Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

.. برخی سرمایه گذاران با مشاهده سقوط قیمت سنگ آهن، فلزات پایه و .. دچار وحشت شده اند و ممکن است به اقداماتی ..

سیتی گروپ: وحشت به اندازه سرخوشی خطرناک است

روز گذشته به رغم افول ارزش دلار، قیمت نفت، سنگ آهن و فلزات پایه کاهش یافت و این کاهش به ضعف در بازارهای مالی منجر شد. بازار فلزات پایه در هفته های اخیر در وضعیت مناسبی قرار نداشته و قیمت نفت نتوانسته به سطوح بالاتر حرکت کند.

درباره افق بازار این مواد خام در ماه های آینده، دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها در ماه های گذشته، بیش از حد زیاد و سریع بوده و اکنون طبیعی است که قیمت ها اصلاح شوند. اما در مقابل برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند کاهش های اخیر ادامه پیدا نخواهد کرد و امسال بازار مواد خام سالی پررونق را سپری می کند.

بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود، نسبت به افق بازار مواد خام ابراز خوشبینی کرده است. در این گزارش آمده است، امسال بازار مواد خام سالی امیدبخش در پیش دارد و قیمت نفت در پایان سال جاری به بالای 65 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

تحلیلگران سیتی گروپ قبلا در ماه فوریه پیش بینی کرده بودند قیمت نفت می تواند تا 70 دلار بالا رود زیرا به باور آنها، بزودی عرضه و تقاضا در این بازار متعادل خواهد شد. البته رشد قیمت ها شرایطی دارد که اگر تحقق نباید شاهد سقوط قیمت ها خواهیم بود.

کارشناسان سیتی گروپ می گویند، افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی سبب شد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، فشار بر قیمت ها زیاد باشد اما شرایط کنونی ادامه پیدا نخواهد کرد. البته شرط رشد قیمت ها، تمدید دوره اجرای برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت تا پایان سال جاری میلادی است. اگر این برنامه تا پایان سال ادامه پیدا نکند قیمت ها سقوط خواهند کرد.

در بخشی از گزارش سیتی گروپ آمده است، با توجه به اجرای برنامه کاهش عرضه نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی و پیش بینی کاهش ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ، انتظار می رود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی که اکنون در آن هستیم، قیمت ها به بالای 60 دلار در هر بشکه برسد.

البته یک عامل مهم که می تواند بر قیمت ها فشار وارد کند افزایش تولید نفت شیل در آمریکاست. در ماه های اخیر بر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزوده شده زیرا قیمت های بالاتر و کاهش هزینه تولید سبب شده تولیدکنندگان این نوع نفت بر فعالیت خود بیافزایند. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده تولید نفت آمریکا امسال و سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت. میزان ذخیره نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ نیز در سطوح بسیار بالا قرار دارد.

اما اگر برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت، تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد تاثیر افزایش تولید نفت در آمریکا خنثی خواهد شد و قیمت ها افزایش خواهند یافت. تولیدکنندگان نفت عضو اوپک توافق کردند در نیمه نخست سال جاری میلادی 1.2 میلیون بشکه از تولید نفت خود بکاهند. یازده کشور تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک از جمله روسیه نیز در مجموع 600 هزار بشکه از تولید نفت خود می کاهند.

نکته مهم دیگر از دید سیتی گروپ، میزان پایبندی این کشورها به برنامه کاهش عرضه است. هر گونه کاهش در میزان پایبندی سبب افول قیمت نفت خواهد شد. اخیرا مشاهده شده میزان پایبندی برخی کشورها از جمله روسیه به این برنامه بالا نبوده است.

نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر:

احتمال تداوم کاهش قیمت ها کم است

تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند کاهش قیمت فلزات پایه و سنگ آهن در هفته های اخیر، ادامه پیدا نخواهد کرد. درست است که در ماه های گذشته قیمت اکثر مواد خام رشدی قابل ملاحظه داشته اما همه این افزایش غیرمنطقی نبوده است.

واقعیت این است که شرایط اقتصادی کلان در جهان امسال بهتر از سال گذشته است. صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی و سال آینده را با اندکی افزایش به ترتیب 3.5 درصد و 3.6 درصد پیش بینی کرده است. این نهاد پیش بینی خود از رشد اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه را نیز بالا برده است.

برخی تحلیلگران معتقدند روند کاهش قیمت ها در بازار فلزات پایه و سنگ آهن رو به پایان است و بازارها به ثبات خواهند رسید. البته در بازار این مواد خام شرایط اقتصادی چین بیشترین تاثیر را دارد. اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 6.9 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده است. انتظار می رود امسال اقتصاد این کشور رشدی در محدوده 6.5 درصد داشته باشد.

در این نرخ رشد، تقاضای چین برای مواد خام بویژه فلزات پایه و سنگ آهن کاهش پیدا نمی کند در نتیجه به تدریج بازار این مواد به ثبات می رسد.

تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند وحشت از کاهش اخیر قیمت ها به اندازه سرخوشی از رشد چند ماه پیش قیمت ها اشتباه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24