Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسان هایی که در دو روز اخیر در برخی بازارها مشاهده شده نشان داد سرمایه گذاران همچنان تحت تاثیر عوامل هیجان زا قرار می گیرند اما ..

قطعا تصمیم گیری از این پس دشوارتر می شود

روز جمعه دو رویداد بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشت و البته این تاثیر زودگذر بود: حمله موشکی آمریکا به سوریه و گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی. در ساعات اولیه انتشار خبر حمله آمریکا، شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت نفت و طلا بودیم اما در چند ساعت بعد، رشد قیمت ها از میان رفت. از سوی دیگر گزارش منفی وزارت کار آمریکا تاثیر بزرگی بر ارزش دلار یا قیمت طلا نداشت. از نظر برخی تحلیلگران رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف منطقی تر شده است. البته هنوز هم هیجان هایی در باره افزایش رونق اقتصاد آمریکا مشاهده می شود. برای مثال با آنکه مشخص شده ترامپ نمی تواند در آینده نزدیک به وعده های خود در زمینه کاهش مالیات ها و توسعه زیرساخت ها عمل کند، شاخص های مالی در بورس آمریکا در بالاترین میزان قرار دارد و قیمت فلزات پایه نسبت به اواخر سال قبل در سطوح بالاتر در نوسان است. هفته پیش قیمت طلا، شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ، قیمت بعضی فلزات پایه و شاخص دلار رشد کرد و سرمایه گذاران منتظر نتیجه دیدار روسال جمهور چین و آمریکا بودند. در واقع اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه بر عوامل بی ثبات کننده بازار افزوده است. اگرچه آمریکا اعلام کرده قصد ندارد این نوع حملات را تکرار کند، اقدام روز جمعه نشان داد ترامپ قادر به انجام اقدامات غیرمنتظره است و فقط تهدید نمی کند. این عامل بر احتیاط سرمایه گذاران می افزاید.

رشد هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافت و به ترتیب به 55.3 دلار و 52.3 دلار در هر بشکه رسید. در ابتدای معاملات، قیمت ها تحت تاثیر حمله موشکی آمریکا به سوریه رشدی 2 درصدی داشت اما در ساعات بعد، رشدقیمت ها به دلیل افزایش ارزش دلار کمتر شد. به باور بسیاری از تحلیلگران، رشد اخیر قیمت نفت دلیل منطقی نداشته و احتمال آنکه سرمایه گذاران شاهد افول قیمت ها باشند وجود دارد. البته نزدیک شدن به تابستان و افزایش مصرف بنزین در آمریکا عاملی برای حمایت از قیمت هاست. کارشناسانی که معتقدند قیمت نفت کاهش خواهد یافت، به افزایش تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا و عراق اشاره می کنند. از دید این گروه، رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی به اندازه ای نیست که بازار به تعادل برسد در نتیجه در ماه های آینده مازاد عرضه ادامه پیدا خواهد کرد و اگر برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال تمدید نشود احتمال کاهش قیمت ها بسیار بیشتر است. برنامه کاهش 1.8 میلیون بشکه ای عرضه نفت، در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و هنوز درباره تمدید آن تصمیم گرفته نشده است. از سوی دیگر، میزان بالای ذخیره نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته به این معناست که برنامه کاهش عرضه نفت نتوانسته تاثیر مورد نظر را در پی داشته باشد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 2 دلار رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

افزایش اندک قیمت فلز زرد

روز جمعه قیمت طلا نوسان هایی داشت و در نهایت 2.5 دلار رشد کرد و به 1254 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با اندکی افزایش در سطح 18 دلار، 956 دلار و 806 دلار قرار گرفت. روز گذشته قیمت طلا در ابتدای معاملات تحت تاثیر حمله موشکی آمریکا به سوریه، تا 15 دلار در هر اونس رشد کرد اما به تدریج تحت تاثیر رشد ارزش دلار و کاهش تاثیر حمله آمریکا به سوریه، شاهد کمتر شدن رشد قیمت ها بودیم. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت فلز زرد رشد خواهد کرد. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 103 دلار در هر اونس افزایش یافته و برخی تحلیلگران با اشاره به ریسک های سیاسی و تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آمریکا پیش بینی کرده اند که قیمت طلا امسال نیز مانند سال گذشته افزایش خواهد یافت. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر افزایش خواهد یافت. در صورت تحقق این پیش بینی احتمال رشد قیمت طلا زیاد نیست. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا 0.5 درصد افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته اخیر نشان داده شده است:

تاثیر ریسک سیاسی زودگذر بود

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند اما با توجه انتشار خبر حمله آمریکا به سوریه و اینکه سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن نتیجه دیدار روسای جمهور چین و آمریکا بودند، رفتار سرمایه گذاران محطاتانه بود. این هفته گزارش هایی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود که بر بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهد داشت. گفته شده مذاکرات ترامپ و رییس جمهور چین سازنده بوده اما سرمایه گذاران می دانند که موضع تجاری آمریکا و اروپا در قبال چین ستیزه حویانه است. این عامل می تواند از ریسک پذیری سرمایه گذاران بکاهد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا اندکی افزایش یافت. بازارهای اروپایی خیلی تحت تاثیر حمله موشکی آمریکا به سوریه قرار نگرفتند و به نظر می رسد شرایط اقتصادی و سیاسی داخل اروپا تاثیر بزرگ تری بر رفتار آنها دارد. این هفته نیز گزارش های متعدد از اقتصاد منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود و انتظار می رود شاخص های مالی رشد کنند. بانک مرکزی اروپا معتقد است برنامه های حمایتی که در سال های اخیر اجرا کرده موثر بوده و اکنون اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات در حرکت است اما هنوز برای کاهش برنامه های حمایتی خیلی زود است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی کاهش یافتند. گزارش منفی وزارت کار در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته و ابهام ها در باره آینده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاست. این هفته برخی گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که انتظار می رود سبب رشد شاخص های مالی شود. سرمایه گذاران آمریکایی معتقدند بانک مرکزی این کشور دو ماه دیگر نرخ های بهره را برای دومین بار در سال جاری میلادی بالا خواهد برد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا اندکی کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها محدود باقی ماند

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسان های محدود داشت و در پایان معاملات، قیمت مس و روی به ترتیب با 0.6 درصد و 1.4 درصد کاهش، در سطح 5830 دلار و 2710 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب با یک درصد و 0.4 درصد افزایش و 1.5 درصد کاهش به 10100 دلار، 1940 دلار و 2300 دلار رسید. تحلیلگران معتقدند افق بازار فلزات پایه خیلی امیدبخش نیست و این بدان معناست که نباید انتظار داشت سطح قیمت ها به ارقام خیلی بالاتر از ارقام کنونی برسد. در عوامل موثر بر قیمت ها تغییر بزرگی ایجاد نشده است. اقتصاد چین همانطور که از چند هفته پیش مشخص بود امسال رشدی 6.5 درصدی خواهد داشت و انتظار نمی رود ارزش دلار در ماه های آینده خیلی افزایش یابد. همچنین برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا که سبب هیجان سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه شده بود در خوشبینانه ترین حالت از اواخر امسال آغاز می شود. از سوی دیگر، در میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی تغییر بزرگی مشاهده نشده است. بدین ترتیب کارشناسان می گویند اگر تغییری در شرایط پدید نیاید، امسال قیمت ها در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد. این هفته برخلاف دو هفته اخیر، گزارش های متعددی از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود نوسان قیمت فلزات پایه زیاد باشد. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این گزارش ها منتشر خواهد شد. از سوی دیگر، پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر رشد کند. در این حالت فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس نوسان هایی داشت اما در مجموع تغییر نکرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص دلار رشد کرد

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کرد البته برخی تحلیلگران معتقدند افزایش نسبت دلار به یورو و پوند انگلستان حاصل ضعف ارزش یورو و پوند بوده نه قدرت ارزش دلار. در دو روز پایانی هفته گذشته دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد که یکی مثبت و دیگری منفی بود. گزارش روز پنجشنبه نشان داد هفته پایانی ماه مارس وضعیت بازار کار خوب بوده و تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده است. اما در گزارش روز جمعه اعلام شد ماه گذشته میلادی تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا بسیار کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده است. البته نرخ بیکاری از 4.7 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته است. باور سرمایه گذاران این است که وضعیت بازار کار آمریکا امیدبخش است و برخی آمارهای ضعیف ثابت نمی کند اوضاع نگران کننده شده است. همچنین گزارش روز جمعه وزارت کار سبب نمی شود بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بار دیگر بالا نبرد. وضعیت کلی شاخص های اقتصادی در آمریکا خوب است و بانک مرکزی این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. این هفته گزارش های متنوعی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و روز دوشنبه رییس بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. سرمایه گذاران منتظر این سخنرانی هستند. هفته پیش شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر افزایش یافت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و در پایان معاملات هفته، نسبت یورو به دلار در سطح 1.059 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24