Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما برخی عوامل دیگر نیز بر بازار مواد خام و بازارهای مالی موثر هستند که می توانند نوعی ..

امید به رونق بازارهای پرریسک، منطقی است؟

برخی تحلیلگران با اشاره به بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی و کند شدن رشد ارزش دلار، پیش بینی کرده اند طی ماه های آینده قیمت مواد خام افزایش خواهد یافت و شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد خواهند کرد. نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی در گزارش های اخیر خود دیدگاهی مثبت درباره افق اقتصاد جهان در سال جاری ارائه کرده اند و گزارش هایی که در ماه های اخیر از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات اقتصادهای بزرگ منتشر شده نشان می دهد اوضاع بهتر از سال قبل است. نکته دیگر این است که در عرضه برخی مواد خام بویژه فلزات پایه ممکن است اختلال هایی پدید آید که زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم خواهد کرد.

اما برخی عوامل دیگر نیز بر بازار مواد خام و بازارهای مالی موثر هستند که می توانند نوعی مانع محسوب شوند. در چند ماه اخیر رشد قیمت فلزات پایه و شاخص های مالی، حاصل پیش بینی رونق در اقتصاد آمریکا و افزایش مصرف بوده است. انتظار می رفت با اجرای فوری برنامه هایی که ترامپ وعده داده بود، نرخ رشد اقتصاد بالاتر رود و مصرف مواد خام بیشتر شود. اما با توجه به تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داده است، اکنون در باره عملی شدن وعده های ترامپ در آینده نزدیک، اطمینان وجود ندارد. از سوی دیگر بروز تنش های تجاری بین آمریکا، اروپا و چین سبب می شود لطماتی به اقتصادهای یاد شده وارد شود. سرمایه گذاران در بازارهای پرریسک در هفته های اخیر با احتیاط بیشتری رفتار کرده اند و احتمالا این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

شاید قیمت ها افزایش یابد

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به ترتیب به 53.5 دلار و 50.6 دلار در هر بشکه رسیده است. این هفته تغییرات ارزش دلار و اخباری که از موضع گیری های تولیدکنندگان نفت منتشر می شود بر قیمت این ماده خام تاثیر خواهد گذاشت. رشد ذخیره و تولید نفت در آمریکا فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت ها وارد کرده و احتمال رشد قیمت ها بسیار کم شده است. البته برخی تحلیلگران معتقدند از اواخر تابستان قیمت ها به تدریج افزایش پیدا خواهند کرد زیرا تاثیر کاهش عرضه و رشد تقاضای جهانی برای نفت نمایان می شود. این گروه از تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت نفت برنت در پاییز به نزدیکی 70 دلار در هر بشکه خواهد رسید. البته به باور آنها، تحقق این پیش بینی به تمدید شدن برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی و پایبندی تولیدکنندگان به این برنامه وابسته است. در هفته های اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا پیوسته افزایش یافته و نیز ذخیره نفت این کشور بیشتر شده است. در نتیجه قیمت ها تحت فشار قرار گرفته و به همین دلیل اعضاء اوپک تلاش می کنند راهی برای بالا بردن قیمت ها پیدا کنند. تصمیم گیری در باره تمدید برنامه کاهش عرضه، ماه آینده میلادی انجام می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال کاهش مجدد قیمت ها

امروز قیمت طلا بدون تغییر بزرگ در سطح 1248 دلار در هر اونس قرار دارد. با آنکه سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته قیمت طلا رشد می کند اما بعید است این پیش بینی تحقق یابد زیرا انتظار می رود گزارش هایی که در روزهای آینده از اقتصاد آمریکا منتشر می شود مثبت باشد. در این صورت ارزش دلار و شاخص های مالی رشد خواهند کرد و قیمت طلا در مسیر کاهش حرکت می کند. این هفته دو عامل مهم بر قیمت طلا تاثیر خواهند گذاشت: گزارش روز چهارشنبه نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و گزارش وزارت کار این کشور درباره وضعیت بازار کار در ماه گذشته میلادی. پیش بینی شده این دو عامل فشارهایی بر قیمت طلا وارد کنند زیرا اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا با افزایش نرخ های بهره موافق هستند و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده است. البته کارشناسان معتقدند ریسک های سیاسی بویژه در اروپا سبب رشد قیمت طلا می شود. سه هفته دیگر دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و اگر در این انتخابات نامزد مخالف عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا پیروز شود طلا جذابیت پیدا خواهد کرد. با توجه به تعدد گزارش هایی که این هفته از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود و سخنرانی تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، انتظار می رود نوسان قیمت طلا در روزهای آینده شدید باشد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 100 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

نوسان شاخص ها شدت پیدا می کند

آسیا. امروز دوشنبه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. این هفته، دیدار رییس جمهور چین با همتای آمریکایی خود و نیز داده هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی تاثیر خواهد داشت. دیدگاه آنها در باره آینده مثبت است اما برخی ریسک ها سبب می شود رفتار سرمایه گذاران با احتیاط همراه باشد. وضعیت کنونی یعنی نگرانی و ابهام درباره آینده، ادامه پیدا خواهد کرد و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند احتمال رونق قابل ملاحظه بازارهای مالی در آسیا زیاد نیست.

اروپا. امروز گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس در باره وضعیت بخش های تولید کارخانه ای منطقه یورو، انگلستان و چند اقتصاد بزرگ اروپا در ماه گذشته میلادی، اعلام می شود و پیش بینی شده شاخص فعالیت ها بالای 50 باقی مانده باشد. ارقام بالاتر از 50 به معنای رشد فعالیت هاست و هر چه رقم بالاتر باشد بدین معناست که سرعت افزایش فعالیت ها بیشتر بوده است. این هفته اخبار انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه نیز بر بازارهای مالی اروپا تاثیر می گذارد.

آمریکا. پایان هفته پیش رو، دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد زیرا شرایط حاکم بر بازار کار این کشور بر تصمیم بانک مرکزی در خصوص زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر روز چهارشنبه گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و سرمایه گذاران مایل هستند بدانند اعضاء این کمیته چه نظری در باره زمان افزایش دوباره نرخ های بهره دارند. این هفته، هم سخنرانی های اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و هم داده هایی که از اقتصاد این کشور منتشر می شود پراهمیت هستند در نتیجه انتظار می رود نوسان شاخص های مالی بیشتر از هفته گذشته باشد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازار تحت تاثیر سفته بازی قرار می گیرد

امروز قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5830 دلار و 2760 دلار در هر تن قرار دارد. گزارش هایی که از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ منتشر می شود نشان می دهد بر میزان فعالیت ها در این بخش افزوده شده است. این عاملی مثبت است که به افزایش قیمت فلزات پایه کمک خواهد کرد. البته تغییرات ارزش دلار و وضعیت اقتصاد چین دو عامل مهم تر هستند که بر تحولات بازار این فلزات تاثیر دارند. رشد احتمالی ارزش دلار در هفته پیش رو بر قیمت ها فشار وارد می کند اما پیش بینی شده داده ها از اقتصاد چین مثبت باشد. در حال حاضر قیمت فلزات پایه در سطوحی بالاتر از اواخر سال قبل قرار دارد اما مدتی است رشد قیمت ها متوقف شده زیرا نه تنها محرک جدیدی برای حمایت از بازار مشاهده نمی شود بلکه برخی تحلیلگران، با هیجانی توصیف کردن بخشی از رشد قیمت ها در ماه های اخیر، پیش بینی کرده اند قیمت ها در ماه های آینده اصلاح خواهد شد. البته پیش بینی افق بازار فلزات پایه بسیار دشوار است زیرا عوامل زیادی بر این بازار تاثیر دارند و نیز وضعیت کلی اقتصاد چین و آمریکا و روابط اقتصادی این دو کشور هنوز مشخص نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی عملکرد مثبت دلار

امروز دوشنبه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. سه هفته دیگر دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود و احتمال پیروزی نامزد مخالف اتحادیه اروپا سبب شده ارزش یورو تحت فشار قرار گیرد. از سوی دیگر آغاز برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا سبب شده ارزش پوند کاهش یابد. اما در روز جاری وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در منطقه یورو، آمریکا و انگلستان در ماه گذشته میلادی، اعلام می شود. محتوای این گزارش ها سبب تغییراتی در ارزش دلار، یورو و پوند خواهد شد. روز چهارشنبه گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن نشان خواهد داد دیدگاه اعضاء این کمیته درباره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره چیست. پیش بینی شده آنها بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرده باشند. اگر چنین باشد دلار حمایت خواهد شد. پایان هفته نیز دو گزارش از وزارت کار آمریکا منتشر می شود که نشان می دهد هفته قبل و ماه گذشته میلادی وضعیت بازار کار این کشور چگونه بوده است. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته عملکرد دلار مثبت خواهد بود. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در یک ماه اخیر و سه ماهه نخست سال جاری میلادی منفی بوده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ایتالیا، فرانسه، منطقه یورو، یونان، انگلستان، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24