Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه تجهیزاتی و برقی شاهد معاملات پر حجم و خوبی در اکثر نمادها هستیم. برنامه سفر رئیس جمهور به پارس جنوبی در روزهای پایانی فروردین ماه ، زمزمه هایی درخصوص عقد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی و بحث جوینت ونچر با شرکت فرامرزی موجب شده تا به مرور شاهد افزایش اعتماد بازار و تزریق نقدینگی به ...

«چشمان دوخته شده به وزارت کشور !!»

1) بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز اگرچه زیر فشار عرضه قرار داشت اما در مجموع بواسطه تزریق نقدینگی و امیدواری به روزها و هفته های پیش رو ، روند مناسب و قابل قبولی را به نمایش گذاشت. همانطور که در گزارش‌ های پیشین هم اشاره شد ، از روزهای ابتدایی سال جاری شاهد چرخش روند بازار و آغاز یک موج مثبت هستیم. موج مثبتی که عمدتا در نمادها و صنایع کوچکتر شکل گرفته اما نشانه هایی مبنی بر حرکت این موج به سمت صنایع بزرگ تر نظیر انبوه سازی ، خودروسازی ، تجهیزاتی ، سیمانی و ... نیز رویت می شود. در چرایی تغییر ذائقه بازار و میل به ورود نقدینگی می توان به مولفه های مهمی اشاره داشت. پیش بینی مثبت بودجه شرکت ها برای سال 96 ، خاتمه یافتن مهلت تسویه اعتبار کارگزاری ها ، نزدیک شدن به فصل مجامع و تقسیم سود تعداد قابل توجهی از شرکت‌ ها ، قرار گرفتن شاخص بر روی یک محدوده حمایتی امن ، نزدیک شدن به زمان انتخابات و اظهارات مثبت رئیس سازمان بورس در باب برنامه های مناسب در سال ۹۶ از مهمترین دلایلی است که موجب شده شاهد تحرکات بیشتر سرمایه گذاران در بازار سرمایه و در نتیجه رشد دماسنج اقتصاد کشور باشیم. البته تحولات منفی در بازارهای جهانی خصوصا در حوزه فلزات رنگین باعث شده تا رشد بازار بصورت یک دست نباشد و شاهد گوشه نشینی صنایع بزرگ بازار نظیر فلزی – معدنی و پتروشیمی باشیم.

اما درخصوص انتخابات ریاست جمهوری باید گفت ، با حضور ابراهیم رئیسی در این دوره از انتخابات ، احتمالا شاهد مشارکت بالای مردم در این دوره باشیم. با این شرایط ، 2 سناریو پیش روی بازار خواهد بود. در سناریوی اول ، روحانی عهده دار دولت دوازدهم خواهد بود و پیش بینی می شود در دوره دوم حضور ایشان ، شاهد جسارت بیشتر او در پیش بردن اهداف و حرکت به سمت سیاست های انبساطی و رونق در اقتصاد کشور باشیم. تجربه ادوار گذشته ریاست جمهوری نشان می دهد که معمولا دولت ها در دور دوم حضور خود عملکرد بهتری را به نمایش می گذارند و احتمالا با حضور روحانی در سیاست های خارجی تنش های کمتری داشته باشیم. در این سناریو به نظر بازار در 4 سال پیش رو خصوصا در 2 سال پایانی وضعیت بهتری خواهد داشت و اثرات سیاست های دولت روحانی در بازار سرمایه نمایان خواهد شد. اما سناریوی دوم ، پیروزی آیت الله رئیسی است. در این سناریو به نظر وضعیت کمی پیچیده می شود و ممکن است بازار در گام اول واکنش خوبی نشان ندهد. هر چند که برخی از فعالان بازار معتقدند ، با حضور ایشان شاهد رشد دلار ، تورم و سیاست های انبساطی خواهیم بود و بازار از این مساله بهره برداری می کند اما از متغیرهای سیاست خارجی به سادگی نمی توان گذشت. چراکه تحولات در این حوزه بسیار تاثیرگذار است و فعلا سیاست های رئیسی در این زمینه روشن است. در این سناریو به نظر ابتدا بازار گارد نزولی می گیرد و سپس به پیشواز اثرات تورمی می رود اما در مجموع به مانند دوره های ابتدایی مردان دول قبلی بعید است که تحرک بزرگ و ارزشمندی در بازار سرمایه داشته باشیم. البته ثبت نام 3 نفره احمدی نژاد ، بقایی و مشایی در انتخابات نیز می تواند آرای اصول گرایان را بشکند ! اما به سراغ بازار برویم ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه قند و شکر و محصولات فلزی ( تجهیزاتی ) و منفی 2 گروه انبوه سازی و کانی های فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه نیز به نظر بازار می تواند به روند صعودی آغاز شده ادامه دهد. البته این روزها صنایع بصورت یکی در میان مثبت می شوند و تک سهم ها نیز مسیر خود را طی می کنند. لذا در شرایط موجود سهامداری و یا انتخابات سهام بنیادی که رشد کمتر و پتانسیل بیشتری برای سرمایه گذاری دارند ، گزینه های بهتری برای خرید و یا اصلاح پرتفوی می باشند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا گفت این کشور با سوریه وارد جنگ نمی ‌شود. آمریکا در هفته گذشته با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی ، پایگاه هوایی «الشعیرات» واقع در حمص را هدف حمله قرار داد. این حمله موجب شد تا گمانه‌ زنی‌هایی در مورد احتمال تلاش آمریکا برای تغییر نظام سوریه با توسل به گزینه نظامی شکل بگیرد. با این وجود، ترامپ در مصاحبه ‌ای از شبکه «فاکس نیوز» گفت: «ما وارد سوریه نخواهیم شد.» وی در عین حال در توجیه حمله به پایگاه هوایی ارتش سوریه، دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد و گفت این حمله پاسخی به حادثه «خان شیخون» بود.

ب) در خبری دیگر ، وزرای خارجه ایران و ایتالیا در تماسی تلفنی مسائل دوجانبه و منطقه ‌ای را تبادل نظر کردند. آنجلینو آلفانو وزیر امور خارجه ایتالیا در این گفت‌وگو، وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان رایزنی ها و مصوبات نشست وزرای خارجه گروه 7 که اخیرا در ایتالیا برگزار شد، قرار داد. ظریف نیز در این گفت‌وگو ضمن غیرقابل قبول دانستن حمله یکجانبه آمریکا به سوریه به بهانه واهی حمله شیمیایی، بر تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی عاملان این فاجعه و جلوگیری از تکرار آن تاکید کرد.

ج) در خبرهای اقتصادی ، رئیس کل بانک مرکزی از ارجاع پرونده نرخ شکنی برخی بانک ها به هیات انتظامی خبر داد. ولی‌‌‌ الله سیف درخصوص اینکه بانک ها نرخ سود مصوب بانک مرکزی را به هیچ عنوان رعایت نمی کنند ، گفت : بانک مرکزی بازار را رصد می کند چون بخشی از عدم تعادل ایجاد شده به دلیل حجم اوراق (اوراق اسناد خزانه) بود. وی افزود: البته این مساله موجب حرکت نرخ سود به سمت بالا شد اما برخی بانک ها هم دارند افراط می‌ کنند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی بانک ‌های افراط‌ کننده در نرخ سود بانکی را دنبال می ‌کند، گفت: پرونده‌ هایی به همین دلیل تشکیل و به هیأت انتظامی بانک ‌ها ارجاع شده است. سیف تصریح کرد: این اقدامات نظارتی بانک مرکزی به تدریج بانک ‌ها را به سمت کاهش نرخ‌ های سود سپرده و تسهیلات هدایت می‌ کند‏. رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به تورم 9 درصد ، گفت: در چنین شرایطی نرخ‌ های بالای سود بانکی منطق ندارد و باید 2 کار را هم‌ زمان انجام دهیم؛ اول تلاش کنیم سطح تورم در وضعیت تک ‌‌رقمی پایدار بماند و دوم نرخ سود تسهیلات بانکی را به سمت پایین هدایت کنیم. / سیف همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به رضایت رئیس‌ جمهور از عملکرد نظام بانکی کشور، اظهار داشت: در سال گذشته نظام بانکی در 11 ماه گذشته و تا بهمن‌ ماه 477 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. وی با بیان اینکه ظرف چند روز آینده آمار کل سال 95 را استخراج خواهیم، افزود: این رقم تا آخر 95 احتمالا بالای 500 هزار میلیارد تومان خواهد شد که آمار بسیار شاخصی است و بیش از 40 درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می ‌دهد. این در شرایطی است که نظام بانکی خودش با مشکلاتی روبروست. رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: تمام تلاش بانک مرکزی این است که به تدریج با رفع اشکالات، نظام بانکی را در مسیر درستی قرار دهد. سیف در پایان اضافه کرد: متاسفانه بعضی وقت‌ ها مبالغه‌ هایی درباره نظام بانکی می‌ شود که به هیچ ‌وجه درست نیست.

د) در خبرهای انتخاباتی ، طبق برنامه اعلام ‌شده توسط وزارت کشور، دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور صادر شده و از روز چهارشنبه هیئت اجرایی توسط فرمانداری‌ ها تشکیل و ثبت‌ نام از داوطلبان انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز آغاز گردید. بر همین اساس روز چهارشنبه آقای احمدی نژاد و بقایی در وزارت کشور حضور یافتند و اقدام به ثبت نام در این دوره از انتخابات نمودند ! احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا با مقام معظم رهبری مشورت کرده ‌اید و یا شرایط تغییر کرده که در انتخابات ثبت‌نام کرده ‌اید، سکوت کرد.

ه) در بازارهای جهانی ، شاهد رشد اندک در قیمت نفت و ادامه اصلاح قیمت ها در فلزات اساسی بودیم. به نقل از رویترز، در حالی که گزارش ها نشان می دهد عربستان در حال لابی با اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت برای تمدید توافق کاهش تولید است، قیمت نفت روز افزایش یافت و طولانی ترین دوره رشد متوالی قیمت نفت از اوت 2016 به این سو به ثبت رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت به 55 دلار و 70 سنت رسید که بالاترین رقم از اوایل ماه مارس تاکنون بوده است. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم به 53 دلار و 10 سنت رسید. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، عربستان، مهمترین عضو اوپک به دیگر تولید کنندگان نفت گفته که می خواهد توافق کاهش تولید تمدید شود. اوپک و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه وعده داده اند که در تلاش برای مهار مازاد عرضه نفت و تقویت قیمت ها، میزان تولید روزانه نفت خود در نیمه نخست امسال را حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.

هرچند میزان تبعیت برخی تولید کنندگان از این توافق ضعیف بوده، اما عربستان تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تولید نفت خام عربستان از اواخر سال 2016 به این طرف 4.5 درصد کاهش یافته است، هرچند که تولید این نوع نفت در ماه مارس با اندکی افزایش به 9.98 میلیون تن رسیده است. به رغم این کاهش ها، همچنان این نگرانی وجود دارد که بازار باز هم با مازاد عرضه مواجه است. اما در فلزات اساسی وضعیت چندان جالب نیست هر چند که اکثر فلزات به سطوح حمایتی خود نزدیک شده اند. بر اساس این گزارش ، فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم با افت قیمت در سطوح به ترتیب 5.680 – 2.240 – 2.600 و 1.915 دلاری قرار گرفتند. آمریکا تهدید کرد که به تنهایی به سراغ تهدید کره شمالی می رود و از طرف دیگر گروه G7 آماده می شود تا روسیه را بر سر حمایت از سوریه تنبیه کند و تمامی آنها ریسک بازارهای جهانی را افزایش داده که عامل فشار بر قیمت کامودیتی ها به عنوان محصول پر ریسک بازار شده است.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه تجهیزاتی و برقی شاهد معاملات پر حجم و خوبی در اکثر نمادها هستیم. برنامه سفر رئیس جمهور به پارس جنوبی در روزهای پایانی فروردین ماه ، زمزمه هایی درخصوص عقد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی و بحث جوینت ونچر با شرکت فرامرزی موجب شده تا به مرور شاهد افزایش اعتماد بازار و تزریق نقدینگی به نمادهای این گروه باشیم. طبق روال گذشته ، معتقدیم که بخشی از سرمایه خود را به این صنعت استراتژیک اما نسبتا پر ریسک اختصاص دهید. در این گروه آذراب با افزایش تقاضا و معاملاتی پر حجم از مقاومت مهم 360 تومانی عبور کرده و در قیمت های بیش از 370 تومانی به صف خرید نشست. زمزمه هایی درخصوص یک قرارداد جدید که می تواند سود شرکت را متحول سازد و در کنار افت سنگین اخیر موجب شد تا شاهد افزایش توجهات به این نماد باشیم. فاذر برای رسیدن به قیمت های 430 تومانی ، نیاز به عبور از مقاومت 400 تومانی دارد.

اما سری به بازار پایه بزنیم. جایی که صدرا کماکان با افزایش تقاضا و رشد قیمت به کار خود ادامه می دهد. جدی شدن بحث بخشودگی جرایم و تحویل پروژه های فازهای پارس جنوبی سبب شده تا بازار سهم را در مسیر قیمت های 1.200 تومانی قرار دهد. گفته می شود ایدرو براساس مصوبه ‌ای که به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و طی یک برنامه استراتژیک 10 ساله قصد دارد مانع از سفارش کشتی ‌های بزرگ به خارج از ایران شود. از طرف دیگر گفته می شود قرارداد بین صدرا و سامسونگ کره جنوبی امضا شده که خط تولید کشتی سازی در یارد بوشهر از نظر تکنولوژی به روز رسانی گردد و تولید کشتی از زمان فعلی 4 سال به زمان یکسال کاهش یابد و پیرو این تغییر گویا قرارگاه مشغول رایزنی برای لغو قرارداد هیوندایی می باشد. خبر دیگر اینکه مخازن سوخت در یارد نکا به یک شرکت ترکیه ای اجاره داده شده و شرکت می تواند از محل اجاره این مخازن سود خوبی شناسایی نماید. به نظر اگر این خبر ها رنگ واقعیت بگیرد ، شاهد تحولات بزرگی در این سهم تجهیزاتی باشیم. گفته می شود ، در هفته آتی سفر رئیس جمهور به پارس جنوبی در راستای افتتاح برخی از فازها را خواهیم داشت.

اما حفاری شمال از دیگر نمادهایی بود که با رشد قیمت به کار خود خاتمه داد. در حفاری شمال بحث یک قرارداد جدید را داریم که همزمانی این موضوع با پرش رشد قیمت نفت می تواند اثرات مثبت خوبی در سود سال 96 شرکت ایجاد نماید. انعقاد قرارداد حفاری دریایی 4 حلقه چاه در میدان مشترک آریا با کشور قطر یکی از مهم ترین خبرهای حفاری است. به خصوص اینکه وضعیت دریافت مطالبات با رشد قیمت نفت بهتر شده و قراردادهای خوبی برای حفر چاه های جدید منعقد شده است. به نظر حفاری نه برای امسال بلکه برای سال 96 و 97 تحولات مثبت خوبی داشته باشد. محدوده 420 و 460 تومانی ، مهمترین مقاومتی های پیش روی سهم محسوب می شوند.

در گروه برقی و نیروگاهی ، مپنا نیز معاملات بهتری را تجربه می کند. سهمی که طی 2 – 3 هفته اخیر و پس از بازگشایی به خوبی دست به دست شده و با توجه به نزدیک به بودن به سطح حمایتی خود ، به نظر می رسد طی هفته های آتی شاهد معاملات بهتری در این سهم باشیم. قرارداد شرکت با زیمنس و دریافت بخشی از مطالبات از دولت می تواند اثرات خوبی بر سود تلفیقی شرکت ایجاد نماید. در صورتی که سهم طی روزهای آتی در قیمت های بیش از 780 تومانی تثبیت گردد ، می توان به خاتمه یافتن روند نزولی و رشد قیمت تا سطوح 860 تومانی ( در گام اول ) رای مثبت داد.

5) نمادهای گروه قند و شکر که در روزهای گذشته نوسانات کاهشی اندکی را تجربه کردند، در معاملات روز چهارشنبه نیز مورد استقبال بازار قرار گرفتند و با نسبت های عالی خریدار به فروشنده تا قیمت های مثبت کامل پیش رفتند. هرچند در هفته گذشته معاون انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر شایعه آزاد سازی یا افزایش قیمت شکر را قویاً تکذیب کرد و گفت در حال حاضر و حداقل تا 2 ماه دیگر بحثی در مورد افزایش قیت شکر یا آزاد سازی نخواهد بود؛ اما با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، احتمال افزایش نرخ محصولات این گروه می­ رود. به گفته مدیرعامل قند ثابت خراسان ، دولت در تلاش است تا قیمت شکر افزایش پیدا نکند اما در نهایت مجبور است طبق روال هر سال با افزایش قیمت شکر موافقت نماید. از بحث و شایعه افزایش نرخ محصولات این گروه که بگذریم، حرکت صنایع کوچک و به خصوص صنعت قند و شکر برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه یادآور رشد کل بازار در سال های گذشته است و بسیاری این نوسانات افزایشی را نویدبخش روزهای بهتر برای بازار سرمایه می ­دانند ! لذا از نظر برخی شاخص گروه قند و شکر حرکت صعودی خود را آغاز نموده و ب نظر حرکت خوبی را در نمادهای این گروه شاهد باشیم.

در معاملات روز چهارشنبه قشیر از ابتدای بازار با صف خرید همراه بود. به نظر می ­رسد این سهم که از ابتدای هفته به تابلوی معاملات بازگشته ، پتانسیل عبور از قیمت های 235 – 240 تومانی و رشد تا محدوده 270 تومانی را داشته باشد. اما قند قزوین هم با بیشترین حجم معاملات و جابجایی یک بلوک بین حقوقی ها و حقیقی ها توانست لیدری گروه را با صف خرید شدن بر عهده بگیرد و باقی قند و شکری ها را تا آستانه مثبت و صف خرید به دنبال خود بکشاند. هرچند این شرکت در نامه شفاف سازی روز شنبه اعلام نموده بود که اتفاق با اهمیتی در سود خود برای سال 96 نیفتاده است، اما گویا این روزها چنین نامه هایی فقط بر عطش سهامداران می افزاید و نشانه مثبتی برای شروع حرکت سهم می شود ! در حال حاضر به نظر می رسد این سهم جای رشد تا قیمت های 350 – 355 تومانی را داشته باشد. حق تقدم قزوین هم با اختلاف قیمتی مناسب از قیمت سهم در حال معامله است.

قثابت هم که روز سه شنبه آمار فعالیت ماهانه منتهی به اسفند ماه خود را منتشر نموده بود، بعد از قزوین از نماد های مورد توجه و خوش معامله های بود! نکتۀ مثبت معاملات روز چهارشنبه این سهم ورود حقوقی ها در حجم بالاست! این سهم در صورت عبور از مقاومت 140 تومانی می تواند به قیمت های بالاتری دست یابد. قثابت در گزارش خود طی 8 ماه بیش از 40 هزار تن محصول تولید کرده که بیش از 35 هزار تن آن را به فروش رسانده است. یعنی به ترتیب معادل 98 درصد تولید و 86 درصد فروش بودجه را در 8 ماه پوشش داده است. از نظر مبلغی نیز این میزان برابر با 64 میلیارد تومان و پوشش 94 درصدی بودجه می ­باشد. در این گروه قند مرودشت نیز از نمادهای کم عرضه بود. این شرکت در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اسفند ماه خود به فروش 43 میلیارد تومانی دست یافته است که معادل پوشش 60 درصدی بودجه در 8 ماه است. در قمرو قیمت 350 تومانی ، مقاومت 6 ماهه بود. این سهم در صورتی که برای روز شنبه با قدرت بالا از مقاومت خود عبور نماید ، رسیدن به قیمت های 390 – 400 تومانی در مرحله اول دور از ذهن نمی باشد.

6) در گروه دارویی حجم و ارزش معاملات چندان بالا نیست اما در صورتی که گزارش 12 ماهه برخی از شرکت ها با تعدیل مثبت همراه شود ، می توان به حرکت دارویی ها و نمادهایی که پتانسیل بیشتری دارند ، امیدوار بود. تسویه بخشی از مطالبات شرکت ها توسط دولت می تواند شرایط را برای بهبود درآمد داروسازان در سال 96 مهیا سازد. در این گروه باید سراغ نمادهایی رفت که P/e جذاب تری دارند چراکه این دست نمادها نیز تا پیش از برگزاری مجمع سالیانه پتانسیل بیشتری برای رشد قیمت دارند.

به عنوان مثال ، نماد تولید دارو در شرایطی این روزها با P/e کمتر از 5.5 مرتبه ای و در قیمت های 600 – 620 تومانی داد و ستد می شود که شرکت در پایان دوره 12 ماهه 1.414 میلیارد تومان ( اندکی بیش از پیش بینی 1.407 میلیارد تومانی ) فروش داشته و می تواند یک تعدیل مثبت کوچک در دل خود داشته باشد. لذا با توجه به شرایط فعلی و وضعیت مناسب تکنیکی ، پیش بینی می شود این سهم تا پیش از مجمع قیمت های بیش از 700 تومانی را لمس نماید. لذا خرید سهم در قیمت های فعلی ریسک خاصی نخواهد داشت و می تواند یکی از گزینه های مناسب برای علاقه مندان به صنعت دارو باشد.

در دسانکو معاملات پر حجم و خوبی را شاهد هستیم. زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت شرکت در گزارش 12 ماهه 95 و وضعیت مساعد تکنیکی می تواند شرایط را برای آغاز یک رالی صعودی جدید در این سهم مهیا نماید. دسانکو در صورتی که طی روزهای آتی از سد مقاومتی 320 تومانی گذر نماید ، در مسیر قیمت های 370 تومانی قرار خواهد گرفت. در نماد پارس دارو شاهد معاملات کم حجمی در قیمت های 1.500 تومانی هستیم. سهمی که P/e مناسبی داشته و حقوقی های بسیاری در پی خرید بلوک یکی دو صدری شرکت هستند. به نظر پارس دارو تا پیش از مجمع می تواند به مرور به سمت قیمت های 1.700 – 1.800 تومانی میل نماید.

در داروسازی اکسیر هم بواسطه رسیدن گزارش عملکرد 12 ماهه سهم ، شاهد بهبود روند معاملات بودیم. این شرکت در حالی فروش سال 95 را در سطوح 3.454 میلیارد ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره 12 ماهه موفق به فروش 3.486 میلیارد تومان انواع دارو گردیده است. با این شرایط انتظار می رود یک تعدیل مثبت حدود 4 – 5 درصدی در نماد دلر داشته باشیم. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کند ، دلر اخیرا الگوی AB = CD معکوس را تکمیل نموده و انتظار می رود به مرور شاهد حرکت سهم به سمت سقف کانال ترسیم شده باشیم.

در این گروه 4 نماد کاسپین ، دفارا ، دجابر و تیپیکو از نظر بنیادی از بهترین ها هستند و می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری به دید بلند مدتی باشند. اما دکوثر نیز یکی از گزینه های خوب برای نوسان گیران دارویی است. سهمی که از نظر بنیادی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما به لحاظ تکنیکی در موقعیت مناسبی قرار داشته و می تواند تا قیمت های 200 تومانی رشد نماید. در این گروه پخش هم گزینه بدی برای نوسان نیست اما از نظر بنیادی انتظارات را برآورده نکرده است. در مجموع باید گفت ، بر خلاف اینکه نیمه دوم سال گذشته اعتقادی به دارویی ها نداشتیم اما در سال جاری به نظر وضعیت بهتری در انتظار داروسازان بورس تهران باشد.

7) در گروه فلزی و معدنی باری دیگر فشار عرضه ها تشدید شد و شاهد افت قیمت اکثر نماد ها ناشی از کاهش نرخ فلزات رنگین در بازارهای جهانی بودیم. نگرانی بازار نسبت درگیری ها در سوریه و از طرف دیگر کره شمالی عامل فشار بر قیمت کامودیتی ها به عنوان محصول پر ریسک بازار شده است. با این حال عملکرد PMI بخش صنعت چین در ماه مارس 51.8 بوده که بالاترین سطح 5 سال گذشته بوده و فراتر از پیش بینی 51.6 اقتصاددانان است. رقم PMI بالای 50 نشانه توسعه فعالیت های صنعتی است و انتشار این داده به معنی تداوم رشد مصرف کامودیتی ها بوده که میتواند در میان مدت سبب تحریک تقاضا شود.

در این گروه فملی این بار هم نتوانست در قیمت های بیش از 200 تومانی تثبیت گردد و در نتیجه شاهد اصلاح قیمت سهم و قرار گرفتن در مسیر سطوح 175 – 180 تومانی هستیم. بانک آمریکا یکی از موسسات مالی بین المللی است که در گزارشی به مشتریان خود توصیه کرد اقدام به خرید مس کنند ، چراکه این بانک معتقد است قیمت مس در نیمه دوم امسال به 6.500 دلار بطور متوسط می رسد و در ادامه روندی صعودی طی کرده و به بیش از 7.000 دلار در سال 2019 خواهد رسید. کاهش عیار معادن مس دنیا از 1.6 درصد به 1 درصد فعلی باعث رشد هزینه تولید از 2.500 دلار به 4.000 دلار شده و توسعه معادن جدید را فقط با قیمت بالا اقتصادی می کند. توسعه یک واحد مس حداقل 6 سال زمان نیاز داشته که با توجه به عدم سرمایه گذاری شرکت های معدنی از سال 2015 ، منحنی رشد تقاضای جهانی از رشد تولید عقب افتاده و بازار دچار کمبود می شود. اعتصابات معدنی که منجر به توقف تولید شرکت ها شده باعث می شود تا تولید مس در سال 2017 از افت 3.3 درصد برخوردار شود.

در رویی ها نیز فشار عرضه ها بیشتر بود چراکه طی روزهای اخیر افت سنگینی در نرخ این فلز در بازارهای جهانی داشتیم. روی با وجود کاهش 700 تنی موجودی انبارهای LME تا قیمت های کمتر از 2.600 دلاری سقوط کرد و در وضعیت فروش (Strong Sell) از سمت سرمایه گذاران چینی قرار دارد. در این گروه فاسمین با فشار عرضه به سمت قیمت های 300 – 295 تومانی گام بر می دارد و حتی افتتاح طرح توسعه شرکت برای تبدیل باطله ها به کنسانتره با ظرفیت 100 هزار تن هم نتوانست مانع اصلاح قیمت سهم شود. فاسمین برای بازگشت به مدار رشد نیاز به بازگشت روی به سطوح بیش از 2.650 دلاری دارد. اما فراور هم توان تثبیت در قیمت های بیش از 1.000 تومانی را نداشته و به فشار عرضه به سمت سطوح 750 تومانی گام بر می دارد. حمایتی که اگر از دست برود ، بطور کلی روند صعودی بلند مدتی این سهم را مخدوش خواهد نمود !

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه رایانه و آی – تی شاهد معاملات خوبی بودیم. بطوریکه اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه ، رکیش در معاملات آخرین روز کاری هفته وضعیت خوبی داشت و با افزایش تقاضا به مصاف مقاومت 470 تومانی رفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، شرایط را برای ادامه رشد قیمت سهم تا سطوح 520 تومانی تسهیل خواهد نمود. پیمان طبری معاون فناوری اطلاعات ایران کیش (که برنامه افزایش سرمایه 53 درصدی از 131 به 200 میلیارد تومان دارد)، اعلام کرد: در پی رونمایی اوایل سال گذشته از محصول MPOS و تولید محصولات فراوانی مانند پاتسی با ارتباط با MPOSهای ایران کیش، این محصول طی 3 مرحله توسط شاپرک ارزیابی شد. وی ادامه داد: علاوه برامکان استفاده از MPOS به عنوان محصول فروشگاهی، می توان با کمک آن از نرم افزارهای دیگر نیز بهره برداری کرد. به دلیل این ویژگی،‌ نرم افزاری تحت عنوان MPOS GETWAY تهیه شد تا سایر نرم افزارها به آن ارسال کرده، تراکنش بگیرند و به طور مستقل عملیات مورد نظر را انجام دهند. نام محصول MPOS ایران کیش"هم پات" و محصول MPOS GETWAY این شرکت"هم پات پی" است و رایزنی های مختلفی با بانک ها جهت ورود به بازار صورت گرفته است. این مقام مسئول افزود:به کمک "هم پات پی" محصولات مستقل دیگر ایران کیش نیز به طور همزمان به بازار عرضه خواهند شد. بنابر این گزارش، MPOS ها برگرفته از نرم افزار قابل نصب بر روی دستگاه های موبایل و یا تبلت درقالب سیستم های مبتنی براندروید و IOS هستند و برای پرداخت های الکترونیک نصب می شوند. پذیرنده، مغازه دار یا فروشنده از طریق این نرم افزار و همینطور دستگاه مشابه با موبایل که در کنار نرم افزار قرار گرفته می تواند عملیات پرداخت انجام دهد.

ب) در گروه سیمانی ، شاهد معاملات متعادلی بودیم. سیمانی هایی به نظر می رسد در سال 96 درآمد بهتری بواسطه رشد قیمت سیمان داشته باشند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه مطابق تصمیم گیری ‌های انجام شده امسال سیمان با 4 تا 4.5 درصد افزایش قیمت به فروش می ‌رسد، گفت: قیمت هر تن سیمان فله تیپ 2 بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در درب کارخانه 120 هزار تومان است. عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه مجوز افزایش قیمت 15 درصدی سیمان را در 31 خرداد ماه 93 دریافت کرده بودیم، اظهارداشت: رکود بازار باعث شده تا این افزایش قیمت اعمال نشود و حتی کارخانجات برای فروش محصولات خود به ارائه تخفیف هم بپردازند. وی با بیان اینکه ارائه تخفیف ‌های متفاوت باعث شد تا برای مدیریت بازار در نیمه اول سال گذشته تصمیم به حذف این تخفیف‌ها شود، افزود: براساس سیاست ‌گذاری ‌ها سیمان قرار شد بدون تخفیف در مقصد تحویل مشتریان شود که سازمان حمایت اعلام کرد به دلیل عدم نظارت بر کرایه حمل این موضوع اجرایی نشود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: مطابق تصمیم گیری های انجام شده امسال سیمان با 4 تا 4.5 درصد افزایش قیمت در درب کارخانه ها به فروش می‌ رسد به نحوی که قیمت هر تن سیمان فله تیپ 2 بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 120 هزار تومان است.

ج) در گروه فولادی و سنگ آهنی وضعیتی مشابه با فلزی ها داشتیم. با این تفاوت که فشار عرضه ها به دلیل رشد قیمت ذغال سنگ و امیدواری به تغییر مسیر قیمت سنگ آهن و فولاد کمتر بود. سقوط 6 دلاری قیمت سنگ آهن صادراتی ایران در بندر عباس و بنادر چین ناشی از مازاد عرضه بین المللی و تداوم کاهش قیمت فولاد در چین تا سطوح 78 دلاری سبب شده تا نمادهای این گروه بطور کلی از دور توجه بازار خارج شوند. در معاملات روزهای گذشته در چین ، تنها یک مناقصه برگزار شد و خریداران فعلا منتظر ثبات قیمت ها هستند.

د) در گروه حمل و نقلی شاهد معاملات پر حجم و خیره کننده در نماد حریل بودیم. به گونه ای که سهم با وجود عرضه های سنگین 80 میلیونی اما در نهایت بر تمام عرضه ها غلبه نموده با صف خرید به کار خود خاتمه داد. خروج برخی از حقوقی ها که سهم را تبدیل به جولان نوسان گیران کرده بودند در کنار قراردادهای جدید موجب شد تا سهم در ریل قیمت های 188 – 190 تومانی قرار بگیرد. به نظر توریل نیز می تواند در این مسیر او را یاری نماید.

ه) در گروه پالایشی ، روند معاملات چندان جالب نیست و با وجود بهبود روند سودآوری شرکت ها ، اما بازار توجهی به آن ها ندارد. در مهمترین خبرهای مرتبط با این گروه قرار است در تاریخ دهم اردیبهشت ماه بلوک 27.92 درصدی پالایش نفت بندرعباس که مالک آن تامین اجتماعی می باشد به قیمت پایه هر سهم 4.841 ریال عرضه شود. از گوشه و کنار شنیده می شود خریدار احتمالی این بلوک پارسان است. شاید این جابجایی کلید گمشده حرکت پالایشی ها باشد ! با توجه به خبر فوق، به نظر تا روز معامله بلوکی ، تحول خاصی در صنعت مذکور نداشته باشیم.

و) در گروه خودرویی فشار عرضه در اکثر نمادها بالا بود. در خبرهای مرتبط با این گروه ، شرکت کروز به عنوان یکی از بزرگترین قطعه سازی های کشور عصر روز گذشته دچار حریق شد. علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده اما این آتش سوزی در انبار شرکت رخ داده است. بر این اساس، در پی آتش سوزی بزرگترین قطعه سازی کشور، اضافه کار روز جمعه سایپا کنسل شد. در این آتش سوزی بخشی از انبار مواد اولیه و تنها بخش کوچکی از طبقات دیگر کارخانه ( کار خانه شماره بی -2 )دچار آتش سوزی شد و به هیچ کدام از خطوط تولید دیگر شرکت آسیبی جدی وارد نشد. حریق از بخش انبار مواد اولیه آغاز و سپس با سرایت به طبقات دیگر موجب تخریب ساختمان سه طبقه در بخش شمالی شرکت شد. اطفاء حریق به طور کامل انجام شده و از فردا تحقیقات در این باره انجام خواهد شد.

ز) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، همزمان با شکسته شدن سقف الگوی ادامه دهنده (کُنج) شاهد قرار گرفتن سهم در یک سیکل صعودی جدید هستیم. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید ، این رشد می تواند حداقل تا قیمت های 262 تومانی و در صورت عبور تا قیمت های نزدیک به 300 تومانی نیز ادامه داشته باشد. از طرف دیگر مطابق با جدولی که در ذیل قرار گرفته ، می بینیم که این سهم در حدود 376 تومان nav داشته اما اکنون در سطوح 58 درصدی آن معامله می شود. لذا تلفیق تحلیل تکنیکی و بنیادی نشان می دهد که وبانک در میان مدت توانایی حرکت به سمت ارزش ذاتی خود را دارد.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.758 – 3.768 تومان

ب) یورو : 4.050 – 4.060 تومان

ج) درهم امارات : 1.030 – 1.038 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.200.000 – 1.209.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24