Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پوتین حملات آمریکا را تلاش این کشور برای منحرف کردن اذهان عمومی از کشته شدن غیر نظامیان در عراق می‌داند و اعتقاد دارد که این حملات تجاوز به کشوری دارای حق حاکمیت است ...

زلزله ای که بورس را تکان می دهد!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت خودرو (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • وساخت
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت خودرو (بخش دوم)

صنعت خودرو طی یک سال اخیر و در زمانی که مشغول پوست اندازی بود با اصلاح نسبتا قابل ملاحظه ای مواجه شد به طوریکه بخش زیادی از رشد ناشی از اتفاقات مثبت پسابرجام طی این مدت از قیمت سهام ناپدید شدند و بازار در زمانی که اصلاح در فعالیت عملیاتی و ترازنامه های این شرکت ها به صورت عملی در حال رخ دادن بود، ترجیح داد عقب نشینی کند و صرفا منتظر نتایج اتفاقات و تحولات این صنعت شود. در این بخش به بررسی سهام شرکت های خودروساز فعال خواهیم پرداخت. در این مطلب خواهیم خواند؛

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وساخت

این سهم پیشتر در محدوده زیر 220 تومان در بولتن 134 یعنی 10 شماره قبل مورد توجه قرار گرفته بود و در آن قیمت با ریسک نسبتا معقول در میان سهام ارزنده جای گرفت. اکنون نگاهی به روند آتی سهم در کوتاه مدت و آنچه بر سهم گذشته، خواهیم انداخت.

همانگونه که ملاحظه می شود مقاومت 260 تومان فعلا مانع از عبور سهم شده است ضمن آنکه در تایم فریم پایین یه پنج موجی تکمیل شده و احتمالا چند روز در این محدوده نوسان ادامه خواهد داشت. در یک روند صعودی میان مدت می توان مقاومت های 290 – 300 را به عنوان سطوح در دسترس برای این سهم ذکر نمود با این حال باید منتظر اصلاح اندک قیمتی و زمانی در روزهای پیش رو ماند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حوزه سیاسی مهمترین اتفاق انتخابات چند هفته آینده ریاست جمهوری و شورای شهر می باشد که تاثیر بسیاری بر آینده سیاسی و اقتصادی کشور دارد. در همین ارتباط اصلاح طلبان تا حدود زیادی به اجماع کامل بر روی ریاست جمهور فعلی دکتر روحانی رسیده اند و به احتمال فراوان کاندید دیگری نخواهند داشت. اما اصولگرایان هنوز موضع خود را مشخص نکرده اند. از یک سو آقای بقایی با حمایت دکتر احمدی نژاد رسما اعلام کاندیداتوری کرده است و از سوی دیگر هم جبهه مردمی نیروهای انقلاب 5 کاندیدای نهایی را تا کنون مشخص کرده اند که از بین این 5 نفر آقایان سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح، به احتمال فراوان حضور آقای رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس تا حدود زیادی نسبت به دیگران با توجه به انصراف قالیباف محتمل تر به نظر می رسد. لیکن در این لیست افرادی از جمله دکتر جلیلی نامزد دوره قبل ریست جمهوری قرار دارد که در لیست نهایی این جبهه قرار نگرفت و احتمال حضور انها با توجه به فعالیتهای چند ماهه اخیرشان در انتخابات ریاست جمهوری می رود.

در سیاست خارجی آمریکا با ادعای تلافی حادثه خان شیخون یکی از پایگاه‌های هوایی ارتش سوریه را در استان حمص موشک‌باران کردند. هدف از این حمله موشکی، پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص بوده است؛آمریکایی‌ها مدعی‌اند که جنگنده‌های ارتش سوریه با به پرواز در آمدن از پایکاه هوایی الشعیرات به «خان شیخون» حمله کرده‌اند و این حمله موشکی در تلافی حمله شیمیایی به خان شیخون انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را به شدت محکوم کرد و گفت: این اقدامات به تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.

کاخ کرمیلین در بیانیه حمله به سوریه گفته است: پوتین حملات آمریکا را تلاش این کشور برای منحرف کردن اذهان عمومی از کشته شدن غیر نظامیان در عراق می‌داند و اعتقاد دارد که این حملات تجاوز به کشوری دارای حق حاکمیت است. حمله موشکی بر خلاف قوانین بین‌المللی است و آسیب بالایی به روابط روسیه و آمریکا وارد می‌کند و مانع از شکل‌گیری یک ائتلاف منسجم جهانی علیه تروریسم می‌شود.

شرکت آسمان ایران در هفته اخیر قرارداد خرید 30 فروند هواپیما را با بوئینگ به امضا رساند. این قرارداد سیاست رئیس‌جمهور آمریکا برای حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی را در تقابل با وعده‌های وی برای اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد. بوئینگ می‌گوید که این قرارداد حدود 18 هزار شغل در آمریکا ایجاد می‌کند. از این رو قرارداد جدید بوئینگ آزمونی است برای ترامپ تا تصمیم گیری کند کدام سیاست به نفع آمریکا است در حالی‌که قرار است درباره تحریم‌های ایران نیز تصمیم بگیرد.

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام اوایل اردیبهشت در سطح معاونان وزیران خارجه در حالی برگزار می‌شود که به احتمال قوی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست گفت‌وگو درباره خرید 950 تن اورانیوم از قزاقستان در چارچوب برجام است. علاوه بر این موضوعاتی از جمله موارد مربوط به نقض برجام در بخش تحریم‌ها و موانع موجود بر سر راه تعاملات بانکی و مالی، موضوع قرارداد ایران و چین در چارچوب بازطراحی راکتور اراک که مذاکرات در بخش‌هایی از آن به خاطر اختلافات بر سر قیمت اقدامات و خدمات هنوز در جریان است مورد بحث خواهد بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بر اساس گزارش ارایه شده از سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد بودجه سال ۱۳۹۵، منابع عمومی در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ بالغ‌ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان بود که از این رقم ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد تحقق یافته است. همچنین از منابع عمومی در سال ۱۳۹۵، مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان سهم درآمدها، مشتمل بر درآمد های مالیاتی، گمرک و سایر بود که در عمل ۱۴۸ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۹۴ درصد محقق شد که در صد تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرک ۹۷ درصد و درصد تحقق سایر درآمدها ۸۸ درصد است.

در مورد درآمدهای گمرکی گمرک ایران در دولت یازدهم توانست رکورد درآمدهای گمرکی را بشکند و در سال ۱۳۹۵ بیشترین درآمد گمرکی را نسبت به سال‌های اخیر کسب کند. و نسبت به سال قبل از آن رشد 61 درصدی را تجربه کرد. صاحب‌نظران عمده‌ترین دلایل افزایش درآمدهای گمرکی در سال ۱۳۹۵ را پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی، راه‌اندازی سامانه شناسه ارزش(TSC)، هوشمندسازی وا فزایش نظارت‌ها و کنترل‌های گمرکی می‌دانند که می تواند نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق داشته باشد و رشد تولید را به همراه آورد.

در مورد رشد اقتصادی سال 95 که بسیاری آنرا به شرایط منحصر به فرد آن مربوط می دانند دکتر عبده تبریزی اعلام کرد بخش قابل توجهی از این رشد اقتصادی مرتبط با افزایش درامدهای نفتی بود که قطعا قابل تکرار نیست اما در عین حال این رشد در کنار تورم زیر ده درصدی و ایجاد اشتغال حادث شده است. این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: هنوز رشد حادث شده از ناحیه نفت به اقتصاد تزریق نشده است و این که مردم رشد را در زندگی خود احساس نمی کنند ناشی از این امر است اما به هر حال نرخ تورم کنترل شده است. عبده تبریزی افزود: دولت یازدهم در حالی دولت را تحویل گرفت که نرخ رشد منفی بود به تدریج این نرخ منفی ابتدا به صفر نزدیک شد و سپس به سمت مثبت شدن پیش رفت و در مجموع در این سالها روند روبه رشد بوده است این درحالی است که دولت قبل هیچ کاری برای ایجاد اشتغال نکرده است و حجم زیادی از بیکاران از فارغ التحصیلان دانشگاهی گرفته تا دیگر اقشار به این دولت به ارث رسیده است اما انچه که از نرخ بیکاری خطرناکتر است نرخ پایین مشارکت است . این اقتصاد دان افزود: بخشی ازقدرت خرید مردم طی به دلیل ناتوانی در ایجاد اشتغال در دوره هشت ساله دولت گذشته از بین رفت آمارها حاکی از ایجاد حداکثر ۷۰ تا ۸۰ هزار فرصت شغلی طی این سالها است و دولت حجم عظیمی از نیروی بیکار را برای دولت بعد به ارث گذاشت در کنار این وضعیت دولت فعلی حجم عظیمی از بدهی را به ارث برده است این درحالی است که اگر نرخ رشد ۵,۳ درصدی دولت اصلاحات ادامه می یافت امروز درامد سرانه ایرانیان ۶۰ درصد بالاتر از رقم فعلی بود و این دولت تلاش کرده تا در این جهت هرحرکت کند اما ابزارهای لازم را که قیمت نفت یکی از مهمترین انها در اختیار نداشته است. وی افزود: وجود فساد گسترده امکان توسعه بامحدودیت جدی مواجه می کند اما تمامی ابزارهای کنترل فساد در اختیار دولت نیست بکله مرجع اصلی کنترل فساد قوه قضاییه است ووجود ظوابط لازم برای کنترل فساد در این قوه نقش تاثیرگذاری در این زمینه دارد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از اولویتهای بازار سرمایه کشور بوده است که برای دستیابی به چنین هدفی فراهم کردن زیرساختهای لازم می باشد. یکی از این زیرساختها گزارشگیری مالی بر اساس استانداردهای جهانی است که در همین باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) در رونق بازار بورس موثر است گفت: زبان مشترک در گزارش های مالی از لازمه های جذب سرمایه گذار خارجی است البته در این رابطه بانک مرکزی تاکید کرده استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) رعایت شود که این نکته مثبتی است.

همچنین در این باره شاپور محمدی وجود زبان مشترک در گزارش‌های مالی را از الزامات ورود به جامعه جهانی دانست و گفت: در دنیای امروز اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اقدام به سرمایه‌گذاری کند، در ابتدا بررسی وضع شرکت‌های مقصد سرمایه‌گذاری و در درجه اول بررسی صورت‌های مالی و وضعیت سودآوری را مدنظر قرار می­دهد.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ قیمت محصولات تولیدی شرکتهای پتروشیمی در بازارهای جهانی با افت روبرو شدند و در بین آنها اوره با شیب بیشتری کاهش قیمت را تجربه کرد. این مهم باعث شد تا شپدیس و تا حدودی شیراز افت قیمت را داشته باشند.

در این گروه بیشتر نمادهای زیر مجموعه مورد توجه بودند که از جمله آنها می توان به نماد شپلی اشاره کرد. این نماد هر چند با افزایش قیمت مواجه شد ولی ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالا است در همین حال هیئت مدیره این شرکت هم نسبت به افزایش قیمت نماد شفاف سازی کرد و مطابق رسم معمول دیگر شفاف سازی های بورس اعلام کرد تغییری در پیش بینی شرکت رخ نداده است.

در مهمترین خبر این گروه وزیر نفت اعلام کرد که در کنار تامین خوارک برای پتروشیمی در فازهای مختلف پارس جنوبی، اتان زدایی فاز 12 به تازگی در دستور کار قرار گرفته است، مجموعه این اقدام‌ها دغدغه اصلی برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها را مرتفع می‌سازد. وی گفت: در حال حاضر افزون بر تولید اتان از فازهای پارس جنوبی، اتیلن و متانول مورد نیاز در واحدهای پتروشیمی‌ها برای سایر مجتمع‌ها نیز در حال تولید است.

در خودروسازی؛ فضای نیمه تعطیل بازار سرمایه در این هفته در ادامه تعطیلات نوروزی جوی آرام و بدون نوسان در بیشتر نمادهای این گروه را تا چند ساعت مانده به پایان معاملات در روز چهارشنبه به همراه داشت تا اینکه در یک ساعت مانده به بسته شدن معاملات با شایعاتی از افزایش قیمت محصولات خودروسازان به ویژه سایپا و قیمتهای مناسب خودروسازان در محدوده حمایتی خود شاهد افزایش تقاضا و رسیدن به صف خرید برخی نمادهای گروه باشیم.

ایران خودرو در این هفته توانست حدود 70 درصد از سهام خودر در شرکت خفنر را واگذار کند و عملا از مدیریت این شرکت خارج شود.

در فلزات اساسی؛ اتفاقات صورت گرفته در آمریکا و به تعویق افتادن یکساله برنامه های ترامپ باعث کاهش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شد و روند اصلاحی را برای آنها رقم زد. این موضوع حتی با وجود کاهش ذخیره انبارهای LME و اعتصاب کارگران در برخی معادن مس باعث افزایش قیمت محسوسی در کامودیتی ها نشد و تنها باعث افت نکردن بیشتر قیمتها شد. با این حال موضوعی که باعث شده است تا امیدواری ها برای افزایش قیمت کامودیتی ها افزایش یابد مصمم نبودن اعضا فدرال رزرو آمریکا برای بالا بردن نرخ بهره بود که با کاهش ارزش دلار کمی شرایط را بهبود بخشیده است.

در این گروه در بازار سرمایه کشور شاخص کل فلزات اساسی روند منفی را به خود گرفته است. در این گروه مسی ها اوضاع بهتری نسبت به بقیه دارند و در بین آنها فباهنر در چند وقت اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ امیدواری به تعهدات 90 درصدی اوپک و ادامه این طرح برای شش ماهه دوم سال 2017 همراه با کاهش ذخایر آمریکا در ابتدای هفته قیمت نفت را با افزایش مواجه کرد و بار دیگر این طلای سیاه که در هفته های قبل به زیر 50 دلار رسیده بود را با افزایش روبرو کرد. این موضوع که خبر خوبی برای پالایشگاهی ها بود باعث تحرکات مثبتی بر روی آنها شد که در بین آنها شبندر با دو درصد ، شبریز با حدود 7 درصد و شراز با حدود 5 درصد رشد مثبت را تجربه کردند.

در بانک بیمه؛ در این گروه شاهد اتفاق خاصی نبودیم و معاملات متعادل پیگیری شد و همچنان خبری از بازگشایی بانک صادرات نیست. در هیمن ارتباط مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه ناشر سهام بانک صادرات نیز از این قاعده مستثنی نیست،تصریح کرد:این بانک نیز باید گزارشات خود را روی کدال منتشر و هرچه سریعتر شرایط مورد نظر سازمان بورس برای بازگشایی نماد را احراز کند. وی با اشاره به اینکه احتمال انتقال نماد بانک صادرات به بازار پایه مَی تواند وجود داشته باشد،اظهارداشت:در شرایط حاضر مقصر اصلی این شرایط ناشر این بانک است که اگر سریعتر اقدام و اطلاعاتشان را شفاف سازی کنند در بورس خواهند ماند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24