Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی نگرانی ها در باره تصمیم های تجاری و اقتصادی دولت جدید و به تعویق افتادن برنامه کاهش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور ..

آرامش بازارها پس از زیان سرمایه گذاران در مواد خام

در روزهای اخیر وضعیت بازارهای مالی و مواد خام پرالتهاب بوده و قیمت برخی مواد خام از جمله نفت و فلزات پایه کاهش یافته است. البته شاخص های مالی اخیرا رشد کرده اما سرمایه گذاران در باره تشدید تنش های ایجاد شده بین کره شمالی و آمریکا نگران هستند. امروز چند گزارش مهم از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود. سرمایه گذاران اروپایی در باره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه نگران هستند. دور نخست این انتخابات دو روز دیگر یعنی یکشنبه برگزار می شود و اگر در آن، نامزد حزب راست افراطی پیروز شود اتحادیه اروپا دچار بحران خواهد شد زیرا او با عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا مخالف است و رویه های غیرمعمول در پیش خواهد گرفت. روند اصلاح قیمت فلزات پایه ادامه پیدا کرده و انتظار می رود شرایط برای مدتی به همین شکل باشد. هفته آینده ترامپ بار دیگر تلاش خواهد کرد برنامه درمانی اوباما را لغو کند و اگر این بار نیز موفق نشود آنگاه شاهد افول شاخص های مالی در بازارهای بزرگ خواهیم بود. سه ماه از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ می گذرد و او نتوانسته در مسیر اجرای وعده های خود حرکت کند.

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز جمعه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر محسوسی نداشته و به ترتیب در سطح 53 دلار و 50.8 دلار در هر بشکه قرار دارد. قیمت نفت اخیرا کاهش یافته البته نسبت به ابتدای ماه جاری در سطح بالاتری قرار دارد. عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند تغییر بزرگی نداشته اند: انتظار می رود در ماه آینده میلادی برنامه کاهش عرضه نفت تمدید شود یعنی تا پایان سال جاری میلادی اجرا گردد. در حال حاضر این برنامه برای اجرا در نیمه نخست سال در نظر گرفته شده است. در باره رشد تولید نفت در آمریکا اطمینان وجود دارد و این یک مانع مهم است که از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. میزان ذخایر نفت در اقتصادهای بزرگ بویژه آمریکا بالاست و به رغم اجرای برنامه کاهش عرضه، تغییر بزرگی در این ذخیره پدید نیامده است. رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی بین 1.4 میلیون بشکه تا 1.5 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است و انتظار می رود در آینده نزدیک تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود. این ها مهمترین عوامل موثر بر قیمت ها هستند. البته سرمایه گذاران در بازار در باره میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه اطمینان کامل ندارند. در دو ماه نخست اجرای برنامه، میزان پایبندی بالا بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در محدوده های بالاتر

امروز قیمت طلا با اندکی کاهش به 1280 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در محدوده 18 دلار، 977 دلار و 801 دلار در نوسان است. قیمت طلا روز گذشته رشدی اندک داشت که حاصل کاهش ارزش دلار بود. قیمت ها چند روزی است در محدوده های کنونی در نوسان است و به اعتقاد برخی کارشناسان، رشد قیمت ها به دلیل هراس از تنش های ژئوپولیتیک رخ داده است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 130 دلار در هر اونس افزایش یافته است. یکی دیگر از علل افزایش قیمت فلز زرد، کاهش ارزش دلار است. برخلاف پیش بینی هایی که در باره رشد ارزش دلار مطرح شده شاهد افول شاخص دلار هستیم. مخالف ترامپ با افزایش ارزش دلار و تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آمریکا، دو دلیل کاهش ارزش دلار هستند. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. این نهاد تاکنون سه بار این اقدام را انجام داده است. امروز برخی گزارش ها از بخش خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا در ماه جاری میلادی منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد. گزارش های اخیر از بازار کار آمریکا مثبت بوده و در مجموع درباره وضعیت شاخص های اقتصادی نگرانی وجود ندارد. اگر در هفته ها و ماه های آینده این وضعیت ادامه پیدا کند قیمت طلا شانسی برای رشد ندارد. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی پایین تر از سطوح کنونی قیمت هاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تابلوها سبز شدند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کرده اند و این افزایش تحت تاثیر رشد شاخص های مالی در آمریکا در روز گذشته رخ داده است. روز گذشته شاخص های مالی در این قاره رشدی نسبی داشتند و به باور برخی تحلیلگران نگرانی های سرمایه گذاران اندکی کاهش یافته است. درباره وضعیت اقتصاد چین نگرانی وجود ندارد البته هنوز مشخص نیست روابط تجاری بین این کشور و آمریکا به چه شکل خواهد شد. دولت جدید آمریکا در مسیر افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی حرکت کرده و بعید است از این راه بازگردد. این یک عامل نگرانی برای سرمایه گذاران است. البته مقامات تجاری دو کشور به مذاکرات خود ادامه خواهند داد. هدف از این مذاکرات کاهش کسری تجاری آمریکاست.

اروپا. روز گذشته شاخص ها در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. این درحالیستکه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه دو روز دیگر برگزار می شود و نامشخص بودن نتیجه آن از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. برخی کارشناسان می گویند رشد شاخص های مالی حاصل اقدام سرمایه گذاران برای استفاده از قیمت های پایین است. البته رشد قیمت نفت نیز در افزایش شاخص های مالی موثر بود. فعالان بازارهای سهام در اروپا نسبت به بهبود شرایط اقتصادی این قاره امیدوار هستند.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بورس آمریکا رشد کردند و این افزایش حاصل سخنان وزیر دارایی این کشور بود. وی اعلام کرده برنامه کاهش مالیات ها در حال آماده شدن است. کاهش مالیات ها یکی از وعده های ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است. البته این برنامه باید به تصویب کنگره برسد. برخی تحلیلگران معتقدند تدوین برنامه به معنای تصویب آن نیست و هنوز برای شادمانی زود است. ترامپ در حوزه اختصاص بودجه به برنامه توسعه زیرساخت ها و نیز حذف مقررات درست و پاگیر نیز با موانعی مواجه خواهد بود. اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا عموما مثبت است و صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را بالا برده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش قیمت ها جبران نشد

امروز قیمت مس در محدود 5600 دلار در هر تن تقریبا بدون تغییر بوده و سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش های مربوط به بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ هستند. روز گذشته کاهش ارزش دلار سبب شد قیمت فلزات پایه رشد کند. قیمت ها بطور متوسط یک درصد افزایش یافت و بیشترین رشد با 4 درصد در قیمت روی مشاهده شد. البته هنوز کاهش اخیر قیمت ها جبران نشده و تحلیلگران معتقدند احتمال رشد قیمت ها بسیار کم است. در واقع تغییری که بتواند رشد قیمت ها را موجب شود ایجاد نشده است. افق اقتصاد چین مشخص است به این معنا که امسال اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است در محدوده 6.5 درصد رشد خواهد کرد. همچنین دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن محدودیت هایی در نظر گرفته و این عامل از رشد غیرمنطقی فعالیت ها خواهد کاست. از سوی دیگر میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای بورس های فلزی در حد مناسب قرار دارد و نیز نتظار نمی رود در آمریکا مصرف فلزات پایه رشد قابل ملاحظه داشته باشد. بدین ترتیب دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. البته اختلال های زودگذر در عرضه می تواند به رشد موقت قیمت ها منجر شود. قیمت مس اکنون در سطح 5600 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت روی و سرب نیز به ترتیب در سطح 2620 دلار و 2180 دلار در نوسان است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

درباره آینده نگرانی هایی وجود دارد

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگ نداشته است. پس از چند روز نوسان بزرگ، امروز سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کرده اند. روند کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر ادامه یافته و برخی اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا نیز نتوانسته از تداوم این روند جلوگیری کند. روز گذشته گزارش جدید وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل منتشر و مشخص شد شرایط بازار کار امیدبخش است. در ماه های اخیر اوضاع اقتصادی در آمریکا نگران کننده نبوده و می توان گفت عامل اصلی کاهش شاخص دلار، برخی نگرانی ها در باره تصمیم های تجاری و اقتصادی دولت جدید و به تعویق افتادن برنامه کاهش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور است. بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد تا پایان سال جاری 2 بار دیگر این اقدام را انجام خواهد داد. سرمایه گذاران انتظار داشتند موارد افزایش نرخ های بهره بیشتر باشد در نتیجه با اعلام این پیش بینی ارزش دلار تحت فشار قرار گرفت. از سوی دیگر دونالد ترامپ بارها اعلام کرده مایل نیست ارزش دلار رشد کند. تحلیلگران معتقدند اگر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نامزد حزب راستگرای افراطی پیروز نشود و نگرانی ها کاهش پیدا کند ارزش دلار بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد زیرا در هفته های اخیر یک عامل که بر ارزش یورو فشار وارد کرده احتمال پیروزی حزب راستگرای افراطی در انتخابات فرانسه بوده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24