Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

.. دلایل مختلف تحت فشار است. بدین ترتیب سرمایه گذاران باید با دید منتقدانه به روندهای اخیر در بازارهای مختلف نگاه کنند تا غافلگیر ..

مراقب باشید؛ روندهای اخیر تکرار نمی شود

هفته ای که گذشت، آخرین هفته سه ماهه نخست سال جاری میلادی بود و در این سه ماه، عملکرد بازار مالی آمریکا، بازار فلزات پایه و فلزات گرانبها مثبت بود اما شاخص دلار و قیمت نفت کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند الگویی که در سه ماهه نخست سال مشاهده شده ممکن است در سه ماهه دوم تکرار نشود زیرا برای مثال، رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام حاصل امیدواری به تحقق وعده های دونالد ترامپ بود و اکنون مشخص شده که این وعده ها در آینده نزدیک عملی نخواهند شد. از سوی دیگر، انتظار می رود در ماه های آینده عملکرد دلار مثبت باشد زیرا ارزش یورو و پوند انگلستان به دلایل مختلف تحت فشار است. بدین ترتیب سرمایه گذاران باید با دید منتقدانه به روندهای اخیر در بازارهای مختلف نگاه کنند تا غافلگیر نشوند. این هفته رییس جمهور چین با ترامپ ملاقات می کند و آنچه در این ملاقات بیان خواهد اهمیت بالایی برای بازارهای مختلف دارد زیرا آمریکا و چین بزرگ ترین اقتصادهای جهان هستند و از مدت ها پیش سرمایه گذاران درباره تعاملات اقتصادی و سیاسی دو کشور نگران بوده اند. همچنین برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا از هفته پیش آغاز شده و انتظار می رود اخبار این برنامه بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذارد.

عملکرد هفتگی بازار نفت مثبت بود

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی محدود داشت و به ترتیب به 53.5 دلار و 50.8 دلار در هر بشکه رسید. عملکرد بازار نفت در سال جاری میلادی منفی بوده و از نظر کارشناسان، مهم ترین مانع رشد قیمت ها، افزایش تولید و ذخیره نفت در آمریکاست. در هفته های اخیر، ذخیره نفت آمریکا پیوسته افزایش یافته و این بدان معناست که برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت از حمله روسیه در حال اجراست تاثیر مورد نظر را در متعادل کردن بازار نداشته است. پیشتر انتظار می رفت اواسط سال جاری میلادی بازار به تعادل برسد و قیمت نفت به سمت 60 دلار حرکت کند اما اکنون که تولید نفت آمریکا در حال افزایش است برخی کارشناسان می گویند اواخر سال جاری این تعادل بوجود خواهد آمد. گفته می شود برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی تمدید می شود. تحقق این پیش بینی می تواند به رشد محدود قیمت ها کمک کند. آژانس بین المللی انرژی، پیش بینی کرده امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال گذشته است. این میزان افزایش نمی تواند زمینه ساز رشد قیمت ها باشد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 2 دلار و 2.7 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا با 6 دلار افزایش به 1249 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 18.29 دلار، 952 دلار و 800 دلار قرار گرفت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا رشد خواهد کرد. اما هفته گذشته نیز پیش بینی شده بود قیمت ها افزایش می یابد درحالیکه عملکرد بازار فلز زرد در هفته قبل منفی بود. این هفته مانند هفته قبل، تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و سخنان آنها بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. تاکید اعضاء این کمیته بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک سبب کاهش قیمت طلا می شود. در هفته پیش رو همچنین داده هایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که مثبت بودن آنها سبب کاهش قیمت طلا خواهد شد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون یعنی در سه ماهه نخست سال، بیش از 8 درصد رشد کرده است. نهادهای تحلیلگر در باره افق بازار این فلز دیدگاه های مختلفی دارند. برخی معتقدند ریسک های اقتصادی و سیاسی سبب می شود امسال نیز قیمت ها رشد کند در حالیکه عده دیگر می گویند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است و عملکرد بازارهای مالی مثبت خواهد بود در نتیجه نمی توان با قطعیت گفت قیمت طلا افزایش می یابد. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 10 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس فلز زرد در هفته گذشته نشان داده شده است:

افزایش احتیاط سرمایه گذاران

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. هفته پیش خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود و این هفته چند خبر دیگر از اقتصاد این کشور منتشر می شود. اما سرمایه گذاران منتظر دیدار رییس جمهور چین و رییس جمهور آمریکا هستند. از همان زمان که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد، درباره تنش هایی که ممکن است در روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا پدید آید نگرانی وجود داشته و اگر ترامپ بخواهد به وعده خود یعنی بالا بردن تعرفه واردات کالاهای چینی عمل کند بروز جنگ تجاری بسیار محتمل است. این هفته همچنین خبرهایی از اقتصاد ژاپن منتشر می شود.

اروپا. روز جمعه شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد البته سرمایه گذاران اروپایی هنوز درباره آینده نگرانی هایی دارند. انتخابات در آلمان و فرانسه و نیز داده های اقتصادی که برخی منفی هستند سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. این هفته وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در منطقه یورو و برخی اعضاء مهم آن در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. عملکرد این بخش ها در ماه های اخیر مثبت بوده و بر همین مبنا، بانک مرکزی اروپا قصد دارد از حمایت های خود بکاهد. ریسک هایی که اقتصاد اروپا را تهدید می کند ممکن است شدت پیدا کند و به همین دلیل کارشناسان معتقدند در ماه های آینده وضعیت بازارهای مالی اروپا خیلی امیدبخش نخواهد بود.

آمریکا. روز جمعه شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند اما عملکرد شاخص نزدک در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که روز جمعه پایان یافت، بهترین عملکرد از سال 2013 تاکنون بود. این شاخص در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 8.8 درصد رشد کرد. شاخص های متوسط صنعتی داوجونز و استاندارد اند پورز نیز به ترتیب 6.8 درصد و 5.3 درصد رشد کردند. البته سرمایه گذاران تصور نمی کنند این رشد قابل ملاحظه در ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد زیرا در سه ماه اخیر این باور وجود داشت که اجرای برنامه های مورد نظر ترامپ به رونق اقتصاد و رشد سوددهی شرکت های بورسی منجر می شود اما واقعیت این است که رییس جمهور جدید برای اجرای وعده های خود با موانعی مواجه است. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا حدود 25 واحد افزایش یافت و به محدوده 2360 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر شفاف شدن اوضاع

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشت و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5870 دلار و 2770 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 10 هزار دلار، 1960 دلار و 2360 دلار نوسان کرد. بازار فلزات پایه در هفته های اخیر تحول بزرگی نداشته زیرا سرمایه گذاران درباره رشد تقاضا در ماه های آینده تردید دارند. این تردید سبب می شود از هیجان ها کاسته شود و قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کنند. البته کاهش ارزش دلار یک عامل مهم است که از رشد قیمت ها حمایت می کند. هفته گذشته چند خبر از اقتصاد چین منتشر شده که مثبت بود و تحت تاثیر این خبرها قیمت فلزات پایه رشد کرد. این هفته نیز برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور، آمریکا و منطقه یورو در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و انتظار می رود نوسان قیمت فلزات پایه افزایش یابد. پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش بینی افزایش مصرف فلزات پایه سبب شد قیمت ها به شدت افزایش یابد و قیمت مس به بالای 6200 دلار در هر تن رسید اما در هفته های اخیر شاهد نوسان قیمت ها در محدوده های پایین تر هستیم زیرا در باره تحقق وعده های ترامپ و رونق اقتصاد آمریکا تردیدهای جدی پدید آمده است. روابط تجاری آمریکا و چین یک عامل دیگری است که بر قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارد. این هفته رییس جمهور چین به آمریکا سفر می کند تا با ترامپ گفتگو کند. محتوای این دیدار اهمیت بالایی دارد زیرا برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند احتمال بروز تنش های تجاری بین دو کشور زیاد است. باید دید چین و آمریکا چگونه اختلافات خود را حل می کنند. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 3 درصد معادل 170 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد محدود شاخص دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسان اندک داشت و عملکرد هفتگی دلار در برابر این دو ارز مثبت بوده است. هفته پیش برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد که منفی بود و به همین دلیل ارزش یورو تحت فشار قرار گرفت. همچنین آغاز رسمی برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سبب شد درباره تبعات این برنامه نگرانی ها بیشتر شود و ارزش پوند کاهش پیدا کند. در هفته پیش رو گزارش های متنوع از اقتصاد انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار، یورو و پوند تاثیر خواهد گذاشت. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در ماه گذشته میلادی (مارس) در اقتصادهای یاد شده اعلام می شود. وضعیت کلی این بخش ها مثبت است اما در باره تداوم این روند تردیدهایی وجود دارد. هر گونه خبر منفی از اقتصادهای یاد شده به کاهش ارزش ارزهای آنها منجر می شود. عملکرد شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که روز گذشته پایان یافت منفی بوده است. تحلیلگران معتقدند رویکرد بانک مرکزی آمریکا در قبال برنامه افزایش نرخ های بهره سبب شده فشارهایی بر ارزش دلار وارد شود. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود بر تدریجی بودن افزایش نرخ ها تاکید و پیش بینی کرد امسال 2 بار دیگر نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24