Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حرکت صحیح نقدینگی در مسیر توسعه، از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است...

بازار داغ انتخابات و بورس

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت کاشی و سرامیک (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • وپترو
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت کاشی و سرامیک (بخش اول)

طی سال های اخیر رکود مسکن به صنایع زیر دست نفوذ کرده بود و در حالی که صنعت ساخت و ساز بی رونق بود، برخی سهام این صنعت به مرز زیاندهی و بعضا شناسایی زیان رسیدند و تنها شرکت های صادر محور توانستند از این شرایط جان سالم به در ببرند. اما برای سال 96 شرایط به گونه ای دیگر آغاز شد. رونق نسبی بازار مسکن در سه ماهه پایانی 95 به همراه ادامه این روند در سال 96 فعالان بازار را بر این باور داشته که صنعت ساختمان می تواند در یک روند منطقی، عقب افتادگی خود را جبران نماید. صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از مهمترین صنایع سودساز زیر مجموعه ساخت و ساز در هفته های اخیر مورد توجه بوده است. بر همین اساس بر آن شدیم تا صنعت را با نگاهی دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

بررسی تکنیکال

الف) وپترو

سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی از محدوده کف کانال در محدوده 130 تومان بازگشت و در حالی که هدف 225 تومان را نشانه گرفته است با حجم قابل قبول طی روزهای قبل مواجه شد. سهم که با مقاومت ماژور 190 تومان روبروست با مقاومت مینوری در محدوده 180نیز روبرو خواهد شد و در این مسیر حمایت های محدوده 150 تومان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

با شرایط کنونی به نظر می رسد جذابیت سهم در نزدیکی حمایت های مهم می تواند تقاضای مناسبی روی این سهم ایجاد کند ضمن آنکه شکست مقاومت پیش رو (خط روند قرمز رنگ) در طی روزهای آتی، اطمینان بیشتری در حفظ ترند صعودی در هفته های آتی ایجاد خواهد نمود و به نظر می رسد شکست این خط یا اصلاح تا محدوده حمایتی بتواند خریداران را روی این سهم فعالتر نماید.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در روزهای اخیر شاهد آغاز ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری هستیم که در آن افراد بسیاری از گروهها و احزاب مختلف چه به صورت وابسته و چه به صورت مستقل در حال اسم نویسی می باشند. در همین ارتباط از مهمترین چهره های شاخصی که تاکنون داوطلبی خود را اعلام کرده اند می توان به آقایان احمدی نژاد، بقایی، سید محمد غرضی، سید مصطفی هاشمی طبا و همچنین آقایان روحانی و رئیسی اشاره کرد که حضور دکتر احمدی نژاد برای همه با توجه به منع رهبر معظم انقلاب از حضور ایشان در انتخابات کاملا همه را شوکه کرد.

در حوزه سیاست خارجی در این هفته وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم سازمان زندانهای تهران و مسئول بلندپایه این سازمان در ارتباط با آنچه نقض جدی حقوق بشر در ایران توصیف شده است خبر داد. همچنین اتحادیه اروپا نیز تحریم های حقوق بشری علیه کشورمان را تمدید کرد. در همین باره سخنگوی وزارت خارجه گفت: برخوردهای دوگانه و سیاسی اتحادیه اروپا در موضوع حقوق بشر روندی شکست‌خورده و ناکارآمد است. وی افزود: متاسفانه اتحادیه اروپا نشان داده است که درک درست و واقع بینانه‌ای از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ندارد و با برخوردهای کاملا سیاسی، چشمان خود را بر واقعیات مربوط به حقوق شهروندی در نظام مردمسالاری دینی در ایران بسته است.

در هفته پیش رو نیز وزیر امور خارجه کشورمان در دیداری سه جانبه با وزرای امور خارجه سوریه و روسیه خواهد داشت.

در سیاست بین الملل این هفته شاهد بالا گرفتن تنازعات بین آمریکا و کره شمالی بودیم که باعث شد تا کره شمالی اعلام کند که در صورت مشاهده هرگونه اقدام خصمانه از سوی آمریکا، علیه این کشور حمله هسته ای انجام خواهیم داد. این اتفاقات باعث شد تا سرمایه گذاران با بالا رفتن ریسکهای سیاسی به سمت خرید طلا بروند و در نتیجه قیمت این فلز گرانبها در اثر افزایش تقاضا بالا رفت.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

مهمترین مسئله اقتصادی کشور در چند وقت اخیر همواره افزایش میزان نقدینگی در کشور بوده است که باعث شده تا اقتصاددانان نگرانی از این بابت داشته باشند و اعلام کنند که این میزان نقدینگی باعث بروز اختلالاتی در سیستم اقتصادی کشور و افزایش تورم در آینده نزدیک خواهد شد و دستاورد مهم دولت در چهار سال اخیر که همان کاهش تورم از 40 درصد به حدود 6.8 درصد می باشد را تهدید می کند. در همین زمینه باید گفت نقدینگی و منابع موجود در کشور صرفا در بانک ها متراکم شده و به تقاضای موثر تبدیل نشده است. لیکن رونق اقتصادی و استارت آن می تواند این آتش زیر خاکستر را روشن کند و تورم را با رشد افسار گسیخته بار دیگر مواجه کند. در رابطه با این موضوع تنها راه بالا نرفتن تورم اصلاح زیرساختهای اقتصادی است که باید دید دولت در سال 96 چه برنامه ای با توجه به احتمال رونق گرفتن برخی بخش های اقتصادی دارد تا تبدیل به اقتصادی روان با هزینه پایین و کارآمد شود که به تبع آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

بانکها نقش مهمی در تامین مالی اقتصاد کشور دارند و در واقع حدود 90 درصد این تامین مالی را انجام می دهند و از این موضوع دولت نیز بهره برده و در بسیاری از موارد در جهت رفع مشکلات خود از بانکها تسهیلات گرفته است که اکنون و پس از سالها این تسهیلات به حدود 210 هزار میلیارد تومان رسیده است. این موضوع باعث شده تا منابع زیادی در بانکها در دسترس نباشد و گردش مالی آنها کاهش یابد. براساس مصوبه ای که دولت در سال 95 مورد تایید قرار داد مقرر شد تا حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از تسعیر نرخ ارز برای سه بخش در حوزه بانکی هزینه شود؛ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌ها، تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخشودگی بدهکاران بانکی تا ۱۰۰ میلیون و ۱۵ میلیارد تومان باقی‌مانده برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکارند تعیین شد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

دهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از شنبه هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد. در این دوره از نمایشگاه 351 شرکت کننده در فضایی بالغ بر 14 هزار متر مربع حضور پیدا کرده اند که شرکت کنندگان ارائه دهنده خدمات مالی و اعتبار سنجی با 142 شرکت 40 درصد از فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند. در هیمن ارتباط معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: از جمله ویژگی های این دوره نسبت به دوره های قبل بعد بین المللی نمایشگاه است البته در این راستا در سالهای گذشته توفیقات کم و زیاد شده است اما از حیث بازدید کننده و عرضه کننده از نهادهای بین الملل استفاده می شود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای تحول اقتصادی و افزایش امید به آینده، باید به بازار سرمایه توجه بیشتری کرد، گفت: گام اول تقویت بازار سرمایه، اصلاح نرخ بهره بانکی است. وی با ذکر این نکته که بازار سرمایه و پول مکمل یکدیگرند و چنانچه جذابیت یکی از آنها افزایش پیدا کند کارکرد دیگری کاهش خواهد داشت، تاکید کرد: زمانی که بازار پول با علامت کاذب و به شکل نامتعادل عمل کند، در سرمایه گذاری انحراف ایجاد می شود و منابع به جای آنکه به بازار سرمایه وارد شود به بازار پول منتقل خواهد شد. وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محرک های اقتصادی، تقویت بازار سرمایه در کشور است، تصریح کرد: حرکت صحیح نقدینگی در مسیر توسعه، از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ خودروسازان از ابتدای این هفته در پی افزایش تقاضایی که در آخرین ساعات روز چهارشنبه قبل به وجود آمد با افزایش قیمت کار خودر را آغاز کردند و روند مثبتی را پیش گرفتند که تا آخرین روز هفته نیز ادامه یافت. این روند مثبت در آخرین روز کاری با توجه به رسیدن به مقاومت نماگرگروه به محدوده 19240 کمی قیمتها را به سمت تعادل پیش برد و برخی نمادها را با روند منفی روبرو کرد. در بین نمادهای این گروه خپارس، خمحرکه و خکاوه هر کدام بالای ده درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و در مقابل هم خنصیر و خاهن هر کدام بالای 8 درصد افت قیمت را تجربه کردند.

از مهمترین اخبار این گروه می توان به هدف رشد 25 درصدی ارائه شده از سوی وزیر صنعت در زمینه تولید خودرو در سال 96 اشاره کرد که مقداری از آن به صادرات وابسته است.

در فلزات اساسی؛ با توجه به وضعیت ناامنی و پر ریسکی که در بازار به واسطه تهدیدهای ترامپ بوجود آمده است قیمت کامودیتی ها در این هفته سقوط کردند اگرچه در روزهای میانی نوسانات مثبتی هم تجربه کرداما اکثر سرمایه گذاران از افزایش قیمت و افزایش تقاضا در این بازار ناامید شده اند. این مهم باعث شده تا در عوض تقاضا در بخش انس به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک افزایش یابد و با وجود کاهش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزها تنها انس به عنوان یک فلز با ارزش رشد قیمت را تجربه کند و کامودیتی ها رشد منفی را تجربه کنند. این مسائل به گونه ای است که در شرایط عادی و در صورتی که ریسک سیاسی وجود نداشت الان باید شاهد رشد قیمتها و حداقل ثبات آنها بودیم.

علیرغم کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی قیمت نمادهای این گروه تحت تاثیر اوضاع مناسب دیگر گروههای بازار آنچنان با کاهش روبرو نشدند. در بین نمادهای گروه فباهنر با توجه به افزایش فروش خود در اسفند ماه با تقاضای بالایی در روزهای اخیر روبرو است.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ همزمان با ابراز تمایل عربستان به تمدید طرح کاهش تولید در نیمه دوم سال 2017 و همچنین حمله نظامی آمریکا به سوریه قیمت نفت در روند افزایشی به حدود 56 دلار در ابتدای هفته رسید که در ادامه و همزمان با انتشار اخباری از افزایش ذخیره نفت آمریکا قیمت این طلای سیاه کاهش یافت. این عوامل البته تاثیر آنچنانی بر معاملات این گروه نگذاشت و نمادهای گروه معاملات آرام و متعادلی را پشت سر گذاشتند.

سیمان؛ دبیر انجمن سیمان با اعلام فعالیت 75 درصدی صنعت سیمان، ازافزایش تا 5 درصدی قیمت سیمان در مقایسه با شهریور ۹۵ و با هماهنگی دولت خبر داد. شیخان تصریح کرد: به این ترتیب قیمت فعلی سیمان در مقایسه با قیمت شهریور 95 که بر مبنای هزینه حمل تعیین شده بود، 4 تا 5 درصد افزایش و قیمت‌های فعلی نسبت به نرخ مصوب سال 93، افزایش 15 درصدی داشته است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24