Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در صورت خروج کشور از رکود و بهبود صنعت ساخت و ساز به عنوان موتور حرکتی کل اقتصاد کشور، گروه ساختمانی و صنایع مرتبط همچون گروه های سیمانی و کاشی و سرامیک جز گروه های پیش رو امسال بوده ...

برزخ اردیبهشت برای سهامداران

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت کاشی و سرامیک (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • شبندر
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت کاشی و سرامیک (بخش دوم)

طی سال های اخیر رکود مسکن به صنایع زیر دست نفوذ کرده بود و در حالی که صنعت ساخت و ساز بی رونق بود، برخی سهام این صنعت به مرز زیاندهی و بعضا شناسایی زیان رسیدند و تنها شرکت های صادر محور توانستند از این شرایط جان سالم به در ببرند. اما برای سال 96 شرایط به گونه ای دیگر آغاز شد. رونق نسبی بازار مسکن در سه ماهه پایانی 95 به همراه ادامه این روند در سال 96 فعالان بازار را بر این باور داشته که صنعت ساختمان می تواند در یک روند منطقی، عقب افتادگی خود را جبران نماید. صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از مهمترین صنایع سودساز زیر مجموعه ساخت و ساز در هفته های اخیر مورد توجه بوده است. بر همین اساس بر آن شدیم تا صنعت را با نگاهی دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) پالایش نفت بندر عباس

شبندر طی دوره 13 ماهه در یک مثلث در حال نوسان می باشد و به نظر می رسد در حال قرار گرفتن در آخرین موج اصلاحی خود در این مثلث می باشد. حمایت های مورد نظر در این سهم در حوالی 480-490 تومان قرار گرفته است و حد ضرر برای سهامداران در نزدیکی 450 تومان قرار دارد.

روند صعودی اصلی سهم با شکاندن محدوده 520 تومان آغاز خواهد شد و به نظر می رسد نخستین مقاومت کوتاه مدت در محدوده 550 تومان باشد اما اهداف میان مدت، جذاب تر بوده و در محدوده بالای 700 تومان قرار دارد که همین موضوع سرمایه گذاری طولانی تر را برای سهامداران صبور مطلوب تر می گرداند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روزهای هفته اخیر بررسی صلاحیت کاندیداهای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به اتمام رسید و براساس آن ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره هشت خود، شش نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی کرد: ۱- سیدمصطفی آقا میرسلیم 2- اسحاق جهانگیری کوشایی ۳- حسن روحانی ۴- سیدابراهیم رئیسی ساداتی ۵- محمدباقر قالیباف ۶- سیدمصطفی هاشمی‌طبا

همزمان با اعلام نام کاندیداهای تایید صلاحیت شده طبق ماده 66 قانون انتخابات؛ آغاز فعالیت تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بلامانع است و این امر فضای انتخابات را در هفته های های پیش رو جدی تر می کند.

در حوزه سیاست خارجه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با ارسال یک نامه به «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان این کشور پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد. دولت آمریکا هر 90 روز یک بار باید گزارشی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام را به کنگره ارایه دهد و این نخستین بار است که دولت ترامپ این تاییدیه را ارایه می‌کند. این نامه باعث شد تا ترامپ رئیس جمهور آمریکا با تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را برای یک دوره 90 روزه دیگر تمدید کند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در ابتدای هفته اخیر شاهد افتتاح همزمان پنج فاز پارس جنوبی و 4 طرح پتروشیمی بودیم که رویدادی بزرگ و تاریخی برای کشور به حساب می آید. این طرحها به گونه ای است که در کنار جبران تمام عقب ماندگی‌هایی که در دولت قبل دراین صنعت وجود داشت، دولت یازدهم توانست در دوره فعالیت خود تولید گاز را به دو برابر(حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب) افزایش دهد و تولید روزانه نفت را به ۴ میلیون بشکه برساند. تا پیش از این سهم ایران از میدان مشترک پارس جنوبی به جیب رقبای آن وارد می‌شد ولی با تلاش دولت و برنامه‌ریزی دقیق جلوی آن گرفته شد. این مهم در حالی صورت گرفت که در دوسال و نیم ابتدایی دولت یازدهم زیر یک میلیون بشکه نفت صادر می کرد و در ادامه هم با کاهش قیمت نفت به یک چهارم آن در سال 91 مشکلات فراوانی پیش روی دولت قرار داشت. دستاوردهای چهار سال اخیر این امیدواری را به وجود آورده است که کشور در سال جاری از محل فروش نفت و میعانات گازی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشد، درآمدی که بر طبق قانون ۲۰ میلیارد دلار آن به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش دورنمای اقتصاد جهانی، پیش بینی خود را از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی، تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی ایران ارائه کرد که بر طبق آن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران از ۶.۵ درصد در سال میلادی گذشته، به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ و ۴.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ می‌رسد. بر پایه گزارش صندوق بین المللی پول، نرخ بیکاری در ایران ۱۲.۵ درصد نسبت به سال میلادی گذشته تغییر نخواهد داشت و در هر دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ همچنان ۱۲.۵ درصد می ماند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

دهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در حالی به کار خود پایان داد که دکتر محمدی ریاست سازمان بورس درباره چشم انداز آن برای سال جاری اعلام گفت: امسال رفع محدودیت های بازار سرمایه مد نظر است. به طوریکه این محدودیت ها به هر دلیلی ایجاد شده باشد با همراهی دکتر طیب نیا و اعضای شورای عالی بورس این محدودیت ها رفع خواهد شد. دکتر محمدی به تدوین لایحه بازار سرمایه به عنوان یک اقدام موثر دیگر اشاره کرد و گفت: بروز رسانی سامانه معاملاتی در سه ماهه اول سال جاری نهایی می شود و سامانه های تکمیلی تا پایان سال انجام می شود. همچنین حجم مبنا و دامنه نوسان، تا پایان سال با موافقت شورای عالی بورس تعدیل می شود. بر این اساس حذف حجم مبنا و رسیدن دامنه نوسان به دامنه پویا از جمله اقداماتی است که در جهت افزایش حجم معاملات در سال جاری انجام می گیرد.

در این نمایشگاه همچنین وزیر امور خارجه هم در آیین افتتاح آن حضور داشت و در سخنان خود با اشاره به حساسیت های بازار بورس، بانک و بیمه گفت: تحریم های آگاهانه این حوزه های کلیدی را هدف گرفته بود تا هزینه مبادله و تأمین مالی و سرمایه گذاری را برای اقتصاد ایران افزایش دهند. ظریف ادامه داد: البته تحریم ها و رویکردهایی که به ناگزیر در دولت قبل اتخاذ شده بود یک آسیب بنیادین هم داشت و آن از بین رفتن شفافیت و نظم مالی بود که هنوز هم دولت و ملت درگیر عواقب آن هستند و گم شدن دکل نفتی و برباد رفتن میلیاردها دلار سرمایه توسط دلالان فرصت طلب از جمله آنها بوده است. ظریف در پایان امیدواری کرد با فضای آرامش و اطمینانی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است شاهد شتاب فزاینده در روند رشد اقتصادی و فناوری کشور باشیم.

در این هفته همچنین نهمین اجلاس بازار سرمایه اسلامی در تهران برگزار شد که رئیس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، هدف اجلاس نهم بازار سرمایه اسلامی را اتحاد و اشتراک فکری بین کشورهای اسلامی دانست و گفت: انتظار می رود اوراق ایرانِ اسلامی در سایر کشورهای اسلامی منتشر شود و ما نیز در ایران میزبان اوراق اسلامی سایر کشورها باشیم.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودرویی در هفته جاری اکثرا متعادل پیگیری شد و در بین سهام گروه، خساپا به عنوان لیدر بازار سرمایه که فراتر از حد تصور در تولیدات ظاهر شد حرکت صعودی را طی کرد و در رده دوم سهام پر بازده بعد از خپارس قرار گرفت و در ان سو هم خچرخش و خشرق و خودرو در زمره سهام با بازده منفی قرار گرفتند.

از جمله اخبار مثبت این گروه فروش خوب خساپا در سال 95 بود که حدود 5 درصد بیشتر از میزان فرض شده در بودجه بود.

همچنین ایران خودرو سال 95 را در حالی به اتمام رساند که رشد 1.5 درصدی در مبلغ فروش در ماههای پایانی سال را برای خود به همراه داشت. ضمن اینکه پیش فروش خودرو پژو 2008 در این شرکت آغاز شده و باید دید در ماههای اینده عایدی شرکت چه مقدار از این محصول خواهد بود.

در محصولات شیمیایی؛ مهمترین اتفاق در هفته متعادل پتروشمی ها افتتاح همزمان پنج فاز از پارس جنوبی در روزهای گذشته بود که باعث اضافه شدن 150 میلیون متر مکعب گاز در روز به ظرفیت کشور شد تا علاوه بر رونق اقتصادی، صنعت پتروشیمی نیز این امکان را داشته باشد تا سالهای آینده مشکلی در طرحهای توسعه ای و جدید خود نداشته باشد و طرحهای فعلی نیز با کمبود خوراک در زمستان مواجه نشوند.

روند کاهشی قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی که از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است در دو هفته اخیر شیب ملایمی به خود گرفته است و تقریبا به ثبات رسیده است. این مهم در حالی است که متانول در بازارهای آسیایی در محدوده 300 دلار نوسان داشت و البته این قیمت کمترین آن در سه ماهه گذشته می باشد. این ثبات قیمتی باعث شد تا در این گروه شرکتهای تولید کننده محصولات درجه دوم و سوم پتروشیمی از توجه بیشتری در بازار برخوردار باشند و در کنار معاملات متعادل شرکتهای پایه این شرکتها روند مثبت و خوبی را طی کردند به گونه ای که شپارس با مثبت 22 درصد و شکلر با مثبت 10 درصد معاملات خود را به پایان رساندند. بر همین اساس مهمترین عامل در مورد افزایش قیمت گرفتن این نمادها افزایش میزان صادرات محصولات شوینده طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ از نظر ارزشی معادل ۱۹۶ میلیون دلار و از نظر وزنی معادل ۲۶۴ هزار تن می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته و از نظر وزنی تغییر نداشته است.

در فلزات اساسی؛ روند کاهشی قیمت سهام شرکتهای گروه فلزی در این هفته نیز به مثابه هفته های گذشته ادامه داشت و مهمترین عامل در این مسیر تغییر نکردن شرایط بازارهای جهانی و شیب منفی آنها بود. این در حالی است که خبرها از مازاد عرضه در برخی کامودیتی ها از جمله مس و روی در بازارهای جهانی خبر می دهد و فعلا این اخبار شرایط را برای کاهش بیشتر در مقابل افزایش فراهم کرده است. این شرایط برای سنگ آهن نیز با توجه به رشد 18 درصدی در تولید آن در چین نیز باعث کاهش قیمت آن شده است.

در گروه فلزات اساسی شرکت ذوب آهن پس از حدود سه ماه توقف نماد، بالاخره در روز سه شنبه بازگشایی شدو سهامداران آن با 38 درصد بازدهی روبرو شدند.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت پس از یک ماه نوسان در محدوده 48 دلار در روزهای اخیر بار دیگر با افزایش به حدود 52تا 54 دلار رسیده است و این مهم باعث مثبت شدن معاملات نمادهای این گروه شده است.

با توجه به ارتباط تنگاتنگ نمادهای این گروه با قیمت نفت، در این مورد کارشناسان و تحلیلگران این حوزه بر این باورند که با تمدید توافق بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، شاهد کاهش حجم ذخایر انبارهای نفتی و رشد نفت به قیمت‌های بالای ۶۰ دلار خواهیم بود و البته این روند افزایش بسته به توافق بین اعضا عضو و غیر عضو اوپک در چهارم خرداد ماه دارد.

در گروه ساختمانی ؛ با توجه به خبر منتشر شده مبنی بر امضاء قرار داد جدید شرکت کیسون با شرکت های فرانسوی، رشد قیمتی، افزایش تقاضا و در نهایت تشکیل صف خرید آن مشاهده شد. همچنین نماد ثاژن معاملاتی پرتقاضا را تجربه کرد. این در حالی بود که سایر هم گروهی ها اکثرا منفی بودند به نظر می رسد در صورت خروج کشور از رکود و بهبود صنعت ساخت و ساز به عنوان موتور حرکتی کل اقتصاد کشور، گروه ساختمانی و صنایع مرتبط همچون گروه های سیمانی و کاشی و سرامیک جز گروه های پیش رو امسال بوده و همچنان صعودی دنبال شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24