Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران در آخرین روز کاری هفته نیز معاملات متعادل و کم نوسانی را به نمایش گذاشت تا در نهایت بازدهی شاخص کل در هفته ای که گذشت ، رقم ۵٢٠ واحدی ( ٠.۶۶ درصد ) را نشان دهد. این بازدهی در شاخص کل در شرایطی رقم خورده که بازدهی شاخص هم وزن ٠.٩۵ درصد بوده و این اختلاف بین شاخص های مهم بازار سرمایه نشان می دهد که ...

«در ریل صعود !!»

1) بورس تهران در آخرین روز کاری هفته نیز معاملات متعادل و کم نوسانی را به نمایش گذاشت تا در نهایت بازدهی شاخص کل در هفته ای که گذشت ، رقم 520 واحدی ( 0.66 درصد ) را نشان دهد. این بازدهی در شاخص کل در شرایطی رقم خورده که بازدهی شاخص هم وزن 0.95 درصد بوده و این اختلاف بین شاخص های مهم بازار سرمایه نشان می دهد که نقدینگی وارد شده به بازار بیشتر در حال گردش در صنایع و نمادهای کوچکتر بوده و هنوز سرعت گردش پول در صنایع بزرگ چندان بالا نیست. در حالی‌ که یک ماه مانده به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ، شاهد خرید برخی فعالان بازار به امید رشد قیمت و مثبت بودن بازار در هفته‌ های باقی مانده با نزدیک شدن به مهمترین رخداد سیاسی کشور هستیم. کنترل نرخ ارز در نزدیکی کف کانال صعودی 3 ساله و سبز نگه‌ داشتن شاخص کل از روزهای ابتدایی سال جاری به خوبی نشان می دهد که دولت تمایل زیادی به نشان دادن بهبود شاخص های اقتصادی کشور دارد ! لذا فعالان بازار با توجه به آرامش نسبی سیاسی و همچنین گذر از پیچ عرضه های سنگین شب عید ، امیدوارند تا حرکت بازار بتواند بخشی از زخم های عمیق سال گذشته را التیام بخشد.

نکته دیگر تقابل سود محقق‌ شده شرکت ‌ها در سال 95 در مقایسه با برآورد سودآوری سال 96 است. در حالی ‌که سال مالی عمده شرکت ‌های بورسی در اسفند به پایان رسیده است که به زودی باید شاهد انتشار گزارش 12 ماهه شرکت ها و سپس برگزاری مجامع و تقسیم سود میان سهامداران باشیم. همانطور که می دانید ، همه ساله انتظار برای تقسیم سود شرکت‌ ها برخی از فعالان را به سمت بازار جذب می‌ کند. در این میان با اوج‌ گیری قیمت کالاها در ماه‌ های پایانی سال 95 ، می‌ توان انتظار تحقق سود بیش از انتظارات موجود ( براساس آخرین پیش ‌بینی 95 ) را داشت. کاهش نسبت قیمت به درآمد در فصل مجامع نیز از قیمت سهام در شرایط کنونی حمایت می ‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که ریزش قیمت جهانی کالاها ( در مقطع فعلی ) هراس را در میان معامله‌ گران تشدید کرده و در نتیجه شاهد فشار فروش در گروه هایی نظیر فلزی و معدنی هستیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 24 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه قند و شکر و رایانه و منفی گروه انبوه سازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه نیز انتظار می رود بازار متعادل و مثبتی را شاهد باشیم. به نظر می رسد نقدینگی وارد شده به بازار کماکان عطش خرید داشته و کماکان شاهد روند صعودی بازار و شاخص کل باشیم. در این مقطع ، سهامداری و یا اصلاح پرتفوی ، مهمترین استراتژی برای معامله گران خواهد بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریم های هسته ای اعمال شده علیه ایران را به مدت 3 ماه دیگر تمدید کرد. / رکس تیلرسون اعلام کرد که «دونالد ترامپ» دستور داده است این مسئله را بررسی کنند که آیا لغو تحریم‌ های ایران طبق توافق هسته ‌ای در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده یا خیر. تیلرسون اعلام کرد که ایران همچنان در قبال تعهداتش مقابل برجام برای کنترل برنامه هسته‌ ای خود، سازگار بوده است اما نگرانی‌‌‌ هایی درخصوص نقش ایران در حمایت از تروریسم وجود دارد. اما در سوی دیگر ، وزیر خزانه داری آمریکا از تمایل واشنگتن برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران خبر داد. استیون منوچین می‌ گوید واشنگتن قصد دارد تحریم‌ های بیشتری علیه ایران اعمال کند. به گفته ویاین تحریم ها به برنامه هسته ای ایران مربوط نیستند. منوچین افزود: تحریم ‌ها ، بسیار مهم هستند و یکی از مهم ‌ترین بخش‌ های وظیفه من هستند. پیشترمنابعی در کاخ سفید اعلام کردندکه دولت آمریکا احتمال تشدید تحریم‌ ها علیه تهران را با هدف وادار ساختن آن به اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ ای، بررسی می ‌کند. چند روز قبل وزارت خزانه‌ داری آمریکا در بیانیه ‌ای اعلام کرد«سازمان زندان های تهران» و «سهراب سلیمانی» از مقام‌ های ارشد سازمان زندان‌ ها را به فهرست سیاه تحریمی خود اضافه کرده است. بیانیه خاطرنشان کرده بود ایالات متحده آمریکا از اختیارات تحریمی خود در موضوعات خارج از حیطه برجام برای مقابله با آنچه «حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشک بالستیک، اقدامات ثبات ‌زدا در منطقه و نقض حقوق بشر» خوانده شده استفاده خواهد کرد.

ب) در خبری دیگر ، اروپا اولین قرارداد همکاری ایمنی هسته ‌ای را با ایران امضا کرد. کمیسیون اروپا، بالاترین نهاد اجرایی اتحادیه اروپا از امضای اولین قرارداد همکاری در زمینه ایمنی هسته ‌ای با ایران خبر داده است. ارزش این قرارداد 2 میلیون و 500 هزار یورو اعلام شده است. این قرارداد با هدف تقویت توانمندی‌ مرکز نظام ایمنی هسته‌ ای ایران امضا شده است. بخش دیگری از این قرارداد مربوط به بررسی آزمایش مقاومت و ایمنی در نیروگاه اتمی بوشهر است که قرار است جزئیات آن در هفته‌ های آینده امضا شود.

ج) نماینده روسیه می‌ گوید بانک‌ های آمریکایی در باز کردن یخ روابط اقتصادی با ایران همکاری ‌‌های لازم را به عمل نمی آورند. وی همچنین گفت موضوع نقش نهادهای مالی در اجرای توافق هسته‌ ای ایران و گروه 1+5 جزو محورهای اصلی مورد بحث در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام خواهد بود. این دیپلمات روس همچنین تأکید کرد که تحریم‌ های اقتصادی یکجانبه واشنگتن علیه ایران باعث ایجاد فضایی نامطلوب در از سرگیری روابط تجاری کشورها با ایران شده است.

د) در خبرهای انتخاباتی ، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد : در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته به این ترتیب است:
1- سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال
2- اسحاق جهانگیری کوشایی فرزند حسن
3- حسن روحانی فرزند اسدالله
4- سید ابراهیم رئیسی ساداتی فرزند سعید
5- محمدباقر قالیباف فرزند حسین
6- سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم
ضمناً به استناد ماده 66 قانون یاد شده، فعالیت های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسماً آغاز و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخ 28 اردیبهشت 96 خاتمه می پذیرد. ان شاء الله نامزدهای محترم با الزام و احترام به قانون و نصب العین قرار دادن اخلاق مداری و مصالح کشور و مردم و با هدف برگزاری انتخاباتی با شکوه و در شأن و تراز ملت رشید ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سهم و نقش خود را در برگزاری حماسه جشن بزرگ ملی در روز جمعه 29 اردیبهشت 96 به خوبی ایفا خواهند کرد و مردم هوشیار و آگاه میهن اسلامی در اقصی نقاط کشور با حضور پر تعداد و گسترده پای صندوق های اخذ رأی بار دیگر جهان را مبهوت عظمت و بزرگی خویش خواهند کرد.

ه) در سایر خبرها ، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت : توقف نماد معاملاتی جریمه سهامدار خرد است و اگر اطلاعیه ای منتشر نمی شود باید هیات مدیره شرکت بازخواست شود. از این رو به نظر می رسد بجای توقف نماد معاملاتی باید اطلاعیه های افزایش سرمایه ناشران غیر شفاف متوقف شود. اسلامی بید گلی با اشاره به تشکیل کارگروه های مالیات در کانون نهاد های سرمایه گذاری عنوان کرد: تعامل بیشتر با سازمان های مرتبط بازار سرمایه و برقراری ارتباط با نهاد های قانونگذاری و ناظر بازار پول و سرمایه از دیگر اقدام های کانون در سال جاری خواهد بود. وی ادامه داد: بحران شبکه پولی هم اکنون تشدید شده و انتهای سال گذشته اثرات آن به وضوح دیده شد که چندین هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران به پای زیان بانک ها ریخته شد و از بین رفت. چنانچه راهکار جدی اندیشیده نشود بطور حتم بحران مالی به وقوع خواهد پیوست که البته می توان با بکار گیری راهکارهایی از نکول در بانک ها از جمله تثبیت رشد اقتصادی در سال های آینده جلوگیری کرد.

و) در خبرهای بورسی ، در جریان معارفه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش که در جریان آخرین روز دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، اسماعیل درگاهی معاون پذیرش بورس با اشاره به این که این شرکت در بازار دوم بورس با نماد "کاوه" پذیرفته شده است، گفت طی روزهای آینده و پیش ازانتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری 10 درصد سهام این شرکت عرضه خواهد شد. علی دهاقین با برشمردن نام شرکت گسترش صنعتی معدنی کاوه پارس، بنیاد مستضعفان و شرکت سرمایه گذاری سینا به عنوان سهامداران عمده این شرکت 7.000 میلیارد تومانی افزود : کل سرمایه گذاری انجام شده در فولاد کاوه 26.000 میلیارد ریال است که 10.000 میلیارد ریال از آورده سهامداران و 16.000 میلیارد نیز از طریق سیستم بانکی و فعالیت ‌های شرکت تامین شده است.

ز) در بازارهای جهانی ، شاهد افت قیمت نفت و بهبود وضعیت فلزات بعد از ریزش سنگین اخیر بودیم. عدم برآورده شدن انتظارات از شاخص ذخایر نفت آمریکا از مهمترین دلایل ریزش قیمت نفت است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال تا سطوح 53 دلار و 5 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت تا سطوح 50 دلار و 75 سنتی عقب نشستند. در فلزات اساسی با رسیدن قیمت ها به سطوح حمایتی ، شاهد بهبود تقاضا و رشد نسبی قیمت ها بودیم. به گونه ای که مس ، سرب ، روی و آلومینیوم با رشد قیمت تا سطوح به ترتیب 5.665 – 2.175 – 2.650 و 1.960 دلاری پیشروی نمودند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) اما نمادهای گروه قند و شکر نیز کام سهامداران خود را شیرین نمودند و قثابت با تشکیل صف خرید در دقایق ابتدایی بازار لیدری این گروه را برعهده گرفت و خریداران قلرست و قهکمت را هم به صف نشینی وادار ساخت. اما باقی نمادهای قندی هم در بازه های مثبت معامله شدند. هرچه به ماه مبارک رمضان نزدیک تر می شویم احتمال افزایش نرخ قند و شکر تقویت می شود. البته نباید از گزارش های خوبی که شرکت های این گروه روانه کدال می کنند نیز غافل شویم. صف تقاضای پرحجم قثابت نشان داد که این سهم پرقدرت به سمت قیمت های 170 تومانی در حرکت است. قلرست هم که از ابتدای سال جدید توانست مقاومت تاریخی خود را بشکند، احتمالا تا 600 تومان جای رشد داشته باشد.

به نظر می رسد سهامداران قهکمت تمایلی به فروش نداشته باشند و در حال حاضر سهم قدرت رسیدن به مقاومت 6 ماهه یعنی محدوده 364 تومان را داشته باشد. اما برای رسیدن به هدف های بعدی نیازمند شکست این سطح مقاومتی است. بر اساس عملکرد 6 ماهه ، قهکمت سود هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ماه سال 96 خود را 360 ریال اعلام نموده که نسبت به سود 305 ریالی در گزارش قبل 18 درصد افزایش را نشان می دهد. این شرکت موفق به پوشش 98 درصدی بودجه یعنی 352 ریال شده است. اما قشهد که در معاملات روز چهارشنبه با حجم اندک تا نزدیکی قیمت های درصد مثبت هم پیشروی کرده بود ، پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ماه 96 را بر اساس عملکرد 6 ماهه خود 802 ریال اعلام کرد که نسبت به گزارش قبلی یعنی 576 ریال حدود 39 درصد تعدیل مثبت به همراه داشت. قشهد در دوره 6 ماهه 927 ریال سود ساخته و بودجه را 115 درصد پوشش داده است. کاهش پیش بینی هزینه های جانبی خرید چغندر ،کاهش پیش بینی هزینه های تعمیرات و حذف موجودی آخردوره شکر از مهمترین دلایل افزایش سود شرکت می باشد.

اما نمادهای متوقف نیز به جو سبز معاملات گروه کمک و خوش بینی اهالی بازار را به قندی ها بیش تر کردند. قنقش از تعدیل مثبت 40 درصدی در بودجه بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی منتهی به اسفند 95 خبر داد. قنقش در حالی برای پایان سال 95 مبلغ 202 ریال سود پیش بینی کرده است که در دوره 9 ماه 85 ریال معادل 42 درصد از آن را محقق نموده است. در بودجه 6 ماهه سود هر سهم شرکت 144 ریال پیش بینی شده بود که از مهمترین دلایل تعدیل مثبت کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته از 258 به 181 میلیارد تومان است. قشکر هم ، پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ماه 96 را بر اساس عملکرد 6 ماهه خود 22 ریال اعلام نمود که نسبت به سود 16 ریالی گزارش قبلی با 37 درصد تعدیل مثبت همراه بود. قشکر موفق به پوشش 323 درصدی بودجه در 6 ماه شده و 71 ریال سود برای هر سهم ساخته است. در پیش بینی قبلی تصفیه شکر خام 65.000 تن پیش بینی شده بود که با توجه به انعقاد قراردادهای جدید به 81.750 تن افزایش یافته که موجب افزایش در فروش و افزایش بهای تمام شده گردیده است. به نظر می رسد قشکر در ادامه راه تحولات بهتری داشته باشد و قطعا تعدیلات خوبی در انتظار شرکت خواهد بود.

5) در گروه پتروشیمی با وجود کاهش نرخ اوره و متانول معاملات مثبتی را در اکثر نمادها شاهد بودیم. طی هفته های اخیر ، نرخ 2 محصول یاد شده افت اندکی داشته است. به گونه ای که نرخ متانول تا سطوح 285 دلاری و اوره نیز تا محدوده کمتر از 200 دلاری کاهش یافته است. شاخص این گروه کماکان کانال صعودی خود را حفظ کرده است و اگر افت قیمت ها در بازارهای جهانی بیشتر نشود ، می توان رشد قیمت نمادهای این گروه امیدوار بود. خصوصا که هادینگ های این گروه طی ماه های گذشته تحرکت خاصی نداشته اند و اگر قرار به رشد بازار باشد ، دور از ذهن نیست که غول های این گروه تحرک هر چند مختصری را تجربه نمایند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران قرار است پروپیلن محور شود، به همین دلیل دیگر مجوزی برای احداث واحدهای متانول نمی ‌دهیم، مگر اینکه مانند توتال قرار باشد گریدهای جدیدی را در ایران راه‌ اندازی کنند.

در این گروه پترول پیشتاز بود و با افزایش تقاضا و حجم معاملات میلیونی ، صف خرید مستحکمی را تشکیل داد. زمزمه هایی درخصوص بهره برداری برخی از زیر مجموعه ها در کنار شفاف سازی درخصوص عدم تعدیل منفی از بابت تحولات رخ داده در پتروشیمی ایلام و همچنین وضعیت مناسب تکنیکی از مهمترین دلایل رشد قیمت سهم می باشد. این شرکت سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت ماه 96 را در سطوح 96 ریالی اعلام کرد که نسبت به سود 92 ریالی سال جاری ، تعدیل مثبت 4 درصدی را نشان می دهد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، پترول به کف کانال نزولی خود واکنش نشان داده و اکنون در مسیر قیمت های 147 – 148 تومانی برابر با سقف کانال مذکور قرار گرفته است. در کنار پترول ، وپترو نیز شرایط خوبی دارد و به نظر در میان مدت قابلیت رشد قیمت را دارد. خصوصا که اخیرا برخی از زیر مجموعه های شرکت نظیر شکربن و پسهند رشد قیمت خوبی را تجربه کرده اند.

در اوره سازان ، پتروشیمی شیراز نیز با افزایش تقاضا و معاملات شادابی همراه شد. بحث آیین نامه ماده 20 قانون رفع موانع تولید ( تفاوت تسعیر ارز به بهای تمام شده طرح آمونیاک و اوره سوم ) از مهمترین دلایل توجه بازار به سهم می باشد. برای این طرح مبلغ 260 میلیون یورو از محل تسهیلات ارزی صرف شد که بخش عمده ای از این مبلغ به دلیل عدم امکان انتقال ارز به خارج از کشور به صرف هزینه و تحمل زیان توسط این شرکت، ارز در داخل کشور دریافت شد. در حالی که کلیه خریدهای مورد نیاز از طریق ارز آزاد تامین می شود. از تسهیلات دریافتی تاکنون 3 قسط پرداخت و 6 قسط از اصل اقساط معوق می باشد. لازم به ذکر است که بهره اقساط معوق تسویه شده است.

بر اساس تصویب نامه هیات وزیران ناظر بر آیین نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ارتقای نظام مالی کشور، موضوع تصویب نامه قبلی تا پایان خرداد ماه 96 تمدید شده است و صریحا تصویب این نامه مبنای محاسبه اصل و سود تسهیلات دریافتی توسط شرکت ها را بر اساس نرخ 1.226 تومان به ازای هر دلار یا معادل آن به سایر ارزها قرار داده است. از آنجایی که اجرای این بخشنامه تفاوت قابل توجهی در کل مبلغ بدهی شرکت به بانک ملت از محل تسهیلات اخذ شده اعتبار اسنادی فاینانس ایجاد خواهد کرد ، می توان به اثرات مثبت آن بر سود شرکت امیدوار بود. این سهم برای رشد قیمت و قرار گرفتن در مسیر قیمت های بیش از 300 تومانی ، نیاز به عبور پر قدرت از مقاومت 280 تومانی دارد. در کنار 3 نماد یاد شده ، توصیه می شود نیم نگاهی هم به شپترو داشته باشید. سهمی که برای سال 96 سودآور شده و در صورت رشد نرخ PVC پتانسیل تعدیل عایدی خوبی دارد.

اما پتروشیمی پردیس در شرایطی با رشد قیمت ناشی از جابجایی بلوک به کار خود خاتمه داد که شرکت با انتشار یک گزارش ضعیف آبی پاکی را به روی دست سهامداران خود ریخت ! این شرکت که سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 دارد ، در شرایطی طی دوره 3 ماهه 210 ریال معادل 19 درصد از سود 1.127 ریالی خود را پوشش داده بود که در دوره 6 ماهه سود خود را به 1.130 ریال افزایش داده اما پوشش این دوره تنها 296 ریال معادل 26 درصد از رقم پیش بینی شده است ! فروش شرکت در 3 ماهه اول 3.205 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 4.568 میلیارد ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 7.773 میلیارد ریال معادل 39 درصد از رقم پیش بینی شده است. البته گویا پردیس فاز سوم خود را از نیمه های اردیبهشت استارت خواهد زد و احتمالا در دوره 9 ماهه شرایط بهتری داشته باشد.

6) اما در گروه رایانه و آی تی، رتاپ ، رکیش و مداران با صف های تقاضای پابرجا و مستحکم خود جانی دوباره به گروه بخشیدند. با توجه به رونق گرفتن فعالیت های پولی و مالی از طریق اینترنت در سال های اخیر و نوپا بودن این صنعت در ایران ، کماکان بازار انتظار دارد که شرکت های این گروه باز هم بر میزان سودآوری خود و همچنین افزایش ثروت سهامداران خود بیافزایند. مضاف بر این ، خبرهایی از اعمال رفع تحریم های ایران و اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه های پرداخت بین المللی هم چون مسترکارت و ویزا کارت و ... هم به گوش می رسد که مسیر پیش روی این صنعت را بیش از پیش روشن می نماید. در همین راستا رئیس‌ کل بانک مرکزی از نزدیکی اتصال کارت ‌های بانکی ایران با کشورهای آذربایجان و ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال ‌جاری این اقدام صورت گیرد. سیف گفت: «با برخی کشورهای همسایه در حال گفت‌وگو هستیم تا بتوانیم سوئیچ ملی کارت ‌های خود را به یکدیگر متصل کنیم؛ به‌گونه ‌ای‌که کارت‌ های عادی بانک‌ های ما بتوانند در آن کشورها مورد استفاده قرار گیرند و برعکس.»

در این گروه رتاپ در شرایطی طی سال گذشته کم بازده ترین نماد گروه مزبور بود که گویا تصمیم دارد امسال عملکرد سال گذشته خود را جبران نماید و خستگی را از تن سهامدارانش بیرون کند. این سهم در معاملات روز چهارشنبه با افزایش تقاضا و صف خرید میلیونی در یک قدمی قیمت های 385 – 390 تومانی برابر با سقف تاریخی خود قرار گرفت. با توجه به خبرهای خوبی که در این هفته در اطلاعیه شرکت منتشر شد، دور از ذهن نیست که رتاپ در روزهای ابتدایی هفته آتی با حرکت جالب توجه از سقف تاریخی خود عبور نموده و حتی کانال 400 تومانی را نیز از آن خود نماید. سهامداران رکیش هم از غافله جا نماندند و هر چند با تعلل اما د نهایت با افزایش تقاضا صف خرید نسبتا خوبی را تشکیل دادند. این شرکت هم امسال خبرهای خوبی در خود دارد که استفاده از سیستم سولارپی، ارائۀ کارت های وفاداری، ابزار پرداخت حمل‌ و نقل تاکسی پاتسی و ... از جمله آن هاست. رکیش همچنان در مسیر رشد است و به احتمال زیاد تا سطوح 550 تومانی صعود داشته باشد. در این سهم شایعاتی از تعدیل مثبت نیز به گوش می رسد.

اما در نماد آپ با عرضه صف خرید ، سهم در بازه قیمتی 2 الی 4 درصد مثبت معامله شد و تلاش سهامداران برای تشکیل دوبارۀ صف تقاضا بی نتیجه ماند. به نظر می رسد تلاش مسئولان از تلاش سهامداران بی نتیجه تر است و انتشار اطلاعیه شفاف سازی هم باعث نشد تا اهالی بازار از عطش خرید آپ دست بکشند. بنابراین سهم با عبور از مقاومت 2.500 تومانی به سمت کانال 3.000 تومانی گام بر می دارد. باید دید چه اتفاقی برای این سهم گران قیمت و پرتقاضا رخ خواهد داد. لذا تعیین مقاومت و هدف دادن منطقی به نظر نمی رسد.

در مداران نیز شاهد شکل گیری صف خرید سنگین درست در چند میلیمتری سقف تاریخی 390 تومانی هستیم. این سهم در صورت گذر از سد یاد شده که به نظر محتمل هم می باشد ، توانایی ادامه رشد تا سطوح 430 – 450 تومانی را خواهد داشت. اما جو مثبت گروه در معاملات روز چهارشنبه باعث شد که صف فروش مرقام هم برای چندین بار جمع شود هرچند قیمت پایانی در محدوده منفی باقی ماند اما سهم در حجم خوبی معامله شد که به نظر می رسد از فشار فروش کاسته شده باشد و معاملات بهتری را در آغاز هفته آتی از مرقام شاهد باشیم.

7) در گروه فلزی و معدنی با سرعت گرفتن اصلاح قیمت ها و شاید بهتر است بگوئیم ریزش قیمت ها در بازارهای جهانی ، روند معاملات بیش از گذشته شکننده شده و شاهد تشدید فشار فروش و افت بیشتر قیمتی در اکثر نمادهای این گروه علی الخصوص نمادهای رویی که در زمان رشد ، بیشترین بازدهی را داشتند ، هستیم. البته طی 2 روز اخیر وضعیت اندکی بهبود یافت اما کماکان خطر ریزش بیشتر قیمتی به قوت خود باقیست. درخصوص وضعیت «روی» باید گفت که این فلز از قیمت های 3.000 دلاری تا سطوح 2.500 دلاری اصلاح نموده و چنانچه سطح کلیدی 2.500 واحدی را از دست بدهد ، وضعیت بصورت قرمز درخواهد آمد و در ادامه دور از دهن نیست که اصلاح ریزش قیمت «روی» تا سطوح 2.200 دلاری را شاهد باشیم. البته فعلا تا حدودی خطر رفع شده است.

چنین رویدادی بطور قطع اثرات منفی زیادی بر نماد شرکت های این گروه خواهد داشت. چراکه همانگونه که بازار در مسیر رشد قیمت ها به پیشواز رفته بود ، احتمالا در مسیر اصلاح نیز با تحلیل روی 2.200 دلاری اقدام به خرید و فروش نمادهای این گروه خواهد نمود. البته فعلا تا حدودی خطر رفع شده است. بخش کامودیتی در آمار بورس بدنبال گزارشات تولید می گردد تا ببیند آیا بازار کماکان شاهد محدودیت عرضه نسبت به تقاضا می باشد. طی روزهای اخیر عملکرد شرکت Traveli منتشر شد که نشان می دهد تولید کنسانتره روی طی 3 ماه اول آن 68 درصد افزایش و به 36.576 رسیده است ! تولید شرکت جدید Caribou در کانادا نیز جهش 135 درصدی داشته و به 14.600 تن رسیده و روندی افزایشی دارد.

در این گروه فاسمین با فشار عرضه در یک قدمی محدوده حمایتی 307 تومانی قرار گرفت. بطور قطع از دست رفتن این حمایت عواقب خوبی نخواهد داشت و سبب خواهد شد تا سهم حداقل یک اصلاح 10 درصدی دیگر نیز داشته باشد. فاسمینی که نرخ متوسط فروش روی را در سطوح 2.400 دلاری و نرخ تسعیر ارز را در سطوح 3.700 دلاری پیش بینی نموده و بواسطه راه اندازی طرح توسعه می تواند به سود بیش از 400 ریالی برای سال جاری دست یابد. واقعیت این است که سهم در قیمت تعادلی قرار گرفته اما افت قیمت روی موجب شکل گیری هیجان مفرط و فشار فروش در فاسمین و سایر رویی ها شده است. طبیعی است در این شرایط ، اگر فاسمین محدوده حمایتی اشاره شده را از دست بدهد ، سایر نمادها نیز همگام با فاسمین میهمان یک اصلاح حداقلی 10 درصدی دیگر خواهند بود.

اما در فملی نیز وضعیت چندان بهتر از نمادهای گروه روی نبود هر چند که حمایت برخی از صندوق ها و حقوقی ها تا حدودی فشار عرضه ها را مهار کرده است. گمانه زنی ها در این غول مسی حکایت از افزایش سود شرکت در گزارش 12 ماهه سال 95 دارد اما با از دست رفتن سطح حمایتی 5.650 دلاری مس شاید کمی کار پیچیده شود چراکه احتمالا ادامه اصلاح قیمت این فلز تا سطوح 5.400 – 5.430 دلاری را خواهیم داشت. نتیجه اینکه با مس 5.400 دلاری نه تنها خبری از تعدیل مثبت در بودجه سال 96 فملی نخواهد بود بلکه نگرانی از بابت سود شرکت نیز وجود دارد. البته تا پایان سال زمان زیادی باقیست و خیلی قاطعانه نمی توان درخصوص چنین رویدادی صحبت کرد اما به هر جهت وضعیت کمی پیچیده شده است. به نظر در کوتاه مدت بازار تمایل چندانی به حرکت روی نمادهای این گروه نداشته باشد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه حمل و نقلی شاهد استراحت در نمادهای این گروه بودیم اما به نظر این اصلاح چند طولانی نبوده و دور از ذهن نیست در نیمه ابتدایی هفته آتی باری دیگر شاهد افزایش تحرکات مثبت در نمادهای پر پتانسیل این گروه باشیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مجلس قانون بهسازی و توسعه حمل و نقل ریلی را برای بهبود و اصلاح خطوط راه اهن تصویب کرد. این یعنی وزارت نفت موظف است 20 درصد قیمت فروش گازوییل را به حساب وزرات راه و ترابری در راستای بهبود و نوسازی خطوط راه آهن واریز نماید. به نظر 3 نماد توریل ، حریل و حپارسا نیز در هفته پیش رو مورد توجه بازار باشند.

ب) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری شاهد رشد قیمت نماد وبیمه و قرار گرفتن سهم در مرز قیمت های 300 تومانی هستیم. این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 300 تومانی ، می تواند در گام بعدی به سمت قیمت های 340 – 350 تومانی حرکت نماید. با وجود اینکه قیمت سهم تقریبا با nav هماهنگی دارد ، رشد بیشتر قیمتی توجیه ندارد اما با توجه به نقدینگی وارد شده به سهم ، توصیه می شود در فروش خیلی عجله نکنید. اما در وآتی فشار عرضه بالا بود و با از دست رفتن محدوده 200 تومانی ، شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 175 تومانی هستیم. در این سهم شایعه شده به زودی خبرهای خوبی از پروژه فراسا منتشر خواهد کرد.

ج) در گروه بانکی اگرچه روند معاملات چنگی به دل نمی زند اما به نظر می رسد از هفته های آتی شاهد معاملات بهتری در نمادهایی که وضعیت بهتری دارند ، باشیم. از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به انتشار گزارش 12 ماهه نماد بانک سینا اشاره داشت. این بانک در شرایطی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 264 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان سال موفق شده تنها 161 ریال سود معادل 61 درصد از سود خود را محقق کند و 39 درصد تعدیل منفی از خود بر جای بگذارد ! در این گروه توصیه می شود وپست را بیشتر زیر نظر داشته باشید. در این سهم زمزمه هایی درخصوص یک قرارداد جدید به گوش می رسد.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.735 – 3.745 تومان

ب) یورو : 4.045 – 4.058 تومان

ج) درهم امارات : 1.023 – 1.030 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.207.000 – 1.217.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24