Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روند کاهش قیمت ها و شاخص های مالی در بازارهای مختلف مدتی است آغاز شده و برخی تحلیلگران می گویند کاهش ریسک پذیری ..

عملکرد منفی اکثر بازارها ادامه پیدا می کند؟

هفته گذشته با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود اما شاخص دلار کاهش پیدا کرد. همچنین شاخص های مالی در بازارهای بزرگ کاهش یافتند و قیمت نفت تغییری نداشت. از سوی دیگر قیمت فلزات پایه کاهش یافت و تنها قیمت طلا رشد کرد. این شرایط از دید بسیاری از تحلیلگران به معنای هراس سرمایه گذاران است و از آنجا که عوامل این هراس پایدار هستند انتظار می رود عملکرد بازارهای مالی، دلار و فلزات پایه منفی باقی بماند. عامل اصلی کاهش شاخص های مالی، ریسک های ژئوپولیتیک است. هفته گذشته آمریکا ناوگروه خود را به سمت شبه جزیره کره فرستاد و کره شمالی اعلام کرد به هرگونه اقدام تحریک آمیز آمریکا پاسخ خواهد داد. آمریکا از چین خواسته به حل موضوع کره شمالی کمک کند اما چین معتقد است تنش کنونی باید قبل از رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت پایان یابد. انتظار می رود این هفته نیز تنش ها ادامه یابد و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. عامل دیگری که به کاهش شاخص های مالی منجر شد افول قیمت فلزات پایه و سنگ آهن بود. قیمت این مواد خام اخیرا رشدی قابل ملاحظه داشت و اکنون در مسیر اصلاح قرار گرفته است. درباره آنچه در هفته های آینده در بازار این مواد مشاهده خواهد شد قطیعتی وجود ندارد اما تحلیلگران معتقدند فعلا دارایی های پرریسک از جمله سهام و مواد خام جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارد.

ثبات قیمت ها و انتظار سرمایه گذاران

روز جمعه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر محسوس به ترتیب در سطح 55.6 دلار و 52.9 دلار در هر بشکه قرار گرفت. هفته پیش گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داده دو هفته قبل، ذخیره نفت این کشور کاهش یافته است. این عاملی برای حمایت از قیمت ها بود. از سوی دیگر پیش بینی شده عرضه و تقاضا برای نفت بزودی به تعادل خواهد رسید. پایبندی اعضاء اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان به برنامه کاهش عرضه سبب شده از مازاد عرضه کاسته شود و اگر تصمیم گرفته شود این برنامه تا پایان سال جاری میلادی اجرا شود، قیمت ها حمایت خواهد شد. در حال حاضر قرار است این برنامه در نیمه نخست سال جاری اجرا شود. البته موانعی که بر سر رشد قیمت ها وجود دارد از میان نرفته است. برای مثال تولید نفت در آمریکا در حال افزایش است و رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال خیلی زیاد نخواهد بود. بدین ترتیب برخی تحلیلگران معتقدند فعالان بازار نفت نباید انتظار داشته باشند قیمت این ماده خام رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. البته اگر اختلال های جدی در عرضه نفت پدید آید یا مشاهده شود که تقاضا با سرعت بیشتری ذر حال افزایش است آنگاه قیمت ها برای مدتی رشد خواهند کرد. عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تغییرات ارزش دلار است. ترامپ اخیرا اعلام کرده ارزش دلار بیش از حد بالاست. او از پیش با رشد ارزش دلار مخالفت کرده بود و اکنون این احتمال مطرح است که بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را که به رشد ارزش دلار منجر می شود به تعویق خواهد انداخت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک 0.5 دلار رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر تغییری نداشت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت فلز زرد رشد خواهد کرد. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا 134 دلار در هر اونس افزایش یافته و برخی تحلیلگران معتقدند عبور قیمت این فلز از متوسط 200 روزه، زمینه را برای رشد بیشتر قیمت ها فراهم می کند. هفته گذشته شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، کاهش یافت و این یک عامل رشد قیمت طلا بود. همچنین شاخص های مالی در بازارهای بزرگ کاهش یافتند زیرا سرمایه گذاران درباره برخی امور از جمله تنش های ژئوپولیتیک نگران هستند و با احتیاط رفتار می کنند. هفته گذشته بازار طلا عمدتا تحت تاثیر اخباری بود که از کره شمالی و مواضع ترامپ در قبال برنامه هسته ای این کشور منتشر می شد. ناوگروه آمریکا در حال حرکت به سمت شبه جزیره کره است و کره شمالی اعلام کرد به هر گونه اقدام تحریک آمیز آمریکا واکنش سخت نشان خواهد داد. در این میان چین خواستار حل سیاسی مسئله شده است. هفته گذشته با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود قیمت طلا رشدی قابل ملاحظه داشت البته برخی تحلیلگران معتقدند اگر تنش های ژئوپولیتیک از میان برود قیمت طلا کاهش خواهد یافت. در پایان معاملات هفته گذشته، قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 18.56 دلار، 977 دلار و 798 دلار در هر اونس قرار گرفت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا بیش از 30 دلار در هر اونس رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

تنش های ژئوپولیتیک و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. طی هفته گذشته عملکرد بازارهای مالی در این قاره عموما منفی بود زیرا نگرانی های زیادی درباره بروز جنگ بین کره شمالی و آمریکا وجود دارد. ترامپ اعلام کرد بهتر است چین و آمریکا برای مقابله با برنامه هسته ای کره شمالی همکاری کنند اما اگر این همکاری صورت نگرید آمریکا آماده است به تنهایی این مشکل را حل کند. از سوی دیگر چندین ناو آمریکایی در راه شبه جزیره کره هستند. طبیعی است که در این شرایط سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. هفته گذشته گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شد مثبت بود و این هفته نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود.

اروپا. هفته گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جموری در فرانسه و تنش های سیاسی سبب شده سرمایه گذاران تمایلی به ریسک پذیری نداشته باشند. این هفته برخی خبرها از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت البته تاثیر عوامل سیاسی بیشتر خواهد بود. روز دوشنبه اکثر بازارهای بزرگ اروپایی تعطیل هستند و بیشترین گزارش های اقتصادی از این قاره، روز جمعه در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

آمریکا. هفته گذشته عملکرد بازار مالی آمریکا منفی بود و این درحالیستکه گزارش های منتشر شده از بازار کار و دیگر شاخص های اقتصادی این کشور امیدبخش بودند. برخی تحلیلگران تنش های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی را عامل اصلی کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران می دانند. البته در باره برخی موضوعات دیگر از جمله تعاملات تجاری بین آمریکا و چین و نیز برنامه های ترامپ برای کمک به رونق اقتصاد آمریکا نیز ابهام های زیادی وجود دارد. در هفته های اخیر ناتوانی ترامپ در اجرای فوری وعده های خود و تنش های سیاسی، دو عامل کاهش شاخص های مالی در بورس این کشور و ریسک گریزی سرمایه گذاران بوده است. در هفته ای که گذشت، عملکرد اکثر بازارهای مالی بزرگ در جهان منفی بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت مس

قیمت فلزات پایه هفته پیش کاهش یافت و این درحالیستکه ذخیره این فلزات در بورس های فلزی بزرگ در حال کاهش است و نیز اخباری که از اقتصاد چین منتشر شده عمدما مثبت بوده است. این هفته روز دوشنبه نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. درباره حرکت اقتصاد چین به سمت ثبات اطمینان وجود دارد اما برخی کارشناسان معتقدند رشد قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر بزرگ و سریع بوده و اکنون باید قیمت ها اصلاح شود. قیمت این فلزات در حال حاضر، به رغم کاهش هایی که داشته، هنوز بالاتر از سطوح اواخر سال گذشته میلادی است و عامل این رشد قیمت ها، پیش بینی افزایش مصرف بوده است. تحلیلگرانی که معتقدند قیمت ها همچنان کاهش خواهد یافت می گویند تصور افزایش قابل ملاحظه مصرف در آمریکا و چین اشتباه بوده و اکنون سرمایه گذاران به این اشتباه خود پی برده اند در نتیجه دلیلی برای بالا باقی ماندن قیمت ها وجود ندارد. البته کاهش احتمالی ارزش دلار در آینده می تواند از قیمت ها حمایت کند اما هفته پیش با آنکه شاخص دلار کاهش یافت قیمت فلزات پایه نیز افول کرد. در پایان معاملات هفته قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5660 دلار و 2620 دلار در هر تن قرار گرفت. همچنین قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب به ترتیب در محدوده های 9750 دلار، 1920 دلار و 2260 دلار نوسان کرد. در هفته ای که گذشت قیمت هر تن مس 110 دلار کاهش پیدا کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش احتمالی ارزش دلار

هفته پیش شاخص دلار کاهش یافت و عامل این کاهش که به رغم خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا رخ داد تنش های ژئوپولیتیک بین آمریکا و کره شمالی است. این تنش ها همچنان ادامه دارد و انتظار می رود دلار تحت فشار باقی باشد. تحلیلگران تکنیکال پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو این هفته رشد می کند اما در یک ماه آینده کاهش خواهد یافت. قبل از تنش های اخیر، کارشناسان معتقد بودند ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر در مسیر رشد حرکت خواهد کرد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تاکید مجدد ترامپ بر لزوم کاهش ارزش دلار است. او پیشتر اعلام کرده بود ارزش دلار بیش از حد بالاست و این عاملی برای کاهش رقابت پذیری محصولات آمریکایی است. با توجه به گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، انتظار می رود نرخ های بهره در این کشور ماه آینده میلادی بالا برده شود. اما اگر وضعیت شاخص های اقتصادی به شکلی نباشد که بانک مرکزی صلاح بداند نرخ ها را بالا ببرد، شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. در روزهای آینده ارزش یورو به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزار انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، تحت فشار است. هشت روز دیگر این انتخابات برگزار می شود و اگر در آن، نامزد مخالف اتحادیه اروپا به پیروزی برسد ارزش یورو سقوط خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.061 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24