Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بدین ترتیب انتظار می رود هفته ای پرالتهاب پیش رو باشد. تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه می کنند برای تغییر ..

همه برای تغییر ترکیب سبد دارایی تان آماده باشید

این هفته، یک انتخابات ریاست جمهوری، گزارش ها از نرخ رشد سه اقتصاد بزرگ در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و تداوم تنش های ژئوپولیتیک در آسیا، عواملی هستند که بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهند گذاشت. هفته گذشته کاهش قیمت نفت و فلزات پایه سبب شد بسیاری از سرمایه گذارانی که بر مبنای هیجان تصمیم گیری کرده بودند زیان کنند. کارشناسان پیش بینی کرده بودند که رشد اخیر قیمت ها نمی تواند ادامه یابد و احتمال اصلاح بازار وجود دارد. هفته پیش با آنکه ارزش دلار کاهش یافت اما قیمت مواد خام حمایت نشد و قیمت طلا نیز رشدی بسیار محدود داشت. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف به دلیل وجود عوامل متعدد تاثیرگذار بر بازار، ترجیح داده اند با احتیاط بیشتری رفتار کنند و در این میان، بازارهای پرریسک مانند بازارهای مالی و مواد خام، توجه سرمایه گذاران کمتری را به سمت خود جذب کرده اند. فردا انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و روز دوشنبه نتیجه آن بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت. اواخر هفته نیز داده های مهم از اقتصادهای اروپایی و آمریکا منتشر می شود. بدین ترتیب انتظار می رود هفته ای پرالتهاب پیش رو باشد. تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه می کنند برای تغییر محتوای سبد دارایی خود آماده باشند زیرا هر یک از عوامل سه گانه ای که در بالا به آنها اشاره شد می تواند شرایط را بکلی تغییر دهد.

کاهش شدید قیمت ها

روز جمعه، در پایان معاملات هفته در بازارهای چهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.9 درصد و 2.2 درصد کاهش به 52 دلار و 49.6 دلار در هر بشکه رسید. احتمال عدم پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه سبب شد قیمت ها تحت فشار قرار گیرند. طیق برنامه کاهش عرضه که در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود 1.8 میلیون بشکه از عرضه نفت به بازارهای جهانی می کاهد. البته در عمل میزان کاهش عرضه کمتر از این رقم بوده است. عامل دیگر کاهش قیمت نفت، سطح بالای ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته بویژه آمریکاست. همچنین درباره افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از تولیدکنندگان تردیدی وجود ندارد. با آنکه آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود اعلام کرده بزودی عرضه و تقاضا برای نفت به تعادل خواهد رسید اما واقعیت این است که خیلی از عوامل ممکن است مانع تحقق این پیش بینی شوند. برخی می گویند اگر برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری تمدید شود قیمت ها حمایت خواهند شد اما با توجه به شرایط بازار بعید است قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه برسد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 3.5 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد اندک قیمت طلا

روز جمعه قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1284 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 18 دلار، 975 دلار و 796 دلار قرار گرفت. قیمت طلا تحت تاثیر برخی عوامل حمایت شده و در سال جاری میلادی تاکنون 133 دلار در هر اونس رشد کرده است. اخیرا به دلیل افزایش قیمت ها و تغییر شرایط بازار، نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی را بالا برده اند. البته احتمال آنکه عوامل رشد قیمت ها تضعیف شوند وجود دارد. برای مثال اگر از شدت تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره کاسته شود یا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شکلی باشد که خطری اتحادیه اروپا را تهدید نکند قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رشد قیمت طلا تااندازه ای حاصل احتمال به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. هر گونه اخبار مثبت اقتصادی یا اظهار نظر از سوی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که سبب شود احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر شود کاهش قیمت طلا را در پی خواهد داشت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 0.5 درصد کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته اخیر نشان داده شده است:

تابلوها سبز شدند

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسانی اندک داشت و به نظر می رسد سرمایه گذاران هنوز نتوانسته اند درباره افق روابط چین و آمریکا به نتیجه برسند. در این باره نگرانی هایی وجود دارد و انتظار می رود بر شدت آن افزوده شود زیرا بعید است ترامپ برنامه کاهش کسری تجاری آمریکا با چین را رها کند. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما خبرهایی از اقتصاد ژاپن در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. همچنین برخی شاخص های اقتصادی از آمریکا اعلام می شود که بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی تاثیر خواهد گذاشت.

اروپا. روز گذشته شاخص ها در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. البته سرمایه گذاران اروپایی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه نگران هستند و همین عامل سبب شده با احتیاط رفتار کنند. فردا این انتخابات برگزار می شود و در روزهای آینده وضعیت بازارهای مالی در اروپا تحت تاثیر نتیجه آن و نیز داده های جدید از شاخص های اقتصادی منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ قرار خواهد داشت. این هفته نرخ رشد اقتصاد آلمان، آمریکا و انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. برخی تحلیلگران معتقدند در صورت پیروزی خانم لوپن در انتخابات فرانسه، اتحادیه اروپا با بحران مواجه می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا کاهش یافتند و تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت نفت، انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و تنش های ژئوپولیتیک سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. البته عملکرد بازار مالی آمریکا طی هفته قبل مثبت بود. این هفته برخی گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و نیز خبرهایی در باره وضعیت برنامه دولت در زمینه اجرای وعده های خود منتشر می شود. گفته می شود برنامه کاهش مالیات ها بزودی نهایی می شود. این خبری خوب است اما تصویب و اجرای این برنامه زمانبر خواهد بود. بر همین مبنا مشاهده می شود که هیجان های قبلی در رفتار سرمایه گذاران کمتر شده است. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا رشد کرد و به محدوده 2348 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته اخیر نشان داده شده است:

افول هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافت. قیمت فلز سرخ در محدوده 5600 دلار در هر تن قرار گرفت و قیمت روی به سطح 2600 دلار رسید. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9500 دلار، 1960 دلار و 2160 دلار قرار گرفت. با آنکه ارزش دلار هفته قبل کاهش یافت و اخبار منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده است شاهد تداوم روند کاهش قیمت فلزات پایه هستیم. برخی تحلیلگران معتقدند فشارهایی که دولت جدید آمریکا بر چین وارد خواهد کرد تا از کسری تجاری آمریکا با چین کاسته شود سبب می شود مصرف فلزات پایه پایین رود. ترامپ بارها از وجود مازاد تجاری عظیم چین با آمریکا انتقاد کرده و یکی از برنامه های اصلی دولت او این است که از این مازاد بکاهد. از سوی دیگر پیش بینی می شود بر تولید برخی فلزات پایه افزوده شود. اگر این پیش بینی تحقق یابد قیمت این فلزات همچنان کاهش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 80 دلار کاهش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در موضع ضعف قرار گرفته است

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی رشد کرد البته هفته قبل عملکرد دلار در برابر دو ارز یاد شده منفی بود. تحلیلگران معتقدند کاهش ارزش دلار به رغم انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا حاصل تاکید ترامپ بر لزوم کاهش ارزش دلار است. البته درباره افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی نیز تردیدهایی پدید آمده است. بانک مرکزی آمریکا مایل است امسال با توجه به وضعیت اقتصاد این کشور، دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد اما ترامپ با این اقدام که سبب افزایش ارزش دلار می شود مخالف است. فردا انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و نزدیک بودن میزان محبوبیت نامزدها سبب شده نتیجه این انتخابات مشخص نباشد. در هفته های اخیر یک عامل فشار بر ارزش یورو، احتمال پیروزی خانم لوپن بوده است. اگر او پیروز شود ارزش یورو به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت البته وزیر دارایی آلمان تاکید کرده پول واحد اروپایی از این فشار خارج خواهد شد. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا، آلمان و انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. محتوای گزارش های یاد شده بر ارزش سه ارز دلار، یورو و پوند انگلستان تاثیر خواهد گذاشت اما نتیجه انتخابات فرانسه تاثیر بالایی بر ارزش یورو خواهد داشت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0705 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24