Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، دو ماه پیش به رقم ٩۵ دلار در هر تن رسیده بود اما .. سرمایه گذارانی که تحت تاثیر رشد قیمت ها ..

سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن فکری به حال خود کنند

قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر تغییرات بزرگ داشته و این تغییرات سبب تعجب سرمایه گذاران و فعالان بازار شده است. قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، دو ماه پیش به رقم 95 دلار در هر تن رسیده بود اما روز جمعه در سطح 75.5 دلار قرار گرفت. در واقع کاهش قیمت ها نسبت به اوج آن در 21 فوریه، حدود بیست درصد و نسبت به ابتدای سال جاری میلادی 3.1 درصد است.

گزارش جدید دولت استرالیا نشان می دهد قیمت سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی به 65 دلار کاهش پیدا خواهد کرد و سال آینده حول 50 دلار نوسان می کند.

ضعف تقاضا و افزایش عرضه دو عامل اصلی کاهش قیمت ها و پیش بینی عملکرد منفی بازار سنگ آهن در سال جاری میلادی است. در حال حاضر، ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به 132 میلیون تن رسیده البته بخشی بزرگ از این ذخیره شامل سنگ آهن با عیار پایین است. در گزارش دولت استرالیا همچنین پیش بینی شده افزایش عرضه سنگ آهن با عیار بالا ادامه پیدا خواهد کرد و میزان ذخیره در بنادر چین بالا باقی خواهد ماند.

قیمت سنگ آهن سال گذشته میلادی 85 درصد افزایش یافت و اکنون نسبت به ابتدای سال در سطوح پایین تر قرار گرفته است. این نوسان شدید نشان می دهد بازار به ثبات مورد نظر نرسیده و پیش بینی می شود نوسان ها ادامه پیدا کند.

شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو، در سال های اخیر سرمایه گذاری های عظیم برای بالا بردن ظرفیت تولید این ماده خام کرده اند و حاصل این برنامه ها، افزایش عرضه سنگ آهن با هزینه تولید پایین و عیار بالاست.

عامل دیگری که سبب می شود قیمت ها تحت فشار قرار گیرد آغاز فعالیت تولیدکنندگان سنگ آهن در داخل چین است. هزینه تولید سنگ آهن در چین به ازاء هر تن حدود 40 دلار است در نتیجه مادام که قیمت سنگ آهن در بازار بالاتر از این رقم باشد تولید برای شرکت های چینی سودده است.

عامل دیگر کاهش قیمت ها، پیش بینی کاهش تولید فولاد در چین است. نهادهای تحلیلگر معتقدند برنامه دولت چین برای کاهش اعتباردهی و جلوگیری از تسکیل حباب در بخش مسکن، به کاهش تولید فولاد منجر می شود و این عاملی برای فشار بر تقاضا برای سنگ آهن است.

نکته دیگر این است که دولت چین برای مبارزه با آلودگی هوا تعدادی از کارخانه های تولیدکننده فولاد را تعطیل کرده است. این سیاست پایدار دولت چین است و انتظار می رود ادامه پیدا کند.

عاملی که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد اقدام کمیسیون اروپا در تصویب افزایش تعرفه واردات فولاد از چین است. این کمیسیون که به نمایندگی از 28 عضو اتحادیه اروپا عمل می کند برای مدت پنج سال تعرفه نهایی واردات فولاد نورد گرم چین را بین 18.1 درصد تا 35.9 درصد تعیین کرد. وزارت تجارت چین در واکنش به این اقدام، از اتحادیه اروپا خواسته "اشتباه خود را اصلاح کند" و اضافه کرده تدابیر لازم را برای حفاظت از شرکت های چینی اتخاذ خواهد کرد.

افزایش تعرفه واردات فولاد برای مقابله با قیمت شکنی شرکت های فولادسازی چین انجام شده و پیش بینی می شود آمریکا نیز به چنین اقدامی دست بزند. ترامپ در ماه های اخیر بارها از اقداماتی که چین برای عرضه محصولات ارزان انجام داده انتقاد کرده و وعده داده تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا را بالا ببرد.

تاثیر فوری اقدام اتحادیه اروپا، کاهش تولید فولاد در چین و افول تقاضا برای سنگ آهن است. در باره کاهش تقاضا برای سنگ آهن در ماه های آینده نگرانی هایی وجود دارد. دولت استرالیا در گزارش خود آورده است حجم تجارت سنگ آهن در جهان امسال و سال آینده میلادی به ترتیب 4.2 درصد و 2.6 درصد افزایش خواهد یافت و از آن پس تا سال 2022 رشد این تجارت سالانه 0.7 درصد خواهد بود طوری که در آن سال میزان تجارت سنگ آهن به 1.61 میلیارد تن خواهد رسید. از سوی دیگر پیش بینی می شود واردات سنگ آهن از سوی چین، تا سال 2022 بدون تغییر در سطح 1.1 میلیارد تن در سال باقی بماند.

بدین ترتیب عواملی که بر قیمت سنگ آهن فشار وارد می کنند متعدد و قدتمند هستند در نتیجه سرمایه گذاران باید با دقت در این بازار فعالیت کنند. متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 79 دلار بود که 23 درصد نسبت به سه ماه قبل از آن بالاتر و 75 درصد بالاتر از سه ماهه نخست سال گذشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24