Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هنوز رونق انتظاری در بازار پتروشیمی ها برقرار نشده و حجم عرضه ها در بورس کالا و حجم معاملات در بازار آزاد محدود است گویی هنوز فعالان برجسته بازار بر سر فعالیت های خود حاضر نشده و یا نظاره گر اوضاع هستند. در روزهای آینده وضعیت بهتری در این بازار پدید خواهد آمد که به افزایش حجم معاملات منجر شده و همچنین جهت گیری غالب بازار را با دقت بیشتری ترسیم خواهد کرد...

شروع پرانرژی فولاد

بورس24 :خودنمایی تقاضا در بازار فولاد نتیجه داد و بازگشت خریداران در نهایت به رشد قیمت ها منجر شد که آغازی بسیار مطلوب برای هفته جاری به شمار می آید. این در حالی است که معاملات بورس انرژی نیز از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و معاملاتی جمعاً نزدیک به 12.5 میلیارد تومان به ثبت رسید. هنوز موتور بازار پتروشیمی ها گرم نشده ولی برخی جرقه های قیمتی در این بازار خوش بینی های مطلوبی را تداعی کرد ولی هنوز هم شاهد رشد فراگیر قیمت ها نیستیم.

بورس انرژی: معامله بیش از 34 میلیارد در بازار مشتقه بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه19فروردین ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله5919قرارداد معادل432,107مگاوات ساعت به ارزش بیش از33میلیارد و830میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بار پایه، کم‌باری و میان‌باری به ترتیب با متوسط قیمت‌‌های 328,984 ، 309,299 و 329,725 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/02/16، 96/02/17 و 96/02/18 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/02/16 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/01/23 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 290 قرارداد با ارزشی بالغ بر 698 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به34میلیارد و528میلیون ریال بالغ گردید.

برخی از مهمترین معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم معامله شده

واحد حجم

ارزش معامله میلیارد ریال

واحد قیمت

قیمت پایه

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

30.19

ریال

11986

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1500

تن

20.60

ریال

13446

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

4444

تن

51.11

ریال

11500000

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

540

تن

6.68

ریال

12370

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

48

تن

0.54

ریال

11290

حلال 402 پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1000000

لیتر

12.51

ریال

11986

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

225

تن

2.33

ریال

10364

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2475

تن

25.65

ریال

10364

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

تن

0.00

ریال

13446

بازار پتروشیمی ها

هنوز رونق انتظاری در بازار پتروشیمی ها برقرار نشده و حجم عرضه ها در بورس کالا و حجم معاملات در بازار آزاد محدود است گویی هنوز فعالان برجسته بازار بر سر فعالیت های خود حاضر نشده و یا نظاره گر اوضاع هستند. در روزهای آینده وضعیت بهتری در این بازار پدید خواهد آمد که به افزایش حجم معاملات منجر شده و همچنین جهت گیری غالب بازار را با دقت بیشتری ترسیم خواهد کرد.

در معاملات روز شنبه شاهد ضعف نسبی حجم داد و ستدها بودیم هرچند که برخی از گریدهای محدود رشد نرخ داشتند ولی جریان غالب در بازار را افزایش قیمت ها تشکیل نداده است. روزهای آینده واقعیت های این بازار بیش از پیش شفاف خواهد شد.

داد و ستد ۱۷ هزار تن وکیوم باتوم در تالار نقره ای

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، در اولین روز هفته، داد و ستد ۱۷ هزار وکیوم باتوم را تجربه کرد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،علاوه بر این در این روز داد و ستد ۸ هزار و ۱۲۰ تن مواد شیمیایی، یک هزار و ۳۸۵ تن مواد پلیمری، یک هزار و ۳۴۸ تن قیر و ۳۰۰ تن گوگرد در این تالار داد و ستد شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز معامله ۲ هزار تن گندم خوراکی، یک هزار و ۵۰ تن شکر سفید، ۷۰۰ تن روغن خام و ۲۶۵ تن جو را مشاهده کرد.

این گزارش حاکی است که در اولین روز معاملاتی هفته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن قیر در تالار صادراتی مورد معامله قرار گرفت.

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی بوتادین رابر 1220

پتروشیمی شازند

نقدی

103,168

103,168

1008

100/8

100/8

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی خراسان

نقدی

9,090

9,090

1000

430

430

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,800

6,800

9000

7175

5475

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,068

37,068

1012

770

770

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

5,998

6,597

5000

16300

5000

قیر PG6422

نفت جی

نقدی

8,348

8,348

3000

421

421

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

6,298

6,927

12000

66500

12000

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,939

1,939

300

300

300

پایان تعطیلات بهاری بازار پتروشیمی

بازار محصولات پتروشیمی در دو هفته اخیر شرایط نسبتاً آرام و نیمه تعطیلی داشت و حجم معاملات نیز تضعیف شد. با توجه به انتظار خودنمایی تقاضا در روزهای آینده چهره غالب بازار در هفته پیش رو رقم خواهد خورد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ دو هفته گذشته به دلیل تعطیلات ، بازارهای محصولات پتروشیمی حالتی نیمه تعطیل داشت بنابراین رخدادهای دو هفته گذشته نمی تواند چهره واقعی بازار را تعیین کند. این در حالی است که غالب معاملات در این بازه زمانی از سوی افرادی صورت گرفت که به خرید نیاز داشتند یعنی حجم تقاضای اصلی از سوی مصرف کنندگان نهایی صورت گرفت تا مستقیماً به مصرف برسد. این موارد در کنار نگرانی اهالی بازار از کاهش قیمت های پایه و یا کاهش نرخ از سوی تولیدکنندگان در بورس و بازار موجب شد تا شرایط جذابی پیش روی معاملات به صورت کلی صورت نپذیرد هرچند که باز هم گریدهای جذاب از رونق معاملاتی پیشین برخوردار بودند ولی این التهاب به نسبت سال قبل از حجم و شتاب کمتری برخوردار بود.

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی شاهد رشد آرام قیمت ها هستیم هرچند که در پایان هفته گذشته این روند افزایشی شتاب بیشتری به خود گرفت که با واقعیت های بورس کالا در تناقض است. به رغم بالابودن موجودی انبارها این رشد قیمتی را باید جدی گرفت زیرا نشان دهنده افزایش تقاضاست آن هم از سوی خریداران کوچک تر که می تواند چهره بازار را به سمت بهبودی مهم ولی مقطعی تغییر شکل دهد.

در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت نفت خام بودیم تا جایی که بهای نفت خام سبک آمریکا مجدداً به بالای ٥٠ دلار در هر بشکه رسید و به نظر می رسد باز هم در این سطوح قیمتی تثبیت شود. این مطلب در شرایطی محقق می شود که بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی به سمت افت نرخ متمایل شده اند بنابراین از هم اکنون باید منتظر دوگانگی قیمت ها باشیم و بازارهای جهانی با ابهامی جدید رو به رو خواهند شد هرچند که نمی توان به رشد پرشتاب بهای محصولات پتروشیمی امیدوار بود. نگاهی به نوسان بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنعت پتروشیمی نشان می دهد که رشد بهای این کالا همگام با افزایش قیمت نفت محقق شده ولی از این پس ممکن است این کالا با شتاب بیشتری به سمت افزایش قیمت حرکت کند بنابراین احتمال افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در جهان را باید جدی گرفت ولی ممکن است زمان بر باشد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

- افزایش آرام و مجدد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا که موجب شد ٣١ هزار و ١٦٧ تن از این گروه کالایی در هفته گذشته مورد معامله قرار بگیرد.

- افزایش ٢٨.٥٥ درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا که به نسبت معاملات محدود هفته قبل از آن از بهبود بازار و بازگشت خریداران حکایت دارد.

- ثبت ٦٩ هزار تن عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته که نشان دهنده توجه عرضه کنندگان به این بازار است همچنین از بالابودن موجودی انبارها حکایت دارد. در هفته های پایانی سال گذشته حجم عرضه هفتگی بیش از ١٠٠ هزار تن بوده است.

- ثبت ٤٩ هزار و ٧٤ تن تقاضا در گروه پلیمری بورس کالا که از رشد ١٨.٥٧ درصدی تقاضا به نسبت هفته قبل از آن حکایت دارد.

- ثبت ٧١.١٢ درصدی تقاضا به نسبت عرضه ها که نشان می دهد در برابر هر ١ تن عرضه ، تنها ٠.٧١ تن تقاضا به ثبت رسیده است.

- معامله ٤٥.١٧ درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته که از آرامش کلی در این بازار خبر می دهد.

- تغییر زمان اعلام قیمت های پایه به صورت هفتگی به جای هر دو هفته یکبار از اردیبهشت ماه که می تواند پتانسیل سفته بازی ها را کاهش می دهد.

- خودنمایی خریداران واقعی از سمت صنایع مصرف کننده که موجب شد تا واسطه گری از جذابیت کمتری برخوردار باشد.

- نگرانی در بازار از کاهش مجدد قیمت های پایه که برخی بی میلی ها را نسبت به خرید ایجاد کرده و تنها کسانی که مصرف کننده واقعی هستند نسبت به خرید ترغیب می شوند.

- معامله ١٣ هزار و ٦٨ تن از انواع محصولات شیمیایی در بورس کالا که به نسبت هفته قبل از آن ١٤.٧ درصد رشد داشته است.

- عرضه ٢١ هزار و ١٦٠ تن از مواد اولیه شیمیایی که ٨.٢٢ درصد افزایش هفتگی را نشان می دهد.

- ثبت ١٩ هزار و ٨٦٦ تن تقاضای محصولات شیمیایی که به نسبت هفته قبل از آن ٦٩.٣٦ درصد رشد داشته است.

- جهش قیمت جهانی نفت خام در شرایطی که بازارهای محصولات پتروشیمی به سمت افت نرخ متمایل شده که یک دوگانگی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

- امیدواری به ادامه روند کاهشی قیمت های پایه در بورس کالا در بین اهالی بازار هرچند که جهش قیمت نفت خام می تواند نگرانی از تغییر فاز قیمت های داخلی را افزایش دهد اگرچه تقاضای چندانی در بورس کالاوجود نداشت.

- نیمه تعطیل بودن دو هفته گذشته که موجب شد جریان غالب قیمت و حجم خرید واقعی در بازار وضوح چندانی نداشته باشد.

- ابهام از دورنمای قیمت ها در بازار داخلی به تبع نوسان قیمت های جهانی و ثبات دلار آزاد هرچند که هفته آینده جریان غالب در بازار با ورود فعالان اصلی مشخص خواهد شد.

بازار فولاد

همان گونه که در هفته گذشته به آن اشاره کردیم بازار فولاد مستعد رشد قیمت ها با انتظار افزایش حجم تقاضاست که این رخداد به وقوع پیوست و شاهد خودنمایی خریداران بودیم که در نهایت با افزایش حجم تقاضا ، رشد قیمت ها محقق شد. این در حالی است که افزایش نرخ دقیقاً از سمت عرضه کنندگان اتفاق افتاده و حتی روز شنبه که غالباً از رونق معاملاتی چندانی برخوردار نیست هم با افزایش قیمت رو به رو شد. در هر حال توقف تولید و احتمال عقب نشینی عرضه ها در روز ابتدایی هفته جاری در شرایطی محقق شده که فعالیت های تجاری در هفته های گذشته رونقی نداشته یعنی تقاضای موجود در بازار در روز ابتدایی هفته جاری تجمیع شده و سپس خودنمایی می کند. همین رخداد یعنی افزایش تقاضا را باید جدی گرفت زیرا می تواند روزهای بهتری از بهبود حجم خرید و تقویت ساخت و ساز را ترسیم کرده اگرچه انتخابات پی رو بسیاری از تحلیل ها را تغییر خواهد داد.

بنظر می رسد که برخی از عرضه کنندگان کالا مجددا وارد فاز نوسان گیری ( ماهی گیری حاصل از افزایش تقاضا) شده اند؛ به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ افزایش مقطعی تقاضا به دلیل وقفه در عرضه کالا در طول تعطیلات نوروزی؛ محدودیت عرضه به دلیل عدم بازگشایی کامل بازار و بازگشت برخی از عرضه کنندگان؛ افزایش نرخ قراضه آهن و شمش فولادی؛ از جمله مهمترین عواملی هستند که شرایط را برای نوسان گیری برخی از مبادی فراهم نموده اند؛

با توجه به اینکه برخی از رسانه ها در طول تعطیلات نوروزی و هفته های اخیر با القاء پالسهای مثبت در حوزه مسکن تلاش نمودند تا بازار فروردین ماه را برای نوسان گیری فراهم نمایند؛ پیشنهاد میشود که انبارداران گرامی با در نظر گرفتن پالسهایی که از سمت تقاضای بازار مصرف دریافت میکنند، تقاضای خود را مدیریت نموده و تحت تأثیر القائات محرکهای هیجانی قرار نگیرند؛ وانگهی تجربه سالهای گذشته هم نشان داده که فروردین ماه هر سال نوسانات و نوسان گیری ها معمولا بیشتر از ماههای دیگر حادث میشود.

سال جدید بازار فولاد با ثبات قیمت‌ها آغاز شد

معاملات بازار فولاد در سال 96 با ثبات قیمت‌ها آغاز شد تا پس از حدود سه هفته تعطیلی بازار آزاد و دو هفته تعطیلی بازار رسمی (بورس کالا) نشانه‌ای از شروع قدرتمند معاملات مشاهده نشود. در همین حال در بورس کالای ایران نیز شاهد به تابلو رفتن 42 هزار و 250 تن انواع فولاد بودیم، حجم معامله نیز 41 هزار و 830 تن به ثبت رسید.

به گزارش کارگزاری آبان، سال ٩٥ در شرایطی برای بازار فولاد به پایان رسید که تولید فولاد به خصوص آهن اسفنجی، بیلت و اسلب و همینطور صادرات فولاد افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت. بر اساس آمار کشتیرانی، صادرات سنگ آهن و انواع فولاد از ابتدای سال تا ٢٣ اسفند ماه ٢٤ میلیون و ٣٦٠ هزار تن بوده که ١٩ میلیون و ٤١٣ هزار تن آن سنگ آهن و ٤ میلیون و ٩٤٧ هزار تن آن انواع فولاد خام یا ساخته شده بود. در همین حال قیمت آهن‌آلات نیز چند روند متفاوت قیمتی را تجربه کرد که در برخی ماه‌ها به خصوص از اردیبهشت تا مهرماه با نزول و در مابقی ماه‌ها روند رو به رشد یا تثبیت قیمتی بود اما به هر ترتیب اگرچه صادرات فولاد سال موفقی را تجربه کرد اما بازار داخلی فولاد از رکود چند سال اخیر آنطور که باید خارج نشد.

سال ٩٦ اما با پیش‌بینی‌های مثبتی از سوی صاحب‌نظران این حوزه روبه‌رو شده به طوری که مدیرعامل فولاد مبارکه دراین خصوص می‌گوید: به‌نظر می‌رسد سال جدید سال پرتقاضا و خوبی برای بازار فولاد باشد؛ چراکه هم از نظر بازار داخلی و هم از نظر جهانی علائم این رونق دیده می‌شود. به گفته بهرام سبحانی در بعد جهانی تقاضا رو به افزایش است. در واقع از آنجا که نرخ سنگ‌آهن، انرژی و مواد اولیه رو به افزایش است، طبیعی است این افزایش نرخ روی محصول نهایی نیزتاثیرگذار باشد. وی همچنین درباره کاهش تعرفه‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۵ و برای سال جدید عنوان کرد: سال ۹۴ بازار جهانی بسیار افت داشت، از این‌رو قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شدند، اما باوجود تقویت بازار از ماه‌های پایانی سال ۹۵ دیگر اعمال تعرفه‌های بالا چندان ضروری به‌نظر نخواهد رسید. در نتیجه تا حد معقولی تعرفه‌ها کاهش داده شد تا نرخ وارداتی با اندازه تعرفه کاهش پیدا کند و با نرخ داخلی برابری کند تا مانعی برای واردات برای ۹۶ وجود نداشته باشد.

در این میان بر پایه گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ پنج‌شنبه ١٧ فروردین ماه منتشر کرده نشانه‌های خروج مسکن از فاز رکود دیده می‌شود که این موضوع در صورت رقم خوردن موجب بهبود تقاضای فولاد در سال جدید خواهد شد. در این گزارش آمده بازار عرضه مسکن با استناد به چهار علامت آماری، از کُما بیرون آمده و در ایستگاه پایانی رکود قرار گرفته است. نشانگرها در دو بازار بالادست ساخت‌و‌ساز، از پایان فرآیند «تعمیق رکود مسکن» در اواخر پارسال و تحرک سرمایه‌گذاران ساختمانی در شروع سال جدید حکایت دارد. تغییرات ماهانه حجم تولید سه گروه مصالح ساختمانی پرمصرف، از بهبود هرچند جزئی اوضاع صنایع بالادست بخش ساختمان در ماه‌های پایانی سال ٩٥، تحت‌تاثیر کاهش شیب سقوط پروانه‌های ساختمانی خبر می‌دهد. تیراژ ساخت مسکن (تعداد واحد مسکونی) در کل کشور، بعد از افت ٥٢ درصدی سال ٩٤، در بهار ٩٥، رشد منفی ١٢ درصد را تجربه کرد و در ٨ ماه پارسال نیز ٩ درصد کمتر از مدت مشابه سال ٩٤ شد. این روند که حرکت بازار ساخت‌و‌ساز به سمت رشد مثبت سرمایه‌‌گذاری‌های ساختمانی را نشان می‌دهد، اواخر سال گذشته، در برخی صنایع بالادست همچون کاشی و سرامیک، به شکل افزایش دو رقمی حجم تولید نسبت به ابتدای سال، منعکس شد. همچنین افزایش سهم فروش ملک کلنگی از کل معاملات املاک شهر تهران به‌خصوص در زمستان گذشته و تعطیلات نوروز امسال،‌ بازگشت محسوس سازنده‌ها به بازار ساخت‌و‌ساز را تایید می‌کند. سرمایه‌گذاران فعلا بر ساخت‌و‌سازهای میانی (نیمه‌کاره‌ها) متمرکز شده‌اند.

به هر ترتیب تا پایان اردیبهشت ماه و تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری که به نوعی مهمترین واقعه سیاسی کشور است نمی‌توان انتظار جهت‌گیری خاصی در بازارها از جمله فولاد داشت، اما بعد از این رویداد بزرگ که به طور قطع بر روند آتی وضعیت اقتصادی کشور هم اثرگذار خواهد بود، مسیر آتی صنعت و بازار فولاد تا پایان سال ٩٦ لااقل در بعد داخلی مشخص می شود هرچند وضعیت جهانی این محصول متاثر از فاکتورهای مختلفی است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

شاخص قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان روز جمعه کاهش ٨ درصدی را تجربه کرد و همراه با فولاد در بورس شانگهای که با ریزش بیش از ٥ درصدی روبه‌رو شد شاهد افت تقاضا بود. در بنادر چین قیمت‌ها از ثبات بیشتری نسبت به بورس فیوچرز برخوردار بوده و در روز پنجشنبه ٦ آوریل با کاهش ٠.٨ درصدی به ٨٠.٩٢ دلار در هر تن رسید. موجودی بنادر چین عامل اصلی فشار بر قیمت‌ها عدم تعجیل خریداران در سفارش گذاری سنگ‌آهن است.

در این میان پایگاه خبری yieh گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه پیش‌بینی شده تقاضای فولاد در چین سال جاری ١.٩ درصد نسبت به سال ٢٠١٦ کاهش یافته و به ٦٦٠ میلیون تن برسد. انتظار میرود ظرفیت تولید فولاد چین نیز امسال تا ١٤٠ میلیون تن کمتر شود. به گزارش این پایگاه خبری، همچنین عرضه جهانی سنگ آهن امسال به ١.٥٢ میلیارد تن خواهد رسید در حالی که سال گذشته ١.٠٦ میلیارد تن بود. به نظر می‌رسد صنعت فولاد چین وارد دور جدیدی از تغییرات و دگرگونی می شود و با استفاده از ادغام شرکت ها و مشارکت ها تقاضای فولاد خود را بهبود خواهد داد و مازاد ظرفیت تولید نیز کاهش خواهد یافت.

گزارش هفتگی؛ انعقاد ۳۱ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب روی ارقام ۳۱ هزار و ۴۲۲ قرارداد و ارزش ۴ هزار و ۳۰۱میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد ۴۶ درصدی را تجربه کرد، چرا که حجم معاملات طی مدت مذکور به ۲۱ هزار و ۴۲۲ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته که اولین هفته جدی کاری سال ۹۶ محسوب می شد آرام سپری شد و بازار سکه نوسان چندانی را ثبت نکرد. با وجود این، هم مسیری قیمت دلار و اونس موجب کاهش نوسان در بازار سکه آتی و نقدی شد.

بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید دی سال جاری یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۲۵هزار و ۵۶۰ قرارداد را به ارزش ۳هزار و ۵۲۱میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید آبان امسال قرار گرفت؛ در این سررسید ۴ هزار و ۷۸۴ قرارداد به ارزش ۶۲۴ میلیارد ریال منعقد شد . قرارداد تحویل شهریور سال جاری نیز با ثبت ۴۱۸ قرارداد به ارزش ۵۴ میلیارد ریال در مکان سوم بازار آتی قرار گرفت. همچنین قرارداد تحویل تیر امسال با ۳۵۷ قرارداد به ارزش ۴۵ میلیارد ریال در مکان چهارم معاملات قرار گرفت. در پایان نیز سررسید اردیبهشت ۹۶ با ۳۰۳ قرارداد به ارزش ۳۷ میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفت.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) بیانگر آن است که در مجموع ۴هزار و ۲۲۹ قرارداد منعقد شده است.

براساس آمار معاملات، سکه تحویل اردیبهشت ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۳۱ هزار تومان، افزایش ۰/۲۳درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل تیر با قیمت یک میلیون و ۲۷۱ هزار تومان رشد۰/۱۹ درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل شهریور با نرخ یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به فروش رسید و با افزایش ۰/۲ درصدی همراه شد. همچنین سررسید آبان ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۳۴۶ هزار تومان معامله و رشد ۰/۰۹ درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۳۴۶ هزار تومان معامله شد و افزیش ۰/۲۲ درصدی را به ثبت رساند.

فلز زرد از بالاترین سطح در ۵ ماه اخیر فاصله گرفت

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شده ولی از بالاترین سطح خود در ۵ ماه گذشته فاصله گرفته است. به گزارش مارکت واچ تقویت ارزش دلار آمریکا و افزایش شاخص سهام پس از حملات موشکی آمریکا به سوریه تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا داشته است.

بر اساس این گزارش انتشار آمارهای ناامید کننده اشتغال آمریکا در ماه مارس تاثیر زیادی بر افزایش نسبی قیمت طلا در پایان مبادلات روز حمعه داشته است. وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد که اقتصاد این کشور طی ماه گذشته تنها ۹۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است که این بدترین عملکرد در ۱۰ ماه اخیر به شمار می رود.

قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۴ دلار افزایش به ۱۲۵۷ دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با رشد ۰.۵ درصدی روبرو شده است. قیمت هر اونس نقره نیز با ۹.۵ سنت کاهش به ۱۸.۱۵ دلار رسیده است. قیمت نقره در هفته ای که گذشت کاهش ۰.۵ درصدی را ثبت کرده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد، دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است. طبق ادعای آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب از این پایگاه انجام شده بود.

پیتر هاگ تحلیلگر ارشد اقتصادی کیتکو در این باره تاکید کرد: بعید به نظر می رسد که آمریکا در شرایط کنونی بخواهد حملات بیشتری را علیه سوریه انجام دهد ولی این حملات موجب تشدید تنش در روابط واشنگتن و مسکو خواهد شد و شاید هشدا ری برای سایر دشمنان آمریکا از جمله کره شمالی باشد.

نرخ بیکاری آمریکا نیز طی ماه مارس به ۴.۵ درصد رسیده است. کاهش نرخ بیکاری آمریکا به علت خروج تعداد زیادی از افراد جویای شغل از بازار کار بوده است. تقویت ارزش دلار آمریکا نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

به نظر می رسد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار، انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو و نگرانی های سیاسی قرار خواهد داشت.وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

یک هفته با بورس کالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

نقش بورس کالا در توسعه تجارت بین الملل

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد هفته گذشته در گفت و گویی با اشاره به عملکرد بورس کالا در اقتصاد ایران اظهار داشت: کشوری که به دنبال آزادسازی اقتصادی، دستیابی به اقتصادآزاد، به دست آوردن سهمی از بازار جهانی و برخوردار شدن از روابط و تجارت بین الملل است، نمی تواند از پتانسیل های بازاری مانند بازار سرمایه که در بخش های مختلف در حال فعالیت است، استفاده نکند.

جعفر ‌آهنگران، در ادامه با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اقدامات زیادی را در راستای بهبود وضعیت بازار کالاها انجام داده است؛ افزود: بورس کالا علاوه بر مناسب کردن قیمت ها، دسترسی متقاضی و عرضه کننده با یکدیگر را آسانتر کند؛ همچنین کالاهای استراتژیک نیز از طریق عرضه در بورس کالا از معاملات قانونمندی بهره مند شده و قیمت مشخصی برای معامله خواهند داشت.

بورس کالا آمد، بورس انرژی و سپرده‌گذاری در راهند

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران هفته اخیر با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس خبر داد که بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای پذیرش ورود به تابلو الف فرابورس جهت معامله سهام خود هستند.

امیرهامونی با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس گفت: سهام بورس کالا همانند باقی شرکت‌ها در فرابورس پذیرفته‌شده است و این بورس پس از طی مراحل پذیرش به تابلو الف بازار پایه آمده و در این خصوص باید گفت پذیرش و معامله سهام یک شرکت بورسی در فرابورس اقدام بسیار مهمی تلقی می‌شود، به طوری که این مهم گام بزرگی در خصوص شفاف‌ کردن و روان‌سازی انجام معاملات و فراهم شدن زمینه‌های لازم به منظور تقویت این دو بورس است که ماموریت تامین مالی آنها را نیز بیش از پیش موجب خواهد شد.

نقش بورس کالا در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

یک استاد دانشگاه در هفته اخیر ایجاد رقابت سالم در فضای کسب و کار را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با جلوگیری از رانت های مالی و اطلاعاتی، بازار سرمایه می تواند نقش بی‌بدیلی در تحقق شعار امسال ایفا کند به عنوان مثال بورس کالا می تواند با ایجاد فضای رقابت سالم در عرضه کالای ایرانی، مانع واردات بی رویه به کشور شود تا محصول ایرانی با کیفیت خوب و قیمتی مناسب به مصرف کننده داخلی برسد.

مالک رحمتی، در ادامه با اشاره به شعار امسال گفت: در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال یکی از اثر گذارترین نهادها برای تحقق عملی این استراتژی نظام بازار سرمایه کشور است که می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل کند، هر چند که بازار سرمایه دماسنج اقتصاد واقعی است ولی با نقش آفرینی که این بازار به ویژه در بورس کالا در شرایط فعلی اقتصاد ایران می‌تواند انجام بدهد نتایج آن به رشد جهشی اقتصاد و رونق تولید ملی منجر خواهد شد .

ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده هفته اخیر بورس فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید اقدام مهمی دانست و گفت: باید به فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالاتوجه ویژه داشت، چرا که عرضه کنندگان با انجام عرضه خود در بورس کالا تمایل به حضور در این بازار شفاف را نشان داده اند، بنابراین بهتر است در زمینه آشنایی خریداران طی سال جاری تلاش های بیشتری صورت گیرد.

فرزاد هیبتی همچنین در مورد عملکرد بورس کالا در سال گذشته و فرهنگ‌سازی شناسایی ابزارهای جدید گفت: عملکرد بورس کالا را میتوان در چند بخش مورد بررسی قرار داد که مهمترین آن توسعه بازار فیزیکی بود، در این بخش با پذیرش محصولات جدید نسبت به توسعه بازار اقدام شده، اما تنها نکته ای که باید بیشتر به آن توجه کرد فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24