Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با این حال دو روز مانده به پایان سال ١٣٩۵ مصوبه افزایش ۵٠٠٠ میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن توسط هیات وزیران تایید شد. در این شرایط احتمالا بازار مسکن در سال ١٣٩۶ با افزایش تقاضای مصرفی از طریق تسهیلات مواجه میشود...

تحولات هفته اول ٩۶ در این پکیج تحلیلی خبری

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت خودرو (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • لیزینگ ایران
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت خودرو (بخش اول)

صنعت خودرو طی یک سال اخیر و در زمانی که مشغول پوست اندازی بود با اصلاح نسبتا قابل ملاحظه ای مواجه شد به طوریکه بخش زیادی از رشد ناشی از اتفاقات مثبت پسابرجام طی این مدت از قیمت سهام ناپدید شدند و بازار در زمانی که اصلاح در فعالیت عملیاتی و ترازنامه های این شرکت ها به صورت عملی در حال رخ دادن بود، ترجیح داد عقب نشینی کند و صرفا منتظر نتایج اتفاقات و تحولات این صنعت شود. در این بخش به بررسی سهام شرکت های خودروساز فعال خواهیم پرداخت. در این بخش خواهیم خواند؛

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

بررسی تکنیکال

الف) لیزینگ ایران

ولیز حدود 1 ماه پیش در محدوده زیر 110 تومان برای خرید کم ریسک توصیف شد تا علاقه مندان به سهام با ریسک نسبتا پایین روی این سهم تمرکز بیشتری داشته باشند. با توجه به شرایط کنونی این سهم که از کف مشخص شده تا محدوده 145 تومان نیز رشد کرد ، تحلیل قبل را بروز رسانی کردیم. همانگونه که مشخص است سهم در یک کانال نزولی در حال نوسان است.

در حال حاضر احتمال تمایل سهم به نوسان در این محدوده قوی تر می باشد چراکه الگویی شبیه به شارک نیز تشکیل داده است که می تواند سهم را در محدوده های فعلی با اصلاحی کند نگه دارد با تمام این اوصاف از محدوده 140 تا 155 تومان مقاومت های مینور و ماژور بر سر راه سهم قرار گرفته اند که می توانند روند صعودی سهم را مختل نمایند لذا سهامداران با دید کوتاه مدت بهتر است تا شکست کانال نزولی محدوده قیمتی فوق را به عنوان سطوح پر عرضه مورد توجه قرار دهند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

رئیس جمهوری در هفته اخیر در اولین سفر خارجی خود در سال 96 سفری به مسکو در جهت دیدار با پوتین و دیگر مقامات این کشور داشت. حسن روحانی در این سفر رسمی دو روزه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در کاخ کرملین دیدار کرد. دو کشور 14 سند همکاری امضا و در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت ترویج صلح و آرامش در منطقه تأکید کردند. یادداشت تفاهم همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (روس اتم) در زمینۀحمل‌ونقل مواد هسته‌ای، یادداشت تفاهم همکاری گازی و نفتی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، قرارداد پروژه برقی کردن خط ریلی گرمسار – اینچه برون و همچنین موافقت‌نامه لغو روادید گروهی گردشگری و ساخت مسکن از مهم‌ترین تفاهمات میان دو کشور بود.

رئیس‌جمهور ایران با تأکید بر اینکه تعاملات و همکاری‌های تهران و مسکو وارد فاز جدیدی شده است افزود: «روسیه یکی از اعضای گروه 1+5 است که در اجرای برجام و همکاری‌های هسته‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کمک زیادی به ایران کرد. روحانی با اشاره به اینکه «گسترش روابط با روسیه از جنبه بین‌المللی و از لحاظ امنیت منطقه‌ای برای ما بسیار مهم است»، گفت: «امروز تروریسم خطر بزرگی برای منطقه است. ایران و روسیه در دو سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی باهم داشته و در مبارزه با تروریسم، تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و حل‌وفصل مسائل سوریه و عراق همکاری‌هایی سازنده‌ای داشته‌اند. امروز هم بخشی از مذاکرات با آقای پوتین، درباره سوریه، عراق و یمن و مسائل منطقه، افغانستان و حتی مسائل امنیتی آسیای مرکزی و قفقاز بود.

در سیاست خارجی مشاور رییس‌جمهور آمریکا در امور سیاست هسته‌ای گفت که کشورش در حال حاضر به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایبند است. به نقل از خبرگزاری رویترز، کریستوفر فورد، مشاور ارشد کاخ سفید در امور سیاست هسته‌ای روز سه‌شنبه در یک کنفرانس هسته‌ای گفت: تا زمانی که به سیاست دیگری در خصوص توافق هسته‌ای با ایران نرسیده‌ایم، به آن پایبند هستیم و بر اجرای سخت‌گیرانه آن تاکید داریم.

وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا در دستورالعمل جدید به صادرکنندگان اعلام کرد، نام شرکت‌های ایرانی را از فهرست مراقبت‌های ویژه خود حذف کرده است. در این دستورالعمل که سه‌شنبه در وبگاه دولت بریتانیا منتشر شد با اشاره به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با حصولِ توافق هسته‌ای آمده است: ایران اکنون در موقعیتی است که با جامعه بین‌المللی آزادتر تجارت کند. این امر به شرکت‌های بریتانیایی فرصت می‌دهد وارد بزرگ‌ترین بازار اقتصادجهانی در 10 سال اخیر شوند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

تقریبا از دی ماه سال گذشته بود که وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن به دنبال بحث توسعه ای شدن بانک مسکن و اضافه شدن 5000 میلیارد تومان به سرمایه این بانک بودند که این تبصره در لایحه بودجه 1396 نیز وجود داشت اما به دلیل مشکلات دولت و رکود اقتصادی این موضوع معطل مانده بود. با این حال دو روز مانده به پایان سال 1395 مصوبه افزایش 5000 میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن توسط هیات وزیران تایید شد. در این شرایط احتمالا بازار مسکن در سال 1396 با افزایش تقاضای مصرفی از طریق تسهیلات مواجه میشود و احتمالا فعالان این بازار برای ورود به دوره پیش رونق آماده میشود.

این تصمیم در حالی گرفته شد که تاکنون دولت بارها راههای زیادی در جهت رونق مسکن ارائه کرده است ولی هیچکدام از آنها به دلایل متعددی از جمله خالی بودن دست دولت اجرایی نشده است. لیکن اینبار دولت عزم جدی در رونق این بخش از اقتصاد دارد. اما نکته اساسی در رونق بخش مسکن اینست که جدای از اینکه اقتصاد ایران وابستگی زیادی به این بخش دارد دیگر صنایع نیز باید در حالت رکود نباشند و تولید و مبادلات کالا به خارج از کشور نیز در حالت نرمال خود قرار داشته باشد زیرا در غیر اینصورت سرمایه و نقدینگی که در حال حاضر در بانکها بلوکه شده است با بالا رفتن سود این بخش به طور اتوماتیک به این سمت میل خواهد کرد و در نتیجه قیمتها سر به فلک خواهد کشید تجربه این مهم را باید در سال 90 جستجو کرد که همزمان با تشدید تحریمها و از بین رفتن بسیاری از بازارهای ایران، سرمایه ها به سمت مسکن گسیل کرد و قیمت مسکن به یکباره رشد جهشی را تجربه کرد و در واقع سوداگری در این بخش رواج یافت. نتیجه اینکه جدای از اینکه رشد مسکن میتواند اقتصاد را رونق ببخشد باید دیگر بخشهای اقتصادی نیز ثبات لازم را داشته باشند.

با عنایت بع موارد گفته شده در سالی که پیش رو داریم تلاشهای دولت در سه سال و نیم اخیر به نتیجه خواهد نشست و باید سالهای آینده را سال شکوفایی اقتصاد ایران و رونق اقتصادی دانست که در آن سود بانکها کاهش یافته و دیگر بخشهای اقتصادی از جمله مسکن سود عقلانی و با ثباتی را به سرمایه گذاران خود برسانند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در روز 16 اسفند ماه با حضور معاون رئیس جمهور رسما از سامانه ای رونمایی شد که در آن مشمولین با مراجعه به این سامانه می‌توانند از میزان اقساط پرداخت شده و ارزش سهام عدالت خود آگاهی یابند و نسبت به پرداخت نقدی باقیمانده اقساط سهامشان اقدام کنند. این درحالی است که پیش بینی می‌شود استقبال خوبی از پرداخت باقیمانده اقساط سهام عدالت توسط مشمولین صورت نگیرد چرا که دولت بخشی از سهام شرکت های پالایشگاهی که سود ده بوده اند را از سبد سهام عدالت خارج کرده است و بخشی از سهام شرکتهای غیر بورسی را جایگزین کرده است. مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود ضمن انتقاد از مغایرت این اقدام با قانون تاکید می کند: این گونه مصوبات دارای تبعات منفی بسیاری است. اول آن که یک رویه نادرست مستقر خواهد شد تا هر یک از وزارتخانه ها بتوانند شرکت های خود را از سبد سهام عدالت خارج کنند. دوم آن که خروج این شرکت ها که بعضا سودده و بورسی هستند، ارزش سهام عدالت را تضعیف خواهد کرد و از این جهت تهدیدی برای منافع سهامداران تلقی می شود.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ معاملات این گروه در بازار سرمایه با استقبال سرمایه گذاران در اولین هفته از بازار سال 96 روبرو شد و اکثر نمادها معاملات مثبتی را در انتهای هفته شاهد بودند. در میان نمادهای گروه شپلی سهم پر ابهام این روزها که در اواخر اسفند ماه بازگشایی شد در این هفته با تقاضای بالا حدود 20 درصد رشد را شاهد بود و پس از آن نیز شفارس و شتوکا با حدود 13 و 11 درصد در رتبه های بعدی قرار داشتند. در میان نمادهای با رشد منفی نیز می توان به شپارس و شکلر با منفی 3.5 و 1و7 درصد اشاره داشت. در بین شرکتهای تولید کننده محصولات پایه پتروشیمی نیز معاملات تقریبا متعادلی را شاهد بودیم و در این میان زاگرس پس از هفته ها معاملات مثبت این هفته را با منفی 1.5 درصد به پایان رساند.

در گروه شیمیایی در بررسی صورتهای مالی، شاراک با توجه به مفروضات خود در بودجه و بالا در نظر گرفتن قیمت نفتا در حدود 496 دلار و قیمت واقعی حدود 420 دلار شرایط مناسبی را در آینده پیدا خواهد کرد. همچنین شیران نیز شرایط مناسبی را دارد و در صورت تک نرخی نشدن ارز می توان انتظار تعدیل مثبت از آن را داشت. این شرکت نفت سفید را با قیمتی بسیار کمتر از نرخ پیش بینی شده در بودجه تهیه می بیند و از آن سو نیز محصولات تولیدی خود از جمله الکیل بنزین و پارافین را با قیمتی به مراتب بیشتر از بودجه خود به بازار عرضه می کند.

در خودروسازی؛ اولین هفته کاری بازار سرمایه کشور در گروه خودروسازی نیز به مانند بسیاری از گروههای صنعتی بازار کم حجم و کم رمق پیگیری شد که در آن نمادها شرایط متفاوتی را داشتند و در حالی که خساپا روند منفی رو به جز در اولین روز بازار طی کرد ایران خودرو برآیند مثبتی را در انتهای هفته از خود بر جای گذاشت. بیشترین افزایش قیمت در نمادهای خوساز و خمحرکه به ترتیب با حدود 14.5 و 12.5 درصد مثبت و بیشترین کاهش را از سهام خموتور و خپارس را به ترتیب با حدود 8.5 و 3.5 درصد منفی اتفاق افتاد.

در فلزات اساسی؛ در گروه فلزات اساسی پس از اینکه طرحهای زیربنایی ترامپ یکسال به تعویق افتاد نرخ کامودیتی ها روند اصلاحی به خود گرفت و خبری از افزایش قیمت در حال حاظر نمی باشد. در این گروه نمادها با پیروی از روند حاکم بر بازارهای جهانی در محدوده متعادل و رو به منفی معامله شدند و بیشترین کاهش قیمتی از آن سهام فاسمین و فخاس با منفی حدود 4.6 درصد و بیشتری افزایش قیمت هم مربوط به فلوله و فنوال با حدود 17 و 9 درصد مثبت بود. در این گروه فلوله با توجه به صورتهای مالی خود بسیار از سوی سهامداران با استقبال روبرو شده و بسیاری از تحلیلگران احتمال تعدیل مثبت از این سهم با توجه به افزایش قیمتهای فروش و افزایش میزان فروش را انتظار دارند. در مورد فنوال نیز کاهش هزینه های مالی و روی آوردن به تولید محصولات غیر کارمزدی شرایط مناسبی را برای این شرکت رقم خواهد زد.

در بازارهای جهانی در حال حاضر جدای از به تعویق افتادی طرحهای زیربنایی ترامپ در آمریکا، چین شرایط مناسبی در شاخص PMI (شاخص فعالیتهای بخش تولید)خود دارد و این میزان به بالاترین سطح آن در 5 سال گذشته رسیده است که می تواند بسیار خبر خوبی برای کامودیتی ها باشد. همچنین در بخش انبارهای مس نیز با کاهش روبرو شده ایم.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ ؛ با افزایش میزان بی سابقه ذخایر نفتی در آمریکا قیمت نفت با کاهش 1.8 درصدی به حدود 48 دلار رسید تا اعضا کشورهای فریز نفتی به توافق بر سر ادامه روند کاهش تولید مصمم تر بشوند. این روند قیمتی و بالا نرفتن آن باعث شد تا نمادهای حاضر در گروه فرآورده های نفتی متعادل و در محدوده صفر تابلو معامله بشوند. در این گروه بیشترین افزایش قیمت مربوط به ونفت با حدود 7.6 درصد مثبت و کمترین آن شبریز با منفی 2.6 درصد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24