت ها را به سطوح بالاتری منتقل سازند. این وضعیت بازار با فرض تعطیلی روز سه شنبه تنها بیم و امید از فراز و فرود قیمت ها را برجسته می سازد یعنی نمی توان به این موارد چندان هم خوش بین بود. تجربه ماه های اخیر نشان داده است که تنها رشد حجم تقاضا می تواند به برون رفت از این وضعیت منتهی شده و هم اکنون نیز چنین شرایطی دیده نمی شود.

انتظار برای افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز از دیگر رخدادهای مهم روزهای اخیر محسوب شده که می تواند تنها در فاز اول به ظرفیت تولید بنزین کشور ، 12 میلیون لیتر در روز بیفزاید. به نظر می رسد پس از افتتاح این پروژه حجم صادرات بنزین ، گازوئیل و گاز مایع افزایش یابد که با فرض تأمین مالی این طرح به ارزش 300 میلیارد تومان در بورس انرژی ، این بورس پتانسیل های جدیدی پیدا خواهد کرد.

بازار کاهشی محصولات پتروشیمی

کاهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را می توان مهمترین خبر روزهای اخیر در این بازار برشمرد که بر معاملات بورس و داد و ستدهای بازار نیز تأثیرگذار خواهد بود. کاهش بهای نفت در روزهای اخیر و افت قیمت نفتا و حتی اولفین ها در بازارهای جهانی در کنار عقب نشینی خریداران برجسته بین المللی موجب شد تا قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی کاهش یافته و همین افت نرخ در کنار کاهش 0.3 درصدی بهای دلار در محاسبات قیمت های پایه ، نهایتاً به کاهش قیمت اغلب محصولات پتروشیمی انجامید. رخدادی که از این پس تأثیر خود را برای جای گذاشته و با جریان کاهشی جدیدی ، چهره بازار را تغییر خواهد داد. این در حالی است که بازارهای داخلی قبل از اعلام نرخ های پایه نیز به سمت کاهش قیمت متمایل شده تا روزی کاهشی را به ثبت برساند. با توجه به این افت نرخ در کنار عقب نشینی خریداران و تلاش برای تأمین مواد اولیه از بورس کالا در روزهای پیش رو البته با قیمت هایی پایین تر ، به نظر می رسد بازار به سمت کاهش نرخ حرکت کرده و به احتمال قوی هفته ای نزولی را تجربه خواهیم کرد.

همان گونه که در گذشته نیز به آن اشاره شد؛ از این پس قیمت های پایه به جای هر دو هفته یکبار ، به صورت هفتگی اعلام خواهد شد که می تواند نوسان قیمت های هفتگی را در روزهای ابتدایی آن شفاف سازد. این در حالی است که اعلام هفتگی موجب خواهد شد تا حجم نوسان قیمت ها به نسبت اعلام قیمت ها هر دو هفته یکبار کاهش یابد که نکته مثبتی برای این بازار محسوب می شود. با توجه به کاهش قیمت های پایه و افت بهای پلیمرها در بازار آزاد می توان به ثبت حجم معاملاتی مطلوب ( بیش از 40 هزار تن ) خوش بین بود که از رونق نسبی این بازار حکایت دارد هرچند که معاملات دو هفته اخیر بیش از 50 هزار تن بوده است.

مواد پلیمری در سراشیبی قیمت؛ پی وی سی ها ارزانی را لمس کردند

بررسی قیمت های پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۰ فروردین و ۳ اردیبهشت نشان می دهد که اکثر کالاها روندی نزولی داشته اند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بیشترین افت قیمت متعلق پی وی سی ها با ۶.۵ درصد نسبت به دو هفته اخیر بوده است. به طوری که گرید ۵۷ و ۷۰ به میزان ۲۴۰ تومان، گرید ۶۰ هم ۲۲۹ تومان و گرید ۶۵ نیز ۲۱۸ تومان نسبت به دو هفته اخیر ارزان شدند.

در رتبه دوم بیشترین افت قیمت پلی اتیلن های ترفتالات نساجی و بطری به ترتیب با ۲.۹ و ۲.۷ درصد کاهش نسبت به دو هفته اخیر قرار دارند. به طوری که گریدهای نساجی از ۹۸ تا ۱۰۱ تومان ارزان شدند. گریدهای بطری هم از ۹۹ تا ۱۰۷ تومان نسبت به دو هفته قبل افت قیمت داشتند.

در رتبه سوم بیشترین افت قیمت ها هم در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سنگین فیلم با ۱ درصد کاهش نسبت به دو هفته قبل قرار دارد. به طوری که این کالاها از ۴ هزار و ۷۲ تومان به ۴ هزار و ۲۹ تومان رسیدند.

در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن های سبک فیلم، خطی، پلی اتیلن سنگین بادی، تزریقی و دورانی نیز با افت قیمت نسبت به دو هفته گذشته روبه رو شدند.

پلی اتیلن های سبک فیلم ۰.۸ درصد،پلی اتیلن سبک خطی وپلی اتیلن سنگین بادی ۰.۹ درصد و پلی اتیلن سنگین تزریقی و دورانی نیز ۰.۷ درصد نسبت به دو هفته گذشته ارزان شدند.

پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز روندی کاهشی داشته و به ترتیب با ۰.۸ درصد و ۰.۳ درصد کاهش نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند.

کمترین افت قیمت ها هم متعلق به پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی با ۰.۲ درصد افت نسبت به دو هفته قبل بود، این کالا به ترتیب با ۱۱ و ۱۳ تومان کاهش قیمت روبه رو شدند.

در محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی هم قیمت دلار با افت ۰.۳ درصدی از ۳ هزار و ۷۴۹ تومان به ۳ هزار و ۷۳۸ تومان رسیده است.

بورس انرژی: معامله بیش از 7 هزار قرارداد سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (یکشنبه 3 اردیبهشت ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 484 قرارداد معادل 18,416 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 5 میلیارد و 820 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادها بارپایه و کم‌باری با متوسط قیمت‌‌های 320,391 و 308,990 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/03/02 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/02/07 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 6831 قرارداد با ارزشی بالغ بر 16 میلیارد و 574 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 22 میلیارد و 394 میلیون ریال بالغ گردید.

برخی از مهمترین معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم معامله شده

واحد حجم

واحد قیمت

قیمت پایه

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

3600000

لیتر

ریال

13130

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

10000

مترمکعب

ریال

10150

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

ریال

14646

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

1518

تن

ریال

11600000

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

1012

تن

ریال

11600000

هگزان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

154

تن

ریال

30000

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

220

تن

ریال

26361

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان

5000

تن

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

-5

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

ریال

14832

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

تن

ریال

12454

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت مشهد به مقصد افغانستان

0

تن

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

10

میل به جهش قیمتی فولاد

پس از چند روز ثبات شکننده قیمت ها و ثبت چند جرقه رشد قیمتی مهم ، روز یکشنبه شاهد بودیم که روند پیشین یعنی ثبات نرخ در بطن بازار و برای تحویل از انبار در کنار افزایش قیمت های پیشنهادی از سوی کارخانه ، باز هم ادامه یافته یعنی رشد زیرپوستی بازار فولاد جدی تر از قبل شده است. این در حالی است که هنوز بدنه اصلی در بازار نسبت به این روند چندان هم روی خوشی نشان نداده است که البته باید وجود سابقه ذهنی از کاهش قیمت ها را نیز در این خصوص مؤثر دانست. در هر حال بازار گویی با رشد تقاضای مؤثر هرچند محدود رو به رو شده که می تواند نکته مثبت و مهمی برای این بازار به شمار آمده همچنین انتظار برای تقویت حجم معاملات و رشد آرام قیمت ها را نیز محقق می سازد.

نگاهی به بازار فولاد نشان می دهد که ثبات قیمت های پیشنهادی از کارخانه هایی همچون قزوین و پارس آرمان بخش بزرگی از چهره غالب بازار را تشکیل داده ولی بسیاری از کارخانجات دیگر نیز افزایش نرخ های محدودی را اعمال کرده اند. چندصدایی در بازار فولاد ، تفاوت در تقاضای منطقه ای و شرایط متفاوت فروش و خودنمایی خریداران ممکن است به وضعیت فعلی منتهی شده باشد یعنی سیگنال های متناقض فعلی به این شرایط ابهام دامن زده است. به نظر می رسد تقاضای محدودی در بازار خودنمایی کرده که باید آن را به فال نیک گرفت و حداقل خروجی آن عدم کاهش مجدد قیمت ها خواهد بود اگر باز هم التهاب دست ساخته جدیدی به این بازار تزریق نشود. افزایش آرام بهای شمش ولی این امیدواری را برجسته می سازد که گویی انرژی جدیدی زیرپوست بازار به جریان افتاده که می تواند با افزایش قیمت ها و جذب حداکثری خریداران ، رونق جدیدی برای این بازار به ارمغان بیاورد.

امکان فروش زعفران پیش از تولید در بورس کالا

کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است؛ برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

به گزارش بورس نیوز؛ بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت نماید.

افزون بر این، کشاورزان خرد تولیدکننده زعفران در ایران نیز با توجه به حضور واسطه ها تا کنون نتوانسته اند آنچنان که باید از مزایای فروش کالای خود با قیمت مناسب بهره مند شوند. از سال گذشته در حالی بورس کالای ایران برای مدیریت بازار عرضه و تقاضای این محصول در کشور معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران را راه اندازی کرد که با استاندارد زعفران عرضه شده در بورس کالا که منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی است، می توان این کالای ارزشمند ایرانی را در قالب های بهتری به بازارهای جهانی عرضه کرد و عرضه زعفران در تالار صادراتی بورس کالای ایران می تواند مرجعیت قیمتی زعفران ایران را در بازارهای جهانی به دنبال داشته باشد.

بی تردید با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، نقدشوندگی این محصول برای کشاورزان افزایش می یابد و کشاورزان می توانند با ارایه محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت قبض انبار، از این قبض به عنوان پشتوانه تسهیلات استفاده کرده و محصول خود را به فروش برسانند.

بازار زعفران آماده انتشار اوراق سلف

مدیرعامل بورس کالای ایران در رابطه با برنامه های این مجموعه پیرامون عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران و توسعه ابزارهای مالی مرتبط با آنها در این بازار، در گفتگو بابورس نیوزاظهار داشت: در بورس زعفران در نظر داریم تعداد انبارهای نگهداری محصولات را افزایش دهیم تا کشاورزان خرد نیز محصولات خود را به انبارها بسپارند و آنها را در بازار مبتنی بر رقابت بفروشند.

حامد سلطانی نژاد افزود:‌ علاوه بر این، کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است. برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به فراهم شدن امکان عرضه گواهی سپرده کالایی در کنار عرضه فیزیکی، گفت: باید در بازار مستمر داخلی قیمت ها را کشف و به بازارهای فعال دنیا اعلام کنیم تا بازار داخلی با عمق بیشتری به فعالیت پرداخته و آن را به بازار بین المللی توسعه دهیم. در چنین شرایطی خریداران خارجی نیز می توانند به راحتی از محصولات تولیدی ایران خریداری کرده و صادرکنندگان داخلی محصولات خود را در آن عرضه کنند.

عرضه برنج در قالب قیمت تضمینی اجرایی می شود

وی به موضوع قیمت تضمینی در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو نیز اشاره داشت و تاکید کرد:‌ طبق برنامه ریزی های به عمل آمده و با تجربه هایی که با اجرای طرح قیمت تضمینی در عرضه محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داشتیم، در نظر داریم عرضه برنج را نیز در قالب این طرح در بورس کالا اجرایی کنیم.

این مقام مسئول در خصوص واردات بی رویه برنج و امکان تنظیم روند عرضه و تقاضای آن در کشور گفت: ما زمانی می توانیم آمار مشخصی از میزان تولید و واردات یک محصول داشته باشیم که احاطه و نظارت دقیقی بر فروش آن محصول صورت گیرد؛ ضمن اینکه لازم است عرضه ها از یک کانال مشخص باشد که اگر این امر از طریق بورس کالا صورت پذیرد، پایگاه داده بزرگی ایجاد می شود تا مبنای بهتری برای نظارت و مهندسی بازار شکل گیرد و به وضوح مشخص شود چه مقدار تولید داخلی وجود دارد و همچنین نیاز کلی بازار و واردات مترتب بر آن، ارزیابی خواهد شد.

سلطانی نژاد در خاتمه سخنان خود به بیان هدف استراتژیک بورس کالای ایران پرداخت و تأکید کرد:‌ هدف استراتژیک ما این است که طی چند سال آتی در محصولات اساسی و کلیدی کشور به ویژه محصولات کشاورزی به مرجع قیمت گذاری تبدیل شویم و دستیابی به این هدف در گرو توسعه بازار مشتقه است.

لزوم شفافیت در صادرات با استفاده از ظرفیت های بورس کالا

ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی تر از گذشته برای تمامی محصولات راه اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

به گزارش مهر، کارشناس ارشد پتروشیمی و فرآورده های فنی کارگزاری مفید با بیان این مطلب گفت: بورس کالای ایران در سال ۹۵ یکی از شلوغ ترین دوران کاری خود در حوزه پتروشیمی را پشت سر گذاشت به طوریکه با وجود برخی فشارها و محدودیت های وارد شده، عملکرد مناسبی از بورس کالا به ثبت رسید.

مهران کهوازاده با اشاره به اینکه دولت باید برای پذیرش بیشتر و انجام معاملات محصولات به کمک بورس کالای ایران بیاید تا شاهد رشد شفافیت اقتصادی و حکمفرمایی منطق و عدالت بر نحوه قیمت کالاها باشیم، خاطر نشان کرد: در سال گذشته شرایط اجتماعی و سیاسی و همچنین استرس ها و فشارهای زیادی بر بورس کالا حاکم بود، اما بورس کالای ایران توانست با افزایش تعاملات و نشست های هم اندیشی با فعالان صنایع، موانع زیادی را با موفقیت پشت سر بگذارد و برآیند این اقدامات مثبت نیز در رشد حجم و ارزش معاملات کالاهای مختلف در بورس کالا نمود پیدا کرد.

توسعه تالار صادراتی در دستور کار

این کارشناس ارشد پتروشیمی در ادامه به لزوم توسعه معاملات صادراتی از طریق بورس کالا تاکید کرد و گفت: ضروری است که تالار صادراتی بورس کالای ایران قوی تر از گذشته برای تمامی محصولات راه اندازی شود تا علاوه بر بازار داخل، شاهد شفافیت بازار محصولات کالاهای صادراتی نیز باشیم.

به گفته کهوزاده در حال حاضر معاملات قیر در تالار صادراتی به مرجع قیمتی تبدیل شده است، از سوی دیگر قاچاق این کالا نیز کاهش یافته است.

وی در ادامه به اهمیت تالار صادراتی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: ضروری است برای شفافیت بیشتر قیمت ها در بورس کالای ایران، قیمت تمامی محصولات در تالار صارداتی کشف شود و سپس همان محصولات ۵ درصد پایین تر از نرخ صادراتی به تولیدکننده داخلی ارایه شود.

به گفته کهوزاده؛ فعالان و دست اندرکاران صنایع مختلف باید از ظرفیت تالار صادراتی بورس کالا استفاده کنند تا صادرات محصولات از یک کانال مشخص و شفاف صورت گیرد.

کاهش التهابات بازار با قراردادهای بلندمدت

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای بلندمدت شرکت های پتروشیمی با صنایع پایین دست طی سال گذشته گفت: برخی از شرکت های پتروشیمی رغبتی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت با صنایع پایین دست ندارند و ترجیح می دهند با شرکت های خارجی قراردادهای بلندمدت ثبت کنند؛ اما به هر حال امکان انعقاد قراردادهای بلند مدت پتروشیمی ها با صنایع پایین دست در بورس کالا فراهم است.

به گفته کهوزاده؛ سال گذشته حجم بالایی از پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان تحت عنوان قراردادهای بلندمدت در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و توسعه اینگونه معاملات می تواند برخی التهاب های بازار پتروشیمی و مشکلات صنایع پایین دست برای تامین نیاز مواد موردنیازشان در فواصل مختلف را مرتفع کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24