Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی سرمایه گذاران در باره وضعیت بازار فلزات پایه هیجان زده شده و تصور می کنند .. در شماره جدید متال بولتن وضعیت کنونی بازار این شش فلز و افق سه ماهه ..

سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه حتما بخوانند

بازار فلزات پایه در روزهای اخیر حمایت شده و شاهد رشد نسبی قیمت ها هستیم البته موانعی در برابر افزایش قابل ملاحظه قیمت ها وجود دارد. در شماره جدید متال بولتن وضعیت کنونی بازار این شش فلز و افق سه ماهه قیمت ها بیان شده است.

آلومینیوم. بازار آلومینیوم همچنان تحت تاثیر برنامه های دولت چین برای کاهش سی درصدی ظرفیت تولید مراکز تولید این فلز در چهار استان اطراف پکن است. بر مبنای این برنامه، تحلیلگران متال بولتن پیش بینی تولید آلومینیوم در سال جاری میلادی را 450 هزار تن کاهش داده اند البته پیش بینی تقاضا برای این فلز نیز 188 هزار تن کاهش داده شده است.

تحلیلگران متال بولتن معتقدند، تولیدکنندگان آلومینیوم تلاش خواهند کرد در ماه های آینده به اهداف خود در زمینه تولید این فلز برسند. بدین ترتیب همچنان این باور وجود دارد که تولید آلومینیوم در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته، بالاتر خواهد بود و احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد.

در زیر تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مس. خریداران در بازار مس مانند قبل، بر مبنای تحولات در بخش تولید کنسانتره در بازار مس فعالیت می کنند و همین امر باعث شده قیمت ها حمایت شود. با توجه به اختلال هایی که در عرضه مس وجود دارد به نظر می رسد افزایش اخیر قیمت این فلز غیرمنطقی نیست. با این حال در بخش تولید مس کاتد میزان تولید بالاست و همین عامل سبب شده قیمت ها در بورس لندن نتواند به بالای 6000 دلار در هر تن برسد.

از سوی دیگر، پیش بینی هایی درباره افزایش عرضه مس قراضه، ضعف تقاضا و بی میلی خریداران به حضور در بازار مطرح شده است. در واقع هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی که اکنون در ابتدای آن هستیم، متوسط قیمت هر تن مس 5750 دلار باشد. البته ممکن است در عمل قیمت ها به بالای این رقم برسد. رفع اختلال ها در عرضه یک عامل مهم فشار بر قیمت هاست.

در زیر تغییرات قیمت هر تن مس در دو سال اخیر نشان داده شده است:

سرب. پیش بینی می شود فعلا قیمت این فلز بین 2200 دلار تا 2400 دلار در هر تن نوسان کند. خرید با هدف استفاده از قیمت های پایین سبب حمایت قیمت ها می شود و فروش در قیمت های بالا، از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. ضعف تقاضا یک عامل فشار بر قیمت هاست. پیش بینی کاهش فروش خودرو در چین و اروپا در سال جاری میلادی سبب می شود تقاضا برای سرب رشد قابل ملاحظه نداشته باشد.

هنوز مشخص نیست بازار باتری های صنعتی که بویژه در چین بازاری پرتقاضاست می تواند به افزایش مصرف و قیمت سرب منجر شود یا نه. از سوی دیگر، ذخیره سرب در بورس شانگهای در سال جاری میلادی تا اواسط ماه گذشته 45 هزار تن افزایش یافته و این بدان معناست که تولیدکنندگان باتری در چین در حال استفاده از ذخیره انبار خود هستند. اگر قیمت مس و روی رشد کند قیمت سرب نیز افزایش خواهد یافت اما بعید است قیمت سرب به تنهایی افزایش یابد مگر آنکه نشانه هایی از کاهش عرضه یا افول ذخیره نمایان شود.

در زیر تغییرات قیمت هر تن سرب در دو سال اخیر نشان داده شده است:

نیکل. قیمت نیکل همچنان تحت فشار قرار دارد. قیمت ها اکنون در محدوده 10 هزار دلار در هر تن قرار دارد و بعید است در آینده نزدیک شاهد رشد قیمت ها به بالای 11 هزار دلار باشیم. سرمایه گذاران در بازار نیکل بر تغییرات عرضه این فلز از اندونزی و فیلیپین تمرکز کرده اند اما نمی توان با دقت مشخص کرد تاثیر اختلال در عرضه از این دو کشور بر قیمت ها چه میزان است. در مجموع تاثیر این عامل بزرگ نیست.

عامل اصلی که بر قیمت ها تاثیر دارد میزان بالای ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی است. در حال حاضر این ذخیره برای مصرف بیش از 11 هفته کافی است در حالیکه این زمان برای دیگر فلزات پایه یک تا دو هفته است. از سوی دیگر در چین میزانی بالا از نیکل خارج از انبارهای تحت نظارت بورس شانگهای وجود دارد.

البته میزان ذخیره نیکل در بورس های فلزی در حال کاهش است. پایان سال 2015 میزان این ذخیره برای مصرف 13.5 هفته کافی بود. تحلیلگران معتقدند سال ها زمان لازم است تا کمبود نیکل در بازار مشاهده شود و هرگونه افزایش قیمت ها تدریجی خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر نشان داده شده است:

روی. کاهش قابل ملاحظه ظرفیت تولید در مراکز تولید روی در چین، عاملی برای حمایت از قیمت ها بوده است. پیش بینی می شود تولید کنسانتره از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده روی، امسال 12.6 درصد افزایش یابد. در ماه ژانویه گروه بین المللی مطالعات سرب و روی پیش بینی کرد امسال تولید معادن این فلز 7.6 درصد افزایش خواهد یافت. انتظار می رود در سه ماهه دوم امسال که اکنون در ابتدای آن هستیم قیمت ها حمایت شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در دو سال اخیر نشان داده شده است:

قلع. شاخص های بنیادی بازار قلع مستحکم هستند و هراس از رشد تولید این فلز در چین و اندونزی که سبب کاهش قیمت ها در ماه های ژانویه و فوریه شد منطقی نبود. تا اواسط ماه گذشته میلادی قیمت قلع برخلاف فیمت دیگر فلزات پایه کاهش یافت اما اخیرا شاهد رشد قیمت ها هستیم. پیش بینی می شود کاهش عرضه سبب تداوم رشد قیمت ها شود. در مجموع بازار قلع در سه ماهه نخست سال جاری میلادی متوازن بود اما در سه ماهه کنونی بازار با کسری عرضه مواجه می شود. متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی 21 هزار دلار پیش بینی می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24