Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران درخصوص ورود کالاهای اساسی به بورس کالا در جمع خبرنگاران گفت: دولت از شفاف شدن کالاهای اساسی استقبال می کند . در مورد سنگ آهن اگر یک بازار واقعی برای قیمت سنگ آهن شکل نگیرد ، در دوره هایی که با افول قیمت سنگ آهن مواجه هستیم شاهد خواهیم بود که در دراز مدت سرمایه گذاری روی این صنعت کاهش می یابد...

نمایشگاه نامه دهم (١) /ظریف در میان بورسیان / کنتوری ها به یک راه حل منطقی رسیدند / پازل دوم نمایشگاه بورس ، ۶ ماه دیگر در کیش و خداحافظی احتمالی بازار با حجم مبنا

سحر خوشحال، بورس24 : دهمین نمایشگاه بین المللی بورس ،بانک و بیمه در حالی آغاز شد که بیشتر مسولین و مدیران بلند پایه از جمله وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر امور خارجه ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، رئیس کل بانک مرکزی ، رئیس بیمه مرکزی و برخی نمایندگان مجلس و دیگر مقامات در آئین افتتاحیه آن حضور داشتند.

افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه  با سخنرانی شاپور محمدی؛ آغاز شد .در ادامه نیز رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بیمه مرکزی نیز سخنرانی نمودند. پس از سخنرانی این سه مدیر عالی رتبه ، وزیر امور اقتصادی و دارایی و در پایان وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف صحبت هایی را با مسئولان ، مدیران و سهامداران در جمع خبرنگاران ایراد کردند.

دامنه نوسان پویا می شود، حجم مبنا حذف

سخنرانان در آئین گشایش نمایشگاه دهم به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداختند.رئیس سازمان بورس از نتایج افشای صورت های مالی بر اساس IFRSدر سال جاری خبر داد که با کمک بانک مرکزی و بیمه مرکزی این کار عملیاتی می شود. همچنین او احتمال حذف حجم مبنا تا پایان سال و تغییرات دامنه نوسان در سال جاری را عنوان کرد.

از مهمترین مواردی که محمدی به آن اشاره نمود تدوین لایحه بازار سرمایه و به روز رسانی سامانه معاملاتی در سه ماه نخست سال جاری بوده است.

از کاهش نرخ سود بانکی تا رشد اقتصادی 8درصد

در ادامه ؛ ولی الله سیف  رئیس کل بانک مرکزی از احتمال کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری خبر داد و عنوان کرد:سود بازار بین بانکی نیز از حدود 28درصد به مرز 17درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که به 15درصد نیز برسد!

البته این گفته سیف با برخی واقعیت های موجود مغایرت دارد و همین چند روز پیش مدیرعامل بانک قوامین نرخ بین بانکی را بالای 20 درصد عنوان کرده بود.

در صحبت های سیف نکته ای که بسیار جالب به نظر می رسید اشاره به موضوع موسسات بود، که عنوان شد مجوز موسسات اعتباری به معنای تضمین صددرصدی فعالیت آن ها نیست. اما با استقرار مدل جدید نظارت ، نظارت ها تشدید می شود به نحوی که بانک ها از بعد مقاصد نظارتی بر اساس ریسک طبقه بندی می شوند.

سخنرانی عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص بیمه ها بر بنای ضریب نفوذ این صنعت استوار بود که در سال 95از مرز 2درصد عبور کرده است. همچنین موضوع حاکمیت شرکتی بیمه ها در دستور کار جلسه شورای عالی بیمه قرار گرفته است که طی سه ماه آینده عملیاتی می شود.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی هم به رشد اقتصادی در سال 95 اشاره کرد که به 8درصد رسیده است.همچنین نرخ تورم 40درصدی نیز جای خود را هم اکنون به تورم تک رقمی داده است.

به گفته طیب نیا،پیگیری مستمر سیاست های اقتصاد مقاومتی منجر به بهبود در طیف گسترده ای از شاخص های متداول برای سنجش کیفیت نهادی کشور ها، گواهی بر این مدعا است که دولت در کنار سیاست های کوتاه مدت پولی و مالی و ارزی تجاری مجموعه ای از اقدامات بلند مدت برای اصلاح ساختار های اقتصادی کشور را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین ارتقاء 32رتبه ای ایران در شاخص انجام کسب و کار، 18رتبه ای در شاخص آزادی اقتصادی، 14 رتبه ای در شاخص شفافیت و کنترل فساد نمونه ای از این بهبود است.

در پایان سخنرانی افتتاحیه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عنوان کرد که از برداشته شدن تحریم ها هیجان زده نیستیم اما این اتفاق که نمایانگر تعامل بزرگترین  برند های جهانی با ایران است، پیامد بزرگ و تاثیر گذاری در جلب اطمینان و اعتماد جهانی نسبت به ایران بر جای گذاشته و این پیام را به جهان داده که راه تجارت و همکاری با ایران، باز است.

ظریف با اشاره به آسیب های بزرگ که اتفاق افتاده از گم شدن دکل نفتی و بر باد رفتن میلیارد ها دلار یاد کرد در حالی که پس از برجام اتفاقات مثبت زیادی در حوزه بازار های مالی رخ داده است.

سنگ آهن چه شد، سراتو در یک قدمی بورس

در حاشیه این نمایشگاه حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایران درخصوص ورود کالاهای اساسی به بورس کالا در جمع خبرنگاران گفت: دولت از شفاف شدن کالاهای اساسی استقبال می کند . در مورد سنگ آهن اگر یک بازار واقعی برای قیمت سنگ آهن شکل نگیرد ، در دوره هایی که با افول قیمت سنگ آهن مواجه هستیم شاهد خواهیم بود که در دراز مدت سرمایه گذاری روی این صنعت کاهش می یابد.

وی افزود: بنابراین باید به سمتی پیش رفت که چه در اوج و چه در فرود قیمت ها به نفع تولید کنندگان باشد از طرفی قیمت گذاری نباید موجب ضرر و زیان پایین دستی ها یعنی تولید کنندگان فولاد شود. باید سنگ آهن و کل زنجیره آهن از قبیل شمش و محصولات دیگر را در بورس کالا عرضه نماییم و قیمت سنگ آهن را در یک بازار مبتنی بر تقاضا داشته باشیم.

سلطانی نژاد گفت: دولت موافقت خود را در غالب ماده 37 قانون رفع موانع تولید در مجلس اعلام کرده که این ماده در مجلس مصوب هم شده است. اما مکانیزم اجرایی آن باید با حضور کلیه ذی نفعان طراحی شود که به ضرر هیچ کدام از طرفین پایین دست وبالادست نباشد. در حال حاضر فرمول قیمت پایه و عوارض باید مشخص شود. در مورد عوارض سنگ آهن پیشنهادی از سوی هیت وزیران داده شده اما هنوز جوابی اعلام نشده است. در مورد فرمول قیمت گذاری هم دو فرمول مورد نظر است که یا قیمت صادراتی با میزانی تعدیل و یا قیمت وارداتی با تعدیل قیمت پایه قرار بگیرد.

وی در مورد ورود محصولات ایران خودرو و سایپانیزگفت که در مورد محصولات سایپا صحبت شده که سراتو وراد بازار بورس شود و کار پذیرش آن هم انجام شده ولی اقدامی از سوی شرکت انجام نشده در هر حال بورس کالا این آمادگی را برای عرضه محصول سراتو در بورس کالا دارد. در مورد محصولات ایران خودرو هم تاکنون صحبتی نداشته ایم.

وی گفت: در مور سیمان هم بار ها از طرف بورس کالا اعلام آمادگی شده است و در مرکز پژوهش های مجلس، وزارت صمت و ... جلساتی را برگزار کرده ایم ولی بحثی که در بخش صادراتی سیمان وجود دارد این است که تولید کنندگان داخلی سیمان در بازار صادراتی با هم رقابت می کنند و بعضا سیمان و کلینکر را با قیمت های زیر قیمت تولید در بازار صادراتی می فروشند. خریداران خارجی هم بین تولید کنندگان داخلی رقابت می اندازند .اگر این صادرات از کانال منسجمی مانند بورس کالا انجام شود  تولید کنندگان همه بازی همدیگر را می بیند و عرضه کنندگان می بینند که با چه قیمت هایی در حال رقابت هستند. آخرین بار هم در پایان سال قبل مذاکراتی انجام داده ایم که همواره ابراز تمایل کرده اند ولی هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

خرید مستقیم توصیه نمی شود، حتی شما دوست عزیز!

در ادامه نمایشگاه گردی روز جاری، با علی سعیدی، عضو هیات مدیره سازمان بورس در خصوص صندوق های با درآمد ثابت صحبتی داشتیم که گفت: سرمایه گذارانی که ریسک گریز هستند می توانند سراغ صندوق های با در آمد ثابت باشند و سرمایه گذارانی که ریسک بیشتری را می توانند بپذیرند می توانند وارد سهام شوند بنابراین ابزار های مختلفی وجود دارد و هرکسی می تواند انتخاب کند. به طور مثال فردی 50درصد سهم خود را در صندوق با درآمد ثابت قرار می دهد و مابقی وجه خود را در صندوق های در سهام.

وی افزود: خرید سهام به طور مستقیم اصلا توصیه نمی شود خرید صندوق های سرمایه گذاری خیلی بهتر است ، به این صورت که به جای این که سرمایه گذار خودش پرتفولیو تشکیل بدهد شخص دیگری این کار را انجام می دهد و خیلی نقد شونده است.

سعیدی گفت: این نوع سرمایه گذاری برای همه سرمایه گذاران بهتر است. نرخ سود های صندوق ها متفاوت است و هیج تضمین قطعی وجود ندارد. برخی پیش‌بینی 17درصدی دارند منتهی ناشی از سرمایه گذاری بازدهی بیشتری به دست می آورند. به طور مثال صندوق آرمان 22درصد سودهی داشته و یا برخی صندوق ها 21.5درصد هم داشته اند. دلیل این که نرخ بازدهی صندوق ها از سود بانکی بیشتر است به این دلیل است که همه پول این صندوق ها در سپرده نیست و بخشی را در سهام سرمایه گذاری می کنند و به همین دلیل نسبت به سپرده بازدهی بیشتری دارند.

کیسون ترفیع درجه می گیرد؟

در حاشیه نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه سید مهدی علم الهدی در خصوص شایعه بررسی پذیرش شرکت کیسون در بازار دوم فرابورس به بورس24 گفت: پرونده پذیرش این شرکت همچنان در حال بررسی است و البته هنوز اطلاع ندارم که کیسون چه اطلاعاتی ارائه داده است.

درباره کیسون که این روزها با موجی از تقاضا مواجه شده گفته می شود که در اولین جلسه پیش روی هیات پذیرش در اواسط اردیبهشت ماه درباره پذیرش این شرکت در بازار بالاتر تصمیم گیری می شود.

کنتوری ها هم بودند...

تجمع تعدادی از سهامداران کنتورسازی هم از دیگر حواشی فاینکس 2017 بود.این تجمع با شعارهایی همراه بود.در نهایت برخی از نمایندگان سهامداران معترض با شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس مذاکره داشتند.خروجی این جلسه ظاهرا تشکیل یک کمیته ویژه متشکل از نمایندگان سهامداران حقیقی و معاون حقوقی سازمان بورس و برخی دیگر از مدیران بورس بوده است.این کمیته قرار است درباره این که سهامداران کنتورسازی چگونه می توانند به حق خود برسند تصمیم گیری کند.

منتظر کیش اینوکس 2017 باشید!

راستی این نمایشگاه یک خبر خوب دیگر هم داشت و اعلام تاریخ برگزاری نمایشگاه بورس و فرصت های سرمایه گذاری موسوم به کیش اینوکس بود.آریا حمیدیان در خلال برگزاری نمایشگاه دهم در بازدید از غرفه بورس24 اعلام کرد که کیش اینوکس 2107 از تاریخ هشتم تا یازدهم آبان ماه در جزیره مرجانی کیش برگزار می شود.

بدون تردید پس از نمایشگاه بورس تهران ، کیش اینوکس جدی ترین نمایشگاه بورس و فرصت های سرمایه گذاری است که توانسته در میان همه رخدادهای سمبلیک اقتصادی در جنوبی ترین نقطه ایران عرض اندام کند.

آرمان، فین استارز و صندوق های جسورانه

امروز در نمایشگاه بورس و در نخستین روز فین‌استارز2017 پنل تخصصی «سرمایه‌گذاری جسورانه» برگزار شد که در آن مدیرعامل فرابورس و مدیران تامین سرمایه ها حضور داشتند.

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان هم در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از غرفه فین استارز این شرکت با تشریح اقدامات صندوق سرمایه گذاری جسورانه توسعه فناوری آرمانی از نهایی شدن فرآیند ارزیابی چندین طرح مخاطره پذیربه منظور سرمایه گذاری صندوق جسورانه آرمانی خبر داد. 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از غرفه فین استارز تامین سرمایه آرمان  دردهمین نمایشگاه بانک،بیمه و بورس بازدید و در جریان فعالیت های این شرکت در زمینه شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.

محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه آرمان  با اشاره به فعالیت های این شرکت در زمینه تسهیل فرآیند حضور شرکت های دانش بنیان در بازارسرمایه گفت:از زمان عقد تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با شرکت آرمان به عنوان اولین شرکت تامین سرمایه تاکنون اقدامات مطلوبی در حوزه های فناوری و اطلاعات(IT ) و های تک صورت گرفته و باتوجه به طولانی بودن فرآیند  پذیرش شرکتها ، دراین مدت مجوز فعالیت یک شرکت اخذ شده است.

وی همچنین از نهایی شدن فرآیند ارزیابی چندین طرح مخاطره پذیربه منظور سرمایه گذاری صندوق جسورانه آرمانی خبر داد و افزود:در حال حاضر فرآیند ارزیابی این طرح های مخاطره پذیر به  مرحله نهایی رسیده و طی یک یا ۲ ماه آینده اعلام خواهد شد.

مدیر سابق اداره نظارت بر بازارهای سازمان بورس با اشاره به نامگذاری سال 96 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال از سوی مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: توسعه و گسترش فعالیت صندوق‌‌های ‌جسورانه از جمله اقدامات قابل توجهی بوده که در راستای توسعه صنعت دانش بنیان و اشتغالزایی صورت گرفته است و حمایت و مهیا کردن شرایط فعالیت آنها از جمله اقداماتدر مسیر محقق شدن شعار سال 96 است. 

به گفته وی  شرکت‌‌های دانش بنیان نقش چشمگیری در ارتقای نوآوری تولید محصولات جدید ،بهبود فرآیند تولید و بهره وری و در نهایت  توسعه اقتصادی دارند و افزایش تعامل شرکت‌‌های دانش بنیان و بازار سرمایه علاوه بر تامین مالی مورد نیاز این شرکت‌‌ها شرایط تامین مالی آنها را پایدارتر می کند.

گفتنی است،چندی پیش معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری با در نظر داشتن تجربه و کارنامه قابل قبول شرکت تامین سرمایه آرمان ؛این شرکت را به منظور تسهیل فرآیند حضور شرکت های دانش بنیان از به عنوان مشاور معاونت علمی انتخاب کرد تا پیرو آن فرآیند پذیرش شرکت ها داتش بنیان در بازار سرمایه تسهیل شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24