Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حال این سوال مطرح است که افق بازار با توجه به تحولات اخیر چگونه خواهد بود؟ از دید انجمن سنگ آهن و فولاد چین، در بلندمدت، مازاد عرضه ..

دو نگاه مثبت و منفی به بازار فولاد و سنگ آهن

انجمن سنگ آهن و فولاد چین که نماینده کارخانه های فولادسازی بزرگ دولتی این کشور است، دیدگاهی منفی درباره افق بازار سنگ آهن دارد. در کنفرانسی که این هفته برای بررسی وضعیت بازار این ماده خام برگزار شد، معاون مدیرعامل این انجمن اعلام کرد، صنعت فولاد چین از دوران رشد عبور کرده و وارد دوره کاهش شده و امسال در مسیر افول حرکت خواهد کرد. انتظار می رود در سال جاری میلادی، تقاضا برای فولاد در چین با 1.9 درصد کاهش به 660 میلیون تن برسد.

از دید این انجمن، مصرف فولاد در چین، سال 2014 به اوج خود یعنی 702 میلیون تن رسید و تا سال 2030 میزان مصرف فولاد به تدریج کاهش می یابد و در آن سال به 490 میلیون تن می رسد. در واقع تولید فولاد چین کاهش پیدا می کند و میزان تولید فولاد خام به میزان صادرات وابسته خواهد بود.

دولت چین تلاش می کند از مازاد ظرفیت تولید فولاد بکاهد و در این مسیر موفقیت هایی کسب کرده است. انتظار می رود امسال میزان ظرفیت تولید فولاد این کشور 50 میلیون تن کاهش پیدا کند. البته به رغم کاهش تولید فولاد، چین به میزان بالای سنگ آهن نیاز دارد و این تقاضا از طریق واردات تامین خواهد شد.

از دید معاون مدیرعامل انجمن سنگ آهن و فولاد چین، بازار سنگ آهن همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود زیرا تولیدکنندگان داخلی در چین که قبلا به دلیل قیمت پایین این محصول، فعالیت خود را متوقف کرده بودند اکنون بار دیگر وارد بازار شده اند. سال گذشته میلادی تولید سنگ آهن در چین 3 درصد کاهش یافت اما در دو ماه نخست امسال، تولید این محصول در چین 15 درصد افزایش یافته است.

حال این سوال مطرح است که افق بازار با توجه به تحولات اخیر چگونه خواهد بود؟ از دید انجمن سنگ آهن و فولاد چین، در بلندمدت، مازاد عرضه عاملی برای فشار بر قیمت ها محسوب می شود. انتظار می رود قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی بین 55 دلار تا 90 دلار در هر تن نوسان کند و متوسط قیمت ها 65 دلار باشد.

دو شرکت بزرگ معدنی یعنی بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو معتقدند برخلاف تمام اظهارنظرهایی که در باره وضعیت تولید فولاد در چین شده، تولید این محصول در چین به اوج خود نرسیده و رشد آن ادامه پیدا خواهد کرد. تحلیلگران شرکت بی اچ پی بیلیتون می گویند تا اواسط سال 2020 میزان تولید فولاد در این کشور به 935 تا 985 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

قیمت سنگ آهن سال گذشته میلادی 80 درصد رشد کرد و متوسط قیمت ها در آن سال 58.5 دلار در هر تن بود. در دو ماه نخست سال جاری میلادی قیمت ها 16 درصد دیگر بالا رفت اما پس از نزدیک شدن قیمت ها به رقم 95 دلار در ماه فوریه، شاهد افول آنها بودیم طوری که در حال حاضر قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در محدوده 80 دلار قرار دارد.

تحلیلگران بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس می گویند، تا پایان ماه آینده میلادی یعنی تا چهار هفته آینده، قیمت سنگ آهن بین 80 دلار تا 90 دلار نوسان خواهد کرد اما پس از آن، کاهش خواهد یافت زیرا تقاضا برای فولاد افول خواهد کرد. همچنین قیمت بالا سبب می شود بر تولید سنگ آهن در چین افزوده شود. در واقع قیمت بالاتر از 74 دلار سبب افزایش تولید فولاد در چین می شود.

شرکت های تولیدکننده سنگ آهن سال گذشته میلادی سودی قابل ملاحظه کسب کردند و انتظار می رود امسال نیز میزان سود آنها بالاتر از پیش بینی ها باشد. یکی از عواملی که می تواند بر قیمت سنگ آهن فشار وارد کند کاهش رونق در بخش ساخت و ساز چین در ماه های آینده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24