Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر تحولات سیاسی بیش از داده های اقتصادی سبب شده سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تغییر رویه ..

افزایش نگران کننده تاثیر تحولات سیاسی بر بازار

در روزهای اخیر شاهد تغییر موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران بوده ایم. در ماه های اخیر ابهام ها و نگرانی های متعددی وجود داشته و سرمایه گذاران تلاش کرده اند بر مبنای واقعیت ها رفتار کنند. در روزهای اخیر تنش های سیاسی و ژئوپولیتیک در سوریه و کره شمالی در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و تشدید نگرانی ها سبب جذابیت طلا شده است. برخی تحلیلگران معتقدند این تازه آغاز ماجراست و دولت ترامپ تلاش خواهد کرد همزمان به اهداف خود در سوریه و کره شمالی دست یابد. همچنین آمریکا مایل است چین و روسیه در این راه همکاری های لازم را ارائه کنند اما در باره تحقق این تمایل تردیدهای جدی وجود دارد. در دو روز اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در حوزه های امن شاهد رشد قیمت طلا و ارزش ین بوده ایم و شاخص های مالی در بورس های بزرگ از رشد باز مانده اند. همچنین ارزش دلار کاهش یافته اما این کاهش به رشد قیمت فلزات پایه منجر نشده است. اوضاع اقتصاد جهان به دلایل سیاسی تغییر کرده و پیش بینی شده این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا کند. اکنون، هم در باره افق شرایط اقتصادی و هم در باره آینده وضعیت سیاسی ابهام و نگرانی وجود دارد و به همین دلیل سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک با احتیاط رفتار می کنند.

قیمت ها در مسیر صعود

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.3 درصد افزایش به 56.4 دلار و 53.6 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و خبر موافقت عربستان با تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی، سبب رشد قیمت نفت شد. البته کاهش تولید نفت در لیبی نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. برنامه کاهش عرضه نفت که قرار است در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا شود تااندازه ای به رشد قیمت ها کمک کرده است اما افزایش قیمت نفت با موانعی مواجه است. نخستین مانع، افزایش تولید نفت در آمریکاست. بسیاری از تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا عوامل زودگذر سبب افزایش قیمت ها شده اند و با از میان رفتن آنها بازار تحت تاثیر عوامل بلندمدت قرار می گیرد و فعالان بازار شاهد کاهش قیمت ها خواهند بود. البته اگر رویدادی غیرمنتظره رخ دهد آنگاه تحولات بازار قابل پیش بینی نخواهد بود. امروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش جدید خود را در باره تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل منتشر می کند. در هفته های اخیر این ذخیره پیوسته افزایش یافته و یکی از علل کاهش قیمت نفت همین امر است. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی 1.4 میلیون بشکه بالاتر از رقم مربوط به سال قبل است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد قیمت طلا ادامه دار شد

امروز قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1278 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و حرکت سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن سبب شد قیمت طلا 1.5 درصد معادل 18 دلار در هر اونس افزایش یافته و به 1274 دلار برسد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب به 18.3 دلار، 970 دلار و 806 دلار رسید. از پیش کارشناسان پیش بینی کرده بودند که قیمت طلا در مسیر رشد حرکت خواهد کرد اما کسی تصور نمی کرد سرعت افزایش قیمت ها زیاد باشد. در واقع دو عامل سبب شده قیمت طلا رشد کند: تعویق در عملی شدن وعده های ترامپ و بروز تنش های سیاسی. در هفته های اخیر روند افزایش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ متوقف یا کند شده زیرا سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که فعلا قرار نیست وعده هایی که ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا داده عملی شود. از سوی دیگر اگر تنش هایی که در روزهای اخیر در اثر اقدامات آمریکا در سوریه و شبه جزیره کره رخ داده افزایش یابد، که احتمال آن زیاد است، بر جذابیت طلا افزوده خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک در فرانسه انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و در باره نتیجه آن نگرانی هایی وجود دارد. تحلیلگران معتقدند شرایط فعلا به نفع طلاست و می توان انتظار داشت قیمت ها رشد کند اما نه برای همیشه.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران نگرانی های بیشتری دارند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ این قاره کاهش یافتند. سرمایه گذاران در باره تنش های سیاسی و ژئوپولیتیک نگران هستند و هنوز ابهام ها در باره روابط چین و آمریکا از میان نرفته است. در واقع بر احتیاط سرمایه گذاران افزوده شده و انتظار می رود این وضعیت ادامه پیدا کند زیرا اقدامات روزهای اخیر آمریکا در حوزه مقابله با کره شمالی این باور را بوجود آورده که اوضاع ناآرام تر خواهد شد. این هفته چند خبر از اقتصاد چین منتشر می شود که بر بازارهای مالی تاثیر خواهد داشت اما تا زمانیکه شرایط سیاسی به حالت عادی بازنگردد نمی توان انتظار داشت بازارهای مالی رونق پیدا کنند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. درباره چند موضوع نگرانی هایی وجود دارد: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، اقدامات اخیر آمریکا در حمله به سوریه و اعزام ناو هماپیمابر به سمت جنوب آسیا و برخی داده های منفی از اقتصاد منطقه یورو. البته از لحاظ اقتصادی نگرانی ها قابل ملاحظه نیست. بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر برنامه خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را اجرا کرده و اکنون به نظر می رسد قصد دارد از میزان حمایت های خود بکاهد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی کاهش یافتند و افزایش قیمت نفت نتوانست به سبز شدن تابلوها کمکی بکند. این روزها سرمایه گذاران در باره تحقق نیافتن وعده هایی که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود داده بود نگران هستند. در خوشبینانه ترین حالت، اجرای این وعده ها به زمانی طولانی نیاز دارد. از سوی دیگر تنش های سیاسی اخیر سبب احتیاط سرمایه گذاران شده است. اقدامات چند روز اخیر ترامپ غیرمنتظره بوده و حال سرمایه گذاران مایل هستند منتظر نتیجه این اقدامات باشند. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کردند

امروز سه شنبه قیمت فلزات پایه تغییر بزرگی نداشته اند. قیمت فلزات پایه همانطور که انتظار می رفت در مسیر کاهش حرکت کرده است و این درحالیستکه ارزش دلار پایین آمده و کارشناسان می گویند اگر دلار رشد کرده بود میزان کاهش قیمت ها بیشتر بود. روز گذشته قیمت نیکل با 3.6 درصد کاهش به محدوده 9900 دلار در هر تن رسید. قیمت مس و روی نیز به ترتیب در سطح 5750 دلار و 2650 دلار قرار گرفت. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه نگران مناسبات تجاری چین و آمریکا هستند. در دیدار اخیر روسای جمهور این دو کشور تلاش شد بر اختلاف نظرها غلبه شود اما به نظر می رسد آمریکا تمایلی به دادن امتیاز به چین ندارد. البته مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا خواهد کرد. قرار است در صد روز آینده مقامات تجاری و اقتصادی دو کشور بر سر نحوه کاهش کسری تجاری آمریکا با چین مذاکره کنند. اکنون که تنش هایی در حوزه سیاسی در شبه جزیره کره رخ داده برخی می گویند افق روابط آمریکا و چین مبهم تر شده است. ترامپ اعلام کرده اگر چین به حل موضوع کره شمالی کمک کند خیلی خود است اما اگر این همکاری انجام نشود آمریکا به تنهایی در این زمینه اقدام خواهد کرد. بدین ترتیب یک عامل دیگر ایجاد شده که بر قیمت فلزات پایه فشار وارد می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افول شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.1 درصد کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش یافت. بروز تنش های ژئوپولیتیک سبب شده فشارهایی بر ارزش دلار وارد شود. البته انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد انگلستان در رشد ارزش پوند در برابر دلار موثر بوده است. سرمایه گذاران منتظر داده های جدیدی هستند که در سه روز آینده از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد. بازار ارز در ماه های اخیر تحت تاثیر برنامه بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ های بهره قرار داشته است. در نشست ماه پیش بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره بالا برده شد اما اگر داده هایی که از اقتصاد این کشور منتشر می شود امیدبخش نباشد یا ریسک های مختلف رونق اقتصاد را تهدید کند، بانک مرکزی در بالا بردن نرخ های بهره تجدید نظر خواهد کرد. سرمایه گذاران معتقدند امسال دو بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود. امروز گزارش وضعیت صادرات و واردات آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش، بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت اما بازارهای ارز برای مدتی عموما تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24