Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در حدود پنج ماه اخیر قیمت فلزات پایه نوسان های بزرگی داشته و طی هفته های اخیر مشاهده شده که قیمت ها در مسیر اصلاح حرکت کرده اند برخی تحلیلگران ..

لطفا با دقت بیشتری در بازار فلزات پایه فعالیت کنید

روند تغییرات قیمت فلزات پایه در دو ماه اخیر کاهشی بوده و عوامل مختلف در این موضوع موثر هستند. برای مثال، قیمت مس که پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طی سه ماه، از 5400 دلار به نزدیکی 6150 دلار در هر تن رسید در دو ماه اخیر کاهش یافته و اکنون در سطح 5650 دلار قرار دارد. همچنین قیمت روی از 2450 دلار به نزدیکی 3000 دلار رسید اما اکنون در محدوده 2640 دلار قرار دارد. تغییرات قیمت دیگر فلزات پایه نیز چنین الگویی داشته است.

برای پیش بینی وضعیت بازار فلزات پایه در ماه های آینده، باید به عوامل موثر بر قیمت ها توجه کرد. یکی از این عوامل که به کاهش قیمت ها کمک می کند، بروز تنش در روابط تجاری آمریکا و چین است. در ادامه به این موضوع اشاره می کنیم.

در ماه های اخیر یعنی از زمانیکه اعلام شد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسیده است یکی از عوامل اصلی نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای مختلف بویژه بازار فلزات پایه، مواضع او در قبال مبادلات تجاری آمریکا با چین و برخی کشورهای آسیایی دیگر از جمله ژاپن، کره جنوبی و تایوان بوده است. البته در ابتدا پیش بینی افزایش مصرف فلزات پایه به رشد شدید قیمت ها منجر شد اما مدتی است این هیجان کاهش یافته است.

ترامپ بارهای اعلام کرده روابط تجاری آمریکا و این کشورها بویژه چین باید تغییر کند و دولت چین بطور مصنوعی ارزش یوان در برابر دلار را پایین نگه داشته است تا کالاهای صادراتی چین دارای مزیت رقابتی باشند.

اخیر این احتمال مطرح شد که ترامپ دولت چین "مداخله گر در بازار ارز" بنامد. غیر از چین، سه کشور دیگر نیز مورد توجه خاص دولت آمریکا قرار دارند زیرا از دید آمریکا این کشورها تلاش هایی برای پایین نگه داشتن ارزش ارز خود در برابر دلار انجام می دهند. البته چین به دلیل مازاد تجاری عظیمی که با آمریکا دارد بیشتر مورد توجه وزارت دارایی آمریکاست.

در تازه ترین گزارش وزارت دارایی آمریکا، هیچیک از کشورهای یاد شده مداخله گر در بازار ارز نامیده نشده اند اما نگرانی ها درباره بروز تنش های تجاری بین آمریکا و این کشورها باقی است زیرا ترامپ قصد دارد از کسری تجاری آمریکا با این کشورها بکاهد.

در گزارش جدید وزارت دارایی آمریکا که هر شش ماه یک بار منتشر می شود با آنکه کشورهای مذکور مداخله گر در بازار ارز نامیده نشده اند اما امکان اقدام علیه آنها در آینده منتفی نیست. کارشناسان معتقدند نرمش اخیر ترامپ در قبال اقدامات ارزی چین حاصل دو عامل بوده است: تلاش های دولت چین برای بالا بردن ارزش یوان و امیدواری به همکاری چین با آمریکا برای مقابله با برنامه هسته ای کره شمالی.

به باور این تحلیلگران، این بار وزارت دارایی آمریکا چین را مداخله گر در بازار ارز ننامید زیرا امیدوار است این کشور در مهار کره شمالی با آمریکا همکاری کند. بدین ترتیب تحولات در برنامه های هسته ای کره شمالی بر موضع گیری های دولت آمریکا در قبال سیاست های ارزی چین تاثیر مستقیم دارد.

این یک واقعیت است که دولت آمریکا تلاش می کند از کسری تجاری این کشور با شرکای بزرگ تجاری اش بکاهد و بویژه چین در این زمینه هدف قرار گرفته است. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی هیچ تغییری در میزان مازاد تجاری چین با آمریکا ایجاد نشده است و این عاملی برای فشار آمریکا بر دولت چین خواهد بود.

با آنکه روسای جمهور چین و آمریکا در نشست اخیر خود توافق کردند طی 100 روز آینده مذاکرات برای کاهش کسری تجاری آمریکا انجام شود اما مدیران شرکت های چینی معتقدند این مذاکرات پیشرفتی نخواهد داشت و احتمال بروز تنش تجاری بین دو طرف زیاد است.

همچنین در گزارش وزارت دارایی آمریکا از زاپن خواسته شده تقاضای داخلی را بالا ببرد. این خواسته بدین معناست که آمریکا از ژاپن می خواهد کالاهای آمریکایی بیشتری وارد کند.

بروز تنش در روابط تجاری آمریکا و اقتصادهای بزرگ آسیایی یک عامل مهم است که به اقتصادهای یاد شده لطمه وارد خواهد کرد. اگر ترامپ بخواهد سیاست های حمایت گرایانه را دنبال کند قطعا طرف های تجاری آمریکا بویژه چین دست روی دست نخواهند گذاشت و اقدامات تلافی جویانه انجام خواهند داد. اخیرا صندوق بین المللی پول اعلام کرده سیاست های حمایت گرایانه به زیاد اقتصاد جهان است اما دولت آمریکا قصد ندارد به این تذکرها توجه کند.

تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده تاکید ترامپ بر کاهش کسری تجاری آمریکا و چین یک عامل مهم نگرانی برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه است.

عامل دیگر به تعویق افتادن اجرای وعده های ترامپ است. ترامپ وعده داده است زیرساخت های آمریکا را توسعه دهد اما تامین اعتبارات لازم برای این برنامه با موانعی مواجه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا کنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24